7 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

7 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yunanistan İkinci perde Bir süredir Yunanistanda oynan- makta olan dramın ikinci perde- si, pek çok kimsenin şaşkın bakış- ları arasında, yavaş yavaş açılma- ya başlamıştır. Yunanistandâ, ihtiyar Papandreu tarafından perişan edilen prestiji- ni kurtarmak için bizzat Kral Kons- tantinin hazırladığı hergün biraz daha belli olan bu oyunun birinci perdesi, Papandreu ve oğlundan kurtulmak amacıyla hazırlanmış 21 Nisan derbesiydi. Fakat Kral, bu büyük oyunun bütün sorumunu ü- zerine almak yürekliliğini göstere- mediği içindir ki, şimdiye kadar sahnenin önünde duranlar hep al- baylar juntâsı olmuştur. Bu albay- lar sayesinde, zamanında yapılsay- dı Papandreuyu iktidara getirecek ve Krala belki de sepet havası, çala- cak olan seçimler bilinmiyen bir sü- re geriye bırakılmış; hoşa gitmeyen Siyâset adamları tutuklanmış; »solcu tanınan görevliler devlet Örgütünden sayıklanmış; üniversite ve (o basın Kralın üniversitesi ve basını duru- muna getirilmiştir. Bütün bunlar yapılırken, Kral Konstantin, kuvvetli bir Papandreu iktidârının Yunanistanı bilinmiyen yönlere sürüklemesinden endişe e- den batılıların da yardımıyla, ken- disini bütün bu olup bitenlerin dı- şında göstermeyi pek iyi başarmış- tır. Hattâ, kendisi olmasa, albaylar juritasını iktidarı hiç kimseye bı- rakmayacağını, Yunanistanda bir diktatörlük düzeni kuracağını etra- fa yayarak, yunan kamuoyu önün- de durumunu bile kuvvetlendirmiş- tir. Bugün Yunanistanda bir seçim yapılacak olsa, iktidara' kim gelirse gelsin, ülkeyi zalimlerin Oo elinden kurtaran adam rolüne çıkan Kralın kılına bile dokunmak artık eskisi kadar kolay olmıyacaktır. Yavuz hırsızlar Cimdi Kran Konstantinin oynamak istediği ikinci perde, işte bu zâ- limlerden kurtuluş sahnesidir. Fa- kat ortalıktaki görüntülere bakılır sa bu, Papandreudan kurtuluş ka- dar.rahat ve çabuk olmıyacaktır Çünkü 21 Nisan darbesini yapan su baylar, yerlerine alabildiğine ısın- mışlardır ve kolay kolay koltukla tından ayrılmak niyetinde ogörün- memektedirler. Yeni Anayasa ha- 22 zırlığı çok yavaş gitmektedir ve ha- zırlıklar bu yılın sonuna kadar ta- mamlansa bile, askeri yönetim, bu- nu, 1968 sonlarından önce kamuo- yuna sunmayı (odüşünmemektedir. Ordu içinde Krala bağlı, fakat Jun- taya karşı olan subayların 'temiz- lenmesi için geniş çalışmalar ya- pılmaktadır. Hükümetteki sivil ü- yeler bilgisizlik ve yavaşlıkla (o suç- lanmakta, bunların yerine Juntaya yakın yüksek rütbeli subaylar ge- tirilerek, bütünbütüne oaskeri bir kabine kurulmak istenmektedir. Albaylar juntasından kurtulmak- ta geciktikçe işin güçleşeceğini an- layan genç Kral, son günlerde u a- maçla yoğun bir çalışma içine gir- miş görünüyor. Bunun için de, ken- disine bağlılığıyla tanınan iki kişiyi kullanmaktadır. Bunların birincisi. Atmada biri sabah, öteki öğleden sonra yayınlanan iki günlük gazete- nin sahibi bir kadındır. Bu kadın -adı Halen Vlakosdur- bu gidişle, Juntaya tâ Atlantiğin ötesinden ka- fa tufan Melina Mercuri'den de meş- hur olacağa benzemektedir. Katime- rini ve Messimvirini emi sahibi Bayan Vlakos zaten ilk g nündenberi Junta ile iyi K çinerme- miş; darbenin ertesinde, basın Öz- gürlüğü geri verilmeden gazete ya- vınlamıyacağını bildirerek oOher iki günlüğünün yayınını da durdurmuş- tur. O zamandanberi her yerde ileri geri konuşmaktan geri durmayan Bayan Vlakosa, hem gazeteci kadı- nın dünya ölçüsündeki ilişkilerin- den korkan, hem de günün birinde, başı sıkışınca gazetelerini kendileri- nin hizmetine açacağını odüşünen askeri yönetim, şimdiye kadar do- kunmamıştı. o Fakat önceki hafta Torinoda yayınlanan La Stampa ga- zetesine albayların ne kafasızlığını, ne de bilgisizliğini bırakan bir de- meç verince, geçen hafta savcılığa çağrılmış ve hakkında takibat a* çılmıştır. Bayan Vlakosun savcılık- ii, çıkarken söyledikleri şudur — Göreceğiz bakalım... Eğlence şimdi başlıyor." Bir politikacı eskisi Kralın Juntaya karşı kullandığı ikinci kişi de, bir politikacı es- kisi olan Panayotis Kanellopulostur. Nedense, bugüne kadar tarh bir ses- sizlik içinde bulunan eski sağcı Baş- bakan, geçen hafta aşka gelip, ya- bancı- basın mensuplarına üstüste iki demeç vermiş ve askeri junta kendisini devirdiği sırada Yunanis- tanda hiçbir olağanüstü durum mevcut olmadığını, bu bakımdan Juntanın ülkeyi siyasal kargaşalık- tan ve iktidarın komünistlerin eline geçmesi tehlikesinden kurtardığı id- dialarının yersizliğini ileri sürmüş- tür. Kanellopulosa göre, Yunanis- tan asıl bugün uçurumun kenarın- dadır ve Junta bir an önce demok- rasiye dönmediği takdirde, herşey mahvolacaktır. Kralın eski adamlarıyla yeni a- damları arasında başlayan çekişme, önümüzdeki günlerde herhalde ilgi çekici gelişmeler gösterecektir. ŞAFAK MANİFATURA MAĞAZASI MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Pamuklu, yünlü ve ipekli çeşitleriyle emrinizdedir. Atatürk Bulvarı No: 88/A, Yenişehir — Ankara (AKİS: 395) 7 Ekim 1967