10 Şubat 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

10 Şubat 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

lanan, fakat şimdi hararetle taklid edilen hareketlerle şarkı okumakta- dır. Bütün bunların üzerinde Türk mu- sikisinde okuyucuya — mesuliyet his- sini aşılamak lâzımdır. Meselâ bir sanatkâr en kötü durumda iken dahi seyırcısının istediği şeyı verebilmeli, olursa olsun en iyiyi verme çabasına benze tir. e bir hadise kendi başına da gelmıştır Böbreklerindeki kum do- layısıyla bir gece aniden yakalandı- ğı sancı genç sanatkârı sahneden çe- kip alamamıştır. Tıbbın fiziki san- cıların en şiddetlisi olarak kabul etti- ği bu sancıya rağmen Müren seansını tamamlamıştır. Her şarkı arasında sıcak pansuman yaptırmış, iki fasıl arasında Sürparil iğnesi yemiş, ama seansını bitirmiştir. ç sanatkârın en büyük üzün- tülerinden biri, meslekdaşlarındaki mesuliyetsizlik duygusudur. Bilhassa kadın ses sanatkârlarında bu fazla- En ufak müşkilat sanatkârını sahneye çıkmaktan alıkoyabilmektedir. Hal- buki sahne hayatında son derece ti- tiz olmak lâzımdır. Zeki Müren prog- karışmasına ta- emez. Ancak bu, halkın isteklerini yerine getirmemek mana- sına alınmamalıdır. Bilâkis, halkın isteklerini ne yapar eder, mutlaka okur. Hatta bilmese bıle Öğrenir ve bir gece sonra takdim eder. Sanatkâr kendisini daıma yenili- yebilmelidir. Her gün kendisine bir şeyler katabilmeli, fikren ve zihnen de sanatıyla uğraşmalı, hayatını ona vakfetmelidir. Zeki Müreni — bugün için Türkiyenin 1 numaralı alaturka ses sanatkârı yapan, — güzel sesinin, musiki bilgisinin ve sahnede oynadığı oyunların üstünde, asıl bu düşünce- leridir. Nitekim — başarısının parlak delili, sadece geçen yıl 149 bin lira vergi ödemiş bulunmasıdır ki kazan- cının büyük bir kısmı vergiye tâbi değildir. Bu kazancı senede bir mil- yon lira civarında tahmin etmek faz- la hatalı sayılmaz. Astronomik ka- zanç Zeki Mürene büyük zevk aldığı bir işi yapabilmek imkânını sağla- maktadır. Milyoner şarkıcı pek çok hayır kurumlarına binlerce lira ver- mektedir. Bunların dışında Zeki Mü- ren bir çok talebe okutmaktadır, Sahne dışındaki hayat Zekı Müren, hakkında belki de en fazla rivayet bulunan şöhretler- den biridir. Bu rivayetlerin bazıları doğrudur, bazıları hayal mahsulü.. Başkalarının anormal kabul ettikleri bazı şeyleri, yetişme tarzı dolayısıy- la genç şarkıcı tamamiyle normal say- maktadır. Tıpkı rengârenk frak giy- menin, Zeki Müren için bir garabet değil, goze hoş görünme vasıtası ol- . Sahneye çıkarken mak- yaj yapmak, kaşlara muntazam se- kil vermek, bol pudra kullanmak hiç fevkaladelıgı olmayan — hareketler- dir. Mılyonların sevgılısı şarkıcı, evin- gece klüplerinde arkadaşlarıyla bera- ber -kendi tabiriyle- azar. Gazeteci- lerle arası pek iyidir. İçki meselesin- de müşkülpesenttir. Sadece viski içer. White Horse'dan hoşlanır Ama, zinhar içkili sahneye çıkmaz. Zeki Mürenin en merak edilen ta- rafı kadınlar hakkında düşündükle- ridir. Müren yeşil gözlü esmer kadın- lardan hoşlanır. Esasen, umumiyetle tipi esmerdir. Evlenme meselesine gelince, Zeki Müren böyle bir sualle karşılaşınca şu cevabı vermektedir: "— Zamanı gelince evleniriz.." Ancak genç sanatkârın henüz ta- libi, daha doğrusu kendisinin eş edi- nebileceği birisi karşısına çıkmamış- emeklerden en fazla sevdiği zey- tinyağlı enginarla, pilâv ve makar- nadır. Ne var ki üç aydır sıkı bir re- jime girmiş ve ağzına tek lokma pi- lâv koymamıştır. Sadece et ve salata yiyen Müren bu müddet zarfında sek- sen kilodan yetmişbir kiloya düşmüş- tür. Her Bursalı gibi skiyi sevmektedir. Voleybol oynar, futbol bilmez. Hiç bir takımı diğerine tercih etmez. Si- yasi partiler karşısında da aynı vazi- yettedir. Bütün takımlara eşit sem- patisi vardır. Hayatında en büyük arzusu sahneden aranırken çekile- bilmektir. Bu zamanı da seyircinin sempatisinin azalmağa başladığı ana bağlamaktadır. : Ama her şey gösteriyor ki, o an kimseye yardım etmekte ve her sene — halen pek uzak bir andır a dergisi yayınları 1. ŞİİRİSTAN. (Kısa, mizahi çeviri şiirler antolojisi) 100 krş. 2.. SONU. (Samuel Beckett'in iki piyesi 500 krş. 3. SOĞUK OTLARIN ALTINDA (Ulku Tamer'in şiirleri) — 250 krş. 4. İSHAK. (Onat Kutlar'ın hikâyeler 250 krş. 5. DEVİNEK (Teo'nun şıırlerıyle çevırılerı) 200 krş. 6. YORGUNLAR (Erdal Öz'ün hikâyeleri) 250 krş. İsteme adresı "a dergisi yayınları - Özer Özler : 3 Aksaray — İSTANBUL AKİS, 10 ŞUBAT 1960 CEMİYET İlhami Sancar Kahkahadan kırıldı... Halen Gece Postası adlı bir gazete- nin başyazarı olduğu AKİS'e gön- derdiği ve edep dışı kısımlar ihtiva ettiği için yarısı savcılık tarafından sansür edilen bir tekzip sayesinde or- taya çıkan Babıâlinin eski şöhretle- rinden Ethem İzzet Benice bu tekzi- biyle pek çok kimseye hoşça vakit geçirtti. Bu kimseler, bahis mevzuu tekzibe yol açan hadisenin geçtiği dü- ğünün (Bk. AKİS, Sayı 285, Sayfa 29) davetlileridir. Bunlardan İlhami Sancar, tekzibi okuduğunda arka- daşlarına şöyle dedi : "Ethem İzzet Benicenin İnönü ile olan muhaveresini arka masadan ü- zülerek, gülerek, garip hislerle — ve hayretle seyrettik. Bir çok kimseler vardı. Hatta çok bağırarak konuştu- ğu için bu taciz edici görüşmesinden sınırlenenler dahi oldu. Mecmua- nın bu muhavereye ait yazdıkları asgarinin asgarisidir. Bu defa Beni- cenin mektubu ise bunu büsbütün or- tadan kaldırmaya, inkâra matufdur. Halbuki hakikat tamamen berakis- dir" Kahkahayla gülenlerden bir baş- kası, gene yan masalardan birinde "Davetsiz Misafir"e söyle- mediğini bırakmayan şair Behçet Kemal Çağlar oldu. Krşehirde A.A. Um Müdürü Feruzan Tekil basın mensupla- rıyla konuşuyordu. Mevzu bir ara 31