9 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

9 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Başkan Eisenhower Ankara caddelerinde Millet Kaçan fırsat Bu haftanın başında, — Amerika Cumhurbaşkanı Eisenhower Tür- kiyeden ayrılırken bilanço yapma meraklıları kafalarında iki suale ce- vap verdiler. Suallerin birincisi şu- dur: Türkler, Başkana ve temsil et- tiği millete karşı duydukları samimi hisleri daha iyi gosterebılırler miy- di? Bunun, cevabı "Hayır"dır. Müm- taz misafır yalnız Ankara halkının tezahüratı degıl bütün Türk liderle- rinin dostluk mesajlarıyla karşılan- dı. İkinci sual "peki, Başkan Eisen- hower Türk halkının kalbini birileri derecede daha — fethedebilir miydi" dir. Buna "Evet" demek gerekmek- tedir. Zira dünyanın en büyük De- mokrasisinin 1 numaralı şahsiyeti, eğer kendisinden önce bir çok batılı yapmaktan — çekinmediğini bu memlekette bir de Mil- li Muhalefetın bulunduğunu hatırla- dığını gösterseydi elbette ki Türk- Amerikan — dostluğu çok kazanırdı. Eisenhower'in Muhalefetle temas et- mek —istememesi diye bir hususun mevcut — bulunmadığı aklı başında herkesin malümudur. Bu fırsat ken- disine — verilseydi Başkanın derin memnunluk duyacağından da kim- senin şüphesi yoktur. Fakat, Türk seçmeninin bugün Muhalefet safında bulunan ekseriyetinin ve topyekün Dostluk için açılan kollar. bütün aydın zümrenin gönlünü Ame- rika tarafına çekecek, üstelik bir çok kasıtlı propagandayı önlemek imkâ- nını sağlayacak böyle bir inceliğin gösterilmemesi hata — olmuştur. Bu meselenin ehemmiyetini anlamayan Türkiyedeki Amerikan temsilcileri aşkan Eisenhower'i bir büyük a- vantajdan mahrum bırakmışlardır. Halbuki, milletten millete müna- sebetler, bugünkü durumda böyle bir fırsatı kaçırmamayı daha elzem ha- le sokmaktaydı Ziyaret Iko Geliyor G çen Cumartesi sabahı saat 12 de Ankarada Akay okakta sıra- lanmış Belediye otobüslerine, — orta boylu, gözleri kısık, genç bir adam bınıyor otobüste sabırsızlıkla bek- leyenlere "İyi — çalışmalar, — Allah Yardımcınız olsun" diyordu. Oto- büste bekleyenler Ankara gazeteci- leriydi; temenni de bulunan da, Ba- sın-Yayın Ve Turizm Genel Müdürü Altemur Kılıçtı. Temenni hakikaten pek yerindeydi; çünkü, pek az gaze- teci bütün meslek hayatında bu ka- dar ağır bir gün geçirdiğini hatır- layabıhrdı Agır fakat zevkli — bir Çüni Amerika Bir- leşık Devletlerı Başkanı Dwight Da- vid Eisenhower, Türkiyeyi resmen ziyaret edecekti. Dört Otobüs saat 12,30da Esen- boğaya hareket etti. Butun Anka- rada hummalı bir hazırlık vardı. O- kul talebeleri, memurlar, izciler ve köylerden gelen vatandaşlar sokak- ları -doldurmuştu. 28. inci Tümen birlikleri, Harp Ok ve Yedek Su- ay Oku lu talebelerı Inzıbatlar jan darmalar, polisler sokaklarda emni- yet tedbırlerı alıyorlardı Her on adımda bir asker, yüzü halka dö- nük, nöbet vazifesindeydi. ğa yolu üzerinde Golf Klübünden sonra. 200'er metre arayla nöbetçi- ler dikilmişti. Kayalık arazinin üze rinde karşılıklı dalgalanan Türk ve Amerikan bayrakları ve aralarında ki süngülüler, Ankara — yaylasının sert manzarasına hamasi birrenk veriyordu Esenboğa meydanında da hum- 1 bir çalışma vardı. Dışişleri Ba- kanhgıProtokolUmumMuduru ey sel Versan, siyah paltosu ve siyah rölöve şapkasıyla dört bir tarafa e- mirler yağdırıyordu. Amerikan Bü- yükelçiliği Siyasi Müsteşarı Mr. Bar nes ile Amerikan Haberler Merkez Müdür Yardımcısı Mr. Killmer de çok yorulanlar arasındaydı. İşin doğ- rusu, Hariciye Protokolü hiçbir kar- şılama a bu kadar başarı goster— memişti. Denilebilir ki hemen hiç ek- siklik yoktu. Fakat, bütün gazete- lerinbüyük takdırını kazanan şaheser genç Basın - Yayın Umum Müdürü oldu. Altemur Kılıç, Amerikada AKİS, 9 ARALIK 1959