6 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

6 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER tiler memleketin havası bir seçimle normale dönüp demokrasi bütün icaplariyle yürürlüğe girmeden, iste- nilirse kendilerine bir asırlık mühlet verilsin, birer varlık olarak Türki- yenin siyaset hayatında yer alamıya- caklardır. Bu hayata ancak bir se- çim istikamet ve istikrar verecektir. Bitirdiğimiz hafta içinde bu pek basit hakikatlerin henüz iyi niyetli herkese anlatılamamış olması, lüzum- lu bir kararın alınmasını geciktirdi ve.doğrusu istenirse maksat sahiple- rinin yüzünü güldürdü, onlara tatlı ümitler verdi. ce Başbakan Yardımcısı Fahri öz- dilekle, İnönü ise hem özdilekle hem de Gürselle görüştü. o Başbakanlığın önünde bekleşen muhabirler iki parti liderini binanın mermer merdivenle- ri üzerinde görünce Devlet Başkanı- nın bir gün evvelki basın toplantısın- da cereyan eden bir konuşmayı hatır- ladılar. O gün Cemal Gürsel, hasta- lıktan kalktıktan sonra Başbakanlık binasında ilk basın toplantısını yap- maktaydı. İşte tam bu sırada bir gazetecinin suali ortalıkta dola - şan bir rivayetin hakiki omahi- yetinin anlaşılması bakımından il- Cuma günkü bu ziyaretler yuvar- lak bir masa etrafında olmasa da memleketin iyi niyetli idarecileriyle iyi niyetli politikacılarının karşılıklı fikir teatisinden fayda ouUmduklarım ortaya koydu. Günün meseleleri el- bette ki seçimler ve dolayısıyla mem- leketin umumi durumuydu. Gelmeyen açıklama Bitirdiğimiz haftanın o sonlarında Başkan Gürselin basın toplantı- sında bir takım düğümlerin çözül- mesini bekleyenler, beklediklerini bu- lamadılar. 2 Mart perşembe gününe kadar bütün tahminler -ve o andaki Cemal Gürsel basın toplantısında gazetecilerle birlikte Devlet Başkanlığı Bir basın toplantısı Bitirdiğimiz haftanın sonundaki cu- ma günü Devlet ye Hükümet Baş- kam Cemal Gürselin çalıştığı Başba- kanlık binasının kapısı önünde bek- leşen gazeteciler sabahleyin bir kü- çük fakat iyi niyetli, öğleden sonra bir dev parti liderinin içeri girdiğini gördüklerinde ortalıkta mühim işle- rin döndüğünü anlamakta güçlük çekmediler. (Başbakanlığın öğleden evvelki ziyaretçisi yeni doğmuş Y.T. P. nin Genel Başkanı Ekrem Alican- dı. öğleden sonra gelen ise İsmet |1- nönünün ta kendisiydi. Alican sâde- 6 Karanlık nokta kalmadı gi çekti. Sual, bir kaç gün evvel bir gazetede çıkan bir haberden mülhem OL sorulmuştu. Bahis konusu habere göre Başkan Gürsel, çok ya- lan bir zamanda siyasi parti liderle- rini bir yuvarlak masa toplantısına davet edecek ve onların seçimlerle ilgili fikirlerini (oalacaktı. Acaba bu doğru muydu? İhtilâlin başı bu su- ali de yüzünden hiç eksik etmediği müşfik ifade ile cevaplandırdı: " — Bunların hepsi rivayettir. Zaten ben liderlerle fikir teatisinde bulunuyorum. Yok bir de yuvarlak masa filân... Olacak şey değil bun- lar. Sonra e şimdilik buna lü- zum da yo bir açıklamanın yapılacağı merkezindeydi. Fakat son günlerde cereyan eden bazı hadiseler Devlet Başkanının beklenen basın toplantı- sının sıklet merkezini değiştirdi. Hat- tâ buna "toplantıyı sıklet merkezsiz de bıraktı" denilebilir. niyet- Haftanın o ortasındaki perşembe günü başbakanlık binasının üst ka- tndaki Bakanlar Kurulu Toplantı Salonunda uzunca bir masanın başın- da başlayan toplantı hayli ilgi top- ladı. Bunda toplantıda ihtilâlin ba- şının söylediği sözlerin rolü büyüktü. Nitekim toplantının ortalarında ce- reyan eden bir hâdise bütün nazar- ların babacan Orgenerale yönelmesi- AKİS, 6 MART 1961