22 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

22 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

gitmemenin sırası gelmiştir. Dikkat etmeliyiz. siyaset cambazla- rının mikrofon ustalığının yanında bizler amatör kalırız. Ama şunu biliyorum, onlar da bilsinler, omay- mun gözünü açtı" diye o bitirmişti. Kürsüdeki bardaktan bir yudum su içerek, yerine oturmak üzere yürüdü. Hâdise geçen haftanın sonlarında bir gün İşçi Sigortaları dürlüğü binasının toplantı salonunda cereyan ediyordu. Konuşan, Türk-İş Konfederasyonu İdare Heyetinden birisiydi. Hatip tenkidlere cevap ver- mek için başladığı konuşmasının Ö- nemli bir kısmını işçi sınıfının kur- mak üzere bulunduğu yeni siyasi ve Mecliste ilkelerine eğilecek işçi haklarını sa- vunacak bir sınıf partisinin kurul ması lüzumunu belirtti. Bu siyasi parti çatısı altına emekçilerin bütü- nü girecek ve bunlar kuvvet halini geleceklerdi. Nitekim hatibin sözle- rinin bir yeri daha son derece büyük tezahürata sebep oldu. Sözünün bu- rasında sendikacı şöyle dedi. "— Bakınız, şurada birtek Ba- kan göremiyorsunuz. Bir teki gelmek lüzumunu hissetmiyor. Neden? Zira biz işçilerin kuvvetli bir kitle, o bir birlik olduğumuzun farkında değiller Bize önem yi Bunu kendile- rine anlatacağız Haftanın başında başlayan Türk -İş Konfederasyonu Genel Kurul top- lantısı, bu defa geçen senelere naza- ran bambaşka bir hava içinde devam etti. oŞöylece bakılırsa, o toplantıda Konfederasyonun yıllık çalışmaları gözden getiriliyordu. Ama aslında toplantı yeni bir siyasi partinin ku- rulmasıyla ilgili çalışmaların miheng noktasını teşkil etti. Muhtelif sendi- kalara mensup idareciler çok evvelin- den bu işle ilgili çalışmalarını bitir- mişler, Ankaraya, bir sonuca varmak Üzere gelmişlerdi. Şimdi, sonuca varılmak üzereydi. Konfederasyon toplantısında Ida re Heyetinin raporu, bunun üzerin- deki tenkidler, istekler v.s. evvelâ şöyle bir giriş yapıyor, sonra kurulması tasarlanan partinin lüzumunu belirten konuşma- ya atlıyordu. Üç gün devam eden çalışmalar yukarı bu minval üzere oldu. Bu arada Konfederas- yonun işleri de yarım bırakılmadı. İhtisas komisyonları kuruldu ve iş- çilerle ilgili meseleler üzenine eğilin- di. AKİS, 22 OCAK 1962 Küçük bir pürüz.. Konfederasyon oGenel Kurul Top- lantısı, İşçi Sigortaları salonun- da devam ederken, kurulacak siyasi partinin hazırlık'arıyla ilgili temas- lar Konfederasyon Genel Merkezinde devam etti. Toplantılar sohbetler şeklinde oluyor, muhtelif fikirler söy- leniyordu. İlk günlerdeki toplantılar- da genel olarak, önceki temasların muhasebesi yapıldı Ancak, Konfederasyon idarecileri ve bazı sendika başkanlarının toplantıları yanında, bir başka yerde diğer bazı sendikacılar toplanmak- taydı. Bunların derdi, elden gidenden de koparılırsa kâr düşüncesiydi. İstanbuldan ve bazı illerden gelen YURTTA OLUP BİTENLER sendikacıların katıldığı toplan- tıda, yeni kurulacak partiye İltihak etmek veya etmemek fikri tartışıldı. Geç vakitlere kadar devam eden top- lantıda T. İ. P. kurucuları ve yöne- ticileri, (o fikirlerinde (oısrara karar verdiler. Aralarında bir de protokol imzaladılar. Protokole göre, yeni bir parti kurulmıyacak buna teşeb- büs edenler, kurulu T.İ.P. ne iltihak edecekler ve işçi kitlesinin Oo hakiki temsilcisi haline bu parti getirilecek- ti. Toplantıya katılanlar durumdan kimseyi haberdar etmemeye ve Ba- sına birşey duyurmamaya da karar erdiler. Ancak, toplantı dağılalı o bir-iki saat ölmüştü ki katılanlardan biri, Çalışma Bakanlığında yapılan toplantıda işçi temsilcileri derdinde Koyun can, Türkiye İşçi Partisine mensup ida- reciler yeni teşekkül edecek o siyasi mitinin kuruluşunda ufak bir deği- şiklik istiyorlardı. Bu sendikacılara göre, elde le mış bir İşçi Partisi vardı. Bir lisi, sâdece maceraydı. Şayet m haline gelinmek isteniyorsa, kurulu partiyi desteklemekle bu elde edile- bilirdi. Yeni bir teşekküle (ogitmek- tense, eldekini kuvvetlendirmek o ev- laydı. . kurucuları ve yönelticileri haftanın ortasında çarşamba günü rüzgârlı oSokaktaki İnşaat İşçileri Sendikası lokalinde toplandılar. Av- ni Erakalın, Rıza Kuvas, Muzaffer Daysal, Kemal Türkler, Fakir Tahir kasap et düşünülen yeni partinin kurucuları arasında bulunan bir sendikacıya eğ- lence yerlerinin birinde rasladı. Esa- sen onu arıyordu. Durumu ariz a- mik anlattı. Sadece bir parça ağır- dan aldı ve protokolden bahsetme- di Haber, Konfederasyon an rinin kulağına geldiği sürpriz tesiri yapmadı. Zira . daha bu mesele üzerinde DR), enine boyuna konuşulmuş ve T. kuru- cularına "Sizler parti olarak yeni teşekküle katılım. T. İ. Bu ka- tılışını bütün vecibeleriyle kabulle- niyoruz. T.İl. P.nin bilinen borçlarını da yeni teşekkül üzerine alacaktır" denilmişti, İkinci bir gık, hakikaten 15