3 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

3 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

SİNEMA bir amaca yönelmişti: Sinemaya yük leğen ağır vergileri protesto etmek! Fransız sinemasının iktisadi duru- mu bir süredenberi iyi odeğildir, Üs- telik geleceği gittikçe (o karanlık bu- lutlarla örtülmektedir. Hastalığın en önemli belirtisi, Fransada sinema se- yircisinin gittikçe (o azalmasıdır. 1964 teki seyirci sayısında bir yıl öncesine göre 96 5 azalma vardır. 1957'denbe- i i sayısındaki azalma © 33.1i bulmuştur. o 1947'de 424 milyon olan yıllık seyirci, 1964'te 274 milyo- na düşmüştür. Gerçi sinemaların brüt hasılatı aynı süre içinde sürekli ola- rak artmıştır. Meselâ 1947'de 14 mil- yar (eski) frank olan brüt hasılat 1964 te 76 milyar (eski) franga yükselmiş- tir. Ama seyirci (o sayısındaki azalışa karşılık brüt hasılattaki bu artış, bi- let fiyatlarına yapılan zamla sağlan- mıştır. Oysa hastalığın bir sebebi de Bilet fiyatlarına zam yapıldık ça seyirci sayısı azalmakta, o seyirci sayısı azaldıkça bilet fiyatlarına zam yapılmaktadır. Fransız (o sinemacıları bu çemberi kırmak için bilet fiyatla- rında önemli bir yer tutan birtakım özel vergilerin kaldırılmasını istemek- tedirler. Gerçekten de fransız sinema- sı normal vergilerin dışında mahalli vergi, eğlence resmi gibi bazı özel ver- gilere de tâbidir ve bunların toplamı, bilet bedelinin 92 23'üne varmaktadır. Oysa bu özel vergi oBatı Almanyada ancak X 8'dir. İngiltere, İsveç, İspan- ya ve Amerikada ise bu çeşit özel ver- giler yoktur. İşte, "Fransız Sinemasını Savunma Günü" olarak ilân edilen 30 Marttaki hareketin ilk hedefi de bu ö- zel vergilerin tamamiyle kaldırılması- dır. Rene Clair, Henri - Georges Clou- zot, Louis Daguin, Jean - Luc Godard, Edouard Molinaro, Alain Resnais ta- rafından kaleme alınan bildiriyle si- kurtarılması için memek amacıyla seyircilere bilet kes- memişlerdir. Sinemacılara göre bu bir başlangıçtır. Yeterli tedbirler en kısa zamanda alınmadığı takdirde bu gös- teriler tekrarlanacağı gibi, ayrıca ulu- sal veya uluslararası (o hiçbir festivale katılmamak kararı da alınacaktır. 34 Basın A: 2725 — 217) AKİS, 3 NİSAN 1965