11 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

11 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

26 AKİS'in Yazı Müsabakası "Milletlerin İktisadi Kalkınması Niçin Hürriyet içinde Olmalıdır" Insanın saadeti herşeym esasıdır. ise insanı hür — yaşatmakla mumkundur. Milletlerine bu saa- deti ve refahı sağlamak için ken- dilerinde ilahi bir kudret — gören pek çok diktatör bu hayalin arka- sından koşarken milletlerinin nef- retini kazanmış, kâh sokaklarda sürüklenmek, kâh soluğu vatandan uzak gürbet ellerde alıp canlarını can pazarından kaçırmak zorunda kalmak bahtsızlığına — uğramışlar- dır. İşte en yakın iki örnek: İIrakın Nuri Essaidi ve Arjantinin Peron'u.. Ama ne oldu? Hıç Bunlar gibi pek çok kalkınma heveslisi bugünkü — heybetli hürriyetler memleketi — Amerika halkının sosyal refahı özenç ko- nusudur ve u refahın sırları merak kaynağıdır. Bu — özencin cazibesine — kapılarak — memleket- lerini kalkındırmak için "mura- kabesiz kalkınma" — hevesiyle ise başlıyan ve "her mahallede bir milyoner" yetiştirmekle herşeyin tamamlandığını sananların sonu ne yazık ki boyle oluyor ve memleket- leri zenginin çok Zzengin, fakirin çok fakir olduğu sefahat ve sefa- let yuvası olmaktan kurtulamıyor. Ve ne yazık ki, kendi talihleriyle bu bahtsız kışılerın talihlerini birleşti- ren milletler de iktisadi refaha da- ha uzun müddet hasret kalmakta, kurtuluş için yapılan her çırpınış batağa saplanmakta planları daha da derinlere götürmekte, insan yu- tan kumsallar bu bahtsızları daha büyük bir şevkle kucaklamaktadır. mokratik rejimler ise dikta- tör yaradılışları kendilerini ilâh sanmak sevdasından — korumaktan başka; plâna, programa ve ilme de- ğer veren, milli gelirin arttırılması yolunda fertleri fedakârlığa gönül rızasıyla katlanmaya zorlayabilen, ilmi yollardan rasvonel — çalışmayı gerçekten sağlıyan, yatırımların i- sabetli olması için gereken plân ve programla murakabeyi — gerçekten teinin eden, fertler arasında milli gelirin âdil damıtılmasıyla — sosyal âdetin mümkün kılınmasına yol a- çan rejimlerdir. unun içindir ki gerçek kalkınma idealine bağlı olanlar hürriyetleri kısmak — söyle dursun teşvik etmekle mükelleftir- ler. İktisaden - kalkınabilmek için - XL- milli geliri arttırmak fazla yatırım yapmak, ge lıre istikrar zandırmak lazımdır Plân ve prog- rama, ilme, tenkide, - murakabeye yer verilen memleketlerde, bu, sağ- lanabilmektedir. Zira lüks ihtiyaç- ların zarurilerine tercih edilmeme- si, hastaya ilâç yerine "dost hedi- yesi" lüks arabaların ithalinin ön- lenmesi geniş bir kontrol ve mu- rakabe sistemiyle, tenkid serbest- liğiyle mümkün olabilmektedir. AKİS'in Müsabaka Şartları — AKİS'in bu seneki yazı musabakası için mevzu şudur: "MİLLLETLERİN İKTİSADİ KALKINMASI NIÇIN HÜRRİ- YET ÇIND MALIDIR?" * — Mü bakaya katılmak için gönderilen yazılar kâğıdın bir yüzüne makinayla ve orta aralıkta yazılacak, uzunluğ 8x30 ebadındaki — kâğıtlarla iki sayfayı tecavüz etmiyecek- tir Gelen yazılar önce A- KISın yazı isleri kadrosundan kurulacak bir kuçuk jüri tara- fından incelenecek, uygun görü- len AKİS'te neşredılecektır * — Yazıların — neşri 1 Temmuz 1958 de başlanacak— tır. 30 Nisan 1959 dan sonra gelen yazılar müsabaka 'dışında bırakılacaktır. * — AKİS'te neşredilen ya- nlar 1959 Mayıs başında top lanacak olan selâhiyetli bir jüri tarafından' incelenerek, — birin- ciliği kazanan yazının sahibine 1.000, ikinciliği, kazanan yazı- nın sahibine 500 ve üçüncülüğü kazanan yazının sahibine de 250 lira telif hakkı — ödenecektir. Bundan başka birinciliği kaza- nan yazının muharririnin Tes- mi 1959 mayısının ortasında çı- kacak olan Altıncı yılımızın ilk sayısının kapağını süsliye- cektir, — Musabakaya katılacak yazıların "AKİS Mecmuası, ya- zı müsabakası — servisi P. K. 2 . Ankara" adresine posta- lanmanı lâzımdır. Erdoğan G. DÜLGEROĞLU oniki a- çalışan Yatırımların senenin yından sadece üç ayında fabrikalara hasredilmesiyle iktisa- den kalkınma imkânsızdır. "Hürri- yetten önce fabrika" siyaseti yatı- rımların isabetsizliğine yol açması yüzünden iflââa mahkum olmakta- ır. Yapılacak işlerin kalitesizliğin- den doğacak çöküntülerin, politik endişelerin ilme tercih edilmesinin, halkın karaborsa ve hile gibi ahlâ- ki düşkünlüklere sapmasının — ön- lenmesi, insanlık haysiyetini her- şeyin üstünde — tutan demokratık bir nizam içinde mümkündür. Bu- nun içindir ki iktisaden kalkınmış milletler arasında gerçek kalkınma hürriyetleri en az tahdide uğramış milletlerin kalkınmağıdır. İktisaden — kalkınmış, — istihsal fazlası malları İçin pazar bulama- maktan başka endişesi — olmayan Amerikanın bu — başarısının sırrı büyülü "hürriyet" — kelimesindedir. Nerede hürriyet varsa devamlı te- rakki, nerede istibdat varsa çökün- tü -aldatıcı bir gelişme olsa bile- görülmektedir. İnsanları boğaz tok- luğuna çalıştırıp iktisadi kalkınma- yı gerçekleştirmek ümidi hayal ol- maktan kurtulamamaktadır. Tarih bunun örnekleriyle doludur. İnsan vasıta olarak kullanıla- maz. İnsanı diğer canlılardan ayı- ran vasfı yaratıcı zekâsıdır. İhsanı Iktısadı kalkınma için vasıta ola- rak kullanmak, insanlık haysiyeti- ni hiçe saymak olur. İnsanlık hay- siyetini herşeyin üstünde tutan ta- san, bu duruma hiçbir zaman bo- yun eğmemektedir. İnsan yaratıcı zekâsını kullanabilmek için — gere- ken serbestiyi bulduğu — müddetçe insanlık terakki etmektedir. Zira el elden üstündür. Üstün elin sah- neye çıkması, üstün görüşün tatbik edilmesi, ıstışare kontrol ve mura- kabeye yer verilmesiyle mümkün "halka — doğru" lâfının gerçek mânası balkı ken- dine doğru çekmektir. Bunun aksi bir felâketten farksızdır ve fakirin soyulup zayıfın kahredildiği yoldan gecen iktisadi kalkınıra gerçek Ur kalkınma asla olamaz. Bugün böyle bir durumda bulunan Sovyet Rus- yanın, Sputnikler uçurabilen komü- nist rejimin ata binmiş dilenciden ne farkı vardır? Yerini yadırgıyan dilenci ergeç attan yuvarlanacaktir. Demokrasilerde AKİS, I1 NİSAN 1959