7 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

7 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Gençlik kuruluşlarının yayınla dıkları bir bildiride ise şu görüş yer alıyordu: "Gerek grev sırasındaki olaylar ve gerekse tepeden inme erteleme kararı. Amerikanın Türkiyede nete ri yapmaya kaadir ve niyetli oldu, gunu bir kere daha ortaya koymuş tur," Hükümete gelince, o, büyük bit sessizlik içindeydi. Grevin ertelen- mesi için gerekli kararnameyi ha- zırlayan Milli Savunma Bakanı Ah- met Topaloğlu ise, geçtiğimiz haf- tanın sonunda İstanbulda verdiği bir demeçte aynı gerekçeyi bir ke- re daha tekrarlıyor ve “'NAT 'tat- bikatının selâmeti için grevin erte- lenmesini rica ettik. Yoksa, Hükü- met olarak, işçiyle işveren arasımı girmek istemeyiz" diyordu. Greve niçin gidildi.. Türk Harp Sanayii ve Yardımcı Kolları İşçileri Sendikaları Fe derasyonu -Türk Harp- İş- ile Tür kiyedeki amerikan üs ve işyerlerin- de çalışan amerikalıların lojistik ih tiyaçlarını karşılayan Tumpane Şir keti arasında başgösteren ve işçi- leri greve kadar sürükleyen anlaş- mazlıklar, bundan aylarca önce başladı. Türkiyede dokuz yıldanbe ri iş yapmakta olan Tumpane kar deşler ile Federasyon arasındaki toplu sözleşmenin bu Temmuz ayı başında bitmesine yakın, sendika- lar, işvereni, toplu sözleşmenin ye- nilenmesi için müzakereye çağırdı- lar. İlk toplantı, 28 Haziranda ya- pıldı. İşçiler, 27 ay süreli bir toplu sözleşme, 105 saatlik hastalık izni, iş elbisesi, saat ücretlerine kade- meli bir zam, günde 3 lira yemek ücreti, ayda 1S lira çocuk parası ve en Önemlisi, işyerlerinde işçi - iş- veren işbirliği komiteleri (o kurul- masını istiyorlardı. İşveren temsil- cileri -asıl işveren John Tumpane ile kardeşi, Ankarada bulundukları alde, müzakerelere geliniyorlar- dı-, daha başlangıçta, bu isteklerin çoğunu tamamen reddettiler. Özel- likle işçi . işveren işbirliği komite- si teklifine karşı çıkıyor, sözleşme süresinin üç yıl olarak tesbit edil- mesinde ısrar ve yüzde 2-3 arasında bir zam teklif ediyorlardı. Ayrıca, hastalık izni verilmesine yanaşmı- yor, ağır işçi kabul etmiyor ve is elbisesi verilmesi isteğine de şid- detle karşı çıkıyorlardı. Daha sonraki görüşmelerde iş- çilerin bazı tekliflerini kabule ya- naşan ve kademeli olarak saat ücret- lerine 50-45-40 kuruş zam vermeyi kabul eden Tumpane Şirketi, özel- likle sözleşmenin süresinde direti- 7 Ekim 1967