17 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AAT Z Akşam Tediye günleri — Pazar, salı ve per- şembe günleridir Ankara, 17 (Hususi) — Maliye vezne müdüriyetince yapılan tami- me göre 15 hazirandan itibaren verne tediye günleri haftada üç gün, pazar, Salı ve perşembe olmak üzere tespit edilmiştir. İki bin liradan fazla tediyat salı günleri olacak mezkür günde de para'almak için evrakı muamele- sini mutlak pazar akşamına kadar hazırlayıp vezneye tevdi etmek lâzımdar. Senetsiz tasarruflar Ankara, 17 ( Hususi ) — Tapu ve kadastro müdüriyeti senetsiz hazırlayarak tahkikatın ne suretle yapılacağı her hangi bir tasarruf hakkında senede raptı esnasında me süretle müamele - yapılaca, hakkında bütün teferrüatı tespit suretile tapu memurlarının vazi- felrini teshil etmiştir. Talimatname Vilâyata gönderilmek üzeredir Yunanlılar lyan tayyaresini müsadere etti Atina 15 (faos) — Yunan hü- kümeti tersanemintakai memnuası üzerinden geçen bir İtalyan deniz tayyaresini müsadere etmiştir. iki ki Trabzon 15 (Hususi) — Yom- iki kişi öldürüldü, katil ya- Berlinde arhı Wğîü ) — Şehrin — gimal kısmında vuku bulan bir “arbede esnasında beş kişi yara- lanmıştır. Bunlardan — üçü polis olup yaraları oldukça ağırdır. ikramiyeli mısır tahvilâtı “Kahre 15 (A.A) — Yüzde üç faizli — ve ikramiyeli Mısır. kredi fonsiye tahvilâtının 15 Haziran 929 tarihli keşidesinde kazanan 'numaralar şunlardı. 1886 senesinde ihraç olunanlar- dan 7362 numara 50000 frank kazanmıştır. 1903 senesinde ihraç olunan- dardan 423711 mumara” 50,000 frank kazanmıştır. 1911 senesinde ihraç olunanlar- dan 391394 numara 50,000 frank Kopenhağ konıviıs“i Kopenhağda 25 hazir Zrasına müskirat inhisari iştirak edecekdir. Müskirat müfettişlerinden Naim Cemil B. murahhas olarak kon- graya iştirak edecektir. 'Naim Cemil B. ayın yirmisinde kopenhaga hareket edecektir. Müfekaidin maaşatı ne zaman verilecek ? İtam ve eramil ve mütekaidin maaşları henüz verilmemiştir. Ma- aşların ne zaman verileceğini bu sabah alâkadar makamattan sor- duk. Henüz havale gelmediğ için maaşların ne zaman belli değildir. Müst Bu hafta müskirat “müskirat memurlarına bir buçuk — maaş nisbetinde - ikramiye — verilmesi » takarrür etmiş Şube müdürlerile umumi mü ÜĞLÖi sasaş bttile ikramir ye verilecektir. verileceği Deniz banyoları İzmirde banyo bir mesele şeklini almaga basladı İzmir 14 ( Hususi) — Bundan evel gerek kordon ve ğerek Re- | şadiye yalılar ciheti halkı kendi | banyolarında denize girmekte idi ler. Fakat bügün halk hiç te ümit etmediği bir c daştı: Sıhhiye — müdiriyeti, ve yalılar ciheti sularını tahlil et- miş ve bunları pis bulmuştur. bu münasebetle - buralarda — katiyen girilmemesi için icap edenlere emir vermiştir. Sıcaklar bastı İzmirde banyo için insan sabahlayın ya hk yerdeki incir altına ve yahut ta 3 çeyrek mesafede bulunan Osmanağa banyolarına gidecektir ki bu da bir parça paraya temas eder. Geçen sene de böyle bir emir çıkmıştı, fakat gene herkes bildiğini okudu ve ferah ferah cvinin banyosunda denize girdi. Sıhhiye müdüriyetinin bu emri üzerine banyolarda ucret farkını birdenbire gösterdi. Takımı ken- disine ait olmak üzere bir banyo şimdi 55 kuruştan aşaya düşmiyor. Bu emirden istifade eden ban- yocular oldu. Fiatler etrafındada sıki tetkikatta bulunulması ve bir çarei hal aranması lâzımdır. mirde su işi — zmir 14 (Hüsüsi) — İzmirim yukarı kumpanya sularından isti- fade edilmemektedir. Buralarda | en fazla kuyu suları kullanılmak- | tadır. Bir aile içeceği suyu yarım saatlık mesafeden getirmektedir. Bunu nazarı dikkate alan belediye bu sefer avrupaya yüksek tazil tulumbalar sipariş etmiştir, tulum- balar geldikten — sonra — şehrin yukarı mahallâtına kolayca su isale edilecektir. Tutulan mahkümlar İzmir 14 ( Hususi ) — Ödemiş bapishanesinin duvarını - delerek firar edenlerden 11 mevkuftan dördünün — yakalandığını - haber vermiştim. Tevkif edilenler Öde- miş — civarında — tutulmuşlardır. Bunlardan ikisiTireli Ahmet Tisi eski eşkıyadan ve katilden 10 seneye mahküm - Bayındırlı kerim oğlu İsmaildir. Karacasu- dan Ahmet oğlu Hüseyin de yakalanmıştır. Yakında hepsinin di | Acemi bir hırsız Sabıkalı güruhundan İbrahim dün Karagümrükte bakkal Ahmet efendinin evine girmiş öteberi | çalarken yakalanmıştır. Bir cerh Dün Ahmet isminde bir adam MBeşiktaş - Fatih tramvaylarından birinde tütün amelesinden Hayri efendiyi dövmüş elindeki sırıkla yaralamıştır. Otomobil kazası Şoför Saidin idaresindeki 2-289 nümerolu oltmobil dün Etyemez caddesinden geçerken 5 yaşında Mehmet isminde bir çocuğa çarp- | miş ve ağır sürette yaralamıştır. Sekteden öldü Koço isminde 55 yaşında bir adam dün Kumkapuda kalp sek- tesinden vefat etmiştir. Tren kazası Altı ağır yaralı 'ar yol açıldı Dün akşam şehrimizden hare - ket eden tren Bicer istasyonunda bir marşandizle çarpışmıştır. Bu müsademe - neticesinde trenin makineleri bir birine gir- miş makinistler altı kişi ağır su- rette bazı yolcularda cam parça- larından hafifçe yaralanmıştır. Kaza (mahalline giden imdad treni yaralıları götürmüş hattı da temizlemiştir. Bu sabah Ankara ekspresi tam zamanında- gelmiştir. Bu kaza hakkında zabita şu raporu tanzım etmiştir. Dün gece Ankara treni saat 24,56 da Biçer istasyonunun yanlış yol verme: den dolayı mezkür - istasyonda bekleyen marşandizle müsademe etmiştir. Müsademe neticesinde Makinist Nustafa, ateşci Sabri, makinist Şükrü, ateşci Mehmet, şef dö tren Fikri, gartfren Remzi mecruh olmuşlardır. İki lokomotif ve fürgonlar 5 vagon — kâmilen — parçalanmıştır. Mecruhlar Eskişehir hastahanesine kaldırılmıştır. Z Tahkikat — Sivrihisar — müddei umumisi ve jandarma kaymakamı idare etmektedi Mühim bir dolandırıcılık (Baş tarafı birinci sahifede) (- bonoların sahte-olduğu anlaşılmış ve müddei umumilik ile polise haber verilmişti Yağlıkçı Mehmet Tahir efendi- 'den 900 liralık iki, ve Himmet zade İbrahim Etem beye de iki bono ibraz ederek bu bonoların tediyesini istemiştir. Diğer taraften Bahçe kapıda Sanasaryan hanında 5 numarada mukim Safra zade biraderlerden 1,805 lira kıymetinde iki, Çakmak- çılarda Agopyan hanı altında Nişesteci oğlundan 3 bono ile biner lira, Yağlıkçı Mehmet T: beyin iki bin liralık bonolar - ki Mehmet Tahir namına tanzim edilen bonoyu Ziraat bankası kırmıştır. Çakmakçılar yokuşunda Safa ha- nında Hadde biraderlerden dört bin küsur Hiralık bono, imzalar taklit edilerek banker tefeci oğluna kırdırılmıştır. Diğer sahte bir cek de Ame- rikan Ekispres - bankasına ciro edilmiş, fakat Amerikan — banka- sının nazarı dikkatini - celbetmiş le adliyeye müracaat edil- Nihay et bu sahtekâr P. K. beyin oturduğu Beyoğlunda — Parmak- kapuda bir apartımanda — ve yazıhanesinde —aranılmış, — fakat | bulunmamıştır. Ortadan tagayyüp eden Sahtekârın İzmire kaçtığı söyle- niliyor. Zabıta takibat yapmakta- dir. Dolandırılan para ” miktarı 20,000 lira kadardır. Bir intihar Tabanca ile kendini öldürdü Kadıköyünde Rizapaşa sokağında oturan 25 — yaşlarında İbrahim Şevket elendi dün gece henüz anlaşılmayan bir sebepten dolayı tabanca ile intihâr etmiştirr. Zabıta tahkikat yapıyor. İranda isyan Afiyon memnuiye'! biri 9 haziran tarihiyle atideki telgrafı göndermiştir. Şirazdaki — vaziyeti umumiye abluka ve muhasaradan başka bir şey değildir. İran hükümetine karşı kıyam eden Kaşgar kabile- sine başka kabilenin iltihak eyle- diğini beyan eden haber şüphe- | Lâkin Şiraz etrafında öteden- | şakavet — yapan - hayatlarını şgar kabilesine iltihak ey- lediği muhakkaktır. Hükümet kıtaatı tedafii vaziyette bulunmak — için talimat almıştır. Müzakerat cereyan eylediğinde tayyareler bomba atmıyor. Lâkin şimdiye kadar hükümet ile asiler arasında itilâf hasıl olmamıştır. Şiraz ile Tehran ve Buşir arasın- da Yünkers teyyareleriyle muva- sala devam ediyor. İlk igtişaş şirazın şarkında Ba- borlu ismindeki Arap kabilesinin ısyanından başlamıştır. | İhtilâf afyon inhisarından ve askeri - valılik tesisinden neş'et etmiştir. Sonradan isyan kaşgar kabilesine sirayet etmiş ve kabile her sene yaz mevsiminde şimale göçtüğü halde” bu sene yerinden İkmakta tereddüt etmiştir. * 3 Mayısta müttehit kabail reisi DAli Han valii umumiyi ziyaret edip vergilerin tenzilini, Tücsa tarafından / toplanmasını, askeri valiliğin ilgasını talep etmiştir. Bundau başka Ali Han lin eslihadan tecridi muamelesinin mükellefiyeti as- " Avrupalı kıya- ilgasını / istemişti metin mürakabasına ai reddolunmuş ise de devam etmiştir.Bu sırada hükümet kataatı kamyonlar iletahşıt edil - mişti Şirazın garp ve cenubundaki kabaile hükümet hakimdir. 20 mayısta kazanın işgal ve buraya askeri küvvel / muhafiza / ikame olunmuştur. Lâkin Buşir yolu muhasarada olup telgraf hattı kabile tarafından imha olunmuştur. Şu kadar var ki bükümet garp yollarının anah- tarı olan noktayi muhafaza ediyor. Müahharen — hükümet Baharlı kabilesiyle uyuşmuş ve buradakı kıtaat dönmüştür. G haziranda Isfahan ile tayyare müvasalesi temin edilmiştir. 7 haziranda ası kabail efradın- dan bazıları yere sürünerek tay- | yate karargâhma girmişler ve üç beylik tayyareyi bozmuşlardır. Akşama doğru jeneral Şeykamin kumandasında Tehrandan imdat gelmiştir. Bu kuvvet yolda şiddetle Güreş müsabakası Mıntaka Güreş Heyetinden: 1 — 21/6/929 cuma günü Bey- oğla Halk Fırkasındaki ( Mıntaka İdman salonunda ) Güreş müsa- bakaları yapılacaktır. 2 — Sikletler 56,61,66,7a,78,87 ve daha yukarı olarak - kabul edilmiştir. | 3 — Askeri yurtlar göreşciler künyelerini ve diğer kulüpler de | güreşcilerin — isim, — pederlerinin ismiyle Mıntaka sicil numaralarını havi cetveli göndermeleri lâzum. dir. 4 — Tartı saat 12 den 2 ye kadardır. Müsabaka tam iki bu- çukta - başlayacağından müsaba- | kaların vakti- zemanında - isbati vücut etmeleri tebliğ olunur. — | noksandır.İzmirden sonra Almanyaya Devlet bankamız tedavül bankası olmalı Devlet Bankası hakkında tet- kikatta bulunmak üzere Ankarayı gitmiş olan M. Müller Ankaradaki tetkikatını ikmal / ettiğinden bir de kalarak - İstan- vaziyetini - tetkik isadi M. Müller şu beyanatta bulun- muştur: — Tetkikatım henüz bitmedi- ğinden size netice hakkında bi şey söyliyemem. Fakat elde iti ğim neticeye göre Türkiyede Devlet Bankası vazifesini görmek üzere bir “Merkezi tedavül Ban- kası,, teşkil etmek kabildir. Ankarada idari, mali iktisadi noktai nazardan tetkikatta bulun- dum, oradan Konyaya giderek sulama işlerini tetkik ettim. İstar bulda da mali ve iktisadi bazı — tetkikatta bulunduktan sonra İz- —— mire gideceğim, orada bilhassa —— memleketin harici ticareti ve zirai —— vaziyetini tetkik etmek isterim. Görüyorsunuz ki tetkikatım daha gideceğim ve ağlebi ihtimal Porumu, Dr. Şaht ile görüştukten B sonra, Almanyada yazacagım.Mes'ele odukça karışıktır ve kat'i hüküm verebilmek için bütün esasların bir araya cem'i lâzımdır. Türkiye ziral bir memlekettir. — Memleketi iktişaden yükseltmek için u'nık.iııımîuıiıııı temin ile istihsalâtı tezyit etmek lâzımdır. * Türk - Fransız Fransız müzakeratı neticeye çok yaklaşmıştır. İtilâfnamenin bu gün olmazsa yarın imzası muhtemeldir. * Âli iktisat meclisi — İktisat meclisi âlisi son içtmamı aktede- rek tediye muvazenesi hakkındeki raporu kabul ile, yeni müzakerat mevzuu- için tetkikatta bulunmak üzere Vehbi, Salâhattin, Niyazi, Asım, Bekir, Vehbi, Nurullah, Raif Necdet beylerden mürekkep bir komisyon teşkil etmi; x* İhsan Rifat Bey — Dün Ankaradan — gelen Rüsümat U. Mudürü — hudutlarda bir teftiş seyahatine çıkacaktır. * Rus sefiri gitti — Rus sefiri M. Suriç Ciçerin yoldaş memle - ketine mezunen gitmiştir. * Ahimesut köyünde elektrik— Ahimesuda kadar gelen elektrik hükümet dairesini nurlandırdı. Bu münasebetle Ankara elektrik şir- keti köyde bir ziyafet vermiştir. Akşam yedide Gazi hazretleri köyü otomobillle teşrif etmişler ve asri tesisatı görerek memnun — | olmuşlardır. * Ankara - İstanbul telefonu — İstanbul ile telefon muhaberatı için — tecrübeler — muvaffakıyetle devam etmektedir. Muhaberatın üç güne kadar başlaması muhte- meldir. x* Tacirlerimiz Rusları protesto ettiler — Rusyaya — sevkedilen 15000 kilo deriden 7,000 kilosunu Ruslar geri çevirmişlerdir. Bundan dolayı Rusyaya ihracat yapmış tacirler dün yedişer nüsha protesto çekmişlerdir. Ayni zamanda Tica- vet müdürünü ziyaret eden bu beraber ve sanai sahada tacirlerin Ruslar hakkındaki pro- ©| testosuna ve bir kıla — istidasır Başvekâlete, İktisat — vekâletine, | Istanbul - Ticaret — müdiriyet - ve odalarına, Rus Ticaret mümessil- ine, Matbuat cemiyetinede