April 24, 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

April 24, 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

celdir. Ancak bu çalışmalar bir ne- ticeye bağ dan Spor-To- tonun başlaması gecikti. Türkiyede Beden Eğitimini ve sporu idare eden Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğü, diğer memleketlerde olduğu gibi Spor-Toto gelirinden faydalanıp te- sisler yapabilmek için, totonun bir an önce başlamasını istiyordu. Spor- Toto Türkiyede ancak 1940 yılında başlıyabilmiştir. Beden Terbiyesi Ge- nel Müdürlüğünün O hazırladığı ka- nunun mecliste kabul edilmesinden sonra Spor-Toto oynatmak vazi- fesini Üzerine almış olan Beden Ter- biyesi Genel Müdürüğü, başlangıç tarihi olarak 25-26 Mart 1960 tarih- lerini seçmiştir, imkansızlıklar yü- zünden Spor-Toto, birinci hafta yal- NIZ Ankara, İstanbul ve tamirde oy- nanabilmiştir. " Müteakip haftalarda ya diğer şehirlerimize de yayılmış, hafta şehir o Spor-Toto ip dahil edilmiştir. Bugün Spor-Toto 83 şehirde oynanmaktadır. Bu 23 şehirde bine yakın ye ve 8 hasbiyi bulunmaktadır. tün baş- bayi ve bayiler Emlâk ei Banka- sına bağlı bulunmaktadır. mn St şehirlerimizde de oynanabilm: ol durumuna bağ- lıdır. Gelecek &£ pe 8 şehirde daha Spor-Toto oynanacağı umulmakta- Totonun getirecekleri Gpor-Toto Türkiyede büyük ilgi gör- dü. İlk haftaların deneme oyunu sayılabilecek iştirakleri hariç, her hafta yüzbinlerce kişi toto oynama- ğa ve günlerinin bü bir kısmım ve hasretmeğe başladılar. Oyla ki o, günün önemli siyasi olayların bile geride bıraktı. Bu geniş ilgi, totonun büyük ge- lir sağlamasını temin etti. Toto ni- zamnamesine göre hasılatın 20 40 1 Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğüne Şimdiye kadar Genel il i elir hayli emi şi ve spor tesislerine yatırım yapm: olarak, Genel zevkle tefrişi isine girişilmiştir! Tefriş mas- rafı karşılığı olarak tam 300 bin lira ayrılmıştır. Binadaki eski eşya- lar değiştirilmiş, yerine yenileri alın- mıştır. Genel Müdürlük bu konuda doğrusu pak titiz davranmaktadır Ancak faaliyet bununla kalmıya- cak, mühim tefriş işi dık- tan sonra Beden Terbiyesi Genel: Mü- dürlüğü her hafta birbuçuk milyonu aşan toto gelirinden bazı ı spor tesis- Mithatpaşa stadı ışıklandırılacaktır. AKİS, 24 NİSAN 1961 Stadın büyütülmesi için de Spor-Toto gelirinden bir miktar para ayrılmış- tır. Bu şekilde İstanbul 50 bin kişilik bir stadyuma kavuşmuş olacaktır. , Toto geliriyle Ankarada da tesis- ler yapılacaktır. Üç yıl önce çökmüş olan Spor salonu, totodan yapılacak yardımla onarılacaktır. Üniversite muhiti olan Cebecide ise büyük bir spor sitesi kurulacaktır. Sitede 25 bin kişilik bir futbol sahaavbiri tri- bünlü olmak üzere üç basketbol sa- hası ve ayrıca bir spor salonu bulu- nacaktır. Cebeci spor sitesi 15 milyon liraya mal olacaktır. Sitenin projesi hazırlanmıştır. Bundan başka, par mirde de bir futbol sahası ve salonu yapılması düşünülmektedir. Ankara, İstanbul ve İzmirdeki ça- lışmalardan sonra, toto geliriyle A- nadoludaki spor tesisleri ele alına- caktır. Genel Müdürlüğün tesisler dairesi Anadolu için do bir program tespit etmiştir. İlk olarak Bursa, A- dern hale getirilecek veya onarıla- caktır. Sihirli anahtar yakat Spor-Totonun halkı asıl alâ- kalandıran tarafı, ikramiye ka- zanma usulünün ne olduğunun keş- dir. Bu konuda çeşitli rivayetler vardır. Bazı kimseler o haftaki maç- ların dikkatle incelenmesi, takımla- rın durumlarının gözönüne alınması, puvan cetvellerinin tetkiki gibi hu- susların birinci derecede rol oynadı- ğım söylemektedirler. Tabii bunlar, şansın rolünü ihmal etmemektedirler. Ama kanaatlerince sansa vardım et Değerlendirme yapılıyor SPOR mek lazımdır. Bir başka gruba göre haftanın bir kaç maçını direkt oyna- ötekileri "içten doğ- serpiştirmek ( ilamadır. Futboldan anladıkları inancını taşı- yanlar ise matematik meselesi çözer gibi kolon doldurmaktadırlar. İhtimal hesaplan yapılmakta, hattâ meteoro- loji raporları kaale alınmaktadır Spor-Toto hasılatının gittikçe artma- sı ve ikramiyelerin büyük rakkamlar halinde ifadeye başlanması sihirli a- nahtar ni koşanların adedini ço- galtmı; Hakikaten, başladığı tarihten -25 Mart 1960-, o yılki ol sezonunun sonuna kadar 9 hafta oynanan Spor- Toto, iki aylık bir aradan sonra A- gustos ayı içinde yeniden başlamıştır. Geçen sezon 9, bu sezon da 32 hafta olmak üzere bugüne kadar toto 41 hafta oynanmıştır. 40 haftada 65 mil- yon 913 bin 417 lira hasılat elde edil- miş, bunun 34 milyon 631 bin 368 li- rası ikramiye olarak kazananlara dağıtılmıştır. Beden Terbiyesi Genel Müdürlüğüne ise 23 milyon 37 bin 48 lira hisse kalmıştır. 41. haftanın hasılatı 3 milyon 666 bin 584 liradır. Bunun X milyon 870 bin 825 lira 81 kurusu Beden Terbi- yesi Genel Müdürlüğüne kalmış, 1 milyon 905 bin 788 lira 27 kurusu da ikramiye olarak kazananlara ayrıl- mıştır. Bazı haftalar 13 bilenlerin hissesine yarım milyon liraya yakın para düşmüştür. Bu konuda Aydınlı Ahmet Nurdoğanın hikâyesi sihirli anahtarın surını çözmektedir. Tombala A ydınlı Ahmet Nurdoğanın hika- yesi şudur: 30. hafta değerlendirilmesi yapı- lıyordu. Henüz 18 bulana rastlan- mamıştı. Değerlendirmenin sonu yak- laşırken memurelerden birinin eline. 13 ü de doğru tahmin eden bir kolon geçti. Oyuncu bir tek kolon oynamış ve bir tek kolonda 13 doğru tahmin yapmıştı. Adamın adı, Ahmet Nur- doğandı. Yaşı 35 olarak gösteriliyor- du. Aydından oynanmıştı. Toto bile- tinde hiçbir eksiklik yoktu. Genç memure talihlinin fakir birisi olma- sını dileyerek değerlendirmeğe de- yy Ahmet Nurdoğan fakir değil, fakirin fakiriydi. Aydında ha- mallık yapıyordu. Yaşı genç olma- sma rağmen yıllar yılı kaldırdığı ağır urdoğan çökertmişti. Hayat- ta en büyük arzusu da çıngıraklı bir paytona sahip olmaktı. Talih bir de- 5 am. tı elinden alan aynı talih oldu. Ah- met Nurdoğan, o hafta 13 tutturan, tek adamdı. Tam 479 bin lira ala- caktı Nurdoğan totosunu futbol 35