23 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1929 İKEAMDAN AKŞAMA | Kolonial şapka 1 ” Dün, dostum Hikmet B beraber yolda gidiyordum; ve, kendisine şu sözleri anlatmakta | : — Azizim, senle ben neye ben- | ziyoruz, biliyor musun? Avrupada davar - yetişti adamlar, ziyan etmezler: onu diri (l lıştırırlar; / öldürdükleri zamanda, etinden yemek, kemiğinden tarak, | derisinden pösteki, ve boynuz- Tarından tutkal, dökülen kanından konservelere salça, kazuratından > gübre,,, ilh,, yapar yasılı bu hayvanın — bir. zerreciğini fade etmeden —atmazlar; işte, | bizde etrafımızda cereyan eden hadiselere karşı, aymı vaziyeti takınmaktayız: Bu hadiselerin biç birini ziyan etmiyoruz; her , yazılarımızdan biri arasına sıkıştırıyoruz : Yanımızda söyleni- bir söz, yapılan bir jest, bir | imik boşa gitmiyor; — mutlal ertesi, yahut daha ertesi gün, | gazele sütununda yer buluyor. Önümüz sıra; bir türk genci | yürüyordu. Sanki İn; iş de, Hindistanda, yahut Afrikada kap müstemlekesinde — dolaşıyormuş gibi, başına koskocaman bir kolo- nial şapka geçirmişti. “ Amma da diye düşünürken, — Devam etsin e... - dedi - b adama ne bakıp kaldın? Bir şey anlatıyordun... “Faraza,.. , dedin, sustın! — Ha, faraza, şapkasından da bilir... T — Hikâye mi, roman mı, hava- dis mi, fıkra m? Başımı geri attım; dudakalrımı büzdün; gözlerimi süzdüm; şöyle bir alıcı gözile baktım: — Pek o kadar iyi cinsinden olmaz amma, bu şapkadan, eh, bir fıkra çıkar! --dedim. ( Vâ - Nü ) işte şu adamın ir mevzu çıka- Buz ihtiyacı ve kar Yaz sıcakları başladığı günden beri buz ihtiyacı daha ziyade art- mıştır. Bir çok yerlerde buz yerine kar kullanılıyor. kar kuyuları hak- kında vaktile emanet bazı esaslar tespit etmiş ve bu şeraiti haiz olmayan kar kuyularına müsaade edilmzmesine karar vermişti. Son zamanlarda yapılan tetki- kat neticesinde kuyularda muhafaza edilen karın sıhhi geraite muvafık olmadıkları anla- şılmıştir. Bunun üzerine şehremaneti za- bitai belediye memurlarına — yeni bir tamim göndermiştir. Bu tami- me göre kar kuyularındaki karlar içilecek ve yenilecek - şeylerde Siyast gazete İDARENANE — acımusluk « Telgraf adresi: “Akşam, istar Telefon v yazı İşleri İçinm İsk 1 Telefon 1 İdare işleri içlm yi Si İG0K EAL gaplar, aha n elt ABONE ÜCRETLERI içini Seneliği 1700, ait Üç aylığı 500 kuruş. Eenebi semileketler için : Seneliği 3000; ala Ağlığı 16007 Üç aylağı 900 kuruştur. Garetemin Ulnlaröne mes'uliyet babul el | Beyazıt meydanı Alısap dükkân ve kahvehaneler kaldırılacak Bayazıt Belediyesi, kendi mm- takası dahilinde b aeve böyük iyet göstermeğe — karar Müdür Kadri B. mın- takanın en müstesna bir mevki- ini teşkil eden belediye binası önündeki caddenin tarh ve ıslahı için geçen sene gösterilen gayreti bu sene bir kat daha tezyide çalışıyor. Geçen sene darülfünundan fen fakültesine kadar devam eden kısın açılmıştı. Bu sene yalnız bu kısma münhasır. olmak üzere, tramvay hattının her iki tarafına birer metro aralıkla kaldırım ya- pılacak, buraya ağaçlar dikilecek ve aralarına sıralar konulacaktır. süretle tramvay ağaçlı bir Bu usul, Ber- iden tramvay caddelerine ayrı bir güzellik ver- mektedir. Bundan başka Beyazıt belediye dairesile Aksaray tramvay hat- tına kadar imtidat eden sahadaki kâğıtçı, kahve, şerbetçi gibi sıra ikkânları, Beyazıt —medresesi etrafındaki ahşap binalar da dahil olmak üzere, tamamile istimlâk ederek açacak ve burası mükem- mel bir meydan haline gelecektir. Bu Vapurların ücret tarifeleri Liman dahilindeki işleyen va- purların ücret tarifeleri yeniden tanzim / olunacaktır. Bunun için komisyon teşkil edilmiştir. Komis- yon yakında içtimalarına başlıya- caktır. Komisyonun tarifeleri tet- kik etmesi iki ay devam ede- cektir. Otomobil seyahatı Bir amerikan otomobi külübü bu hususta izahat istiyor Amerikada bulunan bir otomo- bil külübünden Seyyahin cemiye- tine bir mektup gelmiştir. Bu mektupta Türkiye dahilinde oto- mobil —seyahatı yapmak — için müsait yollar olup olmadığı sorul- maktadır. Mektubu yazan Klüp Türkiye dahilinde bir otomobil seyahatı yapılacağından bahset- mektedir. Seyyahin cemiyeti Amerikadaki otomobil Klübüne lâzm gelen malümatı vermiştir. Köprü üstünde rakı kaçakçılığı Yunanlı Bakla oğlu isminde bir adam dün üsküdara tenekelerle rakı kaçirirken yakalanmış. adli- yeye teslim olunmuştur.* Topkapı haricinde rakı kaçak- çılığı yapan İsmail evinde kazanın başında rakı kaynatırken yaka- lanmıştır. - Derdest edilen 150 kilo rakı 500 kilo cibre müskirat | inhisarına nakledilmiştir. Türk ocakları hars heyeti Türk ocakları hars heyeti bu sene mesâisini tevsie karar ver- miştir. Milt duyğuların tamimi için yeni kitaplar - yazılmaktadır. Ayrıca hars heyeti azaları Ana- doluda bir de tetkik — seyahatı yapacaklardır. Odun, kömür Fiatler elân çok yüksektir, emanet tedbir alacak On beş, yirmi günden beri adamakıllı sıcaklar başladığı halde odun ve kömür fiatleri elân pek yüksektir. Geçen sene bu mevsim 320 - 330 kuruşa salınan odunun | çekisi 420 - 430 kuruştur. Kömür | Hiatlerine gelince bu, hemen kışın | 'en şiddetli zamanındakinin aynıdır. Odun tacirleri fiatlerin yüksek- liğine henüz kâfi derecede mal gelmemesini sebep gösteriyorlar. Oduncular haziranın sonuna doğ- ru çok mıktarda odun geleceğini ve fiatlerin düşeceğini ümit edi- yorlar. Bu vaziyet karşısında henüz kimse kışlık odun ve kömür tedarikine teşebbüs etmemiştir. Her kes gelecek olan odunları beklemektedir. Emanet te bu mesele ile alâkadar olarak şehrin odun ihtiyacının temini için teşe- büsatta bulunmağa karar vermiştir. Anadolu hareketzedelerine muavenet Anadolu hareketi arzı yüzünden musab olanlara tevzi edilmek üzere, Varşova Leh salibiahmer idarci umumiyesi İstambul Hilâli- ahmer — idaresine — 4,100 metro yünlü, pamuklu ve keten muhtelif mensucat göndermiştir. Mezkür mensucat Loc şehri tarafından takdim edilmiştir. Asfalt yollar İstanbul meclisi umisi Haydar- paşa - kocaeli Selâmi Çeşme - Maltepe yollarını asfalt olarak yaptırmağa karar vermiştir. Bu yollar 23 hazirandan itibaren Yapılacaktır. Parmakların ucunda dans Mtmazel Joyce Mürrey. Metro Goldvin filim şirketinin genç yıl- dizlarından biridir. ve parmakla- rının ucunda çok iyi dansetmekle tanınmıştır. Geçende yapılan bir müsabakada 8 saat mütemadiyen | bu suretle dansetmiştir. Fordun fahrikası Tesisat temmuz | zarfında ikmal — edilecek Fordun tophanede yaptırmakta oluğu depolar önümüzdeki tem- muz zarfında ikmal edilecektir. Temmuzdan sonra — amerikadan fabrika alât ve levazımatı gelecek ve fabrika hazırlanacaktır. Nişantaşı yangını ve itfaiye Terkos borularındaki susuzluk- tan dolayı Nişantaşının büyük bir tehlike geçirdiğini dün yaz- miştik. Yangın çıkar çıkmaz, sabahleyin borularda su bulun- duğu halde bilâhare su kesilmiş, fakat şirkete vaki olan şiddet mMüracaatlar üzerine şirket su vermiştir. İtfaiye gurupu susuzluğa rağmen ümidin fevkınde gayret göster- miştir. Hatta mezun — bulunan İstanbul gurup âmiri Mustafa B. bile yangına gelmiş ve çalışmıştır. İtfaiye müdür vekili İhsan beyin gayreti de mahalle halkınca şük- ranle yaddedilmektedir. Hatalı yazılar Bazı devairde memurların hatalı yazdıkları görülmüştür. Bu gibi memurlara yazılarım tashih etme- leri ihtar edilmiştir. Fakir çocuklar için süt damlası Fakir çocuklar için bakım yurdu ve süt damlası ittihaz edimek üzere Gedik Ali paşa mederesesi idarei hususiye tarafından tefrik edilmişti. Esasen her türlü ihtiyaca elve- rişli tarzda inşa edilmiş olan bu bina az bir himmet ile kabili sükna bir hale getirilecektir. İdarei hususiye binanın tamirine yakında başlayacaktır. Okturuva Vapurcular iktisat vekâletine müracaatla | İtiraz ediyorlar Şehremaneti yeni satın alınan vapurlardan okturuva resmi ala- caktır. Vapur sahipleri bu resme etmişlerdir. Hükümet vapurlardan gümrük resmi almadığı halde okturuva resminin alınması rafından mantıksız Hacı Mehmet bey İskân umum müdürü Hacı Meh- met B. pazartesi günü Seyrisefain vapurile Samsuna hareket ede- cektir. Hacı Mehmet beyin bu seyahatı bir ay devam edecektir. Tayyare makinist mektebi Bu sene tayyare makinist mek- tebine 35 talebe alınacaktır. Ge- | çen sene alınan gençlerin göster- | dikleri muvaffakıyetler takdirlerle karşılanmıştır. Mektebin kadrosu tevsi olunmuştur. Eski harp masalları Halk bilgisi derneği Anadolu- daki şubelerine yeni bir tamim göndermi Bu tamimde şubelerin harp masalları ve türkülerini toplama- ları bildirilmektedir. Şubeler eski barpler hakkında söylenen fıkraları, hikâyeleri top- hyacak, merkeze gönderecektir. az Sabife 3 Çocuk Dünyası 7 Haziran 1929 nus- hamızdaki AKSARAY Bilmecemizi halledenler Kur'a keşide edilerek birinciliğ Fatihte hoca üveys mahlesinde kız lisesinden ilet H. kazan- mıştır. Fazilet hanımın matbaamız daki / hediyesini — aldırması - rica olunur. 2 inci olarak galatada (SenBenoi' lisesi Gncı sınıf — talebesinden Mehmet Rauf, 3 üncülügü de Bandırmada mütekait Ahmet B mahtumu Riza beyler kazanmış: lardır. Kitap kazananlar: 1- Kabataş lise 495 Selâhatlir B. 2- ankara kız lises” Leman H. 3-Kızıltoprak muhtelit türk mek: tep Şakir Muvaffak B. 4 - Fatih T9uncü mektep Kemal B. 5-gelen beviden Selâhettin B. ( Bandırm kız mektebi 215 Emine İzzet H. 7 - Kasımpaşa 9uncü — mektep Hakkı Nadir B. 8 - Galatasaray lisesi Orhan B. 9-Kandilli orta mektebi Bedia Erşet H. 10-Arna- vutköy amerikan kollejinde Vecihı Ziya H. 11 - B. 4 talebesinden 42! Sedat Süleyman B. 12 - Üsküdardı Vecdet Şevki, 13 - Unkapanı Sa- lihpaşa No. 24 Nurettin Halil B. 14 - Müfettişlik kaymakam Hakkı B. kerimesi Vedia H. 15 - Küçük millet Han Mahmut Zekâi B. 16 - Kızıltoprak Esat Muzaffer B. 17- Kadıköy Şehap Sıtkı B. 18 - Da- rüşşafakadan B90 Fehmi B. 19- Abut efendi konağı Nejat B. 20- Darüşşafakadan 968 Tursun. B. Asri sandalyalar Bu sandalyalar çelikten yapılıyor ve toz tutmiyor Asri bir koltuk Asrilik ve teceddüt medeniye- her türlü vesaitine girmiştir. Şimdi her şeyde sadelik, kullanış- hk ve metanet aranıyor. - Âvru- pada mefruşat bile bu asrilik kaidesinin haricine çıkmamıştır. Şimdiye kadar en ziyade bina | inşaatında kullanlan demir ve çelik şimdi “asri binaların salon- larına nüfuz etmi, mefruşat ve sandalya ve koltuk- lar kamış gibi içi boş çelik çu- buklardan imal olunuyor. Berlinde sanayüi nefise müzesinde “şandalya, namı altında sırf asri vsüldeki çelik sandalyalara dair ir sergi küşat edilmiştir. Çelikten mamul olan bu sandalyalar muh- | telif nevidir. Bir kısmı bildiğimiz | gibi dört ayaklı isede ayakları oluklu olduğundan birbirin içine girerek yarım duzine — sandalya bir sandalyalık yer işgal ediyor! Diğer bir nevi de kızak gibi olup gayet sadedir. Hem şekli hem de istirahatı ahenkleştirerek telif eden başka bir sandalya da ameliyat —masasına - benzemekle beraber gayet kullanışlı ve rahattır. Yeni usul sandalyaların toz tut- masına imkân yoktur.