22 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

22 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

hazırlıklarını açıklamayı (o beklemiş- tir. İşin o faslı, şimdi tamamlanmış haldedir. İstanbul programında tüc- carla, sanayicilerle, isçilerle ve Ba- sınla temas vardır. Bitirdiğimiz haf- tanın içinde Başbakan — Memleketin tu büyük k uvvet- lerinin her birine, kendilerini alâka- landıran sahalardaki durumu bütün ER anlatacağım, onların gö- üşlerini öğreneceğim, kendilerin is- tedikleri bilgiyi vereceğim" dedi. Demokrasi, "Halk için, halkla be- raber idare" tarzı olduğuna göre, bu tutumda şaşılacak bir taraf yoktur. Ancak değişiklik, dört beş günlük İs- tanbul seyahatinin hemen akabinde ciddi ve büyük işlere girişilmesi ola- caktır. Zira İnönü, bu hafta başkent- te harekete geçmenin bütün hazır- lıklarını yapacak ve muhataplarının karsısına ciddi niyetlerle, kararlarla çıkacaktır. Bunların tatbikatı üze- rinde, alakalıların tesbit edilecek gö- rüşleri birinci derecede rol oynaya- caktır. Bu seyahatinde İnönüye Tica- ret, Sanayi ve Çalışma Bakanları refakat edecekler, kendi sahaların- daki temaslarda Hükümet Başkanı- nın yanında yer alacaklardır. Siyasi tesirler Bitirdiğimiz büyük hafta konuşmalar, en tesirlerini Parlamento i- tileriçi post kavgalarının dinmesine, beşer ka değiştirmedikçe (o im- kan yoktu ma bunların, bir iyini- yetli Ea gayretiyle anı meydana çıktı ve iyim- serlik, ciddi tutumun mahsulü olarak Türkiyenin en karamsar çevresi olan politika çevresini ve Basını da sar- dı. Şimdi her şey, bu güzel niyetlerin tatbik tarzına bağlıdır. Fikir adamı İnönü aksiyon adamı İnönüye yolu açmış bulunuyordu. Ama O yolda yü- rümedeki başarı aksiyon adak İnö- nünün azmi, iradesi ve tereddütlerini yenmesi, bir de etrafından gelecek yardımın değeri ile sıkı sıkıya alâ- kalıdır. B.M.M. Bir bizden, bir sizden A.P. Grup odasından elinde çan- tasıyla fırlayan genç Aydın mil- letvekili İsmet Sezgin, okümelenmiş gazetecileri görünce yanlarına yak- laştı ve soru sormalarına meydan vermeden: — Hükümetin teklifini destekle- meğe karar verdik. Hani kolay olma- dı ama..." dedi. AKİS, 22 OCAK 1962 3 Kulağa Küpe Alavere, dalavere... Hani, "Bağrıyanık Türk Ana- ları"ndan, susanı değil de, konuşanı, sakin görüneni (değil de hırçını -28 Nisanla 21 Mayıs arasında, erber dükkânların- da iktidarlarının aleyhinde ko- nuşanları polise ihbar ederdi- bağırıyor: "— Onlar hesaplarını verdi- ler! Didik didik edildiler mil- let huzurunda. m açık, vic- danları pırıl p İnsanlık, Sefkat duyguları i- çinde af? Başımızın üstünde ye- ri var.. Ama açık alınla pırıl Br vicdan? Hani, vicdanın böylesi için "14 Ayar" demekten başka söy- lenecek söz yok da... Gazeteciler, toplanan A. P. Gru- punun ne konuşacağını o bir gün ev- velden kestirememişlerdi. Bilmiyor- lardı. Sezginin sözleri üzerine bir iki saniye düşünür. Şo gülümsedi- ler. A. olsa olsa memur maaşlariyla ilgili Vanın tasarısı ba- his konusu olmuş ve karara bağlan- mıştı. Karar tatlı bir sürpriz oldu. İsmet Sezgin YURTTA OLUP BİTENLER Nitekim haftanın sonunda da mesele ükü istikamette Hakikaten İki gün evvel toplanan A. P. grupunda bu mesele ele alın- mış ve bir sonuca varılamamıştı. Bir taraf, Hükümeti desteklemek fikri- nin savunucusuydu. Üstelik milletve- killerinin omaaşlarıyla ilgili (opatırdı atlatılmış, maaşlar asgariye indiril- miş ve Hükümetin tasarruf politika- sını benimsediğinin ilk örneğini Mec- lis bizzat vermişti. Bunun yanı sıra memur maaşlarına yapılacak 96 15 zamma "Hayır" demek, bunu bir yıl geriye bırakmak fazla gürültüye se- bep olmıyacaktı. Zaten, memurlar da durumu kavramışlar ve zamdan ümitlerini kesmişlerdi. Ancak A. P. de bir başka taraf vardı. Bu taraf A. P. nin, koalisyon- dan bu yana, azar azar eridiğini be- lirtiyordu! Teni karar, buna tuz biber ekecekti. Nihayet, o ilk toplantıda Grup, milletvekillerini serbest bırak- mak gibi bir karara vararak işi tat- lıya bağladı. Gelgelelim toplantının üzerinden geçen iki gün A. P. Grupunu tekrar bu mesele üzerine eğilmek zorunda bıraktı. Koalisyonun bir kanadı olan partinin Hükümete verdiği Bakanlar güç durumda kaldılar. Bilinen, Genel Kurula mesele intikal ettiğinde pek çok A. P. milletvekilinin sırf Koalis- yonu rahatsız etmek için Hükümet tasarısı vereceğiydi. H iktidar partisi?" demeyecek miydi? Bu yüzdendir ki, haftanın ortasın- a çarşamba günü yeniden toplanan . P. Grupu kesin bir karara varma- N uygun buldu. O gün Bakanlardan Akif İyidoğan Hükümetin durumu, tutumu hakkında genişçe izahat ver- di. o Maaşlara yapılacak & 15 zam Bütçeye tahammülsüz külfet tahmil ediyordu. Üstelik, bunun politik bir yönü kalmamıştı, Grupun anlayışlı davranması gerekiyordu, A. P. Gru- punda meselenin üzerinde o kadar havaya ükümeti güç durumda bi tercih o etti. Böylece çamşamba günü muhalifler sâdece Hükümet üyelerinin (Grup kararı almadan veya Grupa bazı me- seleler üzerinde fikir sormadan ha- reket etmelerini tenkid ettiler. Gene İyidoğan bu konuda A. P. grupuna söz verdi. Artık önemli meseleler ü- zerinde Grupta tartışmalar oyapıla- 7