January 9, 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

January 9, 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER nakaşası yapıldı. Netice müspetti. Komite Üyeleri Sıtkı Paşanın istifa sebeplerini omâkul ve yerinde bul- maktaydılar. Şimdi iş, Başkan Gür- sele kalıyordu. Bundan sonra başka konulara geçildi» o Elde mevcut ka- nun tasarılarının müzakeresi de bayii vakit alıyordu. Saatler 23.55'i gösterirken toplantı yavaş yavaş da- gılmaya başladı. Dönerkapıda ilk gö- rünen Komite üyesi Ahmet Yıldızdı. Yıldız, lâcivert bir Aşağıda, bekleyen âşinâ bir sima ile ilgilendi ve bir ara duraklayarak bekledi, son- ra geriye dönerek tanıdığı şahsa yak- laştı. Milli Birlik Komitesinin bu ça- lışkan üyesini bekleyen, AKİS mu- habiriydi. AKİS'çi ile Yıldız orasında tı. Okan arkadaşlarına yetişmek için adımlarını bir parça daha sıklaştır- dı, âdeta koşarak Osman Köksalın yanına yaklaştı ve koluna girdi. Kol- kola dönerkapıdan çıkarlarken koyu bir sohbete daldıkları dikkati çeki- yordu. Gecenin geç saatlerinde sona eren Komite toplantısının sebebi hikmeti küçük kanunların müzakeresinden ziyade, kabinenin durumuydu. Kuru- cu Meclisi sivil hayâta bir geçiş ka- bul eden Komite, bu meselede ziya- desiyle hassas oOdavranmakta fayda mülâhaza ediyordu. Sivillerin bulun- duğu bir Mecliste üniformanın Ba- kan koltuğunda görülmesinin yarata- cağı havanın tesirlerini omüdriktiler. Bunun içindir ki haftanın başından Dışişleri bakanlığının Bakan odasın- daki rahat koltuklara gömülmüş bu Üç adam Özdilek, Sarper ve Kızıloğ- luydu. Gerçi 27 Mayıs ihtilâlinden sonra Dışişleri bakanlığına yolu dü- şen her Bakan odaya uğrar ve Sarper ile bir kaç kelime konuşur, onun eşi emsali bulunmaz kahvesin- den yudumlardı ama, bu seferki zi- yaretin bir başka sebebi vardı. Biraz sonra Başbakanlık Müsteşarı Hilmi İncesulunun da katıldığı sohbet top- lantısında, Bakanlar Kurulunda ya- pılacak revizyon bahis konusu edildi. Basiretli Bakanlar işi kendiliklerin- den halletmenin faydasını biliyorlar re bu meselede bir af keyfiyetini or- tadan kaldırmak istiyorlardı. Üç si- lâhşörlerin toplantısının sebebi hik- Yeni Bakanlar Kurulu ilk toplantısını yapıyor II. Hükümet şu muhavere cereyan etti: — Ne o yahu, bu saatte buralar- da işin ne?" — Efendim, malüm ya, kabine meselesi... Ne var ne yok acaba, diye bakmağa geldik* "— Yok canını, öyle mühim bir Bey değil. Ufak tefek konular üze- rinde konuştuk." Muhavere bu kadarla kaldı. Zira Yıldız meseleyi anlamış olmalı ki da- ha fazla suale muhatap olmamak için 6 her zamanki sevimli edasını takındı ve gene gazetecinin elini gülerek sık- tı, aceleci adımlarla dışarıya çıktı. Yıldızı üç dakika fasıla ile Özgü- neş ve Koksal takip ettiler. Onların hemen arkasından da Sezai Okan çık- 14 itibaren yapılan komite toplantıla- rında bu konunun münakaşasına u- zun zaman ayrıldı. Netice, beklenen netice oldu. Komite bir prensip kara- rına varıyordu. Kurucu Metili faali- yete geçmeden önce mesele halledi- lecek ve asker Bakanlar yerlerini si- villere terk edeceklerdi. Tabii bu a- rada bâzı sivil Bakanlar da elenecek- lerdi. Üç silâhşörler Haftanın başında Milli Birlik Komi- tesi altı eksiğiyle (Bakanlar hakkında bir takım hususları ka- rara bağlarken, bir başka gün üç adam bir odada büyük bir rahat- lık içinde kahvelerini yudumluyor ve bir konuyu münakaşa ediyorlardı. meti buydu. Sarper ve arkadaşları, kendiliklerinden istifa etmenin doğru olacağı (o kanaatindeydiler. Üç silâh- şörlere son dakikalarda bir iltihak vâki oldu. -Dumas'ın üç silâhşörleri de aslında dörttürler ya...- Bu Nasır Zeytinoğlu idi. Başkent semalarında kabine affına dâir haber rüzgarları yükselirken dört kişilik ekip, Başkan Gürsel ile müdavelei efkârda bulun- mak üzere Hariciye Köşkünün yolu- nu tutmaya karar verdi. Ne var ki son dakikada dörtlerde bir değişiklik vuku buldu. Aşkın dörtlere iltihak ederken, Özdilek başka işleri sebe- biyle fikir birliği ettiği arkadaşları- nın yanında, bulunamıyordu. Dörtle- rin ilk işi evvelâ meseleyi kendi ara- AKİS, 9OCAK 1961