9 Aralık 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

9 Aralık 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Batı Dünyası Uçan Sulh Meleği G eçen Perşembe sabahı gece saat 19.30 da Amerika Birleşik Dev- letleri Başkanı Dwight David Eisen- ower Beyaz Saraydan ayrıldı, Was- hington hava alanına geldi ve Ameri- kan Hava Kuvvetleri Nakliye Ser- visinin kendısıne tahsis ettıgı Boecing 707 uçağına bindi. Uçak saat tam 8.15 te hareket etti. Aynı saatlerde Kahirede bir Arap bakkal, bir Alman gazetecisine şunları soyluyordu "Bi- senhower mi?- Eğer Ruslar Aya bir peyk atmasalardı, PAmerikan Cum- hurbaşkanının canlı bir sputnik gibi dünyanın etrafında dönüp dönmeye- ceğini o zaman görürdük!" Hür Dün- yanın canlı sputniki geceyarısı var- dığı Labrador Benzin İkmal Ussün- de bir saat kadar kaldıktan sonra, dev uçak Ciampino Hava Meydanı— na müteveccihen hareket etti. kan geceyi uçakta geçirdi. servisinin bu uçağı gerçi Başkanın Öözel uçağı değildir. Amerikan Hava Kuvvetlerinde Amerikan resmi şah- siyetlerinin seyahatlerinde — kullanıl- mak üzere hizmet gören üç 707 den biridir. Fakat, Başkan son Batı Av- rupa seyahatini de bu uçakla yaptığı için her nevi konforu haizdir. Baş- kan, hususi doktoru Tümgeneral Snyder'in günlük — muayenesinden geçtikten sonra, — uçakta rahat bir uyku uyudu. Sabah erken uyandığı zaman, refakatindeki heyetin, İtal- yada söyleyeceği resmi demeçler için hazırlamış olduğu — tasarıları okudu ve tasvip etti. Cuma günü tam öğle vakti Dev 707 Ciampino Hava Ala- nına indi. Başkan, başta İtalya Cum- hurbaşkanı Giovanni Gronchi, Baş- bakan Antohio Segni ve Dışışlerı Ba- kanı Guiseppe Pella olmak üzere bü- tün İtalyan Kabinesi tarafından kar- şılandı. Mutad merasimden ve beya- nıhoşamedi demeçlerınden sonra iki Cumhurbaşkanı, Ike'in — misafir ka- lacağı (Ouirinale Sarayına —Italya Cumhurbaşkanının resmi ikam hı- hareket ettiler. Yolda hatîf bır yağmur çiseliyordu. Nitekim, aş- kan Romadan ayrılırken, meşhur İtalyan güneşinden mahrum kalmış olmaktan doğan Üüzüntüsünü ifade edecekti. Yağmur yüzünden sokak- larda fazla halk toplanmamıştı. Te- zahüratın fazla olmayışı İtalyan Hü- kümetini çok üzdü. Fakat, bu işin en büyük davacısı olarak ortaya çı- kanlar Komünistler oldu! Togliatti'- nin partisi, Ike, Atlantik Kuvvetleri Başkomutanıyken ne zaman İtalya- ya gelse, "Amerikalı, yurduna dön!" diye nümayişler tertip, eder ve o za- man İçişleri Bakanı olan Segni'nin polisleriyle komünistler — sokaklarda dövüş ederlerdi. Halbuki, Komünist Partisi şimdi, Ike'in ziya- retinin en hararetli taraftarı kesil- mişti. Daha seyahat haberi çıkar çık- 20 Adenauer Zikri ile fikri bir değil.. maz, Partinin Merkez İcra Komitesi bir tebliğ yayınladı ve seyahatten duyduğu memnuniyeti belirtti! Şim- di ise, Togliatti, büyük düşmanı Ro- ma Beledıye Başkanı Urbano Cioc- cetti'yi beceriksizlikle itham edi Ike'a karşı yapılan saygısızlık onu mes'ul tutuyordu. İki Cumhurbaşkanı Çuirihale'ye gelince, bir saat kadar özel bir gö- rüşme yaptılar ve dünya meselele- rini gozden geçirdiler. Bu — arada, Başkan yaveri -ve oğlu- Bınbaşı Eisenhowerle karısı Romayı alelade turistler gibi ziyaret ediyorlardı. 1yor. tan KİTAP MERAKLILARINA MÜJDE: KİTAPLAR ALEMİ 1 Ocak 1960 da çıkıyor * ay yeni yayınlanan belli başlı kitapların, mahiyeti, konusu, içindekiler, özeti, fiya- tı ve sipariş adresi hakkında bilgi sahibi olmak istiyorsanız: KİTAPLAR ÂLEMİ'ne abone olunuz. 6 aylık abonesi 100 kuruş- tur. Açık — adresinizle birlikte 100 kuruşluk posta pulu gön- derebilirsiniz. es : Posta Kutusu: 193 - ANKARA Torunlarım B u görüşmeden sonra Başkan is- tirahate çekildi. Başkan, öğle yemeğinden sonra, Beyaz Sarayla temasa geçerek Amerıkadakı işler hakkında bilgi aldı ve gereken direk- tifleri verdi. Ike, öğleden sonra saat 7,30 da Ouırınale Sarayına dönerek, Italyan Başbakanı Segni, Dışışlerı Bakanı Pella, Dışişleri Genel Sekre- teri Grazzi, ikelçi Brosio ve Elçi Cippico ile Mr. Murphy, Büyükelçi Zellerbach, General Goodpaster, Ter- lbay aters, Binbaşı Eisen- hower ve Elçi Horsey nin hazır bu- lundukları bir çay partisine katıldı. Bir saat süren bu çayda Devlet adam- ları dünya meselelerini müzakere et- tiler. Gece saat 10 da Cumhurbaşka- nı Gronchi Ike'ın şerefine Cuirinale- de büyük bir ziyafet verdi. Ziyafeti bir kabul resmi takip etti. Cumarte- si sabahı saat 9,20 de Ike, refaka- tinde ltalyan Savunma Bakanı And- reotti olduğu hakle — Meçhul Asker Âbidesine bir çelenk koydu. Bu me- rasimden sonra Amerikan Buyukel— çiliğine giden Başkan, orada Büyük elçiliğin 900 mensubuna bir hıtabede bulundu. Baba Ike, heyecandan tit- reyen bir sesle ve pek az Devlet ada- mının erişebildiği büyük bir sami- miyetle konuşuyordu : "Amerikanın her zaman her yerde sevılmedıgını biliyorum. Benim vazifem, bizi sev meyen insanları da, Amerıkanin sulh içinde, âdil bir sulh içinde yaşatmak- tan başka gayesi olmadığını anlat- maktan ibarettir. Dört tane torunum var. Elbetteki ki onların benim bul- duğum aynı imkânları bulmaları, be- nim yaşadığım aynı hayatı, hattâ da- ha iyisini yaşamaları için uğraşaca- ğım." diyordu. Sabah saat 10 da Ike, — Başba- kanlığın bulunduğu Viminale Sara- yına giderek bir gün önceki çayda bulunan İtalyan şahsiyetleriyle res- mi görüşmelere başladı. Görüşmeler öğleye kadar sürdü. Saat 1,15 de iki Cumhurbaşkanı Başbakan tarafın- dan şereflerine verilen öğle yemegın— de bulunmak üzere Villa Madame'ye geldiler. Cumartesi günü saat 17,30 da Ouirinale Sarayında, iki Cumhur- başkanının da iştirakiyle büyük bir resmi toplantı daha akdedildi. Saat 19 da sona eren bu toplantıyı müte- akip Ike ile refakatindekiler Ike'ın chi şerefine Amerikan Büyük- elçiliğinde -Villa Taverna- vereceği yemekte bulunmak üzere hazırlan- mağa gittiler, Smokingin — mecburi olduğu ziyafette hanımlar dâhil tam 44 kişi davetliydi Yemek saat 18.30 da sona erdi iki mhurbaşkanı Ouirmale Sarayındaki daırelerıne çe- kildiler Evvela tesanüd B aşkan, İtalyan Devlet adamlarıy- la yaptığı dört görüşme esnasın- da onlara şu teminatı verdi: AKİS, 9 ARALIK 1959