21 Kasım 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

21 Kasım 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Tİ Y A Ankara Yeni hazırlıklar nkarada Devlet Tiyatrosu sahne- A erine çıkarılan ilk eserler mev- imi tamamlamak lerini aştıktan sonra afişten inecek- leri gözönünde tutulursa seyirciden küçümsenemiyecek bir ilgi leri anlaşılır. ilginin, her zaman olduğu gibi, her eser için kesin bir değer hükmü ifade etmediği bilinen bir şeyse de, Devlet Tiyatrosunun İlk ağızdan seyircisinin beğeneceği eser- leri seçmiş, hoşlanacağı temsilleri gerçekleştirmiş olduğunu da kabul etmek lazımdır. Tabii bunlar arasın- da Moliere'in "Kibarlık Budalası", Eugene O'Neil'in "Sair Ruhu" gibi büyük ustaların kaleminden çıkmış olanlar ve Fernando Arrabal'ın "Cep- hede piknik", Güngör Dümenin "Mi- dasın Kulakları" gibi yenilik getiren başarılı denemeler (o bulunduğunu da unutmıyarak.. Devlet Tiyatrosu şimdi, afişteki tabii ömürlerini doldurmak üzere o- lan bu eserlerin yerine yenilerini çı- karmağa hazırlanıyor. Şüphe yok ki oynanmakta olan eserlerin hepsi bir çırpıda, aynı günlerde programdaki yerlerini bırakacak değildirler. Bun- TR O lardan Büyük Tiyatroda "Şair Ruhu" ile Oda Tiyatrosundaki "Cephede Piknik" ve "Midasın Kulaklarının bir müddet daha yerlerini muhafaza etmeleri, hattâ sonuncuların daha geniş sahnelerden birine -saat 6 tem- silleri olarak- taşınmaları pek muh- temeldir. Öbür sahnelerdeki eserlerin ise, yıllardanberi tatbik edilmekte o- lan bir usüle uygun olarak, bölge ti- yatrolarına, yani İzmir ve Bursa sah- nelerine intikal etmeleri beklenir. Ankarada bu eserlerden boşalacak yerleri, telif ve tercüme, yeni piyes- ler alacaktır. Küçükte "Hacı Yatmaz" K üçük Tiyatro, geleneğini bozmıya- rak, mevsimin ikinci eserini de telif piyesler arasından seçmiştir. Bu piyes, yirmi yıla yakın bir zaman- danberi sahnemize yirmiye yakın e- ser vermiş olan Cevat Fehmi Başku- tun yeni bir komedisidir, adı da "Ha- cı Yatmaz"dır. 29 Kasımda ilk temsilinin veril- mesi beklenen "Hacı Yatmaz", adın- dan da anlaşılabileceği gibi, iktidar değişikliklerinin, hatta devrimlerin sırtını yere getiremediği ve son on yılık demokrasi denemelerinin ör- neklerini bol bol verdiği mahud tip- lerden "birinin hikâyesidir. Eserin en- teresan tarafı, vakanın geçmiş yıl- larda, hattâ yaşadığımız günlerde de- Vi birkaç yıl sonra, yakın bir ge- lecekte geçmesidir. İstanbulda, Küçük Sahnede, mev- sim başının ilk telif eseri olarak sah- neye konulmuş olan Refik Erduranın "İkinci Baskı"sından sonra, Cevat Fehmi Başkutun "Hacı Yatmaz"ı son hâdiselerin ve toplum hayatımız- da görülen politik gelişmelerin ışığı altında yağılmış ikinci tiyatro eseri olarak çok ilgi çekicidir. Cevat Feh- sosyal hiciv alanında eserlerin yazarı olarak- daha tecrü- beli oluşu, konuyu hem daha cazip taraflarıyla işlemesine, hem gerçek- liği daha kuvvetli kişiler canlandır- masına, hem de gülünçlüklerin arka- sında, birtakım gerçekleri rahatça duyurmasına imkân vermiştir. "Hacı Yatmaz"ı Saim Alpagonun sahneye koyduğunu, başrolünü de kendisinin oynadığını bilmek, eserin Küçük Tiyatro sahnesinde geniş bir ilgi uyandıracağını tahmin edenleri haklı çıkarmağa yeter. Hele Saim Alpagonun, gene Cevat Fehminin "Harputta bir Amerikalı" sındaki o unutulmaz Komiser tipi düşünülür- e... Eserin diğer bellibaşlı rollerini -Turgut Zaimin dekorları içinde- Nur Sabuncu, Gülcan Öcalır, Ekmel Hü- rol, Türkân Bora, Coşkun Orhon, Oy- tun Şanal, Çetin Köroğlu ve Turgut, Sarıgöl oynaracaklardır. AKİS, 21 KASIM 1960