7 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

7 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

AKİS dan geçiniliyorlardı. Bana, kendisi- nin bir teknisyen mi, yoksa bir pro- fesör mü olduğunu sordular. Lenin olduğunu söyleyince müthiş şaşır- dılar. Bana inanmadılar, Ne? Nasıl? İmkânsız! iyi ama, bizim tekniği nereden biliyor? İşin ustası gibi so- rular soruyordu. İnanılacak şey de- ğil doğrusu! dediler. Öyle sanıyo- rum ki, herşeye rağmen bunlar, ge - lenin Lenin olduğuna inanmamış- lardı." Lenine gelince, topçu merkezin- den dönerken, heyecanlı bir şekilde: gülüyor ve mucidi için: 7 Ekim 1967 — Görüyor musun, insan, bir kimse hakkındaki tahminlerinde nasıl yanılabiliyor! Ben onun ihti- yar ve namuslu bir arkadaş olduğu- nu biliyordum ama, doğrusu, böyle- sine becerikli, harikulade bir adanı olabileceğini sanmıyordum. Aşkol- sun! Ya generaller? Aletin pratik faydaları üzerinde tereddüt ettiğimi görünce bana nasıl içerlediler, de- gil mi? Oysa, mahsus öyle yaptım. Onların, bu mükemmel sistem hak- kında ne düşündüklerini öğrenmek istiyordum" diyordu. Kahkahayla gülerek sordu: ARAŞTIRMA — P.'nin başka icadları da var, diyorsunuz. Onlar nedir? Bu adam, artık başka hiçbir şeyle uğraşma- sın. Ah, bütün teknisyenlere ideal çalışma şartları ( sağlıyabilseydik... zaman, yirmi yda Rusya, dünya- ya öncülük eder "Zafer, iyilik ve adaletindir!" Evet, ben onun, arkadaşlarını öv- düğüne çok zaman tanık oldum. Hattâ şahsen sevmediği kimselerin bile çalışmalarını över, haklarını teslim ederdi. Bunlardan biri hakkında söyle- diği takdirkâr sözler karşısında hayret etmiştim. Bu lütufkâr sözle- rin çoklarınca yadırganacağını söy- ledim. — Evet, evet, biliyorum" dedi. "Benim onunla olan ilişkilerim hakkında gerçekten yalan yanlış şeyler o söyleniyor. (o Özellikle Ode Troçki ile benim hakkımda..." Eliyle masaya vurarak bağırdı: "— Bir yıl gibi kısa bir zaman i- çinde, hemen hemen örnek diyebile- ceğimiz bir ordu meydana getirebi- len ve ayrıca da, askeri uzmanların saygısını kazanabilen bir başka a- dam daha gösterebilirler mi bana? Böyle bir adamımız var bizimi Her- şeyimiz var. Görecekler, mucizeler yaratacağız!" Lenin, insanları genellikle sever- di. Hem de onları, ferağatla sev mesini bilirdi. Onun sevgisi, kin du- manlarının arasından ilerilere, u- zaklara bakan bir sevgiydi. O, tepe- den tırnağa kadar rustu. Onda, Va- sili Şuskinin zeki kurnazlığı, Proto- pop Avakumun demirden iradesi ye Büyük Petronun bir ihtilâlci için şart olan sağlamlığı vardı. Uzun za- man Rusyadan uzakta yaşamış; u- zaktan daha renkli, daha cazip gö- rünen memleketini dikkatle gözle mişti. Rus halkının yaradılıştan sa- hip olduğu gücü, ağır ve muhteşem tarihi içinde henüz iyi uyanamamış pek sönük şekilde ifade edilmiş müstesna yeteneklerini çok iyi de- gerlendirmişti. O tarih ki, fantastik rus hayatının loş temeli üstünde, heryerde, yıldızlar halinde parlar. dimir Lenin, Rusyayı uyan- Va (Basın A: 20248) — 392 dırdı, Rusya artık uyumıyacaktır. 33