9 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

9 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Mehmet Kuran ve arkadaşları ip- tal edilen — Beykoz — merkez bucagı kongresine bir türlü izin vermiyor- lardı. Bu kongre yapılsa Beykoz il- çe kongresi de yapılacak ve bütün ilçelerin kongreleri tamamlandıgın- dan il kongresının akdine bir mani kalmayacaktı. Teşkilât il kongresini tam dört yıldır bekliyordu. Kambersiz düğün. ehmet Kuran hizbinin karşısına uvveti gün geçtıkçe artan bir ikinci hizip daha çıktı. Bir zaman- lar Necmi Ateş tarafından kurulan ye Karargâh diye adlandırılan hizip tekrar faaliyete geçmişti. Karargâh hizbinin ilçe başkanları, il idare ku- rulunun işten el çektirilmesi için im- za toplamağa başladılar. Listeler ha- D. P. İl başkanlığına ne hik- metse her iki tarafta Aygünü aday gösteriyordu. — Karargâhçıların — lis- telerinde Ali Esat Birol, Niyazi Tür- kay, Ertuğrul Adalı, Şukran Tanca, Fazıl Harmankaya, Faruk Tansel, Halide Ahıska yer almaktaydı. Hay- siyet divanı ise, Ahmet Kemiâl Siliv- rili, Yekta Kazancıgıl İhsan Altınel, Nurettın Bulaktan teşekkül edecek- i. Dikkati çeken bir nokta bu hiz- bin Edirne milletvekili ve Mendere- sin şahsi dostu Mükerrem Sarolun İstanbul parti müfettişliğine getiril- mesi isteğiydi. Açıkça görülüyordu ki Sarol ve eniştesi Yekta Kazancı- edenler gil Karargâh hizbini idare arasında, hatta başındaydı. Şarolun gayretleri şte Aygünün işbaşına getirilmesine rağmen kısa zamanda ortaya çıkan hiziplerin faaliyetini arttırdığı bu günlerdedir ki, sevimli ve yüzünden tebessümü pek az eksik olan bir po- litikacı Çamlıca —Klübünün -karar- gâhçıların toplantı yeridir- kapısın- dan içeri girdi. Salondaki koltuğa rahatça gömüldükten sonra kendisi- ni bekliyenlerle konuşmağa başladı. Sevindi politikacı Mükerrem Sarol- du. Kendisini bekliyenler ise Fatih llçe başkanına arşı harekete geç- miş olan 40 kişinin temsılcılerıydı Kaynayan kazanın en büyük ka- barcıgı Fatıh ilçesiydi. İlçe başkanı Dr. Faruk Sargut, Mehmet Kuran Bir D.P. kongresi Yediden... — Yetmişe... hizbinin ileri gelenlerindendi. An cak Sargutun etrafındakilere karşı- lık 40 kışılık bir grup bayrak açmış- B Sarguttan de- gıl partılıler bitaraf vatandaşlar bi- le şikâyet aşka Sargut, ıdarı teşkilâta da tesir ediyor, Fatih makamına Belediye ve Şube mudur— lerine, emniyet âmirlerinin işlerine karışıyordu. Bu şikâyetlere karşı Sa- rol, kendisini dinliyenlere bir tavsi- yede bulundu: Grup halinde İl İdare Kuruluna başvurmalılar ve Sarguta işten el çektirilmesini istemeliydiler. p, il idare kuruluna yaptığı müracaattan pek fazla bir şey elde edemedi. Söyledikleri alâkayla din- lenildi ve "icabının yapılacağı" sö- zü verildi Mehmet Kuran ekseriye- tinin teşkil ettiği il idare kurulunun, Kuran hakkındaki fikirlerinin hemen değişmesi kolay degıldı İlçeler ve taraflar ütün gayretlere rağmen şu gün- lerde iki hizip arasında ki çekiş- YURTTA OLUP BİTENLER me adamakıllı artmıştır. İstanbul D. P. il teşkilat rsuzluk gün geçtikçe çogalmaktad Karargahçılar şımdıkı halde, Be- şiktaş minönü, — Adalar, Sarıyer Çatalca Silivri, Eyüp, Yalova Be koz Şişli, Beyoğlu, 1lçeler1ne hakim bulunmaktadırlar. Kuran hizbini des- tekliyen ilçeler ise sadece Bakırköy ve Zeytinburnudur. Henüz hangi ta- rafı destekliyeceği belli olmayan il- çelerde de hadiseler patlak vermeğe başlamıştır. Meselâ Çatalcada teşki- lâttan 550 kişi, Kuranı tutan ilçe idare kurulu değişmediği taktir- D. P den istifa edeceklerini açık- lamışlardır. Kuran taraftarı hizip ise, ilçe i- dare kurullarını kendilerine çekme- ğe çalışmaktadırlar. Eyüp ve Adalar ilçeleri idare heyetlerine işten el çek- tirme gayretleri bundan ileri gelmek- tedir. Karargâhçıların baskısı orta- ya çıkan hadiselerle kendini belli et- meğe başlamıştır. Bütün gayretlere rağmen Fatih ilçe başkanı nihayet istifa etmek mecburiyetinde kalmış, Kemâl Aygünün rıcasıyla bu isti- fa geri bırakılmıştı ki bu sefer Fatih ılçesındekı 40 kişi il idare kuruluna tekrar müracâat ederek Sargutun durumunun gözden geçirilmesini — istemişlerdir. İl idare kurulu bu mesele üzerinde durmak- tadır. Gerçi Kuran ekseriyetinin ha- kim olduğu il idare kurulu Sargut meselesini yine bir neticeye bağlıya- mıyacaktır ama kesip atamıyacak- tır da. İstanbul D. P. teşkilatındaki hi- ziplerin devamlı çarpışması Aygünü de üzmektedir. Kendisi bu meselele- ri ortadan kaldırmak için il başkan- lığına — getirilmiştir... Ama — ortada değişen hiç bir şey yoktur. Aygunun tek muvaffakiyeti hadiseleri — fazla dallanıp budaklandırmadan bir m det geriye atabilmesi olmuştur. İşte bütün bunlar, o gün Sirkeci- Florya yolunda Başbakan ende- resin kafasını imar hareketleri kadar meşgul ediyordu. Sahil yolunun beton dökülen kısmına memnuniyetle ba- kan Menderes, İstanbul D. P. teşki- lâtının manzarasına bu kadar Ta- hatça bakmamaktadır. AKİS, 9 ARALIK 1959 YAZISIZ