6 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

6 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

BASIN Gazeteler Yeni gelenler Geçen haftanın ilk günü, C. H. P li Temsilciler Meclisi üyesi Cemil Sait Barlasın mazisi eski, fakat is- leri iyi gitmiyen Sonhavadis gazete- sindeki üç sütün üzerine dizilmiş veda mesajını okuyan Bâbıâlinin gir- disini çıktısını yakından bilenler» pek hayrete düşmedüer. Efendim, Sonhavadis Istanbulda neşre başla- dıktan tam yedi ay sonra, "büyük bir keder içinde, bizden olmayan baş- ka ellere" devrediliyordu. "Bu, ba- kamadığı bir çocuğu evlatlık vermek zorunda kalan bir ananın :stı- rabına benziyordu. Sonhavadis yö- neticileri, (ookuyucularının ohuzurla- eee. "üzgün, belki de gözle- yaşlı, ama alınları açık, başları dik” ayrılıyorlardı. Akşam gazetesi Sonhavadisin yöneticilerinin, teyi tamamen aks. bir politik görü- gün temsilcilerine devrettikleri dil uzatarak çeşitli söylentileri rik edecek kimselere verecekle»» pe- şin bir cevapları da vardı: "Tanrı on- ları, okapanmak tehlikesi ile okarşı karşıya iken tek alıcı olarak politik hasımları İle karşılaşmaktan koru- sun"du! Bu "bizden olmıyanlar", "tama- men aksi bir politik görüşün temsil- cileri", sabık Havadisçiler Gökhan JBvliyaoğlu - Hami Tezkan Adlisinin liderliğindeki bir gruptan başkası de- ğildi. Güneş Matbaacılık Türk Ano- nim Şirketinin beheri biner liralık hisse senetlerinden 96 95 i münfesih den ve düşüklerden Hazineye intikal ettiğinden, Havadisin sahibi Maliye bakanlığıdır. Havadisi kont- rolleri altında tutan Tezkan ile Evli- yaoğlunun siyasi manevralar çe- virmekten vazgeçmeğe niyetli ol- madıklarını anlayınca, Maliye ba- kanlığı bir iktidar değişikliği yapmak zaruretiyle karşılaşmıştı. Bunun üze- rine, Güneş Matbaacılık T.A.Ş. nin başına üç kişilik bir Müdürler Heye- ti getirmişti. Havadisin idaresini de, Milli İnkılâbın mâna ve ruhunu kav- ranış, temiz karakterli Atatürk ço- cuğu Semih Tuğrula devretmişti. Fa- kat Evliyaoğlu ile Tezkan, Tuğrulun maiyetinde de rahat durmamışlardı. duruşmaları- nın safahatını aksettiren satırlar a- rasında muhtelif oyunlara girişmişler di. Hattâ bir defasında. Evliyaoğlunun kaleme aldığı bir başmakalede, "Ey salık okuyucularımız! Bizim imza- 18 lanmızı göremezseniz, bilin ki Hava- dis endirekman C. H. P. lilerin elin- dedir" demeğe getirmişlerdi. Bir baş- kasında da, "Tuğrul, Cihat Babanın adamıdır. Tuğrulu Cihat Baban tâ yin etmiştir. Demek ki Havadis C. H. P. nin olmuştur" mealinde şık bir hükme varmışlardı. Bir başka gün de Havadisin solcuların ohakimiyeti altına girdiği çamurunu atabilmek için, meşhur dır ki, Türk âleminin en büyük düş- manı komünistliktir. Her gördüğü yerde o ezilmeli! - K. Atatürk" amb- lemini başlıktan yürütmüşlerdi. Da- ha bir sürü oyunlar, Tuğrulu, D.P. o- yu avcıları ile uyuşmasına imkân olmadığına ikna etmişti. Netice- de Tuğrul gazetenin menfaatine cephe aldıkları Ogerekçesiyle (oOEv- liyaoğlu ile. Tezkanı, tazminat ö- demeden gazeteden çıkarmıştı. On- lar da, sahibi bulundukları Allah- lık bir dergide, Tuğrul idaresin- deki Havadis aleyhine çok evvelden açmış oldukları yaylım ateşi şiddet- lendirmişlerdi. Asıl murad Muzayaka haline Sonhavadisin çıkarması, çin bulunmaz bir nimet oldu. gerçekten, denize düşenin yılana sa- rılması kabilinden Sonhavadisin im- tiyazını 160 bin liraya, Evliya- oğlu ile Tezkan ve onların ide- al arkadaşlarına emrivaki şeklin- de sattı. Kendi büdiklerini ya- zabilecekleri bir gazete aramakta o- lan Evliyaoğlu ile Tezkan için aylık 30 bin liralık resmi üân gelirinden fazla cazip olan, Sonhavadisin ismi- dir. Havadisin önündeki "Son" sıfatı da mümkün olduğu kadar görünmi- yecek hale getirilecek ve maksat ha- sıl olacaktır. İki Havadise!, eski ar- kadaşları Mehmet Ali Yalçın, Gülte- kin Gökmen ve Mustafa Pekünü bul- muşlar ve başlangıç için bir âdi or- taklık koluvermişlerdi. Barlasa peşin olarak ödenen miktar da, 75 bin lira- dır. Kurucuların hiçbirinin, mail ta- katleri bir gazete çıkarmağa elveriş- li değildir. Hepsinin arkasında 27 düşen Barlasın, duğunda şüphe yoktur. Meselâ Mus tafa Kemal Pekünü, Vatan Cephe sinin son transferlerinden genç mül ümilyoner Adanalı Sinan Bosna des- teklemektedir. (o Üstelik (o Evliyaoğlu ile Tezkan, daha iki ay önce. Allah- lık dergilerini oçıkarabilmek için 60 bin lira borçlanmışlardır. Hami ve Gökhan biraderler Yeni yollar peşinde Sonhavadia geçen hafta salı günü yeni rejim altında birinci sayfasında kapı gibi bir ilânla arzı endam etti. İlâna göre, Sonhavadis mahiyeti a- çıklanmıyan “yepyeni bir hüviyet, tanınmış ve sevilmiş imzalarla" 10 Marttan itibaren bir sabah gazetesi olarak (okuyucularının o karşılarına çıkacaktı, Öyle saklı, gizli tarafı yok- tu. "Yepyeni hüviyet" Peyami Sefa zihniyeti, "tanınmış ve sevilmiş imza- lar" da, Peyami Sefa, Gökhan Evli- yaoğlu, Vâlâ Nurettin, Nurettin Top- şu ve Cevdet Perin olacaktı. Ustaları Peyami oSefayı yeniden aralarına almakla sacayağım tamam - lamağa muvaffak olan dehşetli iki- linin - Evliyaoğlu ve Tezkan-, yürek- lerinde yatan arslan, hayli haşmet- liydi. Anlattıklarına bakılırsa, daha birçok kimseler, sermaye okoymak teklifinde (o bulunmuşlardır. o Meselâ bunların arasında yanar döner Halil Lütfi Dördüncü de vardır. Ama on- lar ayıklama yapacaklar ve kafala- rına uygun safkan Demirkıratlart seçeceklerdir. Zamanla âdi ortaklık bir şirkete inkılâp edecektir. o Tabia- tiyle kendilerinden mahrum Havadis çok yaşamayıp kapanacak ve Son- havadis piyasada tek başına kalacak- tır. Belki de hâlen basılmakta ol- luğu, düşük Dr. Mükerrem Sarolun Hukuk Fakültesi talebesi oğlu Demir Baran tarafından idare edilen Gediz Gazetecilik ve (Matbaacılık işletme- cinden Hali| Lütfi Dördüncünün fe- âketzede Tan Matbaasına geçecek- tir. Maamafih teslim etmek o lâzım- dır ki, Evliyaoğlu ile Tezkamn ayrıl- malarından sonra Havadis kalite ba- AKİS, 6 MART 1961