6 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1929 Berlınde sükün Kanlı mücadelelerden sanra iade edildi Berlin 4( Hususi ) — Son gün- lerde kanlı arbedelere sahne olan ve Nekalen mahallerinde sükün iade edilmiştir. Komunist mebuslar Rayihştaga Berlin polis rinin derhal azlir icrası memnuiyetinin refini” iste- mişlerdir. Ankara müzakeratı itaraf aza Tevlik ştü B. ile Rü görüşerek Ankaraya gidecekler Muhtelit mubadele — komisyonu Türk heyeti riyasetine tayin edilen Tevfik kâmil Beyin tayini hakkın- daki karar dün akşam komisyona teblig edilmiştir. Tevfik Kâmil B. Ankarada ce- reyan eden müzakerenin netice- sine kadar Ankarada kalacaktır. Ankara müzakeresine — iştirak edecek olan bitaraf azadan M. Rivas ile M. Holştat Hariciye vekilimizle şehrimizde görüşecek- ler ve hafta sonunda Ankaraya gideceklerdir, Bitaraflar, müzakerede cereyan 'eden meselelere dair muktezi dos- yaları ihzar etmişlerdi. Bu gün yün hava nısılTN" Yeşilköy Rasat merkezinden verilen malümata göre bu gün hıvı açık, kismen bulutlu olacak- 'tır. Rüzgâr şark istikametinden Hararet gece 13 dü. WHM K İ Adanada işsiz amele Adana Ziraat odası işsiz Ame- lenin yeyip içmeleri çifçiye ait olmak üzre haftalığının yüz yirmi kuruştan itasına karar vermiştir. Gecen hafta zarfında dört yüz kadar amele mühtelif çifliklere gönderilmiştir. ede ku&leı:ılîığışlaı İktisat vekâleti Rize orman şir- ketine katiyat yapılmamasını bil- dirmiştir. | Vekâlet Rizeye bir fen heyeti | gönderecektir. Heyet bir kaç gün | sonra Rizeye gidecektir. Fen hey- | eti şirketin ne mıkdar ağaç gese- ceğini tespit edecektir. Bir köylü arabası ile nehre düştü , Ceyhanda feci bir kaza olmuş- | 'tur. Mersin nehri üzerinde asırları fanımış kirik dökük — tahtadan yapılmış bir. köprü - vardır. Bu | köprü her sene bir kaç vatandaşın hayatını tehlikeye kor. Geçenlerde ” Göreli Hakkı mehmet isminde bir köylü arabasiyle kasabaya — gelmekte iken köprünün üzerine gelince hayvanlar ürkmüş zavallı” suların içine yuvarlanmış ve kurtarılama- aıştır. Bamuzlarla mücadole Trabzonda mezrüata irası hasar eden domuzlarla mücadele için bir takım müesseseler - tesişine karar verilmiştir. Trahzonda köprüler Trabzonda inşa edilecek cesim köprüler için idarci vilayet husu- siyesi Nafıa Vekâletinden 70 bin lira muavenet talep etmiştir. a | mağaza | davet ettikleri vakit: Son dakikal —corrrnam Berlinde son müsa- demelerde ölenler Berlin, 5 ÇAA) — Meukoellen mahallesindeki - kargaşalıklar es- nasındaki nüfus zayiatı 25 maktul 36 ağır, 200 hafif yaralıdan iba- rettir. İranda zelzele «70 telef var Tahran, 4(A.A.) — Havas ajansı muhabiri bildiriyor: İran gazetele- rinin neşriyatına nazaran geçen gün vuku bulan hareketi arz bilhassa Şirvan ve Keşanda büyük hasa- rata sebep olmuş, bu iki şehirde 70 kişi ölmüştür. Birçok köylerin hemen herbirinde 10 kişiye yakın “zayiat vardır. Feci bir inhidam gazetesinin nazaran Şikagoda üç katlı bir ev yıkılmış, 15 amele ölmüştür. En- kaz altından 18 yaralı çıkarılmıştır. Aleyhte söz söy- liyen Suriyelinin hüviyeti İzmir, 4 ( Hususi ) — Dün Hü- kümet ve ricalimize karşı tefev- vuhatı lisaniyede bulunarak der- dest - edildiğini - haber verdiğim İgnyatos oğlu Sadullah Suriyede İslâm olmuş ve birçok sene evel İzmire — gelmiştir, yapılan tahkik ve tetkikattan da babasının Er- meni olduğu anlaşılmıştır.. Sadul- | lah bir çok seneden beri İzmir de Tağinen Türkçeye ı | bulunmasına vakıf değildir. Dünkü vaka şu suretle olmuştur: Sadullah kendisine bir şapka almak üzere (Kazmirci Ali Rıza mahtumları) ticarethanesine - giri- yor, kendisine mühtelif. cinste Şapkalar çıkarılıyor. Bu sırada Sadullah fıransızca olarak magaza ine Şapkanın kendisine ne azim.bir masraf actığından bahsle Hükümet ve ricale karşı baz ı tefevvuhatı lisaniyede bulunuyor; bittabi milliyyete hissini - taşıyan sahibi — bu. vatandaş sözlere tahammül edemiyor. Çok ciddi bir kurnazlıkla müstaht: minden birisini gizlice polis mi düriyetine göndererek meseleyi haber veriyor; Polisler — Sadullabı karakola — Gidemem beni beni oraya götürecek kuvveti karşımda gö- remiyorum: demişt Sadullah cebren götürülmüş ve her iki tarafın da ifadeleri alın- mıştır. Sadullah gerek polis ve gerek gazete fotkgrafları karşısında sal- lanmak ve ellerini yüzüne kapa- mak suretile fotugrafını aldırmak istememiştir bu fotugraf elleri süretile çıkmıştır. umumilik tahkikata de- vam etmektedir Ziraat ban M: kası şubelerini teftiş ş isa, (Hususi) — Ziraat ban- üfettişlerinden Tarık bey aat bankası muamelâtını taftişte levam ediyor. Buradan mülhakata gidecektir. Karlar eriyince Kızıl irmak nehri- taştı birçok köprü yıkıldı Bafra, ( Hususi ) — Havaların birden bire gevşemesinden her tarafta karlar erimeğe başlamış bundan dolayı da - Kızıl irmak taşmıştır. İrmak t a nile yatağından çı- karak bütün civar 3) kapla- miş ve elân da taşmakta ber- devamdır. Bafra ile Alaçam — arasındaki meşhür Kizıl İrmak köprüsü her taraftan — yıkılmağa yüz tutmuş, üç gün evel köprüden geçirilmek istenilen — bir traktör makinesi köprünün yıkılması üzerine ırmağa yavarlanmış, traktöri halle kur! Bu hat çük sallara temin edil de pek çok müşkilâtı bais olmak- tadır. Kazanın nisfi merkezinden ayrı kıt'a halinde kalınıştır. İrmak hasarata bais olmuş- tur, nüfusça bir zayiat yoktur; kızıl urmak böyle olduğu gibi yeşil armak ta feyzanda berdevamdır. Amasyadan gelen yolcuların ifa- desine göre şehir dahilinde bir çok - köprüler kap ıhlmış ve ubür Sinan ge Di çake yeri y bozulmuş olup bunların tamirile uğraşılmakta, fakat şosanın geç tiği arazi su kaynagı yerlerden ibaretdir. Bu şosanın tamiratı büyük masrafı mucip olacaktır.... $ İlk Adanadla sıcaklar Adana 4 ( Hususi ) — Yeni /arpa mahsulü piyasaya çıkarılmış) tır. Sıcaklar gölgede 40 dereceye kadar yükseldi Yolları tet İzmir 4 (Hususi) — Nafia ve- kâleti müfettişi umumisi Şefik bey Edirne, Tekirdağ, Çanak kale, Kırklareli, Balıkesir - vilâyetlerin- deki umumi yolları teftişten sonra şehrimize - gelmişlerdir. Vali Kâ- zam paşa ile vilâyet dahilinde ki yolları teftişe çıkacaklardır. — Şefik bey teftişatından» çok memnun olduğunu söylemektedir. Adana millet mektepleri rılmıştır. arinde muvasala kü- Adana 4 (AA ) — Millet mektepleri imtihanları hitam bul- muştur. - Müdavimlerden — ancak yüzde ikisi muvaffakiyet göste- Tememiştir. Zonguldak umum? mecli: Zonguldak 4 (Hususi) — Umu mi meclis mali muvazene em meni 929 senesi bütçesini meelise sevketmiştir. Şirketlere tebligat Hidemati umumiye şirketlerinden bir çoğu su, elektirik, hava gazı tamir etmek maksadile bir çok caddeleri açmaktadır. Fakat kal- dırımlar fena bir surette tamir edildiği cihetle kaldırımlar bozul- maktadır. Emanet, şirketlere yaptığı bir tebliğte sokakların esasli surette tamir edilmesini teblip etmiştir. Bisiklet kazası Kumkapuda — Ni: n isminde bik adam bin- çarpmış sol — ayagının kırılmasına — sebebiyet — vermiştir. Mecruh hastahaneye kaldırılmış- tır. | Ada;ıad;cıanyet islahiye jandarma kumandanı Ali Rıza ldü Adanaya tâbi Islahiye takım kumandanı “Ali Riza bey katle- dilmiştir. Ali Rıza bey cinayet gecesi davetli olarak bir ağanın evine gitmiş, — Kura - eşrafından — olup henüz isimleri öğrenilmeyen iki ağa da odada bulunmakta imişler. Bunları öteden beri takip etmekte olan yedi şaki, ağaların bulunduk- ları yeri haber alarak ortalik iyice karardıktan sonra mezkür haneyi muhasara etmişler, içlerinden iki şahıs eve girerek merdivene kadar | gelmişler. O sıraba Ali Riza bey de odadan çıkıyormuş. "Tam mer- divenin başında şakilerle karşılaş- — Siz kimsiniz, ne arayorsu- nuz? diye sormuş. Ali Rıza beyin sesini tanıyan şerirler hiç ihtimâl vermedikleri bu tesadüf karşısında bir lahza şaşkınlık geçirmişler ive: Eyvah yakalandık! diyerek silâhlarına — sarılmışlardır. Bunun üzerine Ali Rıza bey de bilmuka- bele tabancasını çekerek şerirle- rin üzerine ateş etmeğe başlamış- tar kurşunlardan birisi şakilerden birine , isabetle — car olarak yere yuvarlanmış , fakat bu sırada, içerde arkdaşların bir teh- likeye maruz kaldığını anlayan | diger şakiler Ali Riza beyin tüne hücumla tabancasını elinden aldıktan sonra kendisini a; rette yaralayark firar eyler dir. Ali Riza bey berayı tedavi tren- le Adanaya getirilirken Osman ye ile Mâmue arasında aldığı yaradan müteessiren terki hayat eyler itfaiye efradının talimleri Bir refikimiz, itfaiye teşkilâtının itfaiye gruplarına haber verilmek suretile teftiş edilmekte olduğunu yazıyor ve bu tarzda bir teftişin şimdiye kadar görülmediğini ilâve ediyordu. Emanet muavini Hamit bey bu hususta bir muharrimize demiştir ki — İtfaiye grupları talim yapı- yorlar. Makine şubesindende bir mühendis intihap ettim, talimlerin günleri tespit edilmiştir- 1,4,6.8, TL13,15 mayista talimler yapılı caktır. İtfaiye efradının bedeni kabiliyetlerini, müktesebatını tet- kik ediyoruz. Bu idari bir teftiş değildir. Yalnız.talime hazır bu- lunmaları için evelden malümat veriyoruz. Benzin sui istimali Bundan bir kaç gün evel İzmir cıvarında — çiftlik — sahiplerinden bazıları aldıkarı benzinleri piya- sada satmışlardır, İnhisar idaresi bu sui istimali tahkik için İzmire Muhiddin Sadık beyin mukabil protostosu Cuma günü intişar eden sabah gazetelerinde, Şekispirin —aley- hinde Huseyin Suat bey tarafın- dan vuku bulan, beyanatın pru- tosto edildiğini gördüm, Protesto edenler arasında kendi ismim de gözüme ilişti. a bir Muhiddin Sadık a ona diyecegim yokl Fal böyle bir. protestodan - haberim olmadığı £ vi da kendi elimle atarını ve Cumhüriyet ga- | zetesinin dediği gibi Şekspirpe- restlerden de değilim. Muhiddin Sadık GÜNÜN HABERLE, Maaş lâyıhası salıya müzakere edilecektir Meclisin — pazartesi — günkü imında her gün sabah, akşam içtima etmeğe — karar vermesi muhtemeldir. Barem — lâyıhasının sah günü —müzakere — edilmesi kabil olacaktır. Bütçe encümeninde barem lâ- yıhası çok hafi tarzda —müzake» re ve tefkik edilmektedir. Encü- men azalarından - başka diğer azalar encümen odasma giremes mekte, Oda kapısı kilitli. tutul maktadır. Bu günkü içtimada urlarının — dereceleri görüşülmüştür. Encümenin — yapacağı — tadilât henüz kat'i karara iktiran etmiş leğildir . Tetkikat neticeleri not halinde tespit edilmektedir. Son celsede kat'i netice tespit edilecektir. Mamafih büyük me- murlardan bir az küçük memur- lara zam yapılacağı kuvvetli bir tasavvur halinde rivayet edilmek- tedi. Müdafaai milliye encümeni bas reme göre mensubini askeriyenir, derecelerini gösteren listeyi ikmâl etmiştir. * Gülhanede tıbbi müsamere —e 5/5/29 Pazar günü saat 16,30 d: Gükaceki. oo Blasmerel 'tabbiyesi icra edileceğinden arzu buyuran etibba beylerin teşrifleri rica olunur. * Tevfik Rüştü Bey bu gün geliyor — Bir müddetten beri Avrupada bulunan Hariciye vekis limiz Tevfik Rüştü beyin İriyaser tindeki heyeti — murahhasamız bu gün 15,30 da şehrimize gele- cektir. * Bahçekapı caddesi tevsi edile» cek — Şehremaneti, Yeni camiden Bahçekapıya kadar devam eden adanın istimlâkile caddeye kalbi. ne karar vermiştir. Emanet bu adanin - istimlâki hususunda evkaf ile müzakereye başlamıştır. * Gazi 'de — Yarın Gazi / çifliğinde, — senei devriye münasebetile bir garden parti tertip edilmiştir. t * Polis bandosu — Polis me- murları — arasında müzikacılıkla iştigal edenlerden mürekkep ol mak üzere 32 kişilik bir. “polig bandosu,, teşkili ı..mı.;m.ıımşı..x * Rüşvet alanlar — Ashabr mesalihten rüşvet alırken yıkılıı nan defterdarlık memurlarından İlhami ve İbrahim ef. memuriyete lerinden ihraç edilmişlerdir. Haka larında kanuni takibat icrasına karar verilmiştir. * Sahaflar Çarşısı — Bayezit» taki tarihi — sahaflar” çarşısının emanetçe istimlâk edilerek buranın caddeyi kalbi kararlaşmıştır. * Amerika ile muahede —e Amerika ile mevcut muahede bi sene daha temdit edilmiştir. » Dayak atan polisler — Bazı eşhasa dayak atan Kapı içi poliş kerile muavini hakkında lüzumu muhakeme kararı verilmiştir. Diğer bazı kimselere dayak atan Eminönü polisleri hakkında Vilâyet idare heyeti bu günlerde kararını verecektir. * Hacı Mehmet B. geldi — Bir müddetten beri İzmirde bulur İskân umum müdürü Hacı Mehmet B. dün şehrimize gel miştir. * Yerli mallar sergisi — Sa< i birliğinden: 22-Haziran 1929 tarihinde C. H. F. İstanbul mere yerli f rikalar mamulâtı bakkında Birlik çe ihzar edilen imlerini kayd ettirmek isteyen müessesati senaiyenin acilen Birlik kitabetine mürcaat edilmesi rica olunur.