31 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

——— AKŞAMDAN AKŞAMA ——— — 31 Marb 1929 Akşam Fennin büyüklüğü! Hastal anasında bir dok- tor getitik. — Aman pehrizl -dedi.- Aman sıkı, sımsıkı pebrizl ” Sütten ka hiç bir şey yemiyeceksi Doktur gittikten sonra, ev halkı yüz yüze bakıştık: *iyi ki adam- cağzı getirmişiz! -dedik- Ne ka- dar olsa fen adamı; elbet bir şey biliyor ki büyle söyliyor!. Amcam rahatsızlığımı düymüş. Eksik olmasın; beni pek sever. O da başka bir doktor bulup getirdi. Bu ikinci hekim dilimi çıkarttı nabzimi yokladı;. sırtimi dinledi: — Hastalığınızın geçmesi için bir ayak evel kuvvetlenmemiz lâ- zaml - dedi. - Mugaddi yemekler Pirzola, makarna, tatlı... Bayağı sevindim, Derhal ahçıya tenbihat geçtik. Mugaddi yemek- başlandı. akrabadan doktor bize uğradı. Beni bir de â muayene etmek arzusunu gösterdi. Eh, ne denir?,.. — Buyurun! — Öyle ağır yemekler yemek olmaz. Rahatsızlığın artar. tavuk suyuna çörbal bir az tavuk söğüşü, bir az patetes püresi, bir 'az hoşaf yersiniz yeter... Doktorlardan hankisinin arzusu kabilirdim? Fenne karşı Ertesi gün, alessabah, birinci doktorun tavsiyesi üzerine “yalnız sut,, içtim. İ Öyleyin “pirzola, makarı mugaddi yemekler yedir yaptım. Akşam üstü de, üçüncü fen adamının — tavsiyesini — yerine getirdim: Yavuk suyu ve söğüş Bakın hele şu fennin büyül lüğüne ki, ertesi gün, bemen oldum. Nü (Ve izmir tütünleri İzmirde satılmamış ve elde kal- mamış Tütün miktarı gittikçe azalmaktadır. Foça ve Menemen havalisiyle — Torbalı — Tütünlerini tehdit eden satışsızlık tehlükesi kalkmıştır. Bu üç kazadaki Tü- tünler kâmilen satılmış gibidir. Gâvur köyü ile Dej henüz satılmamış tütün miktarı 40 - 50 bin kilo tahmin edilmek- Tütün inhisar idaresi tedir. murları ile diğer kumpanyalar bu havalide tek tük mubayaata de- vam etmektedirler. Tütün inhisar idaresi tarafından şa edilecek olan fabrika| ve deponun mevkü, teşkilâtı ve sair hususatı için yakında umum müdürlük tarafından İzmire bir fen hey'eti gönderilecektir. Konserve ihracatımız Son zamanlarda Konseave ihra- Gatımız ehemmieyetli bir şekil almıştır... Konserve ihraç ettğimiz memleketler arasında Amerikada bulunmaktadır. Giden konserveleri zeytin yağlı türk — yemekleri — teşkil ediyor. Bilhassa zeytin yağlı dolma kon- İzmirde gerveleri — üzerine fazla - sipariş sardır. Basamaklar Bursa — belediyesi — şehirdeki #ükkânların kapılarında bulunan ve tek merdiven basamağı ha- Ünde kullanılan — bir kademelik | taşları kaldırtmıştır. ö | kaymti de B li Otomobil kazaları | Şişli - Maslak yo- | lunda bazı tetbir- | ler ittihaz edilecelıi Yaz mevsimi gelince Boğaz içine otomobil ile tenezzühe giden çoğalır. Her sene bu mevsimde | Şişli-Maslak yolunda bazı otomo- bil kazaları vuku bulur. | Bunu nararı dikkata alan Şeh- remaneti kazalara mani olmak üze- re bazı tedbirler almağı düşün- mektedir. Bu şose son zamanlarda katran- hya tahvil edildiği için otomobil- ler daha emniyetli ve zararsız gidebiliyorlar. Ancak - şosenin — düzlüğünden intizamından istifade eden bazı ler, azami süratle yol alıyor- lar ve kazalar ekseri bu fazla süratten ileri geliyor. Şehremaneti kazalara mani ol- mak üzere — otomobillerin - şos üzerindeki azami / süratleri tespit edecek, olomobillerin behe- mehal caddenin sağ tarafını takip etmelerini mecburi tutacaktır. Dönemeç yerlerinde otomobil- lerin bir an durarak, karşıdan gelen otomabili gördükten sonra yol vermeleri de mecburi olacak- tır. Seyrüsefer merkezi bu hususta tespit edeceği programı yakında alâkakarlara bildirecektir. Kaplumbağa! Almanyadan bir senede 4 kaplum- bağa gelmiş! Gümrük istatistiklerinde h: gelmiyen eşyanın da ithal edildiği görülmekt Memleketimize kaplumbağa ithal edildiği pek te halbuki Gümrük istatistikleri gösteriyor ki memleketimize Almanyadan kap- lumbağa ithal edilmiştir. Bu kakplumbağaların mıktarı dört kıymeti elli liradır. Bu kap- humbağalar yemek — için ithal edilmiştir. Bazı Avrupalılar, bil- hassa Almanlar kaplumbağadan | çorba ve kızartma yapıyurlar. Bundan başka mıktarı az olan eşya arasında isveçten gelen ağız tütünleri bulunmaktadır. - Bunun ya baliğ olmuştur. Ufak ithalât arasında İtalyadan gelen yer mantarı da vardır. Bu mantarlar ithalât kıymeti 54 lira- dır. Romanyadan da bir sene zar- fında dokuz liralık şarap gelmiştir. * Buna mukabil bizimde harice sevkettiğimiz ve ehemmiyetli bir yekün tutmayan eşya vardır Bunlardan biri Bulgaristana ihraç edilen 32 liralık hamsi balığıdır. 10 Kuruşa telefon İzmirde telefon şirketi tarafın- dan saat külesi yanında halka | mahsus bir telefon köşkü açılmış- tır. Bu köşkte 10 kuruş mukabi- linde — muhabere — edilmekdedir. Telefon - şirketi — ihtiyatı nazarı dikkata alarak şehrin muhtelif mahallerinde bu gibi umumi ko- nuşma kahalleri tesis edecektir. İstanbulda bir telefon mükâle- | mesi 15 kuruştur. Ücret bu kadar pahalı olduğu halde telefon kum- panyası mükâleme ücretini tezyit | için mütemadiyen uğraşmaktadır. | | etmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Bünger satıcıları Bir zamanlar İstanbul sokakla- rını dolduran adalı sünger satı- cıları son zamanlarda ortadan kay- bolmuştu. Bir müddetten beri bu cılar tekrar görünmeğe baş- lamıştır. Kuşlu falcılar KB MÜĞE h Dgedk " önlaki eli Kuşlu falcılar günden güne azalmaktadır. Bu adamların çoğu İstanbuldan Anadoluya gidiyor . ' Artık- hiç- kimse bahtlarının bir | kuş gagası hareketi'ile alâkadar olduğuna i Seyyar sucular lanmıyor. Havalar biraz ısınınca yaz man- zaraları ortaya çıktı. Sokaklar seyyar sucularla doldu. Bu sucu- lardan bir kısmı halis Sırmakeş ve ya Hamidiye suyu diye karışık sular satıyorlar. Bunları sıki bir konturol altında — bulundurmak lâzımdır. Yaman berber! Müşterisini tamam 45 saniyede iraş etmiş Peşte de son günlerde, ber- berler arasında mühim bir müsa- baka yapılmıştır. En çabuk en güzel traş edecek olan berbere 1000 frank - verileceğinden, mü- sabakaya pek çok berber iştirak Birinciliği Ladislas Seko ismin- de bir berber kazanmıştır. Müş- terisinin yüzünü sabunlayıp traş Avukatlık A uulzatI;ğın tahdit edileceği | söyleniyor ceğine dair bir rivayet çıkmıştır. Bu rivayete göre şehrimiz de ihtiyaçtan fazla avukat bulun- makt; Bu - itibarla avukatlığın dine zaruret hasıl olmuş imi; tahdidin bir hanımla icra edile ceği de çıkan havadisler cümle- «i ndendir. Bu haberin doğru olup olma- dığını tahkik ettik, alâkadar ma- hafil bu hususta ademi malümat beyan etti. Yalnız avukatlık ecza- cılık gibi sıhhatı umumiye ile alâ: kadar bir meslek olmadığından bu suretle bir tahdit muamelesi yapılması muhtemel olmadığı be- yan edildi. Esasen dünyanın tarafında — eczahaneler tahdii tabi iken avukatlık serbesttiri kanuni şartları baiz olan her kes avukat olabilir. izmir afyonları İzmirin bazı kazalarında yağ- mur vesoğuklar yüzünden afyon- larda yüzde 80, baklada ve en- ginarda yüzde 60, tütün Fidele- rinde yüzde 50 ziyan hasıl olmuş- “ Rokteller Milyarderin oğlu yakında şehrimize geliyor Meşhur Amerikalı — milyarder Rokfelletin oğlu Con — Rekfeller Şarkta bir - seyahata çıkmıştır. Mister Rokfeller, zevceli ve oğlu ile beraber Hayfa, Şam, Balebeke uğadıktan sonra Beyruta gimiştir. Amerikalı milyarder şimdi Bey- ruttadır. ister Rokfellerin Bey- ruttan Halebe, oradan da İstan- bula gelecegi söylenilmektedir. Tuzlu balıklar Emanet sıhhatı umu- miye noktasından bazı kararlar verdi kirli bir yerinde olması yüzünden buradaki deniz suyu ile yıkanan balıkların tamamile temiz olma- dığını Şehremaneti nazarı dikkata almış ve balıkhanenin deniz suyu- | nun akıntılı bulunduğu — bir yere meselâ Sarayburnuna nakledilmesi e müracaat iracaatan henüz müspet bir| almamıştır. Taze balıkların pişirilerek yenmesi bü —mahzuru kısmen ortadan kaldırıyor. Fakat, tuzlu olarak imal edilen sardelya ve lakerda gibi balık- larda bu mahzur daha barizdir. Halkın sıhhatile şiddetle alâkadar olan bu meselenin halli için, hiç olmazsa sardalya nevinden balıkla- ların Haliç suyu ile değil, denizin temiz yerinden tedarik edilen su ile yikanmasına Emanet karar ver- Emaet balık temizlenmesi içi bilhassa tuzlu balıklar hakkında ehemmiyetle takibat ve takayyü- etmesi 45 saniye sörmüştür. datta bulunacaktır. Şehir içinde devrialem Şu İstanbul garip bir İstanbul: dür vesselam! Neresine de, hangi semtine gi bir kıta, hangi sokağından geç seniz ayrı bir iklim, ayrı bir memleket, ayrı bir diyar... Geçen gün işim düştü de Be- beğe kadar şöyle bir uzandım. koyduysan bul 1. Eski Bebeğin yerinde yeller esiyorl. Aman efendim ne çeşit Bebek- tir o2 Bir bakkala girdim. Tezgâhtaki l ermeni dudusu koyu bir amerikan şivesi ile ingilizce ko- nuşuyor! Eczahane de öyle, gazi- noda öyle, kasapta övle, kundu- racı da öyle.. Her evin Bnünde küçük - bir spor oto, sahilde dizi dizi motör- ler, sokakta birbirleri ile amari- kanvari — şakalar” yayan — geniş omuzlu sportmen gençler.. Hazâ Amerikal... Nerede bizim bildiğimiz eski Bebek, nerede bugünkü amerikalı Bebel Şimdi bir de Galatayı düsü- nün.. Bebek ne kadar amerikah ise burası da o kadar Yunanlı ve o kadar italyandır. Kahveler lokantalar birahaneler hep Yü 'nan ve italyan işcileri ile doludu Bebekte amerikan mantığı ha kimdir. Meselâ orada mart ayı içinde denize giren gençler vardır. Gı latada Akdeniz zevki, Akdeniz mantıkı hüküm sürer. Bol bol muzik, —bol bol kavga, bol bol zevk ve bol bal hırsızlık.. Beyoğluna çıkın .. Tamamiyle fransızlaşınış bir muhit.. Bebekte oturan bir gençle, Taksimde otu- ran bir gencin arasında dağlar kadar fark vardır. , Bebek Amerika, Galata Yuna , Beyoğlu Fransa, Balat Filistin , Şişhane yokuşu Siyon tepesi, Mısır çarşısı Buhara... İstanbulda küçük bir kolaçan, bi devri âleme bedeldir. Graf Zeplin — bile, sizi — Buharadan Parise bir günde götüremez ama Misir — çarşısından — Beyoğluna Iramvay arabası ile yarım saatte çıkabilirsiniz. Bizimlâ şehir diğil, mubarek, dünyanın küçültülmüş şekli.. Semt- ler arasında fersah fersah mesa> feler, insanlar arasında ırk fark- ları, zevkler arasında karlı dağlar.. Hakikaten şu İstanbal garip bir İstanbuldur vessslam.. Hikmet Feridan Papalık hapishane: İtalyanın yeniden papalığı tanı- ması, eskiden papalık makamının | haiz oldüğu bazı imtiyazları mey- dana çıkarmıştır. Bunlar meyanınd. almak, ve hapishanesi Vatikan hukümeti 44 hektar eraziye —maliktir. Bu erazide işlenecek cürümlerin faillerini pap: arzu ettiği takdirde ya İtalya hü- kümeti mahkemesine tevdi ede- cek, yahut / Vatikanın - bodrum katında hapsettirecektir. Kız kıç]mıık teşebbüsü Orhangazi — kazasının Hamza ali köyünde altı delikanlı, bir kızı kaçırmağa teşebbüs. etmiş- | lerdir. Kafadarlar Fındıklı köyüne |gelerek kızın evine girmişler, lâkin kız evde bulunmadığından bir şey yapamadan — zabıtanın eline düşmüşlerdir. e l