12 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sayfaya ait küpürler

Bliyllk adada Maden caddesi berbat bir halde Büyükada belediyesi bütün nazarı dikkatini yalnız Nizam caddesine atfeder....
 Yeni neşriyat : Mihanik Müellifi: Doktor Kerim bey, 7 cilt, Istanbul 1928 Memleketimizde bilhassa son senelerde fenni...
 edikodu : Fatma Hürriyet Hanım Tanıdığım bir ccnebi kadının İkamet vesikasını yaptırmak Üzere, geçen gün, karakola gittim.
 Gizli mecruhlar Sık sık aaîkan gazinolar kapatılacak Şişliden Hürriyeti Ebediye tepesine giden cadde üzerindeki gazinolarda
 Meyva bollandı Bir kaç günden beri meyva bollanmıştır. Çarşılarda hemen türlü meyva vardır. Bu sene fiatlar nisbeten ucuzdur.
 Ada çamları Kış girmeden evel çamların tedavisine başlanacak Ada çamlarının Emanete devredildiğini yazmıştık Emanet ve Evkaf
 Telgraf muhaberatı Telgraf müdürü teehhur yoktur diyor Son zamanlarda telgraf muhaberatından şikâyetler çoğalmıştır. Ekseri
 Belediye cezalarına itiraz Vilâyet daimi encümeni, belediye cezaları hakkında verilen itiraz istidalarının ne şekilde olması

Fatma Hürriyet Hanım Tandığım bir cenebi kadının İkamet vesikasını — yaptırmak Bzere, geçen gün, karakola git- tim. Memur beylerden biri, bizim işle meşgul - bulunduğu - sırada, komiser muavini, kılığı kıyafeti, yüzü gözü epice düzgün, 30-35 İik bir hanımı istintakla uğraşı- yordu. — Fatma Hamide Hanım, Fat- ima Hamide Hanım!... Saklamağa fağraşmıyın! - İşte, — mesele, tabak i meydandal Nufus tezkereniz- tahrifat mnizin ismine dokunmamışsınız.Te- vellüt tarihiniz, mahalli velâdeti: de doğru ... İllâ , kendi isminiz Fatma Hamide olduğu halde, usullacık Hamide, yi kazımış, yeri- »e Hürriyet diye yazmışsınız. Bu tahriften maksadınız ne? Ketmi hüviyet mi?? Sirkat mi?? Dolan- gincik mi?? Sui istimal mi?? | Söyleyin bakalım! Muavin Bey, muhatabının ciğe- Tindekini okumak — ister gözlerini kadına - dikr tersile, nüfus cüzdanına “pat pat,, vuruyordu. Kadından cevap bek- liyordu. Kadın, gözleri sulanarak itirafatta bulundu: — Evet muavin Beyl., Cüzda- nımda söylediğiniz gibi tahrifat yaptım. Fakat, bunun sebebi, hırsızlık, dolandırıcılık, sui istimal filân değildir. Anlatayım : Yaşım, JAf mabeynimizde, 30 u geçi dir. Amma, kuzum, bunu kimse- ye söylemeyin, kimseye söyle Mmeyim, muavin Bey! Geçen sene sağlam şahitler bulup tashihi sin yaplırdım. Tevellüdümü 1324 e, yani, Meşrutıyet'in ilk sene- sine tahvil — ettirdim ... Lâ- kin, son zamanlarda, ir cihet mazarı dikkatimi celbetti, (ki | bu cihet, başkalarıın da nazarı dikkatini celbediyordu : ) ismimin - Sultan Hamidin ismine atfen - Hamide olması,.. 1324 de doğan bir çocuğa, © müstebidin ismini koymak, hangi babanın baddine?... İşte, efendim, bunun içindir ki, sırf kadınlık hissime uya- rak, tevellüt i, ismiz de değiştirdim. Öyle ya: Hürfiyet isimli bir kadının 21 den fazla olacağını kim tahmin eder?. Kor gibi, — Haydi, Hanım | -dedi.- Bu Muharref cüzdanı imha edelim. Gazeteye ilân ver de, zayiinden jyenisini çıkart. muavini de, bizim yya ) Seyyar satıcılardan bir şikâyet Bazı bankalar postahane karşı- sında bulunan seyyar satıcılardan şikâyet etmektedir. Bankalardan biri alâkadar daireye gönderdiği bir mektupta satıcıların sesinden bankada telefon — muhaberesine ve hesap yapmağa imkân kalma- dığını bildirmiştir. Bankaların bu Şikâyeti şehremanetine bildirilmiş. Veremle mücadele cemiyetinin rozetleri Veremle mücadele cemiyeti ge- çenlerde rozet tevzi edecekti. Fakat, rozet tevzi edecek hayır müesseselerinin rozet günleri he- yeti vekile tarafından tesbit eç diğinden bundan vaz geçilmişt İstanbül verem mücadele cemiyeti için rozet tevzü İstanbulun istihlâs. günü olan 6 teşrir Ticaret odası meclis azalığı eli Ticaret odası meclisinde mün- | hal iki azalık için bugün odada intihabat yapılacaktır. Telgraf muhaberatı | Telgraf müdürü teehhur yoktur diyor Son zamanlarda telgraf muha- beratından şikâyetler çoğalmıştır. Ekseri ticarethaneler telgrafları- nn mahallerine geç vasıl oldu. ğundan bahsetmektedir. Telgraf muhaberatının bu süretle devam etmesi süratle muhabere etmek maksadını temin edemiyor. Bu şikâyetler hakkında Posta ve Telgraf baş müdürü Hüsnü B. bir muharririmize şu izahalı ver- miştir: Telgraf muhaberatından şi- kâyet edenler madde tasrih etme- lidirler. Bundan bir müddet evel bazı arızalar vardı. Bu arıza Sivas ve Diyarıbekir arasında hatların bozulmasından ileri gelmiştir. Şimdi bu hatlar tamir edimiştir. Bu günlerde muhaberatın geç kalmasına bir sebep görmiyorum. Belediye cezalarına itiraz Vilâyet daimi encümeni, bele- diye cezaları hakkında verilen itiraz istidalarının ne şekilde o ması (ğzim — geldiğini tayin için |gibi, bu kabil itiraz istidalarını 2 nas-) haolarak tanzım edilmesi ve birinin vilâyete, digerinin emanete tebliği 've emanetin mütalâası alındıktan sonra bir karar verilmesi husu- sunu muvafık görmüştür. Emanet verilen cezaların müessir - olması için bu usulun doğru olmadığı, esasen belediye cezalarının umumi abkâma tabi olduğu fikrindedir. Gizli mecruhlar zinolar kapatılacak Şişliden Hürriyeti Ebediye tepe- sine giden cadde üzerindeki ga- zinolarda son günlerde vakalar çoğalmıştır. Buna sebep bu gazinolara bir çok fahişelerle sabıkalıların gitmesi ve sarhoş olarak kavga etmeleridir Buralarda vuku bulan bazı cerh vakalarının ört bas edilerek jandar- madan gizlendiği de anlaşılmak- tadır. Meselâ geçen bir gece Arap Mehmet isminde biri ağır surette yaralanmış ve gizlice tedavi altına alınmıştır. Fakat jandarmalar va - kayı haber alarak tahkikata baş- lamişlardıı Eleni is olarak yakalanmıştır. |— Hükümet bu ciheti nazarı dik- kate alarak sık sık kavğa ve vak'a çıkan gazinoları kapatmağa karar vermiştir. Posta ve telgraf işleri Posta ve , telgraf için şehrimizde Alman mütehassısla- rından mürekkep bir heyet bu- lunmaktadır. Heyet dün Paket postahanesi — muamelâtım — tetkik etmiştir. mütehassıslar heyeti posta ve telgraf işlerini tetkik edecekler, muamelâtın daha süratle olmasını İ temin çarelerini araştıracaklardır, | inde bir kız da mecruh otomobille — kaçırılırken emanı Tt ıt etmiştir. Vilâyet | tncümenl, gAA tü çkaka Sık sık v_aîm—akan ga-|| Tayyare piyankosu bugün çe- kiliyor. Dün son gün olmak dola- yısıyla henüz biletlerini tebdil etmemiş olanlar gişelere koşmuş- lardı, Bu sebeple satış gişelerinin önü çok kalabalıktı, Miotör gezintileri Sıcaklar dolayısıyla son günlerde motörle gezintiler fazlalaşmıştır. Galatada köprünün Haliç cihetin- de her zamandan fazla motörbot toplanmıştır. Bilhassa cuma gün- leri bunlar erkenden tutulmakta ve akşama kadar Marmara ve Boğazda dolaşmaktadır. Meyva bollandı Bir kaç günden beri meyva bollanmıştır. — Çarşılarda hemen türlü —meyva - vardır. Bu sene fiatlar nisbeten ucuzdur. Armut, kayısı 40, zerdali 25, şeftali 50 kuruşa satılıyor. Karpuz, boyuna güre 10-40 kuruşatır. Bir kaç günden — beri fazla kavun da gelmeğe başlamıştı Salamis zıhlısı Bir rivayete göre de Yuna- nistan zıhlıyı almayacak Atinada — münteşir Akropolis gezetesi yazıyor: Mevsuk bir men- badan aldığımız malümata göre hükümet Salamis dretnotu hak- kında kat'i bir karar vermiştir. Bu karara göre Yunanistan Salamis dretnotunu almayacaktır Zira bahriye destigâhi mukavele ahkâmına riayet “etmedi zallının hazırlanabilmesi sene müddet geçmesi gibi iki Ada çamları Kış girmeden evel çamların tedavisi- ne başlanacak Ada çamlarının Emanete dev- redildiğini yazmıştık Emanet ve Evkaf memurları çamların saha- Sını tespit ederek teslim ve teseb- lüm — muamelesini yapacaklardır. Bu tesellüm muamelesinden sonra çamların islahi için teşkilât ya- pilacaktır. Emanet çamların ne - süretle tedavi edileceğine dair — mutaha- asısların - malümatma — müracaat edecekür. — Çamlardan — bazıları tamamile kurumuş ve neşvü nema kabiliyetini zayi etmiş olduğun- dan hastalıkları diğerlerine sirayet etmemek için bu ağaçlar keşilecek, yaprakları üzerindeki muzir haşereler yakılmak suretile imha edilecektir. Emanet, kış girmeden evel ilk tedavi tedbirlerini tatbik etmeğe başlayacaktır. Büyük adada Maden caddesi berbat bir halde Büyükada belediyesi bütün na- zan dikkatini yalnız Nizam cad- desine atfeder. Halbuki - Büyük adanın Nizam caddesi derecesin- de geniş ve köşklerle dolu diger bir ana caddesi daha - vardır ki © da Maden tarafıdır. Bu cadde üç seneden beri tamir edilmemiş, sivri taşlar yerlerinden fırlamıştır. O surette ki bu taşlar insanın ayağına batmadan Ma- denden geçebilmesi kabil değildir. Belediye dairesinin Maden cad- desini bir an evvel tamir etme- sini ve bu tarafta oturanlara üvey evlât muamelesini yapmak- tan vaz geç mesini temenni ederiz. Tütün mahsulü Zürra bu sene fazla fiatle satıyor Tütün inhisarı umumi müdürü Behcet B. bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur. — Bu sene, geçen — seneye nisbetle zurra tütünleri yüzde on beş nisbetinde fazla fiatle satmak- tadır. Bu sene iyi tütün olarak istihsalât 40,000,000 milyon kilo- dür. — İstihsalatın - kısmı azamı hemen hemen satılmış gibidir. Tütünlerimizin nefaseti hakkında bilhassa Avrupa tütün mutahassıs- larından takdir mektupları alıyoruz. İdaremizde muamelât çok mü- kemmeldir. Bizzat yaptığım teftiş- lerden ve müfettişlerin teftişatı neticesinden çok memnunım . Büyükada iskelesinde taaffün ükada halkı vapurlara girip çıkarken - hissettikleri fena bir kokudan — müşteki İskelede mevcut halâ bu pis kokuyu neş- rediyor. İdare etrafa fena koku yaymaktan başka bir faidesi o- anıyan — buhalâyı kapatmalıdır. Bizli bir randevu yeri Beyoğlunda Asmalımescitte bi otelin gizli randeyu yeri yapılı zabıtai ahlâkiyece haber alınmış, evelki gece otel taharri edilerek tavan arasında tozların ve örüm- ceklerin içinde üstü başı temiz dört kişi ile altı kadın bulunmuş- tur. Ötel sahibi hakkında takibata başlanmıştır. Mihanik Müellifi: Doktor. Kerim bey, 7 cilt, Istanbul 1928 Memleketimizde bilhassa son senelerde fenni neştiyatın fikdanı dolayısile hissetmekte olduğumuz teessürü izâle eden mes'ut bir hadise, Doktor Kerim beyin yüksek mühendis mektebi talebe- leri için yazdığı “ Mihanik , kita- binin intişarı olmuştur. Bu hadise üzerine türk ger liğinin, ve Türk mütefenninlerinin nazarı dikkatini celp etmeği bir vecibe addeyledim. ! Tahlili mihanike methal olmak üzere yazılan bu eserde prensip- ler, haiz oldukları ehemmiyetle izah edilmiştir. Bazı “müelliflerin tecrübi bir ilim olan mihaniki fiziki mahiyetini gaip ettirip ona hendesi bir mahiyet atfetmeleri kadar batalı bir yol takıp edilemez. Zira bu nevi bir terbiye olmuş olan zihinler fizik düsturlarına verilebilecek tefsirlere — yabancı kalırlar ve bu yüzden malümatları 'ne kadar vasi olursa olsun, yeni fizik nazariyatını ifade edemezler. Prensiplerinden bahs ederken, mücllif, (Nevtu) dan bize münte- kil klasik mihanikte mekân ile zemanın mutlak olarak telekki edilen mahiyetini izah ederek, karilerini, (Einştein) nazariyesine hazırlamış oluyor. * Bu nazariye hakkında, (m. Bo- vosse) gibi oldukça maruf bazı fizik müderrisleri bile, © kadar yanlış fikirler, esassız itirazlar dermeyan etmişlerdir ki, Kerim bey tarafından bu hususta sarih malümat verilmiş olması şayam umumiyetle “hareket, 've “kuvvaniyet, namile iki kısma ayrıldığı ve müvazenet ise kuvva- * niyetin hususı bir şıkkı olması hasebile, bu eserde evvelâ “hare- ket,, den bahsedilmesine - inlizar olunurdu. — Halbuki — talebesinin riyazi malümatile müvazi gitmeğe mecbur olan muellif, bu maze- retini beyan ederek evelâ “ mü- vazenetten, başlamıştır. Yüksek fizikte çok kullanılam “hesabı şuai, de bu eserde izah edilmiş ve bazı davaların isbatın- da kullanılmıştırki bu da bilhassa fen fakültesi talebeleri için bilin- mesi lâzım malümattandır. Dr. kerim bey, her mebhasa ait mufassal tarihi malumat ver mekle karilerinin mihanikin esa- satına daha ziyade nüfuz etmele- rine fırsat vermiştir. Hülâsa, karilerini pek çok dü- şündürmeğe m eden bu eser, türk gençli matını yükseltmeğe hadim olmak- la, memlekete metten dolayı müellifini an samim tebrik ederi Zonguldak yi mektebi müdür vekili müderris M. Refik Yevmi, Siyasl gazete İDARENANE — acımuslak sokağı Telgraf adreslı YAkşam, lstanbul, Telelon » yam İşleri İçini lti 1686 Telelem « İdare İşleri için çi NSE Oönderüna yanlar, ahi indü el ABONE ÜCRETLERİ Türkiye İçini Seneliği T, alli $00 kuruş. Ecnebi Seneliği 3000 a aykı ayhğı 1600 Üç aylığı X9 kuruştur.