9 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

9 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER dikleri tebessümle belli ettiler ve ka- falarını memnun salladılar. İçlerin- den biri, zayıf, sert çizgili yüzlüsü konuştu: "— Yarın son rötuşları yapılıp hazır duruma mm e Epey yo- rulduk sayılırız ama, Konuşan C.H.P. er inim Atalay Akandı Bitti dediği de Ku- rucu Meclis İç Tüzüğüydü. Feyzioğ- lu, Aksoy, Savcı, Kapani kuartetin den başka siyasi parti temsilcilerinin de katıldığı bir komisyon bir haftaya yakın bir zamandan beri bu iş üzerin- de çalışıyordu. İç Tüzük tasarısının hazırlanması için komisyon, zaman mefhumunu oortadan o kaldırmıştı. Toplantılar bazen gecenin geç saat- lerine kadar devam ediyordu. İsteni- len ileride, Meclis çalışmalarında ku- sursuz denilecek bir tüzüğün meyda- na getirilmesiydi. İç Tüzük, perşembe günü saat 10' da hazırdı. Redaksiyonu yapılmış, tape edilmiş ve basılmak üzere mat- baaya e Esasları İç Tüzük hazırlanırken Komisyon, bir nokta üzerine eğildi: Kurucu Meclisin ana gayesi... Bu, İkinci Cum- huriyetin Anayasasının o hazırlanma- sıyla, Seçim Kanununun hazırlanma- sı meselesiydi. Meclisin ruhu bu ola- caktı. İç Tüzüğü o hazırlıyanlar bu noktadan hareket etmekteydiler. İki büyük Komisyon kurulacaktı Bunların birisi hazırla- Seçim Kanunu üzerinde çalışacaktı. Her iki komisyon da yirmişer kişiden teşekkül edecekti. Çalışma tarzları, Birinci Cumhuriyet Meclisindeki ko- misyonların çalışmasından farklı ol- mıyacaktı. Ancak bu komisyonlar hergün toplanacaklardı. Pazar, tatil günüydü. Bunun dışında. Temsilciler Meclisi ve Milli Birlik Komitesi nor- mal toplantılarına devam edecekler- di. İki Meclis fevkalâde hallerin dı- şında, ayrı ayrı toplanıyordu. Sadece Bütçe, Anayasa ve Seçim Kanunları müzakereleri beraber yapılıyordu. Soru, Gensoru ve Meclis Soruştur- ması müesseseleri mevcuttu. Temsil- ciler Meclisi üyeleri soru Önergesi ve- rebiliyorlardı. Bu önergelerin, D.P. nin yaptığı son tâdille, bir günde ve yalnız bir saat içinde konuşulma- sı tahdidi (o kaldırılmıştı Meclis So- ruşturması, Kurucu Meclis Anayasa- sında belirtilen esaslar dairesinde tat- bik ediliyordu. İç Tüzükte, üzerinde önemle du- rulan bir konu da, sürat oldu. Anaya- sa ve Seçim Kanunlarım hazırlıya- cak komisyonlar, bunları en geç Mart ayının ilk yarısında Meclis Genel Ku- --luna sunmuş olacaklardı. Böyle- 12 likle Kurucu Meclis Anayasasında mevcut bir hükmün yerine getiril- mesi sağlanıyordu ki bu hüküm, Se- im Kanunu ile Anayasanın en geç 2 Mayıs 1961 tarihinde bitmesini irdi. Temsilciler Meclisiyle, Komitesinin yapacakları Mili Birlik müşterek toplantıların Ogündemini iki Meclis beraberce hazırlıyacaklardı. Ayrı ça- lışmalarda İç Tüzük, Temsilciler Meclisinin oçalışma tarzını nizama bağlamıştı Mili Birlik (oOKomitesi, mevcut İç Tüzüğün gerektirdiği se- klide toplantılarına devam edecekti Temsilciler Meclisinin ele alacağı ilk konu muhakkak ki İç Tüzük ola- caktı. Meclis, komisyonlar seçildik- ten sonra -Anayasa ve Seçim Kanunu komisyonları- toplantılarına bağlıya- cak ve İç Tüzüğü süratle kabul ede- Aksal and içiyor Alkış, alkış, alkış.. cekti. Daha sonra İç Tüzük, Milli Bir- lik Komitesi tarafından ele alınacak- a - Anayasa ve Seçim Kanunu ko- misyonlarına seçilen Oo yirmişer kişi diğer komisyonlarda vazife alamıya- caklardı. Esasen İç Tüzük bu iki ana kanun göz önünde tutularak hazır- lanmış ve bu iki ana kanunun sürat- -e ve mükemmel şekilde çıkmasını te- min edici çalışmalara göre düzenlen- mişti. Silinen mermerler Haftanın ortasında yeni Büyük Millet Meclisinde sâdece fikri ça- lışmalar yapılmıyordu. o Yorulan bir zümre daha vardı ki, bunların işi de bir hayli zordu. Meclisin ana kapısı- na varan geniş merdivenlerin etrafın- daki mezbeleliği kaldırmak için üç- yüze yakın amele an gibi çalışıyor- du. Etraftaki topraklar o kazılıyor, düzeltiliyor ve çim ekilecek hale ge- tiriliyordu. Ekilecek çimler muhte- mamlandıkları sırada- yeni Meclis binasının manzarası, rine doyum olmaz bir hal alacaktı. İş sâdece giriş kapısında değildi. Yeni Meclis binasının devâsâ kori- dorlarındaki yerli mermerler de sa- bunlu sularla siliniyor, temizleniyor, parlatılıyordu. o Yüzlerce amele elle- rindeki süngerlerle mermerleri te- mizlemeğe çalışıyorlardı. Hele Genel Kurulun toplanacağı salon cidden büyük bir emek istiyordu. Son dere- ce büyük salonu süsleyen Çek malı kristal avizeler pırıl pırıldı. Maroken koltuklar siliniyor, yerler temizleni- yor, mikrofon tertibatının kusursuz işlemesi için büyük bir dikkat sarfe- diliyordu. Çalışmalara Milli Birlik Komite- si sekreterlerinden Albay Mucip A- taklı nezaret etmekteydi. Albay A- taklı, o günlerde aralıksız toplanan ve elde mevcut kanunları 6 Ocak ta- rikine kadar çıkarmaya çalışan Ko- mitenin toplantılarından fırsat bul- dukça salonun hazırlanmasına neza- ret ediyordu. Cuma sabahı yeni Bü- yük Millet Meclisi (okelimenin tam manasıyla pırıl pırıl li rolü oynıyacak Kurucu Meclis üye- lerini bekler duruma sokulmuştu. Hükümet Birinci Koalisyon Geride bıraktığımız haftanın orta- sında bir gece, saat 21'i geçiyordu ki eline alelacele tutuşturulmuş bir kâğıtla Hariciye Köşkünün telefonla- rından birine koşan yaver, Radyoevi- nin numarasını çevirdi. Karşısına, çı- kan zat Radyoevi Müdürüydü ve bu telefonu bekliyordu. Yaver ağır ağır elindeki kâğıttan bâzı isimler okudu. Radyoevi Müdürü, Okunan isimleri teker teker yandı. İsimler İhtilâl Hü- kümetinin üçüncü o kabinesinin Ba- -anlarına aitti. Kabine biraz sonra Ankaralıların malümu oldu. İsimlerin ekserisi aşina simlerdi. Bir çok Bakan Oo kendinizi sıkıtutunuz: hattâ Hayri Mumcuoğ- lu- yerlerini muhafaza (ediyorlardı. Selim Sarper, tabii gene Dışişleri Ba- kanıydı. İçişleri Bakanlığında bir de- gişiklik yoktu. Nasır Zeytinoğlu Dev- let Bakanı, Ragıp Üner Sağlık Baka- nıydı. Mehmet Baydur ile Fethi Aş- kın Ticaret ve Tekel Bakanlıklarını muhafaza ediyorlardı. Spiker sâdece AKİS, 9 OCAK 1961