9 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

9 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XX, Sayı: 341 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 9 OCAK 1961 YURTTA OLUP BİTENLER - EE PN > nı rx ” Mur nm m s2 i Başkent Ankaranın Çankayadan görünüşü Aydınlık günlerin arefesinde bir şehir Millet Yeni bir bayram Bitirdiğimiz haftanın sonlarında bir gün, Türkiyede görülecek yer baş- kentti, Ankaraydı. Caddeler ve bina- lar bayraklarla donanmıştı. Ondan da mühimi yüzler, ruhlardan gelen ışıklarla aydınlanmıştı. Heyecanlı bir hava güneşli, fakat oldukça soğuk Ankaraya hâkimdi. Yollar gene kala- balıklaşmıştı ve bir defa daha, bu yollarda göze çarpan üniformalılar gelip geçenlerin sevgi dolu nazarları- -- üzerlerinde hissediyorlardı. O gün başkent, Türkiye Cumhuriyetinin ye- ni resmi bayramını, 9 Ocağı kutlu- yordu. Buna mukabil, onun bir gün son- , 7 Ocak tarihi, kutlama bir ya- na, hatırlanmadı bile.. Vatandaşlar unutmuşlardı, gazeteler unutmuşlar - dı, radyolar unutmuşlardı, hattâ De- mokratların pek çoğu unutmuşlardı. D.P. nin, bu harikulade kader sahibi partinin bundan tam onbeş yıl önce bir 7 Ocak günü Ankarada kurulmuş 4 bulunduğu hatıra dahi gelmedi. O- nun kötü ve ağır mirasının tasfiye- siyle uğraşan Türk milleti bitirdiği- miz haftanın sonunda, sâdece girdiği- miz yeni devrenin hayırlı ve uğurlu olması temennisini yüreğinde hissedi- yordu. Ondan başka hemen her şer, o sırada, nisyanla malül hafızalardan silinmişti. Kurucu Meclisin şu anda getirdiği bir plâtonik coşkunluktur, iyi dilek- ler, heyecanlı duygulardır. Memleke- tin asıl muhtaç bulunduğu yeni ruh, ancak yeni Meclisin çalışmaya başla- masıyla birlikte gelecek, ya da gel- meyecektir. Bu bakımdan Türk mil- leti, gözünü dikmiş İkinci Cumhuri- yetin Kurucu Parlâmentosuna bak- maktadır. İki mühim mesele Türki- yenin karşısındadır. Bunların birinci- si siyasi, ikincisi ekonomiktir. Ama birbirlerine sıkı sıkıya bağlıdırlar. Kurucu Meclis, yaratacağı sistemle ve en kısa zamanda yaptıracağı se- çimlerle bir müstakar devrenin kapı- sını açarsa iktisatla alâkalı meseleler hal yoluna girebilecektir. Bütün mü- esseseleri yerinden oynamış, ölçüleri değişmiş, suları taşmış ihtilâl sonra- sı cemiyetimizin bitirdiğimiz haftanın son günü hakini bir bayram havası içinde bulunmasının sebebi budur. Gönüller, musibet dağıtıcılarının bir an evvel, bir daha. aynı hevese kapı- labileceklere ibret olacak tarzda ce- zalandırılmalarını otakiben normal günlere, iyi işlere, sevince, neşeye, yâni huzura kavuşmanın hasreti içindedir. 6 Ocağın, onbeş sene sonra tıpkı 7 Ocak gibi unutulmamağının, ebediyen Oo kutlanmasının tok çâresi Kurucu Meclisin ve onu takip edecek iktidarların hangi sebeplerin neticesi olduklarını bir an hatırlatandan çı- karmamalarından ibarettir. Türk milleti ümidini çabuk bağ- lıyor. Ama, veyl o ümidi boşa çıka- ranlara! Kurucu Meclis Besmeleyle açılır dükkânımız! (Kapaktaki o Meclis) Garip bir frak giymiş uzun boylu, esmer ve yakışıklı genç adam bir AKİS, 9 OCAK 1961