19 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

| | — Tden sonra “19 Nisan 1925 Sahife » IKŞAMDAN AKŞAMA — Güzellerimiz Japon fikrası Gazetelerdeki “Güzel, lerin re- simlerine, uzun uzun, ibret ve etle baktım baktım da, başımı iki tarafa salladım, lâhavle çektim; imle gücümle meşgul olmak üzere, “ AKŞAM . ı 8 inci sa- hifesi için tercüme ettiğim JAPON TUHAFLIKLARI kitabinı açtım. Ne garip tesadüf! Karşıma ilk çıkan fıkra şu oldu: Kendini beyenmişlik Kadın—erkek bir takım gençler, aralarında ziyafet tertip ettiler. Her şey hazırdı. Ancak, yemek dağıtmak lâzım - geliyordu. Biri şöyle bir teklifte ,bulunbı — İçimizde hangimiz güzelse hizmeti o görsün! Bütün gençler, bir lâhzada, ellerini başlarına vurdular: — Eyvah! Desen e ki, iş bana düştü. (Vâ Nü) Ada tarifesi Halkın seyrisefain idaresinden istediği Yaz Adalara sayfiyelerin landı. Hattâ şimdiden ilk bahardan istifade için Adalara nakledenler vardır. Günler uzadığı halde Sey- risefain idaresi Köprüden son vapuru saat yedide kaldırıyor, © saatten sonra Adaya gitmek imkânı kalmıyor. Adalı karilerimizden aldığımız bir çok mektuplarda Seyrisefainin yaz tarifesini tatbik etmesini bek- İemeksizin şimdiden Adalara saat sir vapur daha işlet- yor ki İdarenin bu af edeceğine şüphe- münasebetile ve oralardaki | baş- rağbt kiralanmasına mesi talep e haklı talebi miz yoktur. “Gene Adalı karilerimizden al- dığımız mektuplarda Seyrisefain daresinin yaz tarifesini tanzim ve tatbik ederken akşamları saat 7 | de köprüden Adalara kaldırdığı yaparu 715 kaldırması ve bu süretle geçen sene 7 postasile 8.15 te kalkan son vapur ar: da bir saat bir çeyrek gibi büyük bir fasıla verilmesi talep edilmek- tedir. Yangın yerlerindeki arsalar Yangın yerlerinde bir çok yeni sokak ve caddeler açılmış, arsa sahiplerine başka yerde — olmak üzere yeni arsalar verilmişti. Arsa sahiplerinden bir kısmı kendilerine verilen yeni arsaların eski arsalarının kıymetinde olma- dığını iddia ederek mahkemeye müracaat ediyor . Emanet, kendi noktai nazarıne | göre iddialarında haklı olanların taleplerini isaf edecektir. Adanada iki tevkif “Yeni Mersin,, gazetesi yazıyor: Halk gazetesi sahibi Rasim ve idare müdürü Veliyeddin Beyler mahfuzen Adanadan sehrimize getirilmişlerdir. Rasim ve Veliyed- din Beyler tevkif müzekkereleri ile beraber Mersin hapishanesine gönderilmişlerdir. Mektepliler ! Bugün İsinci sahifede Çocuk Dünyasını okuyunuz! Et fiatleri 40 kuruş âeğil hiç tenezzül yok Yaptığımız fiatlerinde mahsus derecede bile bir tenezzül yoktur. Binaenaleyh, bu haber külliyyen yanlıştır. tahkikata — göre, eldi ara- Ancak Rusyadan sığır için, sığır fiatleri 80 ile 9i sındadır. ve nispeten ucuz adde- dilebilir. Fakat kuzu 135, 150 ye kadar satılıyor. ? Alâkadarların iddialarına göre Rusyadan gelen sığır muvaridatı da ancak iki ay devam edecektir. ;Rusya son günlerde — harice mebzul miktarda sevkiyat yaplığı için Sıgır mevcudu azalmıştır. Binaenaleyh, temmuza doğru Sığır fiatlerinin de çıkacağı muhakkak görülüyor. Diğer - taraftan rivaye€ edildi- ğine göre Romanyadan Yunanis- tana 2000 sığır sevkedilmiş fakat bu hayvanlar çok zaif ve hasta- lıklı olduğu için bunların Yuz nıştana ihracına Yunan hüküm mahalli belediyesi mü bunun üzerine hayvanlarının bu- raya ihracına teşebbüs etmişlerdir. Bv hususta Emanette yaptığımız tahkikat neticesinde Emanetin he- nüz böyle bir teşebbüsten haber- dar olmadığını anladık. iflâsı istenilen iki acenta Kambiyo borsasında iki acen- tanın iflâsı söyleniyordu. Verilen malümata göre iflâsı talep eldilen 'acentalar vaziyetlçrini düzeltiyor- lılar arasında bir su- reti tesviye bulacaktır. İşaret kulesi Galatadaki kuleden ne zaman istifade edilecek? Nakliye - vasıtalarının hareket- derini , elektrik — şuaile — tanzim etmek üzere Galatada yaptırılan işaret kulesi, bir aylık bir zaman- dan beri mahalline — konduğu halde halâ bu küleden istifade edilememektedir. Yaptığımız tahkikata göre vak- tile kulenin bütün teferruatı ta- mam olduğu, zannile mahalline konmuştur .— Bilâhare bazı nok- sanları olduğu anlaşılmıştır. Bundan başka geceleri, istenil- diği gibi renkli şualar verilebilmek için henüz elektrik cereyanı te - Elektrik cere- yanı verebilmek için 10 gön bek- lemek lazım geldiği anlaşılmıştır. Şu halde Emanetin mahalline koyduğu bu kule ancak bir bu - çuk ayda faaliyete geçebilecektir Lüks olmayan otomo- bilier için tarife Lüks olmayan otomobil sahiple- rinin müşterisiz. kalmamaları için bazı tekli lerde bulunduklarını yazmıştık. Emanet bu talebi halkın men- faatına muvafık bulunmuş ve lüks olmayan otomobiller için ü derceli bir taksi tarifesi - tespi edilmesini makine şubesine emr- etmiştir. Heyeti fenniye açılma vekilometro başında alımacak üc- retleri tayin edecektir. min edilmemiştir. emanete muracaatla ade etme-| miştir. Romanyalı hayvan sahipleri | lar. Borsa idare meclisi bu acen- | Bu sene kışın şiddeti evlerde çok tahribat yaptı, hemen bütün damlar aktı. Havalar bir parça ileşince her tarafta damları ta- mir için Faaliyet başladı. Resmi- iz, bu faaliyetten bir sahneyi gösteriyor. Çini sergisi Son zamanlarda şehrimizde çini eşya satışı artmıştır. Şehrin muh- telif yerinde — sergiler / açılarak çini kaplar, tabaklar, vazolar 'sa- dılmakta ve çok rağbet görmek- tedir. Gn.ı'ıp bir kıış Beyoğlu kasaplarından birinin camekânında teşhir edilen bu kuş bir nevi yabani kazdır, ağır- lığı 14 kilodur. kikoz kuşu deni- len bu kuş için 30 lira isteniliyor. |Hususi mektepler Orta mekteplerin kâmilen maarif| tarafından idaresi düşünülüyor Maarif vekâleti hususi mektep- ler hakkında yeniden tetkikat yapmağa lüzum görmüştür. Şeh- | rimizin alâkadar mahafiline söylenildiğine göre — husu liselerin Maarif vekâletine devri | düşünülüyor. | Diğer — taraftan - söyle göre hususi mekteblerdeki lise unvanınin yalnız develet mektep- lerine ait olmasına karar verile- cektir. — Mektepçiliğin - tamamile devletleştirilmesine ait olan bu haberler hakkında resmi malümat yoktur. Yerli malları sergisi Sanayi birliği tarafından bu hafta içinde Halk fırkası binasın- da bir sergi açılacaktır. Ser; yerli mamulâtı teşhir edilecekt Sergiye binanın ikinci ve üçüncü katları tahsıs edilmiştir. istanbulda sarıed nılalar_egdiriği Hisse senedatı için talipler çoğalıyor Adalar Elektrik şirketi için hisse kaydetmek üzere — tefrik edilen encümen - geçen pazartesi günü emanette toplanmıştır. Bu içtimada büyük ve Heğbeli Ada ashabı emlâkine ait — defterler tetkik edilmiş ve neticede bu işle filen meşgul olmak üzere Cafer, keresteciyan ve Avni bey- ler tefrik edilmişlerdir. Bu zevat, önümüzdeki — cumadan itibaren Ada Halk fırkası binasında top- lanacak, emlâk sahiblerini davet ederek hisse senedine kayt edil- melerini teklif edeceklerdir. Hisse senetlerine kayt muame- lesine başlandıktan sonra yakında müessisler toplanacaklar ve şirke- tin teşkilile yazın tesisata başla- | mak üzere faaliyete ne suretle geçmek Jâzim geldiğini - tespit edeceklerdir. Kış iptidasında tenvirata başla- mak üzere yarın tesisalın ikma- line çalışılacaktır. Adalar belediyesi, tenvirat için senede 15 bin lira sarfediyor. Emanet, şirkete hissedar ol makla beraber adaların umumi tenviratı için belediye — şirkete abone kaydedilecektir. Bu suretle belediye, şirketin en büyük bir müşterisi olacaktır. Belediyelerin tenvira- tından parasile istifade edeceğini nazarı dikkata alan ve bu kârlı işl kaçırmak istemeyen, elektrik tesisatile meşgul bazı ecnebi mü- esseseler,şirket hisselerinden mü- him miktarda satın almağa talip olmuşlardır. ea ğ $ Tütün sarfiyatı En çok Ankara ve Yapılan istatistıklara göre en çok sığara sarfedilen yerler “An- kara, — İstanbul, — İzmir, Edirne şehirleridir. Ankarada bir sene zarfında — 2424482 — kilo tütün istihlak edilmiştirki adam başına 2 kilo 252 ğram tütün isabet etmektedir. ğ İstanbulda bir senede 1,510,285 kilo tütün sarfedilmiştir. Şehrimiz- de adam başına 2 kilo 33 gram tütün isabet ediyor. Edirnede adam başına bir kilo 133 gram, Samsunda 445 gram, Trabzonda 351 gram tütün isabet ediyor. Alman neticeye göre tü tün en ziyade İstanbul ve Anka- rada sarfedilmektedir. Nümero tabelâlarının bedelleri 1927 senesi teşrinievelinde ya- pilı şehremaneti, İstanbuldaki -bütün binalara yeniden nümero taktır- mış, fakat bu nümero tabelele- rinin ücretini halktan tahsil ede- memişti; Şehremaneti, bu tabelâ bedel- lerinin daha uzun müddet halkın miş ve bu binden belediyeler vasıtasile tahsil edilmesine karar vermiştir. Beher nümero tabelâsı 60 ku- ruştan tahsil edilecektir. Bu parayı vermiyenlerden tah- sili emval kanununa göre tabelâ nümerosunun bedeli tahsil edile- " cektir. tahriri nüfus münasebetile | SPOR. Güreş birinciliği Beyoğlu Halk fırkasının İstan bul sporcularına — tahsis — ettiğ salonun resmi küşadı munasebe tile yarın şehir güreş birinciliğ mami altında musabakalar tertiş edilmiştir. Bu musabaka için c fazla puvan olan kulube veril isei Ü böyük bt bi İi muştur. Birinci ve ikinci çıkacaklaradı güreş madalyaları verilecektir. Avrupa şampiyonasına hazırlan mak üzre üç aydan beri muntaza man çalışan güreşcilerimiz maal esef 7 Nisanda ma — erer mezkür şampiyonaya - parasızlıl dolayısıla iştirak edemediler. Bı cihetten cuma günü icra edilecel müsabakalara anforum bir haldı çıkacak güreşcilerimizi görmek aralarındaki mücadele ve raka- bet hislerinin büyüklüğünü tefrik etmek büyük bir zevk, memleke' hesabına azim bir fâide olacaktır Maztala yiren beyeti GçElek musabakaları için 54 kiloya ka dar yeni bir sımıf kabul etmiştir Haliç, Üsküdar, Orta köy, Kum kapu, kulüpleri ötedenberi mev cutrakabeti malumdur. — bunlar: Harbiye, kuleli, Askeri smay Halıcı oğlu , Fener bahçe, Ga lata saray güreşçilerini de ilâvı ederek icra edilecek müsabaka ların heyecanlı olacağı meydan: çıkar. - Müsabakalar - saat başlıyacaktır. $ Güreş heyetinden: 19 Nisar Cuma günü icrası mukarrer güre musabakalarına Beyoğlu cumhuri yet halk fırkası binası dahilindek salonda başlanacaktır . Bu müsa- bakaya iştirak edeceklerin tartık mak üzre 12den 1,1/2 kadar müra- |eaatla tartılmaları isimlerini, kont ettirmeleri tebliğ olunur. Hakem- ler, baş hakem Ahmet Fitker bey, diğer hakemler: İsmail Vehbi Seyfi Cenap> Dürrü, Kemal bey- lerdir. ide Türkiye - İspanya İki hükümet arasında bir ticaret meselesi aktedilecek Madrit sefirliğine tayin edilerek Pragta Kastalanan Yahya Kema beyin iyileştiğine dair şehrimize malümat gelmiştir. Yahya Kema' B. bir iki gün şehrimizde kaldık- tan sonra Ankaraya gidecek ve tekrar avdet ederek — doğruce Madrite azimet edecektir. Madrit Sefaretimiz uzun müd- detten beri — maslahatgüzarlıkle idare edilmektedir. İspanya ilk ticari — münasebatımız — günder güne inkişaf ettiğinden Madri sefaretine Yahya Kemal beyir tayini münasip görülmüştür. Son günlerde her arasındaki — iktisadi mün tanzim etmek maksadile İspanya- dan gelen heyet bazı zeminler hazırlamıştır. Ispanyadan Türkiye- | ye bir çok mevat ihraç edileceği Ispanyanın da Türkiyeder çok iptidai mevadda muhtaç olduğu anlaşılmıştır. — : Ankaraya giden heyet bu hu susta esaslı tetkikat yapmış ve alâkadar makamata bazı teklifler- de bulunmuştur. Yahya Kemal beyin Madride muvasalatından sonra İspanya ile bir ticaret muahedesi aktedile- cektir. taral münasebet Zekâi bey Müskirat inhisarı müdüri umu misi Zekâi Bey cumartesi “güni Ankaradan şehrimize gelecektir.