21 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

21 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

nasıl olsa möblelidir o mülahazasıyla ev eşyalarının bir diğer kısmım daha satmıştır. Elinde birkaç kırık dökük ev eşyası kalmıştır. Şimdi, yeniden ev döşemesi ve tabii ki Mersinin Le- mas bucağında bahçecilik yapan bir emekli olan babasına kavuk sallama- sı gerekmektedir. İstanbulda Emni- yet Müdürlüğü lojmanı mevcut ol- madığından, Emrealp aile; dostlarının oturdukları Şişli veya Nişantaşında mütevazi bir apartman dairesi ara- maktadır. Emrealp, e için ne kadar Lazlhesa. İzmir için o nisbette ka- yıp olmuştur. Gene hakçasını konuş- mak gerekirse, yeni görevi İstanbul için ne nisbette sevindiriciyse, İzmir için o kadar üzüntü vericidir. Emre- alp esas şöhretini, 28 Nisan olayla- dartlarına göre istikbalde nir bir idarecidir. 27 lâbından sonra, edebilen yegane Emrealp olmuştur. mevkiini e ee Emniyet Müdürü, Emrealp, İstanbul Emniyet Mü- dürlüğünü Şahinden, mesaisinin baş- ladığı pazartesi günü saat 9 da res- men devraldı. Zira Kural, Emniyet Müdürlüğüne sâdece 11 saat için ne- zaret etmiş, zannedildiği gibi tâyin olunmamıştı. e Emrealpin işe başla- masıyla İstanbul Emniyet Teşkila- tındaki askerlerin esas görevlerine dönmeleri emri de gelmişti. Dolayı- sıyla gene M.B.K. nin 14 eski üyesin- den bâzılarına yakın olarak bilinen Kurmay şube müdürleri yerlerini si- villere devrettiler. Zaten Emrealp nereye giderse, as- Nevzat Emrealp çalışıyor Enerjik bir Emniyetçi tından sonra kazanmıştır. Kraldan fazla kralcı, düşük ve farfaracı Va- li Kemal Hadimimin şiddet kullanıl- ması yolundaki talimat ve telkinleri- ni elinin tersiyle itmiş, mümayişçi gençlere ve halka sabır ve müsama- ha ile davranıp, kışkırtıcı hareket- lerden titizlikle kaçınarak işin şira- zeden çıkmasını önlemiştir. Disiplin ve otorite ile tatlı ve insanca mua- meleyi en iyi surette mezcedebilmek dirayetini gösteren Emrealp, bir po- lis şefi olmasma rağmen 28 Nisandan başlıyan o ihtilâl ve ayaklanma havası içinde dahi, iki seneden bir ay eksik hizmet ettiği kanı sıcak İzmirlilerin kalplerindeki muteber mevkiini muhafaza edebil- miştir. Kısacası Emrealp, Türk stan- AKİS, 21 KASIM 1960 kerler oradan gözleri arkada kal- maksızın çıkıyorlardı. e Nitekim. İz- mirde de, 27 Mayıstan on, onbeş gün sonra sâdece üç şube Müdürü Kur- may Binbaşı bırakarak askerler Em- niyet Müdürlüğünü terketmişlerdi. 3,5 ay sonra, Emrealpin fevkalâde anlaştığı ve gözü kadar sevdiği kur- may binbaşılar da yerlerini sivillere bırakarak uzaklaşmışlardı. Ancak, yerinde bir güven tedbiri olarak, pa- zar sabahı saat 4'te bir yüzbaşı ko- mutasında gelen motorize bölük, İs- tanbul Emniyet Müdürlüğünün et- rafında, Örfi İdare Komutanlığınca muvakkaten muhafaza edildi. Kiyaseti! ve cerbezeli Emrealpin tayini, İstanbul için rahatlık ve hu- zur verici bir tâyin olda YURTTA OLUP BİTENLER Tutuklular Caner Kışlası ivasa iki kilometre mesafede Ka- S bakyazısı (omıntıkasındaki Caner Kışlası, 27 Mayıstan sonra hususi bir ehemmiyet kazandı. Kışlanın üs ko- ğuşunun etrafı tel örgülerle çevril- miş, koğuşların sakinleri de tama- miyle değişmişti. Sıkı bir emniyet tedbirinin alınmış olduğu gözden kaçmıyordu. Caner Kışlası, kışla ola- lberi bu çeşit misafir Ogörmemişti Misafirlerin sayısı da saman zaman değişiyordu. Bir aralık 275 kişiye çı- kan bu adet son günlerde 244'e düş- tü. Caner Kışlasının misafirleri, 21 Mayıstan sonra bilhassa Doğu ve Güney Doğu Anadolu bölgesinden toplanan çeşitli suçlardan zanlı veya bu bölge için tehlikeli olabilecek ki- şilerdir. Kışlada nezaret altında tu- tulanlan bir kaç sınıfa ayırmak mümkündür Birinci shui misafirler, Nurculuk ve Kürtçülük cereyanının öncüleri olarak tanınan ve bilinenlerdir. Bun- ları, bu bölgenin haracını yiyen ağa- lar, şeyhler, aşiret reisleri takip et- mektedir. Bunların yerlerinde kalma- suiistimallerinden, lardan haklarında soruşturma açı- lan, düşüklerin kuyrukları sayılabi- lecek kimselerdir. Nezaret altına alınan kimseler hakkında uygulanacak muamele tar- zı da, elbette, işgal ettikleri sınıfa icaplarına uygun şekilde olacaktır. Meselâ nüfuz o suiistimalcileri, yol- suzluk elebaşıları için açılmış olan soruşturma bitince, bunlar mahke- meye sevkedilecekler ve orada tıklarının hesaplarını, efendileri gibi adalet önünde vereceklerdir Bulundukları ilde, emniyet ve a- sayişi bozmaları, huzuru kaçırmala- rı ihtimaline binaen nezarete alınan- lar için de yapılacak işlem tâyin edil- miştir. Bu gibi kimselerin durumla- rı bağlı bulundukları ilin valiliklerin- den sorulmaktadır. Valiler, ilin emni- yet, asayiş ve huzuru ve vatandaşın teminat altonda yaşaması bakımın- dan bu gibi kimselerin tekrar yerleri- ne dönmelerinde mahzur görürlerse, yeni yayınlanan Mecburi İskân Ka- nunu gereğince, bunlar Bakanlar Ku- rulunca uygun görülecek yeni yerle- rine gönderileceklerdir. Dönmelerin- de valilerce herhangi bir mahsur ileri sürülmeyenler ise, serbest bırakıla- caklardır. Bu hususta çalışmalar iler- lemiştir. Birinci sınıfa dahil olan mi- safirler için ne yapılacağı henüz ke- 19