6 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

$ Mayıs 1929 Akşam AKŞAMDAN AKŞAM£ Münir bey Gazeteler, dün, Münir b minde bir muharririn - öldüğünü Büber verdiler. — “Münir beyi? Bu da kim?l.. demişsinizdir.. sene evel, ” gü Netekim, bundan il 'Münir bey?! Bu da kim?l... , ben de yanımdakine sormuş- tum. Matbuat cemiyetinin umumi içtimandaydık. Reis: Munir bey - cemi; istikraz — ettiği 20 lirayı iax edememiştir. Cemiyet, bu meblâ; kendisi Kn- tiyar, fena giyinmiş zat, bilmem hangi hisle mütehassis - olarak önüne bakıyordu. Galiba, cemiyetten ve alelâmum cemiyeti — beşeriyeden — ilk ve son defa aldığı“hediye,bu olmuştu. Zira, yukarıdaki suali sorduğum arkadaştan öyrendim ki, Münir bey, 'otuz seneyi mütecaviz bir beri bilâfasıla ga: Bir çoklarının servet, şöhret, mev- kü yaptığı bu vergili mes lekte, o, sadece müteva: bas mak olmuş; imzasız intişar eden | havadis — sütunlarını senelerden beri — doldurmuş; — ihtiyarlıktan titreyen —ince — bacaklarının son takati tükeninceye kadar, şeh- Fin dört bir tarafını dönmüş; ha- ber toplamış; hattâ, gençliği meslek aşkıle sokulduğu bir gizli kumarhanede, ölüm tehlikesi bile atlatmış. Fakat, Münir beyin meziyeti, böyle, “ölüm tehlikesi —atlatmış, nevinden parlak ve göz boyayıcı / cümlelerle anlatılması lâzım gelen / cafcaflı ve saman alevi gibi bir “âhzada yanıp sönen kahramanlık- Mardan değildir. Otuzu - mütecaviz sene, aymı meslekte, herkesin taalisini göre göre didindikten sonra, hâlâ, yılmadan 30 lira aylıkla çalışa: ilmek.. Neşesini, ybetmemek;.i Fransız inkılâpçılarından biri: *“İakılâp için yaşamak, inkılâp için ölmekten daha — güçtür!, demişti. e Şüphesiz ki, bir mesleğin taalisi için bu kadar- feragatle, bu kadar sürekli bir surette çalışmak, ani bir heyecana kapılarak o Meslek için ölmekten daha mü- becceldir. Münir bey, işte bu manada bir meslek aşkını Bozuk yollar 41 seneden beri tamir yüzü görmi- yen bir yol Bozuk yollar hakkında karileri- mizden şikâyetler gelmeğe başla- mıştir. Rami sakinlerinden pek çok imzalarla aldığımız bir mek- deniliyor ki : stanbul şehir hududu dahilinde olup 6000 nüfusa malik bulunan Raminin bidayeti inşasından bu ane kadar geçen 41 sene zat Goda gayet muntazam taksimatı otan yollarının hiç biri ne inşa ve ne de tamir edilmemiştir. Ancak Balkan muharebesinden bir sene mukaddem Rami topçu kışlası Kumandanının / göstermiş olduğu lüzum üzerine Eyipten Ramiye ka- dar acele olarak bir yol yapılmış- tı. Rami köyünün havayici zaru- riyesini taşıyan arabalardan, mu- rürü zamanla o yol da - bozül- gelen V: Muhiddin B.E yolları gördül. da tamir edileceğini vaat buyur- dular. Her halde unutmuş olsalar gerek. * İki sene evek köyümüzün yeni mahallesinde vukua gelen bir yangına giden itfaiye arozüzü Reşadiye caddesinde çamura sap- lanıp kalmıştı. Cuma — mahallesinde 34 üncü ilk mektebin önü bir metre kadar aşınmış âdeta büyük bir hendek halini almıştır. Edirnekapı şehitliği ile Topçu- lar mahallesi arasındaki şose tamamen bozulmuş olup yağmurlu, havalarda otomobil ve araba ile değil yaya olarak insanların bile geçmesi gayrikabil bir hale gel miştir. Maslak yolları Muhterem / gazetenizde - bozuk yollardan bahsetmekle memlekete çok hizmet etmiş oluyorsunuz. Daha geçen sene yapılan Maslak yollarının ziftleri öbek öbek bo- zulmıya başladı, şimdiden tamirine bakılmazsa sonra büsbütün bozu- lacak Hacı Osman bayırı namile maruf yol kâmilen bozuktur. Bazan müşterilerimiz az para vermek için oradan gitmiye icbar ediyor- lar. Bozuk —ve perişan yollarda lâstiklerimiz delinir, makaslarımız karılır, bu yola iki seneden beri bakan yok, Allah rızası için bu derdimize bir çare bulunuz. meslek, bir sa'y kahramanidi . (Vâ -Nü) Diyarıbekirde sıhhi müze Diyarıbekirde bir sıhhi müze vücude getirmek üzere sıhhiye müdriyeti tarafından vuku bulan teşebbüs üzerine müzeye ait birinci parti eşya, yani emrazı zühreviyeyi gösteren kısım kâmilen sipariş edilmiş, verem sıtma ve çocuk bastalıklarına ait olan ikinci kısmın riş edilmesi -için sıhhiye büt- çesine miktarı kâfi tahsisat ko- Bulmuştur. Almanyada bir Türk gencinin gramofon fabrikası Almanyada Hami Hulüsi ismin- le bir Türk genci Saksonyada gramofon — fabrikası açmış- . Hami B. fabrikasında bir ede 8000 gramofon yapmak- Muğlada çekirğe Muglanın — Turğut nahiyesine ut Hisar ardı, Hacı bayram- mıntıkasında - çekirğe zuhur etmiş, imhası için lâzım gelen tedabir alınmıştır. işitgi Şoför İrfan Şeker rekabeti Şeker tacirleri arasında tekabet başladı Bir kaç günden beri ” şeker tacirleri arasında bir rekabet başlamıştır. Rekabet — yüzünden fiatlerde ufak bir tenezzül vardır. Fakat bu tenezzül - perakende fiatlere bir tesir yapmıyor. Rekabet esnasında piyasada sürülen mallar rus ve romen mallarıdır. Maruf bir ticarethane rakiplerine meydan — okumak için ruslarla altı aylık bir şeker mukavelesi Kapmmstr. Bu mukavele mucibince ir vapur. Ödesadan memleketi- mize altı ay şeker taşıyacaktır. Vapur her seferinde 600 ton şeker getirecektir. Bu suretle Karadeniz ve Mar- mara havzasında bol mıktarda şeker ihraç edilecektir. Bu zaman şeker fiatlerinin perakende fiatler üzerinde büyük bir tesiri olacaktır. Son senelerde piyasamıza bu kadar şeker ithal edilmemiştir. iğer şekerciler de Roman şeker fabrikatorlarıla mukaveleler yap- mışlardır. | tatilinden istifade Ümektepliler ve ahali ile | geçen bir baloncunun 1 ş_ı:ııin HABER.:..I:Rİ Balıkhanede faaliyet, Bir kaç günden beri Balıkhane- de fazla bir faaliyet göze çarpmak- tadır. Son — günlerle fazla , balık tutulmağa — başladığı , için - balık fiatları bir parçe düşmüştür. Yemiş iskelesi Halçteki Yemiş gERA AA gelmiştir. İskelenin önünde çukurlar açılmış, taşlar yerinden çıkmıştır. Emanetin nazarı dikkatini celbederiz. Ecnebi mallara rekabet Son zamanlarda halkımız yerli mallara karşı şayanı dikkat bir rağbet göstermektedir. Bilbassa Çerk “plikle Grülmüş çoraplar fanileler fazla satılmaktadır. Fenerbahçede Cuma günü havanın güzel olması yüzünden, çoluk çocuk yüzlerce halk, mesirelere üşüşmüşlerdir.Bu meyanda, Fener bahçe de cuma etmek istiyen bınca hınçtı. Bu sirada herkesi heyecana dü- şüren bir kaza vukua gelmişti balonundan ürkerek gemi azıya almış; dizginlerini koparmış; ve bütün süratile, kalabalık yolun üstünde kendi kendiliğinden tur yapmağa başlamıştır. Halk, bun- dan ürkmüş bağrışa çağrışa kaç- miş; hatta, arabanın içindekiler bile yere atlamış ve düşmüşlerdir. 17-18 yaşlarında bisikletli bir genç bir arabanın dört nala kendine doğru geldiğini görünce, bisikletini bırakıp kaçmış; araba bisikleti - parçaladıktan — sonra, gene yoluna devam etmiştir. Fe- nerbahçede tam bir turu ikmal ettikten sonra, bir ağaca çarpmış ve parçalanmıştır. İnsanca bir kaza olmamıştır. 10 uncu sahifede Çocuk dünyası Ekmek fiatı Her yerde ucuz yalnız İstanbulda pahalı Ekmek meselesini izah ederken şehrimizin bazı yerlerinde 15 ku- kuruşa kadar ekmek - satıldığını yazmıştık. Şehremaneti, bu ucuz ekmek — satışı için şu cevabı veriyar: Ucuza satılan / ekmeğin evsafı Emanetin tespit ettiğine mutabık değildir. Binaenaley evsafında tagayyü- rat bulunan ekmeği misal almak doğru değildir. Emanet her vakit bu evsafa tetabuk etmeyen ekmek- leri müsadere eder ve fırıncıları cezalandırır. İşte emanetin aşağı yukarı ver- diği cevap budur. Diğer taraftan emanet hududu . haricinde olan Maltepeden Pendiğe kadar köy- lerde ekmek - İstanbul - fiatından çok daha ucuzdur. Bütcesi, teşkilâti ve vesaiti emanet bütçesile kabili kiyas ol- mayan - Kartal - belediyesi, için emanetten ziyade dikkat ediyor. Bu havalide ekmek fiatı 14 ku- ruştur. Liman şirketinin dubaları Liman şirketi Roterdamda tah- mil ve tahliye işleri için dubalar asmarlamıştır. Dubalar bir kaç gün sonra limanımıza gelecekt Hukuk ve ticaret talebesinin tenezzühleri Dün Hukuk ve Ticaret mektebi talebeleri bir- vapur “tenezzühü || yapmışlardır. Gelecek hafta da fen fakültesi talebesi bir gezinti yapacaktır. 10 paralık pul bulunamıyor Beyoğlu postahanesinde evelki güm ve dün 10 paralık pul olma- dığı için postaya - verilmek üzere getirilen gazeteler iade edilmiştir. Bu hal dünyanın hiç bir tarafında olmıyan garibelerdendir. Göndereceğimiz mektup, gaze- te ve salreyi istediğimiz zaman postaya vermezsek postanın ne kalı Et meselesi Şehremaneti mahafi- linde ne deniliyor? İzmir belediyesinin et meselesi ile ciddi surette meşgul olarak et fiatını yarı yarıya indirmeğe muvaffak — olduğundan — bir. kaç defa bahsetmiştik. Emanet İktisat müdürü kemal ömer bey, şehrimizde de böyle bir mücadele yapılıp yapılamaya- cağı sualine: Evet İzmir belediyesi muvaf fak olmuş. Bu hususta - ben bir şey söyliyemem, şehremini beyi görünüz. , demiştir. Yunanistana kasaplık hayvan ihracına başlandığını bir refikimiz yazıyordu. Emanet — mahafilinde tahkikat yaptık. Emanet et fiat- larının / fırlamaması için hayvan ihracını men etmek lehindedir. Emanetin fikrine göre hayvan ihraç edilirse — fiatleri edecektir. Seyrisefain fabrikasında tenkihat Seyrisefain fabrikasının kadro- sunda tenkıhat yapılmış, 30 işci açığa çıkarılmıştır. tenezzül HARICI MESELELER Yugoslavya ne halde? Yugoslavya bir kaç aydan beri bir diktatörlük idaresi altında yaşıyor. Bu idare tesis edildiği zaman kısa bir müddet zarfında Sırbistanda vaziyetin ıslah edile- ceği ve sükün ve refah tesis olu- nacağı beyan edilmişti. Acaba bu gün vaziyet ne hal- dedir? Bir kaç Avrupa gazetesi- 'ne muhabirlik eden M. Nemanof Sırbistanda yaptığı son bir seya- hattan sonra bu hususta şu ma- kaleyi neşretmiştir: Yugoslavyadaki yeni memnuniyetsizlik, — Hırvatistanda Bonsnadaki derecede olmasa da, asıl Sırbistanda da bariz bir su- rette göze çarpmaktadır. Memnu- niyetsizlik gün geçtikçe artıyor. Bu ademi memnuniyetin sebep- leri, başlıca Sırp cemiyeti ve mil- letinin siyasi ruhiyatında münde- miçtir. Sırplar demokrat bir mil lettir. Onlar diktatörlüğe ve mut- lakıyet idaresine alışkın değildir- ler. Elbette Sırpların da nakısaları çoktur, fakat bu nakısalar içinde iş başaranları Allah derecesine yükseltmek ruhu yaktur. Bondan dolayı - Yugoslavda — mutlakıyet idaresi ilân edilince bu keyfiyet Sırpların hayretini mücip olmuş ve bilâhare memnuniyetsizlik do- gurmuştur. Yeni idareden memnun / olnlar darbei devletten doğrudan doğ- raya istifade eden hassa zabitleri ile bazı yüksek memurlardır. Sırp ricali - kendilerinin siyasi faaliyetten ve memleketin mukadderatını — halletmek — işine iştirakten - teb'it edildikleri için memnun / değildirler.. Sırbistanın inkişafında büyük hizmetleri seb- “kat eden siyasi fırkaları zor ve cebirle imha etmenin mukabilinde hiç bir türlü müspet netice elde edilmemiştir / — ğ Yeni rejime isnat edilen en büyük kusur, onun hiç bir türlü üspet programının ve — icat fik- rinin - bulunmamasıdır . Bu yeni idare vaziyetin iyileşmesine değil, kötüleşmesine sebep olmuştur. Hergün -bir çok “kanun — ilân ediliyor, fakat bu kanunlar” kiç bir ciddi meseleye temas etmiyor- lar. Temas etseler bile, onları pek fena surette hallediyorlar. fenadır, mali vaziyeti ise daha beterdir. İktisadi ve m: iyileştirmek için yeni rejim hiç bir sey yapmamıştır. ve yapacak ta dej İstikraz bususunda hiç de yoktur; vergiler eksilmek şöyle dursun, artmıştır. Bütçenin eksil- tileceği tantanalı surette ilân edil- mişken, yeni bütçe eskisine nis- beten 900 milyon dinar fazladır. Bosna-Hersekte kıtlık hüküm- fermadı Bosna müslümanlarına zulümlerile maruf olan adliye nazırı tayin edil- mesi Bosna müslümanları arasında- © kadar memnuniyet: olmuştur ki ora müz lideri olan Spaho kendisine teklif edilen nazırlık çantasını iki defa reddetmiştir. Tereddi ve irtişa ile mücadele meselesi yalnız kâğıt üzerinde kalmıştır. - Parlamento mürakabesi bulunmadığından te- reddi ve irtişa artmıştır. Kastamonu Bankası Kastamonuda ticaret, ziraat ve sanai erbabına kısa vadeli ikra- zatta bulunmak ve bilâmum banka muamelâtile iştiğal etmek Üzere “Kastamonu Bankası,, namile bir banka tesisine karar verilmişti DEREERRRRRRRRRRRRRRÜĞĞÜNÜÇçmia