11 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

11 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

den iki seçim devresi oylarını Cum- huriyetçiler lehine kullanmış olan Mic higanlılar bu defa eski sevgilileri De- mokrat Partiye dönecek ve Ike'nin sevgisinin Michigan'lıların üzerinden kalkması Kennedy'ye bir eyalet da- ha kazandıracaktı. Bunun yanında Milelilçan daki Polonyalıların Ken; desteklemeleri Polonya konusunda savunduğu fikir- ler bu insanların oylarını toplamak için kâfi sebep görünüyordu. Tahmin- ciler yanılmadıklarını seçimden son- ra bir kere daha gördüler. Kennedy'nin en rahat kazanacağı ve kazandığı eyaletlerden biri Misso- uri oldu. 1956 yılında Ike'a bile oy vermeyen bu Demokrat kale, bu se- çimlerde Kennedy'yi destekliyecekti. Seçim sonuçları Missourililerin sözle- rinin eri olduklarım bir kere daha is- pat etti. Amerika basını ve seçimler Gödece sözden ibaret bulunan iki de- receli Amerikan seçim sistemine göre Kennedy şu saatlerde Beyaz Sa- rayın yolunu tutmak üzereydi. Zira Demokrat Parti, ikinci seçmen ade- diyle liderini Beyaz Saraya gönder- meğe hak kazanmıştı. Yeminli ikinci seçmenlerin oyuyla Kennedy Ameri- ka Birleşik Devletleri o Cumhurbaş- kanlığına getirilecekti. * Oldukça kırıcı ve sert cereyan e- den bu seferki seçimlerde Amerikan basınının büyük bir kısmı Kennedy'yl desteklemişti. Mesela 1944'ten beri hiçbir Demokrat adayı desteklememiş olan meşhur New York Times Gaze- tesi bu sefer Kennedy'yl tutuyordu. New York Times'a bakılırsa, Ken- nedy ile Nixon dış politika konuların- da esas itibariyle aynı şeyleri düşün- mektedirler. Bununla beraber, New York Times'a göre, -Kübaya müdaha- le edilmesi hakkında ileri sürdüğü ve hakiki fikirlerini aksettirmediği şüp- hesiz olan demagojik teklife rağmen- Kennedy'nin bu konuda Nixon'a nis- betle daha akıllı, daha az hissi, daha çok manevra kabiliyetini hâiz, daha az doktrinci, daha geniş görüşlü ve daha az menfi olduğu söylenebilirdi. Bundan başka, New York'un büyük gazetesi, kazanacağı seçim zaferi sa- yesinde Kennedy'nin kendi partisi i- çinde Güneyden gelecek gelenekçi te- mayülleri yenmeğe muktedir olacağı kanaatindeydi. Muhafazakâr bir ik- tidar politikasına taraftar olan New York Times, Kennedy'nin vergi vari- datında bir artış sağlamadan kamu masraflarım arttırma siyasetinin enf- lâsyona götürmesinden -korkmakla DÜNYADA OLUP BİTENLER beraber, yine de Kennedy'nin destek- lenmesi gerektiği fikrindeydi. Liberal "New York Post" gazetesi de, her zaman olduğu gibi bu sefer de Demokrat Parti adayını, yâni Ken- nedy'l desteklemektedir. Meşhur "New York Herald Tri- büne" gazetesinin tanınmış makaleci- leri Alsop kardeşler ile büyük Ame- rikan mütefekkiri ve gazetecisi Lipp- man da Kennedy'yli tutmaktadırlar. "Denver Post" gazetesi de 1916'dan beri ilk defa Demokrat Parti adayına dönmüş bulunuyor. Manhatian'da çıkan büyük zenci gazetesi " Amsterdam News" da Ken- nedy'yi desteklemektedir. Yine büyük zenci gazetelerinden "Chicago Defen- der" de Kennedy'yl tutmaktadır. Bağımsız demokrat "Hartford Ti- mes" gazetesi -ki daha önce Ike'ı des- teklemişti- bu sefer Kennedy'yi des- teklemektedir. Bütün bunlar, gerek Amerikan halkına, gerek dünyaya Amerikan başkanlık seçimlerini Jack Kennedy'- nin kazanacağını göstermekte ve bu Amerikanın ve Hür Dünyanın istik- bâli bakımından yeni ümitleri tazele- mektedir AKİS ,11 KASIM 1960