6 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

z ——Sahife 20 Akşam 9 ARADA e Esteizübillâh !! tabirinin artık kullanıl- hakkırda | bir neşretmiş; hukuk müntesiplerin- den bir çokları, bunun üzerine: “aman Bu tabir mühim tabı onsuz. biz ne yaparız?. telâştaymışlar. / Softanın biri, “esnayt rahta. ün manasını bilmez, Buru dini bir 'şey sanırmış . Arada sırada başı sıkıya girdikçe eline tesbih alır; “esnayı rahta, esnayı FTahta, esnayı rahta!, dü bin bir kere zikrütehlil eder; sıkıldığı iş olunca da, muvaffa- kiyetini, sihirli kelimenin kera- metine atfeylermiş. Bir gün, akbaplarındanbiri, Tüf arası, “esnayı rahta, demiş softa da “esteizübillâk. 1 basmış. — Neden “ Esteizü Billâh . diyorsun, molla ? Ben, ne ayet okudum, ne hadisi? Esnayı rahta . dedin ya... — İâhi V*Esnayı rahta, dini bir söz değildir! “Yolda giderken, demektir. Dünya kelâmıdır. Softa, ilk önce, itiraz etmiş, isyan| etmiş, köpürmüş, küplere binmiş; lâkin, sorup soruşturap da * es- nayt rahta . nin, — hakikaten * yoldu giderken, manasına gel diğini — öyrenince mukaddesatı yıkılmış, itikadı sarsılmış, din- den çıkmış, zindik olmuş. , Hukukçnlarımızın dinden çık- malarını, zındık olmalarını te- menrni etmeyiz. Fakat, inşallah, ya rebbi, inşallah, inşallah, “in- delmuhakeme. nin * mükakeme edildikte, ile pek âlü ifade edildi- ğini, bundan Adalet ve Müsavat 've Hürriyet ve Uhuevet işlerinin Bozulmadığını görürler de, arabi 've farisi tabirlere karşı olan sağlam itikatlurı bozulur, mukad. desatları yıkılarak türkçe konuş- mağa, türkçe yazmağa, türkçe okumağa başlarlar. Kimlerden kira aranıyor? İrmirde emvali metrake ev rinde iskân edilmiş olan mübadil ve muhacirlerin bazılarından kira x imiş alâkadarlar dahiliye vekâletine şikâyette bu- lunmuşlar ve bumm üzerine ma- liye — vekâletinden bir tahrirat gönderilmi Bu tâhrirat ile mahacirlerden — hakikaten — kira parası aramıp aranmadığı sorül- maktadır. Metrük mallar müdür- İüğü cevap yazmıştsr. Ba cevaba göre muhacır ve mübadillerden kira parası aranmamaktadır. Yal- nız fuzuli snrette hane işgal etmiş indelmaha- | Vsürmek düğrü — değildir. Tütün mubayaası İnhisar idaresi müdürü Behçet bey ne diyor? etmediğinden — şikâyet âyetler geçen sene ve bu sene İzmirle 'Tradzon mantaka- sından vaki olmuştur. Acaba inhisar idaresi ne düşünüyor? Ba suali tütün inhiser müdürü Behcet beye sorduk. bize şumalumatı verdi: — Memleketimizde 40 milyon | kiloya yakin tötün istiesal edilir. İdaremiz mal ihtiyacı olduğu kadar mubayaa ediyor, İdaremiz geçen seneden itibaren tütün mu- bayaasında yeni bir usul tatpik ediyor. Ba usal mucibince görmez tütün- deri mmubayaa etmiyoruz. — Maksa- dumuz tütün ziraatını islah etmektir. Bu mahsulatta eserini göstermeğe başlamıştır. Çönkü fena malinı piyasada —satamayan — köylü eyi tütün yetiştirmeğe mecbur olmuştur Memleketimizde — tütün — satışı meevzuabalıs olduğu zaman idare- bulunmasını ileri Çünkü inhisar ödaresi Lütün satın almak için kurulmfüş bir mücssese değildi nin nmbayaatta Muailimliği Ekrem besim beyden kalan konservatuvar keman mü- allimi diğer birinin intihabr için bir imtihan açılmıştı. bu im- tihana beş kişi iştirak etmiş ve neticede Macar M, Saşinski birin- ciliği kazanmıştı. Emanet şimdilik Ekrem besim beyin dersinie konservatuvarın di- ğer keman müallimleri arasında taksimini münasip görmüştür. İktisat müdürleri arasında tebeddüller İktisat vekâleti şirketler kı serlerinden Remzi B. Konya iktisat| met Rasim B. Antalya müdüriyetine tayin edilmişlerdir. Konya iktisat müdürü Mahmut B. iktisat İzm ticaret borsası kontserliğine tayin edilmiştir. Anadolu siğorta şirketi müdür muavinliğine, şire ketler müdüzü Sait Rıza B. yeri: n Hamit B. olanlardan kira aranmaktadır. ŞEr—mdert |Ramazan vy: anca... Güllâç fiatları yük- ; selmeğe başladı usada güllaç Batları . Bu tereffü ramazan yaklaşmasından ileri selmenin diğ r, Armavınlak diğer sene lere nisbetle daha ziyade güllaç fazla talepler kaşısında güllaç fiyatları yükselmeğe başla- ştra. Mısit ve Arnavutluğa ihraç edi- len mallar 68 kuruşa satılıyor. Perakente fiatlar (72) — kuruştan (80) kuruşa kadazdır. Mekteplerde ağaç Ağaç yetiştirme mevsimi gir- miştir. Maarif eminliğinden Maarif müdürlükteri ile mekted müdürlüklerine bir tamim gönderil- miş Mektep — bahçılerine ağaç fidanları dikilmnesi bildirilmiştir. Bundan — sonra her - vilâye ağaç bayramları tertip edilecek- tir. Midesiz adam İki seneden beri işine devam ediyor Midesiz yaşayan Batley ingilterenin Leds şehrinde, 1927 senesinin Mayis ayindan beri mi- desiz, yaşayan, 44 yaşlarında, bat- ley isminde bir amele vardır. batleyin midesinde ülser varmış.. bir çok ameliyat neticesi olarak mide küçüle küçüle hiç kalmamış- tır. Doktor. Flint son amcüyatta mide borusunun bağırsakla birleş- tirmiştir. Ameliyattan 48 hastaya bir kaç damla su bir kaç gün sonra, çay süt, bir aysonra püre ekmek, krema gibi şeyler verilmeğe başlanmış ve Batley hastahaneden - çıkmıştır. bu gün, yani ameliyattan 18 ay sonra batley az az yemek şartile her şeyi yiyor, ve eskisi gibi amelelik ediyor. M ARREERELERİ el Teffiz işi Komisyonlar bu hafta zarfında faaliyete başlıyor Teffi müamelâtinim sür'atle ikmalı için 3 komisyoni teşkil edit- diğini yazmıştık. Komisyonlar bu haftadan itibaren içtima ederek faaliyete başlayacaktır. yaptığımız tahkikata nazaran İstanbulda teffiz muamelâtı henüz pek geridir. Şimdiye kadar ancak bir kaç kişiye tefliz. yaplınıştır. Dahiliye vekâleti iskân ve temlik işlerinin bir an evel neticelendi- rilmesini bildirdiğinden komisyan- lar mntazam Surette Çalışacak- lardır. izmirde teffiz işi İzmir gazeteleri yazıyor: 'Temlik kanunu mücibince iskân dairesine dosya kabülü muamelesi bitmiştir. Bu müddetten sonra dosya tevdii için yapılacak müracaatlar kabal edilmiyecektir. Civar vilâyetlere ait dosyalar yerlerine gönderilmek üzere İzmir bi yrştır. İzmir kayt masası memurları dosyaları dehterlere kaydettirmiş- Terdir. Kaydedilen dosyaların mik- geçmtiştir Şehrimizin sıhhati &rip İstanbulda çoğuldığım yazmıştık. Haber' Aldığımıza göre grip da- ha ziyade istarbul cihetinde hüküm tedir. Haslalık hafif geç- dürt gün zarfında zail hastalığının mushamızda Beyoğlu cihetinde tifo fazladır. Doktorlar çiğ meyve ve salata yin- memesini ve içilecek sulara itimı edilmesini tavsiye ediyorlar. Doktorlarla anla- şan oötelciler Fökba - mahedenet — Örmüyeti yarın içtima edecektir. Geçen içtimada hasta müayene ve teda- visi için doktarlara komisyonculuk eden otelcilerim tavassutleri şiddetli münakaşaları davet etmişti. haftaki içtimada da aymi AA Otcllere taşralardan gelen has- talar, kemdilerini hir aritahassısa göstermek için otel T aa F üme Ötelciler, bu hastaları tanıdıkları doktorlara gi ve bir komisyon elyori kendi 6 Kânu Fransadaki. rezalet N Kloçun aklı ba- şında değil midir? htelif kısımlardan 12 milyon frank dolandırarak bunları kumarda yemiş olan sabık fransız nazırı M. Kloç geçen haf- tailk defa istievap edilmiştir. bu isticvap pek kısa olmuş. sabık nazırın hüviyeti hakkında mütat sualler sorulmuştur. Mustantik bundan sonra M.Kloçun akıl has- talıkları mütahassısları tarafından muayene edilmesine lüzüm göster- miştir. Eski nazırın işlediği cürümler o kadar büyüktür ki aklı başında olan bir adamın buna cesaret et- mesine imkân yoktur. bunun için doktorlar M. Kloçun ne derece Doktorlar uzun muayeneden, hararetli münakaşalardan sonra mihayet sabık nazırın aklı başında olduğuna, yalnız fazla asabi bu- lunduğuna karar vermişlerdir. bu karar üzerine M. Kloçun mesul tutulması lâzım gelmektedir. M. Kloçun avukatı müstantiğe bir istida vererek karara İitiraz etmiş, yeniden muayene İcrasını istemiştir. bundan M. Koloçun tamanen aklı başında - olmadığı iddin. edilerek — kurtarılmasına çalışılacağı anlaşılıyor. Fransa namına sulh muahede- sini imza etmiş olan bir zatın bu dereceye düşmesi Fransada büyük bir te onmıştır. M. Klaç aleyhinde ilk <..« şikâyette bulu- 'nan ve kendisinin tevkif edilmesine | sebep olan Kelner şirketi bu va- ziyet karşısında şikâyetini geri almıştır. olarak —sabık nazır karısının. fazla kâr getiren işlerde kullanı: mak üzere kendisine verilen bal- dızlarının da bütün paralarım ye- yip bitirmiştir. BO saallık konleransi. Amerikada garip bir müsabaka yapılacak Nevyorkun —maruf — haveskâr kâfat teklif etmitir. ba müsabaka 'en az 130 saat sürecektir. Müsa- bakaya - iştirak edenler, herksi alâkadar eden bir mevzu üzerinde konfrans verecek ve en yzun müddet kim söylemeğe muvaffak olursa ona (dünya şampiyonu| İ unvanı ile 10,000 dolar verilecektir. (Vü--Nü) Antaan mağlüp olmuş gibi ıı'ııruıüyurdu. Ktopatra, onum aley- hine hareket sözünden daha mantıki bir teklif tasavvur edilemezdi. Kleopatra,- o günden teri yok,- saraydan, gizli yolları takip ede- rek dışarı sıyıştı. Ve, maiyeti ile beraber, sahilden gemilere bine- vek İskenderiyenin yolhmu tuttu. Apallodarun tavsiyesi mucibince Klaııhı,wlııı*— Lâkin Antuan galip geldi. Filhakika, mantık hocasının bu Temeye başladı. Romada, hüküm- ranlığı kim ele geçirir gibi görü- 'mürse ondan tarafa çıkacaktı. bir aralık, Sezarın muhalifleri iktidarı ele almış gibi göründü. Fakat, bu sırada Mısra komşu olan Romalılara ait arazide Sezar | taraftarları hakimiyette bulunu- “yordu. Kleopatra, kumandanlarından Lerapyonu çağırdı. Ona, bir ordu taraftarlarının — üzerine — yolladı. Misir/ melikesinin - ordusu galip deciler, iskenderiyeye n sarayına gelerek zafer haberini ulaştırdılar. Fakat, aynı gün zarfında, Romadan ikinci bir galibiyet haberi daha geldi: An- tuanla Oktav , Sezar aleyhtar- larmı mağlüp etmişler; iktidarı, müştereken ele geçirmişlerdi. Kleopatra, fena halde telâşa düştü . Eyvah ! Müzaheret ettiği taraf mağlüp olmuş; aleyhine yürüdüğü — taraf, galip gelmişti, öyle mi? Ne yapsın şimdi Kleopatra? Muzaffer kumandan Serapyonu huzuruna çağırttı. Cellâtlarına boğ- durttu. Sonra, Sarayının surları TÜ Bur zat meşlur Oktavdır. Sezarın akrabasındandır ve Antuanın arkadaşıdır. teşkil etürerek, Antuanla Oktavli) tırttı, ve kırk gün kırk gece aym yerde brakarak biçare adamcağı- zi naşını kurtlara kuşlara ye- dirtti. * Bu suretle, Serapyonun, sanki kendisinden izin almaksızın Antu- an ile Oktav aleyhine kalkışmış da onün — için cezalanmış olduğu zehabını herkese vermek istiyordu. Lâkin bunu kimse yutmadı. Mesele apaşikârdı. besbi Antaan , Kleopatraya zaten evelki teklifini kabul etmediği in kızgındı. Son mesele üzerine büsbütün hiddetlendi. Demek ki, bu kadar beyendiği bu kadın, kendisine karşı yalnız lâkaytlığını ifade etmekle kalmıyor, aymı za- manda, ordusuyla onun aleyhine de yürüyordu .. Dur hele dur ... Antuan Klcopatraya yapacağını bildirdi... Biraenaleyh, Antuvan, Oktavla müşterken hükümet başına geçip de, kendisi şark umurunu tedvir için Suriyeye müteveccihen haraket edince ilk iş olarak Kle- opatraya şu maaıde bir mektup yolladı: Mısırda Kleopatra hazretlerine: Efendim, Romaya tamamiyle muti olmanız , ve bizim arkamız- dan mutiane yürümeniz lâzımken, bizler, bazı asilerin haddini bildir- meğe uğraştığımız sırada mesmuumuz olduğuna nazaran, sadık tebaamız üzerine asker sevketmek küstah- hğını göstermişsiniz. Bu bareketi- nizin hesabını hakipayime vermek üzere, derhal Suriyeye müteveeci- hen hareket ediniz. Antaan (mabadi var) Y | İ — Yapılan —tahkükat— 8 dtamun | Her gün yeni bir swi / istimalini | meydana çıkarıyor. bu cümleden . |