6 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

6 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt: XX, Sayı: 349 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 6 MART 1961 , YURTTA li BİTENLER ma Millet Vehimler ve gerçekler Bitirdiğimiz hafta içinde başkentin haklı görülmesi güç bir takım endişeler zihinlere ve yüreklere gölge düşürdü. Tıpkı deni- ze atlıyacak bir kimsenin suyun ke- narında "Aman, ya çok soğuksa.." di- ye tereddüt geçirmesi gibi, memleke- ti normal idareye kavuşturacak tek yol olan seçim yoluna sapılmasının arefesinde bu ameliyenin tabii dalga- lanışlan gözlerde (o fazla büyütüldü. Halbuki, her denize giren denize ne Saman girerse girsin nasıl mutlaka ıslanacaksa her seçimin de, ne Za- man yapılırsa yapılsın odalgalanışla- ra mutlaka sebebiyet (vereceği göz önünde tutulsaydı şüphesiz daha ce- saretli davranmak imkânı bulunurdu. Bu yapılmadığından, haftanın orta- sında alınacağı ümit edilen "Siyasi faaliyetlere müsaade" kararı alına- madı ve bir açıklama haftanın sonu- na kadar boş yere beklendi. Devlet ve memleket idaresindeki tecrübele- 4 Seçime hazırlanan halk topluluğu Yolun kısası — Seçim ri ister istemez az olan bugünün kud- ret sahipleri tereddütlerini yeninceye kadar bir zaman parçasının daha ma- alesef kaybedileceği anlaşılmaktadır. Tereddütler, esasını iki ana dü- şünceden almaktadır. Bunların birin- cisi, suyun henüz bir seçime, yâni bir siyasi çekişmeye cevaz verecek de- recede durulmadığı sanısıdır. Bu sa- nıyı taşıyanlar biraz fazla evhamın verdiği endişeyle memleketteki hava- ya hatalı teşhis koymakta, milletin gerçek nabzının nasıl attığı noktasın- da yanılmakta, yapılan işin heybeti- ni küçümsemektedirler. Bir gürültü- cü ekalliyetin, hattâ bir avuç şama- tacının kopardığı patırtı böyle düşü- nenlerin kulaklarında fazla akis bı- rakmaktadır. Halbuki gerçek tehlike, geçen zamanla lıalkta bir dolgunlu- gun vücut bularak bu şamatacıların sesine daha fazla kimsenin kapılma- sıdır. Halktaki dolgunluğu önlemenin yolunu ise şiddet tedbirlerinde bulan bir iktidarı tarih şimdiye kadar kay- detmemiştir. eçim zemininin en kötü hazırlanma usülü, zerrece şüp- be edilmemelidir, böyle tedbirler he- yulâsını elde (o sallamaktır. Milletin olgunlusuna hakikaten güvendikten sonra, siyasi faaliyetle beraber or- taya çıkması tabii karışıklıktan zer- rece endişeye oOkapılmanın mânası yoktur. Göze mutlaka alınması ge- reken keşmekeş devresi ne kadar ça- buk geçiştirilirse o kadar kolay atla- tılacaktır. İkinci bir fikir, yeni kurulan-ai- yasi partilerin eski partilerle bir te- fim savaşma girebilecek kuvveti he- nüz kazanmamış bulunmalarıdır. Bu- nun için onların derlenip toparlan- malarını beklemek, müteakiben si- yasi faliyete müsaade etmek, bu fır- sat da kendilerine verildikten sonra seçimlere gitmek lâzımdır. Bu, kâğıt üzerinde doğru ve mantıki bir gö- rüştür. Nitekim, hesaplarını kâğıt ü- zerinde yapan bazı politika esnafı da Albay Türkeşin kudret sahibi ol- duğu günlerden bu yana hep aynı te- zi savunmuşlar, katılacakları imtiha- nın tarihini geçiktirmeğe çalışmışlar- dır. Halbuki aslında, yeni siyasi par- AKİS, 6 MART 1961