21 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahif / “Tan,, lll makalsi | İürkgğîAsya devletleri ile mu- kayese edilemez Pariste çıkan “Tan, gazetesi son nushalarından birinde Türk inkilabı hakkında —mühim bir makale neşretmiştir. Tan gazetesi makalesinde hülaseten diyor ki: Türkiye son bir kaç sene zar- fında büyük tarakkiyata mazhar | oldu. yeni türk harfleri ile terakki ve medeniyet yolunda bir adım daha attı. Bazı kimseler buna hayret ediyorlar ve bir türlü itimat gösteremeyorlar . Bu gibi bedbinane fikirlere “kapılanların düşünceleri katiyen doğru değildir. iye diger şark hükümetle- ine benzemez, çünkü bir buçuk asırdan beri garp me- deniyeti ile tamastadır. Bu tema: it, denilen bir gü zideler tabakası teşekkül etmiş Bu tabaka ve bunlarla beraber millet çoktan beri terakkıye teşne idi, fakat sultanlk devri buna imkân bırakmıyordu. Cumhuriyet idaresi medeniyet yolunu açtı. Millet Gazi hazret- lerinin rehberliği ile terakkıye doğru koşuyor. Türk milletini bu yolda ilerlemekten menede- cek hiç bir kuvvet yoktur. Bu günkü mesainin biç bir veçhle sek- teye ugramayacağı muhakkaktır. Halbuki Asyadaki şark hükü- metleri böyle değildir. Oralarda halk henüz şimdi garp medeniyeti | ile temasa başlamıştır. Güzideler smufı henüz yetişmemiştir. Bu itibarla Türkiye ile Asya hükümetleri arasında mukayese yapmağa imkân yoktur. Bolivya - Paraguvay ihtilafı Cinevra 19 (Hasusi) — Bolivya ve Paraguvay ihtilâfı Lahey he kem mahkemesine havale edil- miştir. Venezüellâda şiddetli bir zelzele Londra 19 ( Hususi ) — Vene- züellâda şiddetli bir zelzele olmuş, Gumana limanı harap olmuştur. 25 kişi telef olmuştur. Sırbistan musevileri Belgrat 19 (Hususi) — Sırbi zanda bütün siyasi fırka ve ce- | maat teşkilâtının dağıtılması mu- seviler üzerinde bir heyecan tevlit etmiştir. Mamafi bilâhara neşre- dilen bir tebliğ musevilerin dini teşkilâtının — ibkasına — müsaade etmiştir. Iki otomobil çarpıştı Şoför Alinin idaresindeki kam- yon bu sabah saat sekizde Şeh- zade başından geçerken şoför Necatinin otomobiline çarpmıştır. Neticede müsademe eden otomo- biller hafif surette hasara uğra- mışlar ve tramvayların gidip gel- mesi 15 dakika teehhüre uğra- mıştır. Ford Rusyada büyük bir fabrika yapıyor Ford müessetesi Rusyada sene- de 100 bin otomobil imal edecek büyük bir fabrika inşa edeçektir. Bu hususta *i n müştir. | Heyeti vekile || | Gazi. Hz. iştira- | kile içtima etti muştur. Reisi cum-| |hur hazretleri de | aa iştirak bu-| | yurmuşlardır. İdarei umumiyei vilâyat kanunu lâyihası mecliste Ankara 16 (Husust ) — İdarei umumiyei vilâyat lâyihası — meclise - sevk- edilmiştir. Lâyihada va- lilerin vazife ve salâhi- yetleri hiç bir tereddüde mahal kalmayacak su- rette vazih olarak tesbit edilmiştir. bu — Jâyiha milki teşkilâtımızı daha | faal bir hale getirece- ginden ehemmiyetle te- lekki edi Umumi müfettiş | bbrahim Tali bey Mmahalli memuriyetine gidiyor Ankara 19 (Hususi) — Birinci umumi müfettiş İbrahim Tali bey kendi memuriyetine ait işleri bi- tirmek üzeredir, yakında mahalli memuriyetine azimet edecektir. Kellog misakına | iştirakimiz Ankra 19 ( Hususi ) — Kellog | misakına / iştrakimiz - hakkındaki meclisin kararı sefirimiz vasıtasile Amerika hükümetine bildirilmiştir. | Bir genç kız ağır surette yandı Kadıköyünde Paris mahallesinde oturan kunduracı Hasanın kizi 15 yaşında Neriman dün gece evinde mangal yakarken üzerine ateş siç. ar. Biraz sonra genç kizin entarisi tutuşmuştur. Neriman banım hağıra - bağı kendisini sokağn atmışsada dünün bir. kaç — yerinden ağır | süretle yanmıştır. Genç kiz. teda- p fakültesine nakledil- visi için miştir. Bir intihar teşebbüsü Sirkecide Varna otelinde oturan | Bursalı Azif efendi dün gece henüz anlaşılmıyan bir sebepten d intihara karar — vermiştir. AYK efendi bu. kararla - biçakla ke. 'sini ağır sarette yaralamıştır. Bir sarhoş tutuldu Hüseyin isminde bir adam dün gece vilmurna sarhoş olduğu halde Sirkecide Lodos hgşlaı |Bunun bir kar tipi- sinin takip etmesi muhtemeldir Suğuk bir kaç gündenberi bü- tün şiddetile davam ediyor. De- nilebilir ki İstanbul bu günlerde kışın en şiddetli suğuk devresini geçiriyor. Dün akşam derecei ha- raret sıfırdan aşağı iki derece idi. Bu soğukları şiddetli bir lodos takip etmiş, limanda fırtına baş- lamıştır. Bu yüzden Adalar, Ka- dıköy vapurları seferlerini müşki- lâtla yapmışlardır. Rasathanenin verdiği malümat: göre bu soğukları bir kar tipisi- nin takip etmesi muhtemeldir. Soğuklar yünüden Beyazıt havu- zunun suyu donmuştur. Bundan başka evlerde bnlunan bazı terkos boruları patlamış sular donmuştur . Konvasiyonel gelmedi Her sabahsirkeci istasyonuna 9,15 de gelen tren bu sabah gelmemiştir . Verilen malümata göre tren beş saat teehhürle istasyona gelecektir . Bundan anlaşıldığına göre Bak- kanlarda kış daha şiddetlidir. Son haberlere göre Sırbistana pek çok kar yağmıştır. Termometro bazı yerlerde sıfırdan aşağı 30 derecedir. Kra.lıçe Mari bu gün geliyor Romanya Kraliçesi Mari Haz- retleri bu gün saat 1,30 da Ro- manya vapuriyle şebrimi: lecek ve Vali / Vekil Polis müdürü ile Sefaret erkânı ce sair zevat tarafından istikbal olunacaktır. Kraliçe şehrimizde bir kaç gün kalacak ve Robert Kollejde ikamet edecektir. Konyada elektrik tenviratı Konya (H. M.) — Şehrimizin muhtelif yerlerine - eleki atına başlandı. Yalnız il Meselâ Meram delikanlı bi çıkmış ve elini tellerden birine değdirmictir. Biraz sonra cereyanın titreyen delikanli kendi: icesinde zavallı kırılmıştır. bu azaların başlıca sebebi çıplak bakır tellerdir. Kazaların önüne geçmek için her halde bu tellerin degiştirilmesi Tâzımdır. Trabzondaki Millet mektepleri Trabzon (H.M.) Şehrimizde ki Millet mekteplerinde fevkalâde faaliyet görülmektedir. Bilhassa kadınlar yeni yazıyı öğrenmek için şayanı şükran bir mesai sar- fediyarlar. Trabzonda bir sabun fabrikası açıldı Trabzon (H.M.) — imizde büyük bir sabun fabrikası inşa edildi. Yakında faaliyete başla- yacaktır. Seyrisefain Tevazim müdürü civarında Kendi: Bursadaki mevkufların muhaken 'ğ Mevkuflardan bir kısı mühim itirafta bulundu. ( baş tarafı birinci sahifede ) — Yalandır, iftiradır. Bu işler üç beş eşkiya ile olmaz, münev- ver adamlar lâzımdır. Hükümete bu işi ihbar edenler ücadelede. maiyyetimden kaçan Abdürrezzak, püşkülsüz ve sajredir. Abdürrezzakı ben idama mahküm etmiştim elime geçseydi kurşunlardım,, de Reis — Siz, bu'işi her namaz kılana söyleyiniz, demişsiniz! Cemal — Yalan söyliyorlar. Cemalin hezeyanları Bu isticvaptan sonra Cemalin hatıra defterindeki saçmaları oku- mağa başladı. Bu defterde şunlar vardı “Ulu tanrım, bü bana mühtaç et. Bu mahkümiyet bana bir imtihandır, mütenebbih olmalıyım. Allahım şu dünyayı hercümere et.! Kan göğdeyi götürsün bu millet her azaba müstahaktır! İşte rüyalarindan — biri daha : ir gece Gazi Hazrele- rinin çiftliklerinde görmüş, iki laz buna tabanca getirmişler . aklına suikastta bulunmak gelmiş. İşte bir rüyası daha: Efgan Kralının - yanında — oturuyormuş . Krala demiş ki: — Zevceni ne diye dans etti- riyorsun? Bu millet bir sahip ari- yor, o da benim amma, bu millete hayır olamaz, ya İran, yahut Ef- gana gidip ihtilâl çıkarmalı | Mel'un tasavvurlar Diğer rüyaları da bütün böyle suikast, isyan, ihtilâl, katliam gibi mel'un ve mevhum tasavvurlarla dolu. Rüya defterinin okunması bitin- ce Cemal ayağa kalkarak: — Bir meraktır yazarım, rüy: dan dolayı şimdiye kadar kims- nin istiçvar ulundıığıınu duymadım! Reis — Mütemadiyen Reisicum- hur ihtilâl, istikbal, harp, kan, ateş ve dinden bahsediliyor. Her gece muntazaman görülen bu si- yasi rüyaların mahiyeti nedir? muntazaman kaydettiğiniz rüyalar vekayile irtibat ve alâkasını mu- hafaza ediyor, bunlar mutasavver tertibatınızın rüya namı altındâ tarzı tahriridir, tevkifatı müteakip bir takım kelimeleri de silmişsiniz Cemâl — Ben her gece rüya görürüm, hatta bu gecede gördüm (Samiinde handeler) İçinci celese Öğleden sonra Cemalin kardeşi Müustafanın isticvabiyle muhake- meye başlandı. Mustafa, kendisinin kumarbaz ve esrarkeş olduğunu, ağabeysi 've babasının bile kendisini kabul etmediğini söyleyerek. işi aptallığa vurdu. Sabri — isticvabınd: 'Sünnet kalktı, yazı kalktı, şapka giydik,, tarzında telkınata - kapılmış oldu- gunu, bu yüzden teşkilâta gi diğini itiraf etti: Evliya hocanın rüya tabircisi - olduğunu söyledi: Dikici İsmatlin teşkilâttaki- mühi, rolünü anlattı. Sabri temize çıkarmak tahriri ifadesini Dikicinin rolü Temasları idare eden Dikicı İsmail ifadelerini itiraf etti yalnız Gazi Hazretlerine bu denilerin yapmak istedikleri suikast tasav- yurunu tevil etti > İstanbuldalecij Ş likuleden - Bayazıla Yödiküleden - Aaksaray, | edilecektir. leye Tamall ve Çerkes arasında mekik dokuduğu vi kilâta elzem parayı temine ©* ladığı anlaşılıyordu. Yetim kendisine vaki olan ted *işin içinde Cemal varsa ğirmi cevabını vermiş, Diki * — Teşkilâtın - başında bekir yeşil imam var!, — demit 20 müsellah şahsın bir paralal imzanın — vüsülünde — emirli amade olmasını temin etmiş.... Gardiyanın itirafı —| Sergardiyan Kâmil he | F etti: | — Tertibatı üç ay evel he aldım; fakat Cemalin tehdi korkarak cemiyete gir cahillik ettim. Sabri mühim itiraflarda bı du. Cemalin, Rüya kitabını tefs için kendisine verdiğini, teşkil/ 'tan haberdar olmadığını, ulem: kendisine “İslâmiyet kalktı, giydik ,, dediğini, ,Bir k olursa ben de şu orospuları rim ” dediğini, bir çok- kişir kendisine * Bursayı kurtardın. B işi de başarırsın" dedi Sabriye göre Isailin geçi sene Gazi hazretlerine Bursay — geldiği zaman suikastta buluna — cağını, fakat bir gün uıaı,*.".çâ muvaffak olmadıklarını ve S e —— ile Keşişlere kadar gittikl” hatta Istanbula giderek Ing. sefaretinde / görüştüğünü , — fak, sefir Ankarada olduğu için ku tiple görüşerek tabanca filân ai dığını ihbar etmiştir. ——— Ç Hatta bu işin başında Kat Kara bekir, miralay Mehmet. Ye şil imam, Simavlı Şevket B. bu- Tunduğunu sultan Hamidin oğlur * 'nu padişah yaptıklarını ı'ııııivg den Kütahyaya kadar kendilerile beraber olduklarını, Yetime gide- yek müavenel ve asker istedikle- | rini söylemiş. Cemalin bu işler- den haberi olmadığını ilâve et- miştir. e RR A İsmail hepsini inkâr etmiş, kas | bahati Cemale yükletmiştir. Muhakeme dört cuçukta/ bitti. Muhakemeye - Pazartesiye devam Emanetin borçları — Şehre- manetinin borçları mes'lesi / yas kında — halledili Hamiller Şehremini Beye uyuşmak için sözy vermişlesdir. Bunun için mühtes lit Hakem mahkemesindeki dava dan sarfınazar olunmuştur . * M. Şambrön — Fransız se- firi M. dö Şambrön inkitaa oğru yan Türk-Fransız müzakeratı hake kında izahat vermek üzere memlet ketine gidecektir. *& Karaya oturan vapur — Düp Haliç vapurlarından biri Yemiştş Karaya oturmuş, - bilâhare kürtule : ğ muştur. & Mavna bahranı — — Limat şirkla' evan Kat vapurları — boşaltamayor . — Sadılk zadeler dün şirketi protesto etti * Seyrisefain iki vapur alas çak — Mühtelif — eenebi - vapur idareleri — tarafından - Seyrisefaiğ idaresine vapur satmak üere kizkâ yakin teklif vaki olmmshur *«0 6 33 22 10 10 71322 50 20 23 45 24 45 M iş Yar N 140