9 Ocak 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

9 Ocak 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

larındâ yeniden uzun boylu tartışmalı oldu. Neticede prensip kararına varıl- dı. Dört kişilik ekip toptan istifanın çok yerinde bir hareket Olduğunda müttefiktiler. Tam bu sırada Bakan- ların hepsine ayrı ayrı telefon edili- yor ve Bakanlar Kurulu toplantısı olduğu haber veriliyordu. Dörtler Hariciye oKöşküne vâsıl oldular. Dörtleri Başkan Gürsel din- lendiği odada kabul etti. Hepsinin ayrı ayrı hatırlârını sordu. İhtilâlin Başı, Bakanlarını pek özlemişti. Daha sonra asıl meseleye geçildi. Dörtlerin sözcülüğünü Selim (Sarper yapıyor- du. Yakışıklı diplomat, meseleyi ta uygun şekilde Başkana açtı. 27 Ma- yıstan sonra itimad ve teveccühe mazhar olarak iş başına getirilmiş- lerdi. Fakat artık demokratik nizam yolunda ilk adım atılıyordu. O hal- de vazifeyi devretmek de vacip ol- malıydı. Üstelik koltuklara sıkı sıkı- ya yapışmanın zararlarının müşah- has misalleri ortadaydı. Demokratik nizama geçişte Bakanlar Kurulu da kendine düşen o vazifeyi yapmalı Ve gereği ifa etmeliydi. Üstelik Kurucu Meclisin faaliyetine tekaddüm eden günlerde Devlet Başkanına fazla ha- reket serbestlet vermekte fayda var- dı. Sarper izahatını bitirdikten sonra iki defa yutkundu ve Gürselin gözle- rindeki ışığı takip ede ede son söz- lerini söyledi. Dörtler, Kabinenin top- tan istifa etmesini istiyorlardı. Baş- kan, Kabine arkadaşlarım dikkatle dinledi ve sonra gülümseyerek: 0 Kabul"dedi. Gürselin gösterdiği anlayışa te- şekkür eden dört silâhşörler büyük bir meydan muharebesi kazanmışla- geçmeden ödce nakledilecek çok mühim bir haber olduğu bildiriliyordu. Dört- lerin ikinci durağı Başbakanlık oldu. Kabine toplantısına yetiştiler ve Ka- rarı Bakan arkadaşlarına bildirdiler. Sonra müşterek bir istifa mektubu kaleme alındı. Bu istifa mektubunda: " . Demokratik gelişmemizin, ye- ni bir safhaya girdiği bu sırada, ka- binenin yeniden kurulmasında zâtı devletlerine tam bir hareket serbesti- si sağlamak üzere, ifasından büyük bir şeref duyduğumuz İnkılâp Hükü- metindeki ovazifemizden istifamızın bakulünü tensip ve tasvibinize arz ve bizlere karşı izhar buyurduğunuz te- veccüh ve itimattan dolayı şükranla- rımızın kabulünü en derin saygıları- mızla istirham ederiz" deniliyordu. Başkan Gürsele hitaben kaleme alın- mış bu istifa mektubu bütün kabine AKİS, 9 OCAK 1961 Ahmet Tahtakılıç İyi niyetli bir adam üyeleri tarafından imzalandı ve bir otomobille Hariciye Köşküne gönde- rildi. Saat 12'de haberin radyo vası- tasıyla (yayınlanması o gerekiyordu. Ne var ki zaman yoktu. Bunun için radyoya haber telefonla yazdırıldı Ve hemen yayınlandı. Haber, doğrusu istenirse, başkentte bir soğuk duş te- Orhan Mersinli Başa talih kuşu konarsa... YURTTA OLUP BİTENLER siri yaratmadı. Zira kabinede er veya geç bi revizyon bekleniyordu. Dik- kati çeken husus kabinenin toptan is- tifa etmesi oldu. Müstafi Bakanlar büyük bir ra- hatlık içinde evlerinin yolunu tuttu- lar. Tabii bâzı Bakanlar bu toptan istifa (hikâyesinden hiç de memnun olmamışlardı. Ne var ki, kuvvet kar- şı taraftaydı. Yeni kabine için kulis Saatlerin o16'yı gösterdiği sıralarda toptan istifa fikrinin kahramanla- rı Hâriciye Köşküne davet edildiler. Sarperin idare ettiği dört silâhşörler hemen birer otomobille Köşke gittiler. Köşkte saat 18'e kadar devam eden görüşmelerin merkez-i sıkletini yeni kabine teşkil ediyordu. Basiretin se- sine kulak verenler bu defa yeni ka- binenin kulisini idare ile mükellefti- ler. Arzulanan bir kabine kurmak için Başkan, M.B.K. nin fikrini aldı- ğı gibi onların da fikirlerini alıyor- du. Ortaya pek çok isim âtıldı ve her biri üzerinde ayrı ayrı duruldu. Ka- bine bu defada mümkün mertebe ta- rafsızlardan terekküp edecek, fakat siyasi parti mensuplarının da Hükü- mette Vazife almaları osağlanacaktı. Böylece devir muamelesi tedricen başlamış ölüyordu. İlk akla gelen Turhan Feyzioğlu oldu. o Feyzioğlu- nun, tahminler hilâfına Milli Eğitim Bakanlığına (o getirilmesi hususunda toplantıda fikir birliğine varıldı. İ- kinci isim bir tarafsıza aitti. Bu, bir zamanlar Kara Yollan umum Mür- dürlüğünü haşarı ile yürüten Orhan Mersinli idi. Mersinli, Ulaştırma Ba- kanlığına getirilecekti. Diğer isimler üzerinde tetkikat devam ediyordu. Toplantı geç vakit odağıldığında bâzı isimler üzerinde mutabakat hâ- sıl olmuştu. Fakat işin ehemmiyeti dikkate alınarak, o toplantıyı başka toplantıların da takip etmesi gerekti- &i kararına varıldı ve kurulacak ka- binenin kulisini idare edenler vazife- lerinin başına döndüler. Zaten Baş- kan Gürsel, yenisi kuruluncaya ka- dar eski Hükümetin iş başında kal- masını istemişti. Sürpriz Bakanlar Haftanın sonlarındaki (o perşembe akşamı, bâzı kimselerin başına ta- lih kuşunun konduğu akşam öldü. Hariciye Köşkünde yapılan toplantı- nın neticesi belli olmuş ve yeni ka- bule teşekkül etmişti. Ne Var ki bu teşekkül ediş biraz garip tarzdaydı. Zira yeni Bakanlar habere muttali ol- duklarında kendilerini (o Başbakanlık binasının Bakanlar Kurulu salonun- daki Bakanlık koltukları beklemek- teydi. Hikâyenin eğlencelisi, yeni Ba- kanların evlerinde Cereyan etti. Talih kuşunun ilk konduğu baş, 15