7 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

7 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

ARAŞTIRMA AKİS Lenin, Torid Sarayında, meşhur "Nisan Tezi'ni okuyor. O, zaman zaman yaptığı bu çıkışlarla İhtilâle yön vermiş halka, İhtilâlin amacını anlatmağa çalışmıştır. kadar gereksiz olduğunu neyle, öl- çersin?". Ben,bu çok sade soruyu ancak lirik bir şekilde ocevaplandırabil- dim. Herhalde, başka türlü bir ce- vap da veremezdim. Onu, çeşitli işler için durmadan tedirgin; ediyordum. Bazı kim sele; lehine aracılık edişim, öyle sanıyo- rum ki, Leninde bana karşı küçüm semeye varan bir acıma duygusu u- yandırıyordu. Zaman zaman bana, Kuzum, sen, saçma - sapan eni ,uğraştığının farkında değil diye (o çattığı ii ben, yapılması gerekli sandığım şeyi yaptığım inananday- dım. Proletaryanın düşmanlarıyla mücadele halindeki bir adamın öf- keli ve kızgın bakışları beni hiçbir şekilde rahatsız etmiyordu. aşı- nı kederli kederli sallıyor ve, Kendini arkadaşların ve iş- çilgin yanında boşuboşuna lekeli- yorsun" diyordu. Ben 'ise ona, arkadaşların ve iş- çilerin sürekli bir sinirlilik ve heye- " 28 olmuştur. can içinde obulunduklarını, söylü- yor; bunun ise onları, değerli insan- ların o hayatları ve özgürlükleriyle oynama nda, çoğu zaman, basitliğe ittiğini oanlatmağa, çalışı- m Ayrıca bunun, ihtilâlin te- miz ve güç eserini zulümlerle leke- lemekten, bu namuslu dâvayı tah- rip etmekken başka bir işe yarama- dığını, birçok değerli insanı da u- zaklaştırmak suretiyle İhtilâle za- rarlı olduğunu belirtmek istiyor- dum. bu yüzden işçi dâvasına ihanet eden birçok aydının duru- munu örnek olarak ilmin « o. şüpheci bir edayla "hımm.. hımm diye mırıldanıyor ve, "—lâf aramızda; onlar, dâvaya, daha çok korkaklıklarından, hayal kırıklığına Ouğrama kaygusundan, sevdikleri ve (inandıkları teorinin pratikle temastan zedeleneceği, ak maçtan uzaklaşacağı gibi bir düşün- ceden ötürü ihanet etmektedirler. Fakat bu, bizi asla korkutmaz! Çünkü teori ve pratik, bizini için yalnızca bir çalışma aracıdır" di- yordu. Fakat bütün bunlara rağmen ili- çin, benim herhangi bir isteğimi geri çevirdiğini hatırlamıyorum. ger bu isteklerim her zaman olum- lu bir sonuca ulaşmıyorsa, kaballar, hiç şüphe yok ki, onda değildi. Ka- bahat, rus bürokrasisinin o her za- manki ağır işleyişindeydi. Bazan da, başkalarının hayatını kurtarmak ve acılarını hafifletmek istemeyen kü- tü kalpli kimselerin araya girmesi işi bozuyordu. İntikam ve hainlik de çoğu zaman hareketsizlikten ile- ri gelir. Tabii, başkalarının acı çek- mesi için sürekli bir arzu duyan ruh hastası, aşağılık birtakım a- damlar da yeryüzünden hiçbir za- man eksik olmamışlardır. Hayır! O, zalim değildi. Leninin, kendine düşman bildiği kimselere yardım etmek için gösterdiği telâşa ve böylelerinin ge- 7 Ekim 1967