22 Ocak 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

22 Ocak 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt :XXITI, Sayı : 395 AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER 22 Ocak 1962 Başbakan İsmet İnönü radyo mikrofonundan vatandaşlarına sesleniyor Bir konuştu, pir konuştu Millet Karşımızdaki fırsat Tahmin edildiği gibi oldu. Sağduyu ve gerçekler (söylenince iz'ansız- lık ve yalanlar ezildi. Aydınlık gelin- ce, karanlık dağıldı. Açıklık, kapa- lılığı hezimete uğratmakta hiç zorluk çekmedi. İsmet İnönü Radyoda mil- lete hitaben iki konuşma yaptı ve ko- ca memleketin havası, bir anda de- gişti. e Yüreklere, Başbakanın yüre- ğinden akan iyimserlik, istikbale, gü- ven, Türkiyenin iyi günler göreceği- ne dair iman doldu. Bu, İnönünün sesinin bütün o, Öteki vızıltıların ya- nında ne derece gür, atm olduğu- nun delilini teğkil ett Niçin böyle? Evet, İsmet İnönünün şahsiyeti şüp- hesiz rol oynamıştır. İsmet İnönü, bugün ümit sembolüdür. Onun pres- tiji ve basireti herkesin malümudur. Ama, eğer iki konuşma bütün bir memleketin havasını değiştirebilmiş- se bunun daha önemli bir sebebi ol- mak lâzımdır. Bu sebep şudur: Ma- dalyonun hep bir tarafı gösterilen ve karamsar levhalarla yüreği karartı lan Türk milletine Başbakan ilk defa 4 olarak, derli toplu halde gerçek du- rumun öteki tarafını göstermiştir. Bir söz, söyleyenin şahsiyeti ne olur- sa olsun, hakikati ifade etmiyorsa de- vamlı tesir yapmak imkanına malik değildir. İnönü, doğruyu söylediğin- den dolayıdır ki müsbet netice almış- tır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda, her yerde bir tatlı hava esiyordu. Eğer Hükümet, Başbakanın açıklama yap- makla sağladığı bu havayı icraatla destekleyebilirse, İnönü söz faslından sonra daha gösterişli hareket kısmı- na geçerse, vatandaşın gözleri önüne müsbet ilk işler hemen serilirse fasit ai Gi oluruz. Demokrasiler- de mekanizmasının yavaş işlediği bir gerçektir. Ama şu anda, bilhassa içinde bulunduğumuz müs- bet hava bizleri ısıtırken fırsattan süratle faydalanmak şarttır. Millet, o iki konuşma sonunda, her şeyden çok İnönüye iman tazelemiştir. Koa- lisyon, bütün iç çırpınışlarının üstün- de, görülmemiş kuvvet ve İtibar ka- zanmış, milli vasfı almıştır. Şimdi, ortam müsait hale geldiğine ve mil- let, İnönüye söylediklerini oyapma fırsatını tanıdığına göre dinamizmi- " ni muhafaza etmek Başbakana düş- mektedir. Şu sırada, memleketin ihtiyacının lâzımdır. Bu hareket, bu canlılık şim- diden başlamıştır. Ama İnönü, dev- let sektörünü hemen çalıştırmaya başlar ve iyiniyetli, kazanmak ve ka- zandırmak isteyen iş adamına zama- nın geldiği yolunda ciddi, esaslı te- minat verebilirse sıkıntımızın büyük kısmım geride bırakmamız işten hile değildir. Türkiyede, özel sektörün gözünün daima devlet sektöründe ol- duğu ve ayarın oradan geldiği bilin- diğine göre ikili bir gayret bahar çi- çeklerinin oaçılmasını o kolaylaştıra- caktır, süratlendirecektir. O zaman, milletçe bizi üzen ikinci plândaki meselelerin, karışıklıkların, kavgaların bir anda ikinci de değil, üçüncü, dördüncü plâna düştüğünü görmek kabil olacaktır. O zam millet, meşgul olması ogereken Terimli ve uygun konuları kendiliğin- den bulacak, onların üzerine aşkla, ateşle eğilecekti ir. Çözler, Hükümete çevriktir. AKİS, 22 OCAK 1962