January 29, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

January 29, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Kânunusani 1929 Afgan - Hint hududu kapandı Asilerin Celâlâbat civarında maglübiyeti Londra 26 (Husu: az haber alınmıştır. Bu göre asiler arasında ba: kesbetmiştir. Habibullah — Afgan veka: yii hakamda pek haberlerden anlaşıldığına Ş gösteren ihtilâf şiddet ismini alan asi reisinin nüfuzu Kâbil şehrine münhasırdır. Burada da her dakika bir kıyam zuhur ct tmesi muhtemeldir. Kral Emanullah Kandaharda - teşkilât icrasına devam ediyor. Kralın biraderi ve bült ün akribası bu hususta kendisine yardım etmektedir Diğer taraftan Celâl abat civarında asiler bir maglübiyete uğramışlardır. Algan vekayiinin aldı hükümeti Afgat ığı şekil üzerine Ingiltere nt hududunu seddetmiştir Ölçüler kanunu İktisat encümeni bir çok maddeleri tadil etti Ankara, 27 (H.M) — Ölçülerin tevhidi, ve okka, arşın yerine metro usülünün kabulü hakki daki kanun lâyihası, millet meclisi iktisat — encümeninde ediliyor. Encümen, Iktisat Vekâ- letinin lâyıhasını, bilhassa tatbi- kata ait maddelerde pek çok değiştir Ölçü alâtı imalini bir nevi in- hisar haline sokmak isteyen mad- de reddolundu. Üzerinde hem oka, hem kilo yazılı olan terazi- lerin de, ortadan / kaldırılmasına, bir çok paraların ziyan olmaması , Encümen razı olmadı. müzakere Atina sefareti Muhtelit “mübadele — komisyo- nunda baş murahhasımız Cemal Hüsnü Beyin Atina sefaretine ta- yin edileceği söyleniyor. Mecbur mu değil mi? Her yanğın vukuunda Terkos şirketi bu günkü teşkilâtının yan- gina su vermeye müsait olmadığını ileriye sürüyor ve mukavelesinde yanğına su vermeği at hiç bir madde olmadığım iddia ediyor. Halbuki mukavelenin 2 inci ve 16 uncı madeleri diyor ki: İşbu musluklar bir mührü mah. susla kapanacağı gibi, yalnız harik zuhurunda açılabilecek.... Bu kayt yangın musluklarına su verilmesi mecçburiyetini göste- riyor. ecnebi sermayedarlar geliyor Memleketimizde iş yapmak için bazı sermayedar gruplar hül müracaat ediyor . Bu gruplar arasında Danimar- | kalı bir. tahlisiye şirketi vardır. Bundan başka tütün ticareti meşgul olmak üzere bir Fransız girketi de müracaatta bulunmak- tadır. Fransız şirketi tescil muamelesini apmıştır . Bu tütün şirketi bir İaç güne kadar işe başlıyacaktır. Öteberi çalarken yakalandı Koskada oturan sabikalı Meh- met Yedikulede arabacı Haydarın evine girerek öte beri çalarken yakalanmıştır. Un resmi Un resminin itenzili hakkındaki “lâyihanın metni Ankara 27 |H. M) — Un res- minin muvakkaten tenzili hakkın- daki kanun lâyihası İktisat en menine — havale edildi. Li aynen şudur: KSS SAi b lşemtba gayesint kadar ecnebi — memleketlerden Türkiyeye itbal, olunacak undan ümr zesmi istifa olunacaktır. © Türkiye ile ticaret muahedesi |akdetmiş olan memleketler unları da| aynı miktar — resme — tabidir. Hükümet ağustos gayesinden baren lüzum görürse bu resmi azami 7 kuruşa kadar tezyide ve bu maddenin tatbik müddetini 929 kânunu evel gayesine kadar temdide mezundur. M. Çiçerin yakında Istanbula geliyor Troçkinin de şehrimizde ikamet edeceği söyleniyor Devran eden bir şayiaya göre rus hariciye komiseri M. Çeçerin yakında — çehrimize geleceltir. Hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Bey de ayni zamanda İstanbula gelecek ve Çiçerin ile mülâkat edecektir. Diğer taraftan rus gazetelerinin | verdiği malümata göre eyevm menfada bulunmakta olan Troçki | Rusya haricine — çıkarılacaktır. | Troçki İstanbulda ikamet arzu- sunu izhar etmiş imiş, Cemiyeti Belediye intihabatı Belediye intihabı mart bidaye- tinde — yapılacaktır. Bu intihap mevcut azanın bir işecektir. Aldığımız malümata göre Tü- tün İnhisarı umumi müdürü Beh- çet, Halk Fırkası heyeti id M. Kreyn mecruh İstanbula bir kaç ve bazı tütk ge tahsillerini derühte etmiş Amerikalı zengin M. Krey: yener ile birlikte Basra körfezinde dolaşırken Vehabilerin taarruzuna defa gi | | | M. Şaht nisan iptidasında geliyor Berlin 27 ( Hususi ) — Alman devlet bankası müdürü V M Şahtın yakında Türkiyeye | geleceği — hakkında — Fosiş Çaytung gazetesinin verdiği | haber teeyyül ediyor. M. Şaht tamirat komisyonu mesaisini | bitirir bitirmez, Nisan iptida- sına doğru Türkiyeye gidecek- | tir. M, Şaht Türk devlet | bankası — teşkili — hakkında mütalâasını beyan edecektir. Şehirler arasında telefon tesisatı Erikson şirketi ile yeniden müzakereye başlandı Ankara 27 (H.M. ) — Türkiye şehirleri arasında Telefon tesisatı yapmak isteyen - Erikdon - şirketi ile müzakerye yeniden — başlan- mıştır. Telefonun nevi hakkında hükümetle şirket arasında bazı ihtilâflar vardır . ©İ GÜNÜN HABERLERİ Ka * Tophane antrepoları hakkında bir içtima — Ticaret Odasına mülhak — Taphane — antrepoları hey'eti idaresi dün Reis Hamdi Beyin riyasetinde olarak Ticaret Odlasında gı lanmin Va anteepo: lara kuılııl'ıııı/k eşya hakında örüşmüştür. SAT GN Na — Memurin tasfiye komisyonu bir iki güne kadar içtima edecek ve beş, altı memur hakkında tasfiye kararı verilecektir. * Düyunu umuümiyedeki — sui imal— Mâliye Vekili dün bütçe encümeninde Istanbulda Düyunu umumiyede evrakı naktiyede ya- pılan sui istimal hakkında izahat ** Cağaloğlunda âsarı atika— Cağaloğlunda Ayasofya polis mer-) kezi önünde kanalizasyon hafriyatı yapılarak, evelâ duvara, sonra da sütun kaidelerine tesadüf edilmiş ve bir takım insan ke- mikleri de zuhur etmiştir. Müzeler idaresi — sütunları ve yazıları tetkik ettikten sonra bü- tün bu civarı açtıracak ve hafri- yatı tevsi edecektir. Açılan yerin manzarası şimdilik bir mabet his- sini vermektedi * Ford mukavelesi — Bugün Mecliste — Ford — kumpanyasıyla yapılan itilâfnamenin tasdiki 1â- yıhası konuşulacaktır. » Maglüp devenin yaptıkları— İzmirde tayyare cemiyeti menfa- atine yapılan bir deve gü maglüp olan Derviş isminde bir | adamın devesi güreş meydanın- dan bütün sür'atiyle kaçmağa başlamıştır. Deve o şiddet ve hiddetiyle bir leblebici dükkânın- | 'dün içeriye girmiş dükkanm içini karma karışık bir hale getirmiştir. * Cemiyeti Belediye — Cemi- hesa- iye geçen sene kısmını İçtima dev fevkalâde top- | timada İtfa- ilası tek- başladı. İ den | | ipA birheyet | gönderiyorlar — Eczacılar cemi- | | | ispirto fiatının 300 kuruşa için Ankarya bir üğramış, misyoner ölmüş, M. Kreyn yaralanmıştı İ heyet göndermeğe karar vermiş- ünin davalarını dinleyecek, vesaikini tir. Sahife 3 | Muhiddin İbğyı';ı beyanatı Vali vekili ve şehremini Muhid- din Bey Ankara seyahatı, Tatavla yangını, Emanet teşkilâtı kakkında| bir muharirimize mühim beyanatta bulunmuştur. Muhiddin beyin be- yanatını aynen dercediyoruz: — Terkos şirketinin yangma su vermemesi haknındaki tahki- kata devam ediliyor. Bir komisyon da yangından kimin mesul oldu- ğunu tahkik etmektedir. Tahkikat Bitmeden mesuliyetler hakkında bir şey söylenemez. Terkosun şebekesi bütün İstanbulun — su ihtiyacını temine kâfi değildir. Eskiden ekser halk haftada bir yüzünü yıkardı, bu gün banyo- duran yoktur. Bundan başka ihtiyacı da tevessü etmiştir. Bida- enaleyh, şehrin su ihtiyacını te- min için en birinci iş, şebekeyi tevsi etmektir. Şirketin vaziyetini, yangın sebetile, herkes gibi, kâleti de görmüştür. Kendisinin ayrıca ikrara lüzum yoktur. Zaten bizim müteaddit müracaatlarınıza karşı Nafia vekâleti şirketin feshi esbabını hararetle tetkik ve ta- harri ediyor. Ortada davaci var- dır. Daha doğrusu tarafeyn vardır: Biz veşirket.. Vekâlet bu işte ha- kim vaziyetindedir. Tabii tarafey- tetkik edecek, tahassül edecek kanaata göre kararıni verecektir. Süt işi ne halde? Süt işine gelince, süt muayene merkezlerinin ben Ankarada iken açılmış olduğunu zannediyordum. Ben buradan ayrılırken her- şey hazırlanmıştı. Mübadiller Dün Ankaraya yüzlerce imzalı lâyiha gönderildi Istanbulda bulunan mübadiller dün başvekâlete, B. M. Meclisi riyasetine ve Dahiliye vekili beye, yüzlerce —imzayı havi — birer lâyiha takdim etmişlerdir. Mü- badiller — bu — müracaatlarından | muhtelif suretlerle tekrar İstanbula siş olan bazı firari rumların | inin tekrar ken- karar aldıkla- rından dolayı şikâyet etmişler: Mübadiller bu müracaatlarında hadiselerden bahsetmişler ve mübadillerin iskân işleri senelerden | beri uzayıp - gittiğinden dolayı mutazarır olduklarını ilâve eyle- mişlerdir. Kurşun hırsızi ığına karşı tedabir alınıyor | ti son zamanlarda lan kurşun hirsiz- him tedbirler itti- . Bu cümleden olarak satılabile bütün Polis müdiri, İstanbuldâ çoj kurşunlar ceği yerler kontrol altına alınmıştır. Dün gece üç sabıkalının sırtların- da bir çuval olduğu halde Şeh- | zadebaşından geçtikleri görülmüş ve derhal takibata başlanılmıştı Hırsızlar kurşun çüvalını At pa- zarı ile Vefa arasında bir arsada bırakarak kaçmışlardır. | efendinin üstüne atılmışlar | yaralamışlardır. Polis bi “Memurlarımızın fazla ol- | madığını ispat edeceğim,, — Emanetle Vilâyetin tevhidi hakkındaki lâyiha tetkik ediliyor j Etibbanın, — istihdam edilecek memurların vaziyetinden çıkan bir meselenin - halledilmesi işi - tehir ——— Tetkik ediyorum, yakında karar verilecektir. Süt muayene yerlerinin açılma« sından sarfı nazar edildiği kat'iyen doğru değildir Emanetin sarfiyatı Emanet varidatının mühim bir kısmının memurin fe u mesaisi ve sarfiyatı hakkında bir istatistik - hazırlıyorum. Bir kaç — * güne kadar sizlere vereceğim. Bu istasitikte nispetler de vardır, Emanette çalışanlar ikiye ayrılık, müsmir olanlar, gayrı müsmir olanlar... Mezbahadaki zebih, e- zafet amelesi, doktor, hastabakıcı, fen memurları ve saire müsmirdir. İdari kısımda çalışan memurlar, muavinlerim , — kalem — heyetleri — ve saire müsmir olmayanlardır. Müsmir olanların, Emanet teşkilâti ne olursa olsun çalıştırılmaları - lâzımdır. Bir kaç güne kadar memurlarımızın fazla olmadığını size izah edeceğiz. vilâyetle Emanetin ter Vilâyetle Emanetin tevhidi teeh- hür etmiş değildir. Kanun lâyihası hazırlamıyor. Ne zaman çıkacağını bilmiyorum. Vekâlette tetkik edi- ğ liyor, T Vekâlette alâkadar müldür bey- lerle konuştum. Bazı şeyleri izah ettim. Lâyiha vekâletçe yapılıyor. Belediye kanununu da - bekli: yorduk, henüz çıkmadı, belki bi sene, belki de gelecek - se çıkacaktır. Dün Semplon eksperesi gelmedi Dün saat on beşte şehrimize muvaseleti lâzım gelen Semplon ekspres yolda 20 saatlik bir te- ehhüre uğramıştır. Semplon ekspresi ancakbu gün saat on birde İstanbula gelebil- iştir. Bu geç kalmanın sebebi üz lâyıkı ile onlaşılamamıştır. Teehhürün son günlerde fazla yağan kardan olduğu zannediliyor. iger taraftan trenin sırp vekar yünden dolayı geç kaldığı söyle- nilmektedir. incü Abbas efendinin başına gelenler Ayasofyada / tütünci Abbas efendi dün gece dükki indeki odada yatarken aşajş da bir gürültü işitmiştir. /Abbas efendi aşağıya indiği zaman iri yarı iki adamın çekmecesini” karıştırdıklarını gö- rünce bağırmağa başlamıştır. Bunun üzerine hırsızlar abbag ve başından lâhara hır- eden zavallı adamı bıçakla sızları yakalamıştır. ANKARA PALAS (ANKARA ) Bütün odalarda telefon, sır cük suyu, kaloriferi vardır. banyolu apartımanla lalrın fiatı: 6-8-10 ve liradır. Amerikan barı, Örkes- tra, erkek ve kadınlara mah- sus perukâr salonu, çamaşır- | hane, garaj, tenis, kütüphane, yataklı ' vagonlar - şirketinin acental