6 Nisan 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

6 Nisan 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER defa istifasını Menderese bildirmişti. Ancak bu istifalar şifahiydi ve parti disiplinini çiğneyip geçmek isteme- yen samimi Demokrat Bakan Genel Başkanının iznini istemekteydi. İsti- fa talebi her defasında reddedildi. Kimisinde "Bütçe arifesindeyiz türlü söylentilere yol açar" denildi. Kimi- sinde "henüz sırası değil Esat, el- bette bir şeyler düşüneceğiz" gibi laflar edildi. Budakoğlu istifa talep- lerine verilen cevapları her defasın- da tebessümle karşıladı ve biraz da- ha beklemek, biraz daha sabretmek lazım geldiğine zor da olsa kendini inandırdı. Ancak işte bütçe bitmiş, İşte seçim sathı mailine girilmişti. Seçimler için Beyfendinin ve İç İşleri edilmesi lüzumunu" mektubunda izah ettiğinden dolayı bayağı rahatlamış- tı. "Devam eden ve devam edeceği" gün gibi aşikar olan bir çok hadise- lerde Budakoğlunun bu bakanlıkta kalması Beyfendi için oldukça zor bazı durumların hasıl olmasına yol açabilirdi. Adalet Bakanı mektubun- da bunları da izah etti. Ama samimi bir Demokrat olan Balıkesir Millet- vekili partisinin o saflarında hizmete hazır olduğunu da ilâveden çekinme- di. Yeter ki, İktidarın Başı 1946 De- mokratı gibi hareket etsindi. Hakikat başka, politika başka.. aşbakan Menderes Budakoğlunun Bkendisine bir mektup gönderdiği haberini İstanbulda, mektubu ise ay- E. Budakoğlu - C. Yardımcı Halef selef Bakanı Dr. Gedikin oldukça entere- ı gece Ankarada aldı. Cuma akşa- san düşünceleri vardı. Bu projeler mı İstanbuldan hareket etmeden ev- Bu sebepten ötürü Beyfendiyi ve İç İşleri Bakanını rahat bırakmak, da- ha rahat çalışmalarını temin etmek gerekiyordu. Budakoğlu bütün bun- ları hesaba katarak istifaya kati ola- rak karar verdi. Üstelik bu defa ya- zılı olarak istifa edecek ve İktidarın Başına istifa sebeblerini o açıklıyan bir de mektup yazacaktı. İki sahife- lik mektubu kaleme o aldığında Bu- dakoğlu bir hayli rahattı. Mektupta herşeyi anlatmıştı. Hele Beyfendiye "Rahat çalışabilmesi ve son derece mühim bir Bakanlık olan Adalet Ba- kanlığının daha emin bir ele tevdi 12 vel yakınları Beyfendinin Park Otel- den ayrılmağa pek niyetli olmadığını hissediyorlardı. Bu yakınların Men- deres hakkında hissettiklerinde ya- nılmalarında olsa olsa 9510 ilâ 15 isa- betsizlik olabilirdi. - Demek ki Bey- fendinin ani Ankara seyahatinin, pek çok sebebleri vardır. Bunlardan biri- ni ve belki mühimlerinden birini Bu- dakoğlunun istifası (teşkil etti. Baş- bakan kendisine verilen mektubun içinde yazılanları tam olmasa bile kısmen bilmekteydi. Adalet bakan- lığının vekâleten idare edilmesi he- le bu sıralarda pek hoşa gidecek bir durum yaratmıyacaktı. Bir tâyin la- zımdı. Menderes, Adalet işlerinde ya- kinen alakalı ve kendi yakınlarından birisini bulmakta gecikmedi. Celal Yardımcı hem eski bir bakan, hem iyi bir partici, hem itimat edilen bir arkadaştı! Tecrübeliydi ve Bakanlı ğı pekâlâ evirip çevirebilirdi! Üstelik o sıralarda İstanbulda bulunuyordu. davet etti ve meseleyi Eski Bakan, İktida- i memnuniyetle vazifeye edeceğini Aynı gece fendi ve kudretli İç işleri Bakanı Dr Gedik de Ankaraya son zamanlarda pek fazla itibar edilen kara yoluyla hareket ediyorlardı. . Budakoğlunun yapmayı reddedeceği pek çok şeyi Vatan aşkı" ndan tereddütsüz yapma- ya hazır bir adalet bakanı işte bu- lunmuştu. köşkte yapılan toplantı da evvelce hazırlanan Adalet Bakanlı- ğı tayininin onaylanması ve radyo- da ilân edilen istifanın hemen akabin- de Yardımcının tayinini tesbit eden kararnamenin Cumhurbaşkanlığından çıkması, Beyfendinin ileri görüşü sa- yesinde oböyle kolaylıkla halledildi. Hele Budakoğlunun istifasının Kay- seri ohadiseleriyle aynı günde ilânı şaheser bir politika oyunuydu. Nite- kim, ertesi gün gazetelerde efkârıu- mumiye tarafından bir hayli tanınan Budakoğlunun istifası pek küçük bir haber şeklinde neşredildi. e Üstelik diğer hadise bunu kapayacak kadar etrafı meşgul etmekteydi. İşin gü- zel olan tarafı Budakoğlunun isti- fasının hemen hemen hiçbir yerde yorumunun yapılmayışıydı. Kimse bu istifayı Kayseri hâdiselerine bağ- lamıyordu. İşte, Böyle bir yı beklemekse biraz safdillik olacak- tı. Beyfendi iyi bir politikacının ya- pabileceğini yapmıştı.. Yapmasak iyi olur.. B” şbakan ve beraberinden ayırma- dığı sevgili İç İşleri Bakanı Dr. Gedik uzun zamandır ayrı kaldıkla- rı Başkente döner dönmez diğer Ba- kanların Ankaraya dönmelerini iste- diler. Gezide bulunan, nabız yoklayan ve halk oyunun hangi partiye te- veccüh edeceğini inceleyen Menderes Kabinesinin Bakanları, Beyfendiye izahat vereceklerdi. Sonra seçime gi- dilip gidilmiyeceği hakkında Mende- res bir karara varacaktı. Beyfendi- nin tereddüdü hâlâ zail olmamıştı. Büyük şehirlerde girişilen tüccar avı gerçi iyi neticeler vermişti. Tüccar- lardan toplanan para seçimde büyük işler görecek yekuna ulaşmak üze- reydi. Ama Menderes biliyordu ki, iş bununla bitmeyecek, üç - beş zengin AKİS, 6 NİSAN (o 1960