January 5, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

January 5, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

YJNAN KOMUNıSTLERı Filoyu batırmak için hazırlık yapmışlar Yunan hükümeti komünistlere karşı tedabir alıyor Atina 3 (Nusuıî) Resmi |ekılplere rağ- men Venizelist gazeteler komünistlerin Sa- lamin üssülharakesinde bulunan Lanbra Ka- Şeııi ve Papa Nikolis ismindeki yeni iki tah- telbahri batırmak için teşebbüste bulunduk- larını yazıyorlar. Bazı gazeteler komünistlerin bütün filonun tahribini düşündüklerini ve bu maksatla ha- zırlık yaptıklarını iddia ediyorlar. Tersane ile gemilerin bulunduğu mahal civarında sıkı inzibati tedbirler ittihaz edilmiştir. Komünistlerin memleket dahilinde de bazı hadiseler çıkarmak istedikle: liyette bulundukları haber alınmıştır. Hükü- | Ayasofya camiinin kulbesinde heycanlı « bir takip dün gece Ayasofyada bir ma- halle bekçisi ile iki kurşun hırsızı arasında heycanlı bir takip olmuş ve bekçi silâh istimal etmek mecburiyetinde kalmıştır. Dün gece sabaha karşı saat üç buçukta iki meçhul adam Aya- sofya camiinin kubbesine ip atmış- lar ve yukarıya çıkmışlardır, Bunu gören bekçi Hasan da 'aynı iple camiye çıkmış, hırsızları kovalamağa başlamıştır. Lâkin gayet hızlı koşan hırsız- ları yakalamanın imkânı kalma- Jınca Hasan ağa havaya üç el Silâh atmıştır. bu sılâh sesi teakıp kubbenin damından çuval düşmüştür. bilahara açılan bu çuvalda 17 parça kurşun bulunmuştur. İki kurşun hırsızı yakalandı Polis ikinci şube memurları Çolak Şakir isminde azılı bir kurgun harsızı ile arkadaşı Rem- ziyi yakalamağa muvaffak olmuş- tur. bu adamların yalnız. kurşun sirkatinden yirmiye yakın sabıkası vardır. Çolak Şakirle arkadaşı hakkında yapılan tahkikat ve evrakı Adliyeye gönde- 15 bin lira Bir İediç üğün evel karadenize önderilen posta paketleri ara- sından 15 bin İirayı muhtevi bir | paket çalınmıştır. Zabıta tahkikat yapıyor. Balo için izin almak istiyenler Balo vermek için müsaade al- çok müracatlar vaki olmaktadır. Bu müracaatların hemen hemen hepsi şehrimizde bulunan cem yetlere ve hayır müesseseleri: aittir. bu balo mevsiminde yaza kadar Istanbulda daha on beş, ©n altı balo verileceği tahmin ediliyor. Güretli bir hırsız Adanada Tevfik Hür bir hırsız bir eve girmiş ve v sahibini sekiz yerinden ağır Üürette yaralamıştır. isminde meş- | kurtardı ve gizli faa- GUNUN HABERLERİ tayyaremiz bir balıkçıyı Adalardan bakık ave lamak — için denize açılan iki balıkçt kazaya ugramışlardır. — Bu sırada bir deniz tayyaremiz yeti- şerek balıkçılardan birini kurt diğer — balıkçı — bütün rağmen — bultmama- Bir * Tevkifat meselesi — Tevkifat meselesinde yeni bir Şey yoktur, dünde evrakın tetkiki ile iş! edilmiştir. tebi çoğalmıştır. X Millet mektepleri — Dünden itibaren — millet — mekteplerinde ders başlatmıştır. Ka- ragbet pler kadınlara dınlar derslere büyük gösteriyorlar. Bir çok m gelenleri istiap edememiştir. *A Metro esası — Ölçüler lâyıhası heyeti vekileden metlise sevkedil- miştir. LA kilo metro ve esast kabul edilmektedir. * Sütler kapalı kaplarda sa- tılacak — Sütler bu günden iti- baren gene kapalı kaplarda - salı- Tacaktır. Akdenizde fırtına — şiddetli — fıztınalar — olmak'adır. Cezayirden marsilyaya gel purdan dalgalar üç yolcuyu denize sürüklemiştir. * Ankara ckspresi ekspresinin ker gün Akdenizde — Ankara hriki düşü nülmekt Bu sabah Hasköyde 3 dükkân yandı Bu sabah saat altıda Hasköyde hasköyde kumbarahane sakağında osman ağanın kahvesinden yangın çıkmıştır. Osman ağanın kahvesi tama- men yandıktan sonra elevler ya- mındaki 115 nümerolu dükkâna, ondan sonra da 113 nümerolu lokantaya sirayet etmiştir. Yangın üç dükkân yandıktan sonra sön- dürülmüştür. Bir çocuk mangala düşerek yandı Hindekte elendinin oglu iki yaş rında Remies dün evde oynarken mâangala düşmüş ağır ageçilte yan- mıştir. Bey Samoci ında oturan | retmektedir. tima eden heyeti veki Rus - Leh ihtilâfı RuSyanın Lehistana yeni notası Moskova 2 (A. A.) — Mat- buat M. Litvinoff — tarafından (Patek )e verilen notanın ve protokol projesinin metnini neş- Notada daha 27 ağustus 1926 da Sovyet Rusyanın Varşova sefiri delâletile bir ade- mi tecavüz mukavelesinin proje- sini tevdi et hatırlatılmakta ve bu teşebbüsün Rusyanın takip ettiği harici siyasetin bir ifadesi olmak üzere evelce (l arasında açılmış olan müzakı bir neticesini teşhil eylediği ilâve edilmektedir. Notada - deniliyor ki: Sovyet Rusya tarafından meselenin bir hüsnü neticeye isali hususunda yapılan en ciddi teşebbüslere rağmen bir kaç senedenberi işbu mukavelenin akdi için devam eden müzakerat ilerlem: Sovyet- Polonya takviye ve inkişafı ve umumi sul- hun idamesi hususunda ademi tacavüz misakının oynayacağı rolün' ehemmiyetini nazarı itibarda tut- mak suretile Sovyet Rusya teşeb- büslerinin neticesiz kalmış olm: sına teessüf ve Polonya ile ademi tecavliz misakını akdetmek husu- sundaki yüksek arzusunun yeniden izhar ettiğini beyan eyler Sovyet Rusya ile Polonya Kellog misakına vazı imza etmişlerdir. imza ederken Sovyet Rusya sebeıâler:hubildirm;_k suretile bazı yudu ihtirazi) lermeyan etmiş- Bd üğüatl ARddedila meri olması vaziülimza 14 hükü- metin misakı tasdik etmesine vabeste kılınmıştır. imza edileli 4 ay olduğu a edenlerden hiç birinin iran etmemiş olması n daha uzun müddet hiç in sureti katiyede mecbur. bir mahiyet iktisap etmeyeceği işesini badi olmaktadır. Hiç şüphe yoktur ki misakın daha kısa bir müddet zarfında mer'i olması mühtelif devletler arasında mütemmim misaklar ak- di zaretile teeyyüt edecektir. Şarki Avrupa sulbunun — temin edilmesinin sırasında Paris misa- kına Polonyanın da vazı miş bulunduğunu nazarı alan Sovyet hükümeti Polonyaya merbut protokolun imzasını teklif Merbut prötokol Kellog misakı- nn mer'iyete gireceği zamandan müstakil olarak Rusya, Lehistan ve Litvanya arasında bu devlet- lerce - tasdi müteakip me: olmasını tazammun etmektedir. kanun İâyihaları Ankara 4 (Hususi) — Dün iç- isulü ni hakemâtı cezaiye ve ticareti riye kânun Jâyihalarını müzakere ye encümeniden da- garı Hilmi beyin hu- | zurile içtima etmiş, tapu ve ka ro Tâyihalarını müzakere eyle- Meclis müdafaai milliye enc tekaüt kanununun u süretle tefsir askeri 47 inci maddesii | etmiştir. Aile maaşından maksat inhi- lâl eden maaştan hayatta olanlara | münakale suretile tahsis olunacak miktardır. Bu tefsir ve mühtelif. vekâlet- lerin münakalâ - icrası lâyihaları müzakere edilecektir. Ameliyat geç mi yapıldı? Necati beyin ölümünü intac eden sebep nedir? Kemal bey “Ameliyat apandis delindikten sonra yapılmıştır. Kalbin zaif olması ölüme sebebiyet vermiştir,, diyor Maarif vekili Necati beyi tedavi etmek üzere Ankaraya gitmiş olan doktorlar şehrimize avdet etmiş- lerdir. Bu sabah refiklerimiz heyete dahil olan operatör Kemal beyin beyanatını — neşrediyorlardı . Bu | beyanat kısa ve tamamile vazıh değildir. Bu sebeple Kemal beyi göre- rek kendisinden hastalığın sey ameliyenin ne — suretle - yapıldığı, mevti intaç eden sebep hakkında etaraflı malumat aldık. Kemal beyin beyanatını aşağıya derce- diyoruz : — Merhum, cumartesi öğlenden sonra 2,30 da sancı ile rahatsız- Tanıyor. Muayene eden tabip he- man icap eden tedbirleri almakla beraber kendisini evine gönde- riyor ve mutlak- istirahat tavsiye ediyor. Bidayet rahatsızlık pek vehamet gösterecek bir şekilde olmadığın- dan ameliyata luzum görülmiyor. yalnız icap eden tabbi tedbirler tatbik olunuyor. Fakat rahatsızlığın temadi vehamet —göstermeğe - başlaması nazarı dikkata alınarak pazar günü bir istişareden sonra sıhhat yurduna naklediliyor. ikinci bir müşaverci tıbbiyyede ameliyatın heman icrasına karar yerilerek Şevket ve Ömer Vasfi beyler tarafından icap eden mü- dahale icra ediliyor. Müayenede karın açılır açılmaz, pis kokulu ve kazuratla karışık muhteviyat boşalıyor . O zamana kadar nispeten iyi seyreden bastalık, pek şiddetli sem ve mikropların havi olan apandisin delinmesiyle bu mik- ropların karın dahiline yayılması yüzünden vehamet kespediyor, Mevzü bir peritonit oluyor. Nabz ameliyat “esnasında 140 - 160 arasinda imiş... Ameliyattan sonra Ameliyattan 3 saat sonra An- karaya — muvasalı le - heman müşarünileyhin bulunduğu Sıhhat yurduna giderek tabibi mudavi- lerile temastan sonra bir müşa- verei tıbbiye yaptık. Hastanın ahvali umumiyesi memnuniyeti mucip olmamakla beraber ame- liyattan evelk şedit ağrılar, ta- mamen zail olmuş bulunuyordu. Hastalığın seyri esnasında icap eden bazı tedbirler tavsıye ve tatbik ettirildi, fakat çok şiddetli ve saikavi seyreden bir apandi- sitin kalp adalesinde busule ge- tirdiği zafiyet atbık edi- len bütün tedbirler tesirsiz kaldı- ğından ertesi gün hubutu kalple terki hayat etti. Tababette her türlü tedbirlerin tatbikina rağmen seyri ” tebdil edilecek bir vehamet arzeden bu gibi vakalara tesadüf edilmektedir. Ankaradaki atibba tamamen fenni abatı tatbikte kusur etmemiş- lerdir — Merhuma amçliyattan evel müshil verildiği dogru mudur? — Müştereken hareket eden etibbanm tuttuğu müşahede evra- kına nazaren müshil ita edilme- miştir. Esasen apandisit olduğun- da muttefik olan atibbanın bu gibi hatalı ve gayri fenni vasıtalara müracaatı, hiç şüphesiz varit de- ğildi ikaçırıcısı öl bir — Apandisitin öldürücü hastalık olmadığı söyleni; halde vefat ne gibi a altında olmuştur? APandisitin tehlikeleri Apandisitin zannedildiği kadar basit ve tamamen tehlikeden aza- de bir hastalık olduğunu kimse iddia edemez. Öyle apandisitler — vardır. ki son dakikaya kadar hastaya pek ehemmiyetli hiç bir rahatsızlığı mucip olmaksızın günün birinde mucibi vehamet olabilecek bir seyir alır. kankrene olabilir, deli- nebilir, peritonite ve ya entanın leşmesi ile vefatı mucip olabilir. Böyle vekayie, çok olmasa yine tesadüf edilmektedir. Burada kısmen hastalarıda itti- ham” edebiliriz. Cünkü, alelade karın agrısına, bir az üşümeye, mide ve ya bağırsak bozukluğuna atfederek, hakiki, vahim bir seyir alması ihtimali olan apandisiti ihmal ve tabibe müracaattan ken- dilerini müstagni addederler. Hatta teşhis #fzedilmis olduğu halde tedavi ettirmekten çekinen hastaları çoktur. Ameliyat geç mi yapıldı — Ameliyatın geç ve ya erken yapılması hakkındaki mutalaanız nedir? —Hastalık bidayetten vehamet rmediği cihetl, etibba müseb hh intizarı kabul ve icabatı fen- niyede tatbik etmişler. Fakat isin — delinmesile içindeki mevadın karın dahiline dö- ilmesi seyrini'tamamen değiştir- miş ve aradan çok zamanı geçme- den, hatta muvasalatımıza bile intizar etmeden, ıııı"ıı'lıhıley icra etmişlerdir. delinme ile müdahale zamanı arasında çok zaman geçmemiştir. Kuvvetli bir. kalbin böyle bir intana galebe: imkün olabilirdi. Fakat kuvvetli bir. vücudun, her ne sebeple ise mukavemetsiz kalbi çok şiddetli olan intayı kar şısında mefluç kalmıştır. Dünyanın her tarafında her türlü ihtimamın her türlü fenni ve tıbbi vasıta tedbirlerin tatbik edilmesine rağmen, kurtarılamayan pek çök vakalara tesadüf edilir. bu meşum hastalık pek sevdiğimiz Necati beyfendiyi de aramızdan aldı. Fenni hiç bir kusur yapılma- dığını arzedersem, yalnız mesleki bitaraflığını değil viedani vazife- mide ifa etmiş olurum., Mgşlıuıfî:îdın dürüldü Meşbhr. kadın kaçırıcısı Kara Hasan Adanada ölü olarak yaka- lanmıştır. bir çok kadınları dağa kaldıran bu adamın Adana cıva- rından dolaştığı haber alınmış ve fından — takibine başlanılmıştır. biraz sonra Kara Hasan meyten istihsal olunmuştur. Hayvan hastalıkları İzmir köylerinden bazılarında hayvanlar arasmda bir. takım hastalıklar — çıkmıştır . — Mahalli idarelerce bu hastalıklar için lâzım gelen tedbirler alınmıştır.