27 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1929 Havza Halk Gazin da bir yılın tesidi in Havzaya geldiği günü tesit etti N . .. ee | Gazi Hz. nin oturduğu binanın önünde resmi geçit yapılmış Havza 26 (Hususi) — Gazi Hz. | ö lerinin Havzayı ilk teşrifleri tarihi olan 25 Mayıs 335: yıl dönümünü bugün candan ve yürekten kopan emsalsız — tezahüratla kull:ladı. rasime topçu efradı, bütün Meklepler; kasabalılar ve köylerden | gelen binlerce halk - iştirak etti. | Gazi Hazretlerinin ikamat ettikleri | binanın önüne çok zarif taklar yapılmışı, kasaba baştan başa donanmıştır. Merasim alayı büyük mektep meydanınndan hareketle Hükümet caddesini takiben Gazi bir nutuklar söylenmiş e geldi. İki hanım tarafından taşınan, Büyük Halaskârın büyük kıtadaki resmi hürmet mevkün- de asker, halk, mektepliler resmi selâmı ifa ederek tarihi fotoğrafi etrafında geçit resmi yaptılar. Merasim, istiklâl marşı ile başladı. Muhtelif zevat tarafından nutuk- lar irat Ve merasime ni verildi. Gece asker ve mektepliler tarafından — fener alayı — tertip edildi. Şehir baştan başa donandı. Topçu alayı mükellef bir ziyafet verdi. Para sui istimali Tetkikat bir haf- taya kadar bitiyor Ankara 55 (Hususi ) — Maliye Hukuk müşavirliği Düyunu umu- miye sui istimali hakkındaki ev- rakın etkikine devam ediyor. haftaya kadar kararını ver- / mühtemeldir. Gazi Hazretlerinin teşekkürleri Ankara 25 ( A.A) — Riyaseti bur kâtibi umumiliğinden : isicümhur Hazretleri kurban bayramı münasebetile telgraf ve mektupla tebrikte bulunan zevata 've —memnuniyetlerinin iblâğına Anadolu ajansını tavsit buyurmuşlardır. Ağaca çarptı Dün Tarlabaşında bir atamobil kazası oldu iki kadın yaralandı Şoför İsmailin idaresindeki 1-903 zetbük; Wi “düs gece Tarlabaşında bir agaca çarpmıştır. | Musademeden neticesinde yolcu- Madam Eliz ile matmazel « Pangaltıda bir evde fena halde içmişlardir. Bundan sonra kavgaya başleyan dört arkadaş bıçak bi- çağa gelmişlerdir. Neticede Rüstem sol kalçasından Hasan da midesinin altından ağır surette yaralanmışlardır. Mecruhlar hastahaneye kaldırıl- muştır. Bir tane daha? 1-277 üümerolu otomobil dün Pangaltıdan geçerken 20 yaşında matmazel Mari isminde bir genç kıza çarpmıştır. Vücudunun muh- telif yerlerinden yaralanan mat- | mazel Mari hastahaneye yatırıl- mıştır. Şnlı'.'ır kaçmıştır. iltizam şartnameleri Ankara 25 (Hususi) — Göl, , galyan ve saireye ait mültezim- lerle aktedilen mukayele şartna- | melefin Birer suretlerinin merkeze irsali Maliyece vilâyetlere tamim Damga kanunu Maliye vekâleti 4 talimatname gönderdi Ankara 25 (Hüsusi) — Maliyece Damga kanununun sureti tatbikine dair izahname şeklinde hazırlanan Bir nümerolu talimatname damga | pulu amillerine aittir. İkinci tali- matname, damga pullarının ilsak ve iptalile resim ve cezayi nakdinin süreti istifasına dairdir. Üçüncü talimatname nisbi resim- lerden bahis üçüncü faslın ahkâ- mmnı tahlil ve tavzıh etmektedir. Dördüncü talimatname damga kanumunun — muafiyetlerini — izah ediyor. Şirketlere ait aksamın lav- zibi için beşinci bir. talimatname bazırlanmaktadır. Atneslini ıslah Bir çok yerde ayğır depoları açılıyor Ankara 25 |Hususi) — Adana, Cebelibereket ve havalisindeki at cinsinin ıslahı için fevkalâdı hşılmaktadır. .şkhil't :e:ilç:t; Mercimek - çifliğinde büyük bir aygır deposu ga etmeğe karar vermiştir. Depo inşa edildikten ülliyetli. mîîırdı aygır mübayaasına başlanacaktır. Siva- sta ve Malatya çiftliklerindeki Aygırlar tesyit edlecektir. Bu sene şarbon hastalığı zuhuru| muhtemel olan yerlerde hayvanata aşı yapılacaktır. Trabzonda maç Trabzon 25 ( Hususi ) — Dün Tise takımiyle İdman ocağı ara- sında bir maç yapıldı. Maç çok heyecanlı oldu. Lise takımı iki sayile galip geldi. Bu sene de mintıkamızın şampiyonudur. Emin Âli Beyin tahkır ve tazminat davası Muhtelit Hakem umumi ajanı Emin Âli bey tara- fından espak Bahriye nazırı mah- mut Muhtar paşa aleyhine açtığı bilmek için tahkire mevzu teşkil eden istida tarihinin, bilinmesine vabestedir. Eğer istida af ve tecil kanu- nundan evel — verilmiş ise af tecil kanunu dolayısile bu davanın üyetine kanunen imkân yoktur. alık tazminat davası | Harp tehdidi Rikofun nutku | Lehistana fena tesir bıraktı Varşova 25 (Hususi) — Sovyet rusyasının. reisi sövyetler kongrasında irat eyle- diği nutukta Lehistan hakkında söylediği sörler Lehistan pay- tahtında Rusyanın harple tehditte bulunduğu şeklinde telâkki olun- muştur. Mareşal Tilsudsskinin na- giri efkârı (Glos Travdı) bu 'nutka dair diyor ki: Sovyet siyasetinin reisi bulunan zatın beyanatı yeniden ehemmiyet kesbetmiştir. Rikofun tahrikâtına karşı yapı teşkil ediyor. Bu, halkın harpcu- yane efkâr ve hissiyatına bir delildir. Eskimiş paralar Mübadele lâyıhası Mecliste tetkik ediliyor Ankara, 25 (Hususi) — Fersude evrakı nakdiyenin sureti mübade- lesine dair kanun lâyıhası meclisin e encümeninde tetkik edil miştir. Lâyıha bu devrede meclis- ten çikacaktır. mayıs nihayetinde başlanacaktır . İmtihanlar bir buçuk ay devam edecektir. Adliye meslek mektebi Sabık Maraş mebusu Ankara 25 ( Hususi ) — Bir katil meselesinden dolayı on seneye mahküm olan Tahsin bey cezaların tecili kanunundan isti- fade ederek tahliye olunmuştur. Tahsin bey yeni usulü muhar etmek için muhakemesinin tekrar rüyetini talep eyleyecektir. Jandarma Hasan genci iki yerinden yaraladılaa Sabıkalı Jandarma Hasan düm Feridiyede kanlı bir vaka çıkar- mıştır. Bu adam kendi dostunun evinde Ali isminde bir gence tesadüf etmiş ve derhal kavgaya başlamıştır. Bir aralık bıçağını çıkaran — sabıkal Hasan - Aliyi yerinden yaralamıştır . Bir bisiklet kazası Gedikpaşada sakin Şahin Ef. dün Çece Eindiği bisklele buar İsipular geçetkam G yaşmda Şem” seddin isminde ve ehemmiyetli tine sebebiyet vermi Muallim mektebi Önümüzdeki perşenbe — günü erkek muallim mektebinin 83 inci yıl dönümü tes,it edilecektir. ** Mektep kitapları — Devlet matbaası yeni lise kitaplarını ha- zırlamağa başlamıştır. Bu kitaplar gelecek devreye aittir ve Eylüle kadar hazır bulunacaktır. Matbaaya ilâve edilecek olan yeni büyük binanın inşası tahsisat olmadığından tehir edilmiştir. Rikof / yoldaşın | lan allaşlar tehditkârane bir alâmet| Ankara hukuk fakültesinde H imtihanlar Mııd;klkk—:'?r?â e “Ankara 25 (Hususi) — Ankara SĞT Ce l terbiye hukuk. fakültesi. imtihanlarına | abesi müdürü Reçat Şemseddin kematı cezaiye kanunundan istifade çocuga carpmış rette mecruhiye- (Baş tarafı birinci sahifede ) — Pek kısa olmuyor mu ? — Her sorduğunuz suale üç şey söyledim... Kifayet etmez mi? Beyfendi edebi anketler edebiyatta mühim bir mevki tut- mağa başladı.. Siz bizde bu nevin Biraz size bu | iz harikulâde güzel oluyor.. Meraklı ve fevkalâ- | de hareketli.. Kitap halinde bas- tıracak mısıniz? — Aman bastırın, çok iyi olur — Beyfendi sizin ankı meydana çıkarmak istedi | fikir, bir tez mevcut muydu ? — Ben “ Diyorlar ki , yi bir vaziyeti tespit için yaptım.. Yeni- |ler vardı, eskiler vardı, daba yeniler vardı, daha eskiler vardı.. Bunları tespite çalıştır — Anketlerinizi nasıl - yapar- diniz? Müayyen — sualleriniz var mıydı, yoksa her görüştüğünü ayrı ayrı süaller Ucuz et satılacak İştihbaratımıza göre et lica- |retile iştigal eden zevattan ba- |zları aralarında toplanarak | İstanbulun Türk halkının müte- | kâsif bulunduğu Sirkeci, Beyazit, Beşiktaş gibi beş altı yerde ucuz fiatle eyi cinsten et (sattırmağa karar zıı'qludiı. ü — İstanbul halkını memnun ede- ceği şüphesiz olan bu” güzel teşebbüs pek yakında tahakkuk edecektir. B. Ankaradan şehrimize gelmiştir. Reşat Şemseddin B. burada kal- dığı müddet zarfında halk neş- riyatına âit işlerle meşgul olacaktır. Ziraat bankasının Avrupaya göndereceği tetkik heyeti Ziraat bankası tarafından Av- rupaya bir tetkik heyeti gönde- rileceği yazılmıştı. Tetkik heyeti yarın Ankaradan şehrimize — gelecektir. — İstanbul ziraat bankası müdürü Cevdet B. de bu heyete dahil olacaktır. Tetkik seyahatı üç ay devam | edecekti Geceki ziyafet Şehreminile kongra reisi nufuk irat ettiler | Ajanslar kongrası murahhasları şerefine dün akşam Tarabyada Tokatliyan otelinde Şehremaneti tarafından bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette murahhaslarla matbuat mümessilleri ve Emanet erkânı hazır bulunmuşlardır. Şehremini ve Valivekili Muhid- din B. bir nutuk irat etmiş mu- beyani hoş amedi Muhiddin Beyin nutkuna kongra reisi ve Ajans Havas mümessili M. Meno cevap vermiştir. Ziyafet geç vakte kadar devam etmiştir. Feci bir kaza Bir amele elini makineye kaptırdı, baş parmağını | kaybetti Ayasofyada kundura fabrika- | sında çalşan Ahmet usta bu sabah elini destere makinesinc kaptırmıştır. Bu feci kaza netice- sinde beş parm: kaybeden biçare adam baygın ” bir halde hastahaneye kaldırılmıştır. EJebiyatıiiı_ız ne halde — Muayyen - süallerim — vardı, | fakat bu sualleri bazan muhata- | bıma nazaran değiştirirdim... Not | tutmazdım, — konuşur. — sonradan yazardım.. inele — yaklaşmıştık... — Rüşen Eşref beye bir sual daha sordu: — Şekispir meselesini - taki ettiniz mi efendim... — Okudum.. — Bunun hakkında ne dersiniz? — Yalnız okudum derim.. — Fazla rahatsız etmeyi beyfendi... — Efendim cümleye hürmet, | selâm, muhabbet... İşte enstantene mülâkat diye buna derler... Tramvaydan atlar- €n az zaman içinde mülâkat alma rekorumu ben kırdım, en az zaman içinde mülâkat verme rekorunu da Ru- şen Eşref bey fikmet Feridun >* 100,000 hralık tazminat da- vası — C.H.F. İstanbul Vilâyet nezdindeki umumi ajanımız Emin Âli Beyin, esbak Bahriye Nazırı Mahmut Muhtar Paşa aleyhine tahkir ve ayıı zamanda 100,000 lirahk zararı manevi davası aç- makta olduğunu haber aldık. Da- vaya sebep, vaktile İngiltereye sipariş edilen bir gemi bedeline mahsuben teminatsız olarak 20,000 isterlin lirası tediye ettirdiğinden dolayı Divanı âliye sevki takarrür eden Mahmut Muhtar Paşanın İc- ra vekillerine hitaben gönderdiği bir istidanamedeki bazı fıkralar olmuştur. ** Muamele vergisi — Teşviki sanayiden istifade eden fabrika- lardan muamele vergisi alınma- Mması ve buna mukabil verilmekte olan primin kaldırılması için. birliği Ankaraya pazartesi bir heyet gönderecektir. ** Adliye vekilinin beyanatı — Adliye vekili Mahmut Esat B. kadınların belediye - intihabatına iştirakine taraftardır. Bunu iyi ve tabü addeitiğini | söyleyen Mahmut Esat bey, ka- dınlara mebusluk hakkı verilme- si zamanında mevzuu bahsedile- ceğini, kadınların ne zaman ha- kim olacağı meselesile henüz meşgul olmadığını ilâve etmiştir. *& S0 kişilik Bulgar hey'eti Türk-i kep bir Bulgar hvy'eti bu ayın sonunda İstanbul, İzmir ve anka- Tayı ziyaret edecektir. Bu hey'et meyanında Çifçi fırkası kâtil umumisi ve bazı zinüfuz meb'- uslarla “Darülfünun — profesörleri ve ileri gelen tacirler bulunmak- tadır. Yevmi, Siyast yazete İDAREHANE — acımunluk sokağı Telgraf adresi: "Akşam, İstanbul, Telefon | yazı İşleri; içimi istz 1686 Telefon 3 İdare işleri içine çi 34 Günderilen yazlar, sahibine tude eölmen ABONE ÜCRETLERİ “Türkiye içini Sendiği 1700, altı aylığı 900, Üç aylığı S00 kurüş. Ecnebi. memleketler için : Seneliği 3000; alkı aylığı 16007 Uç aylığı 900 kuruştur. Gazeleisi Tlnlardec ms'eliyet kabul etmez,