30 Mayıs 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

30 Mayıs 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

YURTTA OLUP BİTENLER şaatta ya kendine ya ailesine se edinmek meharetini gösteren İri Kurucu servetini rahatça yiyemeye- ceği endişesinin içindedir. Giyinmesi tamamlanınca ve acaip bir renge bo- yanmış saçlarını tarayınca vazifeli- ler Koraltanı alıp Harbiyede kendisi- ne ayrılan odaya kapattılar. Fakat ihtiyar çapkına son derece efendice muamele edildi, hırpalanmadı, Türk Ordusunun misafirperverliğinden a- zami şekilde faydalandı. Koraltanın evinde bu sahneler cereyan ederken altı tank Çankaya- ya doğru ilerliyordu. Esas itibariyle Muhafız Alayının bir çok subayı ha- reketi destekliyordu. Senelerdir Ba- de idare edildiğini en iyi bilen insan- lararasındaydı. Nitekim Bayarıayarıtev- kifle vazifeli kıtanın başında ulu- nan. Burhan Paşa Muhafız Alayının harekete iltihakını süratle temin et- ti. Burhan Paşanın, hayatından son derece memnun bir hali vardı ve her şey gösteriyordu ki Veteriner Oku- lunun bu kahraman komutam öm- rünün en tatlı heyecanını yaşıyordu. Burhan Paşa, bir hafta kadar evvel Harbiyelilerin Ankara caddelerin de yaptıkları nümayişte gençlerin önün- e yer almış ve bir cipin üzerinde halkın alkışlarına .mukabele etmiş- ti. Hareket anı geldiğinde Cumhur- başkanım tevkif vazifesi Burhan Pa- şaya verilmişti. . Burhan Paşa Muhafız Alayını kendi tarafına aldıktan sonra altı tanktan sadece ikisinin Köşk bahçe- sine girmesini kâfi oObuldu. Yolların bozulmasına lüzum yoktu! Binanın kapısında platonik bir mukavemet görüldü ve Burhan Paşa ile maiyeti Köşke dahil oldular. Celâl Bayan sap- sarı bir halde ve korku içinde kendi- lerini bekliyordu. Evvelâ o kendisine has çalımlı edayı takınmak istedi. Burhan Paşadan ne istediklerini sor- du. İktidar ayakta dururken gençle- rin başında Atatürk Bulvarından geçmeyi göze alan Paşa elbette ki- kuru gürültüye pabuç bırakacak? cinsten bir adam değildi Bayara kendisini tevkif ettiğini bildirdi. Ba- yar kafa tuttu. Çankayaya "Milli İ- rade" ile gelmişti. Kendisini oradan başfta hiç Ur kuvvet (o çıkaramazdı. Israr edilirse, ateş açtırtabilirdi Bur- kendisini ala- mesu- lü ve Menderesin bile sebebi felâke- ti şimdi milli iradeden bahse cüret ediyordu. Burhan Paşa kendisine ge- bir tabanca çıkardı. Niyeti neydi? Ol saltanatın yeller İntihar mı edecekti? Şok mu geçiri- yordu? Yoksa kendisini tevkif eden- leri mi vuracaktı? Belli olmadı. Bur- han Paşa meydanlarda oDemokrasi diye bağırarak Çankayaya gelen ve oraya yerleşir yerleşmez ilk iş ola- rak Demokrasiyi tahrip eden adamın bileğini (oyanındaki teğmene ya- kalatıp in alıverdi. o Bayar teslim (oolmuştu. oİdeal arkadaşı Iraklı Abdülilâk kadar bile cesa- ret gösteremeyen sakıt Cumhurbaş- kanı alınarak Harbiyeye götürüldü. Subaylar ona da iyi muamele ettiler. Her halde, eğer ihtilâl başarıyla ne- ticelenmeseydi Bayarın subaylardan gördüğü Omuameleyi subaylar Ba- yardan asla e Bakanlar Bu sırada Anksrada, genç. Harbiye- liler, başlarında Subayları Bakan avına çıkmışlardı. Menderesin ideal arkadaşları teker teker tevkif olun- dular. Tevkiflerin en alâka uyandı- rıcısı elbette ki Dr. Namık Gedikin tevkifiydi.' Rejimin bu en ziyade şa- yanı nefret adamı Sümer sokaktaki evinin etrafında polislerine genişem- niyet tertibatı (o aldırtmıştı. Sokağa giren askeri birlik yirmi kadar poli- si süratle ve omukavemetsiz teslim aldı. Dr. Gedik, ortaklarından ve sa- kinlerinden biri de Hayreddin Erk- men olan muhteşem Onikiler Apart- manında oturuyordu. o İktidara gel- melerini takiben bankalardan bol kredi alarak bu apartmanı dikmiş- lerdi. Dr. Gedik evinden hâdisesiz Gedikin bindirildiği çöp kamyonu eser şimdi yerinde! O kadar ki a- partmanın bütün sakinleri rahatsız çıkmaya yanaşmadı. oldular. Evvelâ İçişleri Bakanı di- retmeye kalktı. Fakat pabucun pa- halı olduğunu görünce mum gibi ol- du ve evinin önüne getirilen bir çöp kamyonuna binmekten başka çare bulamadı. ideal arkadaşı Hayreddin Erkmen de aynı anda toparlanmıştı. Apartmanın iki ortağı Harbiyeye getirildiler. u tenilirse Menderesin dehşetli İçişleri Bakanının gördüğü muamele Baya- tın ve Koraltanın gördüğü muamele- den biraz değişik oldu. Dr. Gedik ba- zı subayların ısrarı üzerine kendisi hakkında hiç de iltifatkâr sayılama- yacak sözleri bülbül gibi tekrarladı. Hele daha sonra, muamelenin sert- leşmesi ihtimali karşısında her şeyi söyleyeceğini, bütün marifetlerin ki- min eseri olduğunu bildireceğini, o zaman kendisinin ne masum bir âlet- ten başka bir şey sayılamayacağının anlaşılacağını ifade etti rayı görenler meşhur 6/7 Eylül ha- diseleri Mecliste (görüşülürken Dr. Gedikin buna benzer bir hareketini hatırlamaktan kendilerini alamadı- lar. O tarihte Dr. Gedik istifaya mec- bur bırakılmıştı. Mesele Meclise gel- diğinde Muhalefet hatipleri kendisini ithama başlar başlamaz salonun or- talarında bir yerde oturan İçişleri Bakam sert şekilde sırasına vurarak söz istemiş ve her şeyi açıklayacağı- nı bildirmişti. Bunun üzerine Başba- kana ait koltukta etrafı kolaçan AKİS, 30 MAYIS 1960