5 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İKSAMDAN AKŞAMA Yahudiler Her şeyde birinci idiler; güzel- Hite de âlemi geçtiler — Av- ıpa müsabakasını kazanan Mile klimon, meyer, Macar dilberi Geğilmiş de * Kavmi Atik , a Bensupmuş. — Bu millet ne poayi seciyeli şeydir; hemencecik, bulunduğu kabın şeklini ahverir: Din devri mi? Al sana: — İs- ail, İbrahim, İshak,,, ilâ Musa , ü İsa.ı İlim ve fen devri mi? Al sana:— İspinoza, Davidhüm, Laypnis,,, ilâ Dürkhaym, Bergson, Bernştayn, Froyd. Kapitalism mi hükümferma? Al — Rokfeller, Roçilt, Blayh- Bsar roder Sosyalism mi buyurdunuz? Al sana: — Karl Marks, Troçki, Libkneht, Rut Fişer... irkiyede yaşamak mı mevzuu- bahs ? Madem , kabadayılık , kahramanlık - satmağa , — hotzot etmeye imkân yok, - Yahudi, et- liye sütlüye karışmayan, sinsi bir sarraftır. Ruşyada, / Çarlık — kendilerine hakkı hayat vermiyor, öyle mi? Gelsin gizli siyasi fırka; gelsin bomba, dinamit, müsellâh isyan! Yahudi, kızıl bir bolşeviktir. —— | Avrupada medeniyet ileriledi baf- Yahudi, ince bir salon adamı.. ibette, her kes bir birini so- yayormuş. Yahudi, ipten kazık- tan kurtulma eşkıyal.. Netekim, işte şimdi, en güzel gadın ei isteniyor? Al sana: - Mile Simon... | mayi seciye nereden geli yor t Son asrın en büyük âlimlerin: den biri olan Alman Sosyal - De- mokrat içtimaiyatçısı Karl Kauts- kiye nazaran, mesele gayet basittir. vleâ: —Bütün diger milletler, % a kadar köylü iken, Yahudiler 2000 seneden beri şehirlidirler. Onların “şehir uşak- lığı, yanında Almanımız da, Fran- sızımız da, Rusumuz da- aldatıl- mağa namzet birer “hödük,, tür Saniğtü * — Haf hazırda da | tek — Yahudi köylüsü — yoktur. | Bötün — milletlerin — vasati ” bir hesapla 10'da 9Yu köylü oldu- ğuna ve medeniyetin ancak şe- hirde bulunduğuna nazaran, 14 milyonluk Yahudi camiası, darası alınmış 140 milyonluk bir millet mesabesindedir . Eh, böyle bir milletin de, dünya yüzünde « Ben ben im | » demeye hakkı vardır elbette.. (Vâ Nü) Sandıklardaki kitaplar tasnif edilecek Merhum - Ali Efendinin maarife devr ve Millet kütüpha- nesine vakfettiği kitaplar arasında henüz Millet kütüphanesi tarafın- dan tesellüm edilmeyen kitaplar- dan bazıları sandıklar içinde ve çürümeye mahküm bir haldedir. Bu kitaplar içinde bir çok kay- metli el yazısı olanlar vardır ki ciltlerinin nefaseti, sahifeler üzerin- deki tezhip ve nakışlar itibarile çok müstesna eserlerdir. Maarif idaresi bu kitapların lis- tesini vekâlete göndermiştir. Bun- lar, ehemmiyetlerine göre tasnif Emiri | şehrimize gelen unlardan bir Ekmek fiatı Çok miktarda un geldiği halde fiatler düşmüyor Son günlerde Amerika ve sai ihracat memleketlerinden külliyetli) mıktarda un gelmeye başlamıştır. Gelen unların ekserisi ekistra nevindendir. Mevrudatın çokluğu- 'a rağmen un fiatlarında, hisse- ilecek derecede bir düşüklük görülemiyor. “Bunu nazarı dikkate alan bazı u| tacirleri İktisat — vekâletinin Müracaat etmişler, boğday resmine de un resmi g—ı!bi tenil edllmesini istemişlerdir. Bu tacirlerin fikrine göre buğ- day resmi tenzil edildiği takdir- de şehrimiz piyasasına külliyetli miktarda boğday gelecek ve fi- atler esaslı surette düşerek ek- mek ucuzlayacaktır. Hileli unlar Son günler zarfında hariçten mınin. karışık ve - beyazlıklarının sun'i olduğu anlaşılmıştır. Bu hu- susta tahkikat yapılmaktadır. Kapatılan fırınlar Hile yaptıklarından dolayi ka- patılan - firin sahiplerinin fırınla- rını diğer — birisine devretmek | Süretile muvazaa yaptıkları görük müştür. Şehremaneti, kapatılan bir fır- nın, set müddeti içinde diğer birine - devredilmesine - müsaade etmeyecektir Leblebici Sandalcılar bu tabir- den şikâyet ediyorlar Ötedenberi römorkör kaptan- sandalcıları — beyenmezler. imanımızdaki Sandalcıların bir kısını İnebolu, bazıları da Kas- tamonudan gelmişlerdir. Bunların diğer sahil halkı kadar - denizle alâkaları yoktur. Bunlar ekseriya- sirkeci rıhtımı ile vapurlar arasında yolcu taşı- maktadırlar. Bu itibarla kendileri kaptanlar indinde denizci addedil- mezler. Sandalcılar dahilinde yolcu taşırlarken ekseriya römor- körlerin önüne çıkmakta bunların yolunu Kesmektedirler. Romorkör kaptanları bu san- dalcılara “Leblebici çekil, yol kesmel..,, diye bağırmaktadırlar. Son sandalcılar bi tabirden müteessir - olmuşlardıı sandalcılar her gün romorkör kaj tanlarından - işittikleri bu - tabiri bir nevi tahkir addetmektedirle: dalcılar / cemiyetli ederek bu tabirin kullanı:- n menini istemişlerdir. Milli ithalât ve ihracat şirketi Merkezi — Ankarada — bulunan Milli ithalât ve ihracat şirketi faaliyetini artırmıştır. Dün bu şir- ketin aksiyonları kambiyo borsa- sına kabul edilmişti inlerde car edilerek — kötüphanelere - taksim - Rusyaya ihraç edilen portakallar edileceklerdir. Afyonda yağmurlar Afyon karahisarda cuma gü- tünden beri devamlı yağmurlar sazmaktadır. | Bir ticarethane Rusyaya Türk portakalı namı altında İtalyan mali sevkederken yakalanmıştır. Ticaret müdüriyeti bu sahtekâr- lık hakkında zabit tutmuş Adliyeye tevdi etmiştir. Sakalar Istanbuldaki bütün çeş- melere derebeyi kesilmişlerdi Tekmil çeşmeleri ” hakimiyetleri altına alan sakalar halka bir maşraba suyu bile güç içirtiyorlar, Arzuhalcılar.. yazısını çok çabuk / öğrenmişler- dir. Şimdi bü meslek erbabı yeni yazı ile arzuhaller ve mektuplar yazmaktadırlar. Bit pazarında göze çarpan bir faaliyet vardır. Her gün burada sabahtan akşama kadar bir çok eski eşya satıl. maktadır. Tophane antrepoları kapanıyor | Tophane idare ; Son zamanlarda Bit pazarında | antrepoları si dün toplanmıştır. İçtimaa müdürü Sadallah , Hamdi i seyriscinin | Liman . şirk | beyler de | Antrepo Kürüçeşmeye nakle | | edilecek ve Nisan sonunda kapa- nacaktır. Tophanedeki eşya — şimdiden yavaş yavaş Kürüçeşmeye nakl- edilecektir. | istanbulda bir türk - fransız sergisi açılacak Bir fransız grupu — İstanbulda bir türk - fransız sergisi açmak tindedir. Grupun mümessilleri ticaret odası umumi kâtibi Cemal beyi ziyaret etmişlerdir. Türk - fransız ticaret sergisinin açılması için İktisat Vekâletine müracaat ahn ıılıır Nıyvın horsasında Hayvan borsası intihabatına bu gün başlanacaktır. Yeni nizam- name mucibince idare heyetine dokuz aza intihap edilecektir. dar olduğu halde arzuhalcılar Türk | Emlâk hankası Bu sene ikrazat şartlarını tahfif edecek Emlâk ve eytam bankası bir kaç gün evel Ankara da v hey'et içtimamı aktetmişti. Banka bir sene zarfında 7,769 bin liralık ikrazatta bulunmuştur. Bundan başka 3 milyon liralık ta bina ve arsa satışı yapılmıştır. Bankanın bir sene zarfında temin ettiği safi temettü 551,900 liradır. Bankanın şimdilik Ankara merkezinden Başka İstanbul ve İzmir şubeleri vardır. Banka memleketin diğer büyük şehirlerinde de şubeler açacak, tevsi edecektir. Bunun için hükümet tarafından bankaya yeniden emlâk devredilecektir. Bu süretle banka memleketin muhtaç olduğu inşaat kredisini daha vasi bir surette temin ede- cektir. Banka memlekette imar- işleri: nin daha ziyade inkişaf etmesi için kredi şartlarını hafifletecektir. Yeniden inşaat yapacak emlâk sahipleri aldıkları parayı yirmi sene gibi uzun bir zamandan #sonra ödeyeceklerdir. Kredi vadesinin temdidi imar işlerinin inkişafinı temin edecek- tir. Bu sene zarfında İstanbul şubesi geçen seneye nazaran da- ha çok yardımda bulunacaktır. Ortaköy yolu Nihayet caddedeki enkaz kaldırılıyor Ortaköy tramvay caddesi üze- rine — yıkılan ” Yıldız. sarayının duvarına ait enkazın kaldırılmasına başlanmıştar. anet duvardan çıkan taşları Çırağan sarayının bahçesine yıj mak istemiş fakat saray müsteciri M. Maryo Sera buna razı olma- mıştır. Emanet duvarların taşlarını İh- lamurda bir yerde muhafaza al- tına almıştır. Emanet bu taşları satacak ve masrafımı alarak mü- Defterdarlığa verecek- Kanadalı milyoner gitti Bir kaçgünden beri şehrimizde bulunan milyoner Rey dün eks- presle Sofyaya gitmiştir. M. Rey kzmîîn bir milyoner- | dir. Kendisi kanadada çelik fab- rikaları tröstünü idare etmektedir. | M. Rey yeni evlendiği için bal 'ayını geçirmek üzere şark mem- leketlerinde seyahat etmektedi Kanadalı milyoner tahayyül etti şark memleketi le Avrupal ir — şehir e — hayret etmektedir Millet mektepleri Vilâyetimiz — dahilinde — açılan Millet mektepleri dershanelerine devam eden ve imtihanlara dabil olanların miktarı yüz bine baliğ olmuştur. Bu mıktarın 40 binden fazlasını arap harflerini de bilmiyenler ve okuyup yazma ile alâkadar olma- | yanlar teşkil ediyor. Gerek merkezde ve gerek köy dershanelerinde imtihan olanlar- dan çoğu muvaffak olmuştur. Şimdiye kadar dağılılan şaha- detnameler, 30 bine baliğ olmuş- bur. gördüği ismi gülmüş, içinde çiçekler yıldızlar,güller,inciler rmehtaplar varmış ve güzelmiş ... Üç arkadaş kafa kafaya ver- » nefes almadan çene çalıyor- Bir aralık sanki konuşacak hiç bir şey kalmamış gibi şürden bahs açıldı. İçimizden biri tıraş etmeğe başladı : — Dün bir şiir okudum... Aman efendim ne enles şiirdi o.. Ak- lımda kalmadı, lâkin ismini ha- tırlıyorum ... Beyaz gül... Şiirin her musranda güller, inciler , yıldızlar, — mehtaplar, — bülbüller, çiçekler var... Aman efendim ne nefis şeydi ol irin ismi “ gül , müş, içinde çiçekler, güller, inciler, yıldızlar varmış ve güzelmiş.. İlâhi şair efendi. Çok yaşa sen emi?... Yahu hâlâ mı gül? mi inci?. Hâlâ mı çiçek ? mi yıldız?. © Bolunun pazarı çoktan geçti.. Her şeye aklım erer, lâkin şu gülün, incinin, yıldızm, çiçeğin güzelliğine bir türlü aklım ermez.. Ayıp değil ya ermez 1.. Gül diyince ne münasebetsizlik- tir bilmem zihnine baklava gelir... Baklava nasıl ağır bayğın tatlı ise gül de ona benzer bir çiçektir. Yıldız bana daima gözlerini kırpıştıran sinirli adamları hatır- latır ve yıldızlı. gecelerde havaya bakmak beni yorar.. İnciye gelincel.. Aman ne nane molla, ne kenar dilleri, ne çenesi benli şeydir 0 .. İşin komik tarafı bütün bu pestenkerani eşyayı bir. araya toplayıp şür diye ortaya alelacayıp bir nesne çıkarmakl. Vay şair efendi vay... Sen bu aklınla bim yaşa emi? Hikmiet Feridim) Boks şampıyonu Cen Taney Endülüs adeti mucibince bir boğa öldürdü Cen Taney ve zevcesi Dünya boks şampiyonu Ci Taney zevcesile beraber 'bal ayı seyahatinde İspanyada bulunmak- ır. Genç bksör İspanyanın en meşhur matadoru olan Algabeno tarafından davet edilmişti eimesi icap ediyor. Algabeno davetlilerine boğanın nasıl öldürüldüğünü tarif ettikten sonra genç bir boğa öldürmüştür. Sonra davetliler arasında bulunan bir ingiliz lordu diger bir boğa öldürmüştür. Sıra Taneye gelince uzun uza: dıya boğa ile uğraşmış, hayvanın üzerine hücum ederek alnına kı- he saplamıştır. Taney her kes tarafından alkışlanmıştır.