3 Nisan 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

3 Nisan 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER kahramanları "Üniversitelilere, Ordu şükran borcunu eda ediyor ve Fakül- te binasını selâmlıyordu. Askerin davranışı öğrenciler e "ya- şa! varol ” ve "Bravo!" sesleriyle mukabela gördü. iii devam e- diyordu. Dil ve Tarih - Coğrafya Fa- kültesiyle Kız Teknik Öğretmen O- kulu arasındaki 30 metrelik mesafe bir anda katedildi. Kız öğrenciler bu- rada bir koridor meydana getirmiş- leydi. Fakat beklenilen olmadı Son buketin teslim alınması için bir kız öğrencinin. Bulvara çıkması, icap etti. Yürüyüşün mühim kısmı bitmişti. Bundan sonra tanklar ve silâhlarla Kıpırdanan var mıydı, yok muy- du? Her halde kıpırtıların gürültüsü kıpırtıların kendinden çok daha faz- laydı. Sesler âdeta amyplifikatörlerle büyültülüyordu. Ama gene de, bir ih- tiyatsızlıkta bulunulmaması o tavsiye- si 31 Mart günü başkent caddelerin- deki gösteriyle pek dostane bir tarz- da yapıldı C H. P. Sarı binanın esrarı (Kapaktaki o hazırlık) Bitirdiğimiz haftanın üstüste üç gece, sonlarında başkentin meş- fet yıllarının hemen başında, iktida- ra geçtiği takdirde seçim sistemi ola- rak nisbitemsilikabul edeceğini bil- dirmişti Daha sonra bu, bir açık ta- ahhüt olarak da Türk milletine va- ad edildi. Fakat seçimlerle, alâkalı kanunun ve Anayasanın Temsilciler Meclisine gelmesinden bu yana bir takım C.H.P. lilerin başka havalar çalmakta olduğu hayretle görüldü. Bu havalar, seçimlerle alâkalı kanu- nun komisyondaki müzakereleri sı- ralarında açıkça terennüm de edildi. Bazı C.H.P liler ufukta seçimlerin hem. de partilerinin kazanacağı aşağı yukarı muhakkak seçimlerin görün- C.H.P. mücehhez, birlikler seyredilmeğe baş- landı, Halk alkışlıyor, alkışlıyordu. Hareket, son zamanlardı kıpır- danmaya başladıkları hakkında ha- berler alıp yürüyen bir takım kimse- hazırlanmıştı. Maksat, 27 gerçekleştiren (kuvvetlerin, hedefe demokratik İkinci Cumhuri- yetin millet iradesine dayanan se- çimlerle kurulması- bu kadar yakın- laşıldığı sırada elele kalmakta devam ettiklerini göstermekti. Geçen tank- lar ve o esnada göklerde uçan jet- ler kuvvetin ve imanın bir arada bu- lunduğunu bir defa daha ortaya koy- du. Meclisinin 1 Nisan toplanlasında üyeler Bu balık başka balık hur Hürriyet Meydanına bakan bir tepeciğin üzerindeki ziyadesiyle meş- hur sarı binanın ışıklarının yandığı- nı görenler öyle büyük pir çayrele kapılmadılar. Bina, C,H.P. nin şirin Genel Merkeziydi. . Siyasi Taaliyetin başlayacağı ilân olunduğuna göre, Türkiyenin büyük ve köklü partisin- de bir takım hazırlıkların yapılması tabiiydi. Ama, gecelerin ilk ikisinde Türki- yenin büyük ve köklü partisinin ileri gelenleri insanın ağzım ilk bakışta açık bırakacak bir hususim halli için sert, çetin mücadele verdiler. CHP. muhalefet yıllarında, hattâ muhale mesiyle birlikte nişbi temsile karşı bir soğukluk duymaya başlamışlar- dı. Görüşmeler sırasında, itibarından pek kaybetmiş olduğundan dolayı "Ekseriyet Sistemi" lâfı pek söylen- mediyse de, Türkiye için ondan da bin kat kötü. bir usul olan, fakat adı- na kulaklar aşina olmadığından ağız- lardan daha kolay çıkan "Dar Böl- ge" sözü sık sık duyuldu. Canım, De- mokrasinin beşiği İngilterede dar bölge usulü tatbik edilmiyor muydu? Bizde de, siyasi partileri (oçoğaltan bir sistem olarak bilinen nisbi tem- silin mahzurları dar bölgeye gidilmek suretiyle önlenebilirdi! Üstelik: M.B. AKİS, 3 NİSAN 1961