31 Ağustos 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

31 Ağustos 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

DÜNYADA OLUP BİTENLER Araplar Kavgalı kardeşler Gin haftanın ında ITAlbnanda Ohtaura'da “kavgalı kardeşler” Arap Birliği Konseyi, Diğişleri Ba- kanları seviyesinde toplanmış ve A- dünyasının kurgılaştığı meselele- yon ve hattâ konfederasyon şeklin: de olsa birleşmelerine aleyhtarlığını nuz da, Suudi Arabistanın, Yemenin, B.A.C.'nin, Libyanın, Sudanın, Fasın ve hattâ -Nâsırın kendisini düşürme gayretlerine hiçbir suretle son Vver- mediği- Ürdün Kralının Dışişleri Ba- kanı bile oradaydı. Doğrusu istenir- ay Saeb Salaam tarafından ku- rulan Marunilerin temsilcilerini de Mi alan Millt birlik kabinesinin arıyla aleyh- gerçekleş- tirebilmişti. Demek ki böylesine bir barışı devletler arası seviyede de gerçekleştirmek mümkün olabilirdi. değil birleştiren noktalar erinde durdu. Bilhassa, Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun bu yıl sonunda açı- Kurulun lacak clan Genel Devletlerinin Oo Filistin e” Ga- Zetesine verdiği bir ii ğine Arap dayanışmasının temel parçinle- rinden biri olan Pilistin meselesinin bile artık birleştirici değil, ayırıcı bir Ordusu kurulması yolundaki teklifi- ni ele alarak, Irakın esas itibariyle bu teklife taraftar olduğunu söylüyor ancak bunun gerçekleşebilmesi için hâlen Arap idaresinde bulunan Pilis- tin topraklarında Filistin Cumhuri- Ygtinin kurulmasını ve Filistin Arap 32 Abdülnâsır Arabın kızgın Ordusunun da bu Cumhuriyetin Or- dusu olmasını ik Haşim Ce- vata göre, b ni Arap Devleti bu- gün İsrailin ll olduğu araziyi talep edecek ve dâvanın asıl sahibi olacaktı. Bu teklif ne Nâsırın, ne de Kral Hüseyinin hoşuna giderdi. Her ikisi de Arap Filistinin birer parça- sını idare ediyorlardı. Ürdün, Kudü- sü ikiye ölen bir hattın gerisinde kalan küçük bir parçayı kendi pa sine ilhak etmişti. B.A.C. ise, küçü- cük Gazze bölgesini -kendi Mikesiiz ilhak etmemekle beraber- idaresi al- tına almıştı. Şimdi bu arazinin ken- dilerinden alınıp yeni bir (Filistin Devletine verilmesine ne B.A.€,, de Ürüün rıza gösterebilirlerdi. Bu iki düşmenin da düşman oldukları bir üçüncü “kardeş”in bu teklifi, iki düşmanı aynı plând getiriyor ama anlaşmalarını yine de sağlayamıyor- du. Moritanya Üstelik Arap dünyasında bağımsız- lık kazanan Devletlerin sayısı art- tıkça, “kardeşler” arasındaki kavga- lar da büsbütün artıyordu. Gerçek- ten, Fasın güneyinden Senegale kgş- dar uzanan Moritanya İslâmi Cum- huriyeti, Fransız Birliği içinde ba- Fakat, Fas Kra başkanı olduğu Alani Hanedanı adı- na Moritanya üzerinde arazi talepleri vardı. Muhammed V, Moritanyanın babalarına sit olduğunu ve bu arâ&- zinin evvelce Fastan Fransa tarafın» tanya meselesini Birleşmiş Milletlere götürüyor ve Arap Birliğini de bu melesede kendi ya Başbakanı Muhtar Uld Daddah., bütün Arap Devletlerinin başkanla- rına birer telgraf çekerek, Fanın bu niyetini, Birleşmiş Milletler pren- meselede Fası tutmamaları, Maşrikle Magrihbin arasını büsbütün açabilir- ritanyaya karşı desteklemezlerse, o zaman Fasın da Tunusun yanında yer almas bahis konusu olabilirdi. Öte yandan, ned olsa Fransız Birli- &i içinde li Fransayla ittifak ak- dedecek olan bir Arap Devletini B.A. G. ve J» din edenler, İngilterenin mütte ve mahmisi Umman Emi- j0 Çin telâkki etmeyeceklerdi. Cezayir akat, Chtaura'da toplanan Arap Dışişleri Bakanlarını en çok ilgi- lendiren konu, hiç şüphesiz Cezayir meselesiydi. Cezayir Geçici Hüküme- tinin Dışişleri Bakanı Kerim Belka- sım Chtaura'ya kadar gelmiş ve yinin toplantısına kabul görüşmeleri V mişlerdi. Artık yapılacak şey, Fran- saya kargı savaşı giddetlendirmek ve meseleyi tam mânasiyle mülletlerara- sı bir hâle sokmak olmalıydı. Belka- her algnda yeni bir müşterek gayret göstermeleri gerektiğine kaaniydi. Belkasım taleplerini altı noktada top- lamıştı: — Dost olsun olmasın ide e yapılacak müşte- rek teşebbüslerle, Milletler tarafından bir referan- dum tertiplenmesine ve bu referan- , dumun yine Birleşmiş Milletler tara- AKİS, 81 AĞUSTOS 1960