11 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

11 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SİNEMA Filmcilik Film ve propaganda Filmin adı çok masumdu, hemen hemen turistik bir fılm adım an- dırıyor: "Ferien auf Syl Sylt'te tatil". Üstelik 20 dakıkalık bir do- kümanterdi. Zaten turistik filmler gibi başlıyordu: Batı Almanyanın çıplaklar kampı ile meşhur olan bu küçük adasının manzaraları, filmin ilk sahnelerini doldurmaktaydı Ama gerek bu masum ada, gerek bu ilk sahnelere rağmen seyircinin — kendi kendine sorduğu şeyler vardı: Bu film komünistlerin idaresindeki Do- ğu Almanyada çevrilmişti, Doğu Al- manya durup dururken Batı Alman- yanın turızmı ile niye uğraşsındı? Sonra, "Ferien auf Sylt" bir dokü- manter serinin ilk filmiydi ve seri- nin adı, filmin adı kadar masum de- ğildi, "Arşivler konuşuyor" başlığı- nı taşıyordu. Seyircilerin merakı u- zun sürmedi. Filmin Sylt adasından manzaralar gösteren ilk sahnelerin- den sonra, adanın belediye başkanı- nın yaptığı bir toplantıya geçiliyor- du. Adanın belediye başkanı Herr Heinz Reinefarth'tı. Herr Reinefarth ise, Nazi Almanyasının en çok ma- dalya kazanan SS subaylarından bi- riydi. 'Ferien auf Sylt", adanın tasvi- rinden Herr Reinefarth'a geçince asıl maksadını da ortaya koyuyordu: Bir zamanlar Nazi Almanyasında mevkileri tutan kimselerin, — bugün de Batı Almanyada — ehemmiyetli mevkileri tuttuklarını ortaya koy— asen "Arşivler konuşuyor" berısı bunu ispat etmek için hazır- General Speidel, Hitler ile Yıl AKİS, 11 NİSAN 1959 lanmıştı. Doğrusu istenirse, "Ferien auf Sylt" bütün propagandacı husu- siyetine rağmen, Zzekice hazırlan- mıştı ve vesıkalara dayanıyordu. Ni- tekim filmin, Herr Reinefarth'ın ma- zisine, yani SS subayı olarak geçir- diği meslek hayatına ait kısım gös- teren sahnelerin hepsi, Nazilerin film arşivinden toplanmıştı. Propaganda silâhı olarak korkunç bir tesiri olan film, burada evvelce başka maksat- la bu işe Ön ayak olanlara karşı ge- ri tepen bir silah- haline geliyordu: Hitler zamanında Alman sineman bir an bile olsun belini doğrultama- mıştı ama, kameracılarının olarak iyi çalışmadığı soy— i. Anlaşılan, Hitlerin "bin saltanatı sırasında halkın e- i sağlamak için, üstün ırkın aşağı ırkları nasıl birer birer hâki- miyetleri altına aldığını göstermek üzere, kameracılar Nazi film arşivi- ne boyuna malzeme — toplamışlardı. Savaş sona erdiği vakit bu malze- menin hemen hepsi komünistlerin e- line geçmişti. Şimdi fırsat buldukça, b alzemeyi eski Nazilere — karşı bir silâh olarak kullanıyorlardı. Bu silâhın ne kadar kuvvetli ol- duğunu, "Ferien auf Sylfi "Holiday in Sylt" adıyla seyreden Ingılızler hemen anladılar. Bu masum görü- nüşlü, masum başlangıçlı film, bir- denbire şok tesiri yapan birkaç plân- la 1944 Varşova ayaklanmasına ge- çiyordu. Yıllarca Nazi istilâsı altın- da kalmış olan Varşova halkı, bu bo- yunduruktan kurtulmak içın bir ö- lüm kalım savaşına girdiği — vakit, Herr Reinefarth, emrindeki SS ve Gestapo kuvvetlerıyle ayaklanmaya merhametsizce bastırıyordu. Nâz General arşivinden alınan film parçaları, ka- dın, çocuk ve ihtiyarlara, büyük kıs- mı silâhsız olan halka karşı gürüşülen bu amansız hucumu butun dehşetiy- le ortaya koyuyorı oliday in Sylt" birkaç hafta ıçınde İngiliz si- nemalarının da İngiliz' televizyonu- nun da en çok tutulan filmlerinden biri olmuştu. Fakat film. az sonra televizyondan kaldırıldı İngiliz San- sür Heyeti de, filme vize — vermeği reddetti. Perdeden mahkemeye Geçen ay, "Arşivler — konuşuyor" serisinin ikinci filmi "Unterneh- men Teutonenschwert . Töton kılıcı harekâtı", Ingılterede "Operation Teutonic Sword" adıyla ortaya sı- kınca işler büsbütün çatallaştı. Bu sefer, hücumun hedefi. Batı Alman- yanın küçük- bir adasının belediye başkanı değil, Hitlerin gözde gene- rallerinden Hans Speidel'di. Mühim bir nokta daha vardı: Hans Speidel bugün NATO'nun Avrupadaki ka- ra kuvvetleri kumandanıydı. "Töton kılıcı harekâtı" da yine Doğu Almanyadaki DEFA şırketı— nin- aktüalite ve dokümanter stüd- yoları tarafından Nazi film arşivle- rine dayanılarak hazırlanmıştı. An- nelie ve Andrew Thorndike çifti, ilk filmde olduğu gibi, bir eski Nâzinin Hitler zamanındaki fa- aliyetleriyle bugünkü faalıyetlerini, azi arşivlerine dayanarak orta koyuyorlardı. Speidel'in yalnız Fran— sanın işgalinde ve Rus oynadığı Trol değil, fakat karanlık bir şekilde. Fransadaki Alman büyükelçiliğinin askeri ataşeliğini yaptığı sırada Yu- goslav Kralı Aleksandrın Marsilya- da öldürülmesi işine — karışması da anlatılıyordu. İngiliz Sansür Heyeti, gibi "Töton kılıcı "Sylt'te ta- til" harekâtı"na Speidel müttefikleriyle Yıl : 1958