10 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Bir Mülakat Taksilerde H erkes nabzı yokluyor. Başbakan şehir şehir dolaşıp D.P. nin kuv- veti hakkında bir fikir edinmeye ça- lışıyor, Muhalefet lideri halkın ken- disine karşı gösterdiği sevgi tezahü- ratından mânalar çıkarıyor, hatta Bölükbaşı sözlerinin gazete sütun- larına akis derecesine bakıp partisi- nin ne derece itibarda olduğunun işa- retlerini arıyor. Ya, bu arada halk ne konuşuyor, neden bahsediyor, hangi fikirleri sa- düşünerek rasgele se- çilmiş şoförlerden bilgi sorduk. Bu iş için Ankaradaki ve İstanbuldaki muhabirlerimiz seferber oldu, gün- lerce sayısız taksi şoförüyle görüş- tüler. Bu intibaların en alaka uyân- şekilde attığını öğreneceksiniz. Istanbul T. 50215 plakalı otomobil şoförü Ziya Çalık der ki: "Ben hem taksicilik, hem de dolmuş yaparım. Dolmuş müşterileri ekseri günün meseleleri üzerinde konuşurlar. Meselâ şimdi kar yağdı, Belediyeye ver yan- sın ederler. Belediye hizmetlerinin eksikliğinden bahse- derler. Neden yollara kömür tozu dökülmediğine kızar- lar. Şu rıhtımda gazetecileri dövdüler ya, günlerce onu dinledik, müşteriler hapis edilenlere acıyıp, hükümeti kabahatli buldular. Siyasi meseleler de çok konuşulur. Benim dinledi- ğim dolmuş müşterilerinden yüzde yetmişi hüküme- ti tenkid ediyor. Yeni açılan yolları gösterip "Bu yol- lar açıldı ama, bizim de cebimizde metelik kalmadı" di- yorlar. Ama kimi de yolların açılışından memnun gö- rünüyor." nkara T. 16872 plâkâlı otomobil şoförü Hasan Kara der ki: "Ben şahsen C.H.P. liyim. Fakat benim ara- bama daha fazla D. P. liler biniyor. Yeni yollar ve bina- lar gibi imar faalıyetlerını görünce de "Yaptık da, et- tik de, diye övünüyorlar." nkara, T. 18436 plâkalı otomobil şoförü Tahsin Ka- rasu der ki: "Ben bir Üsteğmenim. Geçinmek için mesai saatleri dışında şoförlük yapıyorum. Müşterile- rimin ekserisi C.H.P. lidir. Kendi aralarında yaptıkları konuşmalarda iktidarın halkı ezdiğinde ittifak edıyor- lar. Daima İnönüyü haklı çıkarıyorlar. Menderesin, İnö- Halk nü ile giriştiği her münakaşada, mağlübiyete uğradığı- nı kabul ediyorlar. nkara T. 15976 plâka numaralı otomobil şoförü Can Dumlu der ki: "Müşterilerimin çoğu, bilhassa kadın- lar muhalif. Yolcuların siyasi istikametleri, daha ziyade mesleklerine ve içtimai durumlarına göre değişiyor. Memur ve askerlerin yüzde doksanbeşi C.H.P.li, köy- lünün yarısından fazlası ne hikmetse D.P. li Müşterile- rin arzu ettikleri İnönünün Cumhurbaşkanı olması, Menderesin ise Başbakan kalmasıdır". IstanbulT 52904 plâkalı otomobil şoförü -ismini açık- lamamıştır- der ki: "Dolmuş müşterilerinin en fazla konuştukları şey siyasettir. Benim rastladıklarımdan büyük bir kısmı hükümeti tenkid eder. Sayın Başbaka- nımızın yaptığı yolları beğenmezler. Buna benzer ne tenkidler yaparlar. Açlıktan, pahalılıktan bahsederler. İşte şunun şurasında hepimiz kazanıyoruz. Şimdiye ka- dar açlıktan kim ölmüş. Daha neler soylemezler Ama yapılan isleri iyi bulanlar da yok değildir hani.. Istanbul T. 52226 plâkalı otomobil şoförü Mustafa Yıl- maz der ki: "Dolmuş müşterilerinin hepsi her konu- dan konuşurlar. Ama siyasetten bahsedenler çoğunluğu teşkil ediyor. Benim şahit olduğum konuşmaların hemen hepsinde hükümet tenkid edilir. Müşterilerin yüzde sek- seni C.H.P. lidir. D.P. liler taksiyle gidiyorlar çünkü... Basın hürriyetini, hapse giren gazetecileri anlatırlar, Belediye hizmetlerini beğenmezler. Söylemedik laf ko- mazlar." Istanbul T. 52597 plâkalı otomobil şoförü Şükrü Yücel der ki : "Benim gördüğüm siyasi mevzularda konu- şanlarını ekserisi muhalif. Hepsi de İsmet Paşayı çok sevdiklerini, ona inandıklarını söylerler. Biz de acık ko- nuşursak müşterilerimizin fikrine iştirak ediyoruz." İstanbul T. 50023 plâkalı otomobil şoförü Ali Yüksel der ki: "Müşterilerimden hangisi siyasi mevzulardan konuşursa D.P. yi tenkid eder. Daha bir kere müdafa- asını yapanı görmedim. En fazla şikâyet ettikleri şey hayat pahalılığıdır. Basın hürriyetinden de çok şikâyet edenler gördüm. Bir de üniversitenin muhtariyeti mi ne, onu da çok konuşur ve dünyanın hiçbir yerinde böyle şey olmaz derler. nkara T. 13936 plâkalı otomobil şoförü Mustafa Yıl- dız der ki : "Ben takside çalışırım. Müşteriler umu- miyetle kendi havalarında olurlar. Bazan iki kişi bindi mi aralarında politikadan bahsettikleri oluyor. Son gün- lerde İnönü - Menderes söz düellosu konuşuluyor. Kaç kişi bindiyse hep bundan bahsetti. Ekseriyet çarpış- madan İnönünün galip çıktığını söylüyor. Bilhassa Men- deresin İnönüye cevap verişindeki gecikme üzerinde du- ruyorlar. Ancak bazılarının "Menderesin sözlerinin bir kısmı doğru" dediğini de işittim İmar hareketlerinden bahsedildiği de olur. Ankara- nın eskiye nazaran çok daha iyi yollara kavuştuğunu AKİS, 10 ŞUBAT 1960