22 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

HĞE l aa ğ 22 Temmuz ın9 Hükümetin müte- cellidane hareketi memnuniyetle karşılandı Ankara, 21 (Telefon) — Hükü- metimizin bu seferki müzakeratta mütecellidane hareketle vatandaş- larımızın hukukunu muhafazasına çalışması — burada — büyük — bir memnuniyetle telâkki edilmiştir. İnkıta haberi esasen beklendiğin- den ve Yunanlıların takip ettikleri siyasetleri hiç de hayreti mucip olmadığından hükümetimiz vatan- daşlarımızın hukukunu — muhafaz etmek üzere her türlü tedbirler ittihaz edecektir. Hariciye vekilimiz Yunan sefi- rile dünkü mülâkatı neticelerini dün gece telegrafla İsmet Paşa Hz. ne bildirmiştir. Zarar bir milyon Ankara itfaiyesi taltif ediliyor Ankara 21 (Telefon) — Yangın tahkikatı devam ediyor. Felâket- zedeler tamamile yerleştirilmiştir. Bir yandan mağaza sahipleri işe yarayan enkazı arabalarla Ilkkdıyoı—h Emahet te bu hususa $00 araba tahsis etmiştir. Bugün askeri bir. /grupta ameliyata iştirak edecek- tir. Yangın yerlerinde kısa bir zamanda tathir edilecek yeni plâna göre sokaklar ,caddeler açıla- cak ve derhal inşaata başlanacaktır. Ateşin itfasına cansiparane ça- lışan itfaiyenin taltifi için 80,000 lira tahsis olunacaktır. Zarar ve ziyan — bir tahmin ediliyor. Moskova sefirine bir ziyafet verildi Ankara, 21 (Telefon) — Hari- ciye Vekili burada bulunan Mos- #skova sefirimiz Hüseyin Ragıp B. şerefine bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette hariciye erkâni hazır. bulunmuşlardır. Ragıp B. hariciye ve İktisat Vekillerile ha- riciye tücaret işleri ve tücarımı- zın gi ü müşkülat etrafında temasta bulunmuştar. Netice hakkında Hüseyin Ragip beyden malümat istedim. Ceva- ben : “ Hariciye ve İktisat vekili beyefendilerle görüşmekteyiz. Bu hususta şimdiden bir şey söyleye- mem. ,, demiştir. Sondakika Harp mı? Ruslar iki mevkii | zaptettiler Pekin 21 (AA) — Rus kıtaatı | Bagraniça ve Mançuli mevkilerini işgal ettiler. Harbindeki Rus baş şenbenderile bötün maiyeti tevkif edilı Harbinde panik hüküm sürü- yer. milyon lira Defterdarlar arasında tebedülât | hastalıklarını tetkik etmekte olan | beyle birlikte bazı bağları gezerek | Hayvanatı ıslah Macaristandan 1200 damızlık hayvan getiriliyor Ankara 21 (Hususi) — İktisat vekâleti hayvanatı islah ve tek- sir 100 bin liralık bir tahsisat ayırmıştır. Bu — parayla — Macaristandan 1200 damızlık hayvan / mubayaa edilecektir. Damızlık hayvanlardan bir kısmı balka tevzi edilecek, bir kısmı da karaca bey harasına gönderilecektir. Zabıta memurlarına mesleki konferans Ankara 20 ( Hususi ) — Adliye vekâleti - vilâyetlere — gönderdiği bir tamimde zabıta memurlarına mesleki konferanslar verilmesini bildirmiştir. » Fındık mahsulü Trabzon, 20 (Hususi ) — Bu sene bu havalide bütün tahmina- tın hilâfına tabü arıza ve hastalık dolayısiyle fındık 200 bin kantar- dan 100 bin kantara düştü. Alivre satış yoktur. Yapanlar bile zarar korkusundadır. Zafranbolu - Karabuk hattı Zonguldak 20 (Hususi) — Zaf- anboluyu Ankara - Filyos demir yolu istasyonuna rabtedecek Zaf- ranbolu - karabuk - yolunun keş- fiyatı bitmiştır. Teşekkür heyet- lerile halktan bir çok zevat oto- mobillerle karabuk mevküne git- mişlerdir. Büyük sevinç tezaburatile yolun açılmak merasimi icra edilmiştir. Demir yollar umum müdürü İzzet bey ve sair zevat otomobillerle Filyos - Karabuk hizmet yolunun ve hat inşaatının tefti çıka- caklardır. Dalgalı borçlar Hükümet eski borçları sür'atle Ödeyecek Ankara 20 (Hususi) — Dalgalı borçlar kanuniyle - vekâlet 1927 senesi nihayetine kadar bütün borçların miktarını anlayacaktır. 1930 Şubatına kadar maliyenin borçları yekünu anlaşılacaktır. Eski burçların sür'atle tediyesi için bükümet teşrinisanide mec- listen tahsisat isteyecektir. Diğer borçların senelere taksimi| gu süretle olacaktır: Meselâ, ilk sene bir borcun 100 liraya kadarının tamamı 1000 den fazlası için yüzde 25 ve ya yüzde 4Ümi verecek, mütebakisi diğer senelerde ödenecektir. yapılacak Ankara 20 (Hususi) — Defter- darlarla bazı vilâyet muhasebeci- leri arasında yeniden bir takım tebeddülât yapılacaktır. Üzüm, tütün ve zeytin hastalıklarını tetkik Manisa 20 (Hususi) — İzmir mın- ında üzüm, fütün ve zeytin tal | | | iktisat vekâleti haşarat mutahas- | sısı müderris Recep bey şehrimize | gelmiş ve ziraat müdürü Ali | Alaşehire gitmişlerdir. | deki bağlar gözden geçirildikten sonra kasaba, Salihli, Akhisar Alaşehir- | şimali Mançoryada bulundu bağları ve tütünleri tetkik edile- cektir. (Baş tarafı birinci sahifede ) ittuğu yoldan inbiraf etmiyece- ğini beyan etmişlerdir. Huduttaki Rus kuvvetleri Şanghay 20 | Nususi | — Buraya gelen malümata nazaran Rusların Mançurya bududunda gayet asri bir suretle techiz edimiş dört fırkası vardır. Bu fırkalar. Vlâdi- vustok, Blago Lçenski, Çita şe- hirlerinde - bulunuyor. - Çinlilerin ları kuvyetler 260000 ki oluyor . Bugünkü vaziyete nazaran fai- kiyeti askeriye ruslardadır. Ruslar rusyadan yeni kuvvetler de celbe- derek Mançuryayı tehdit edebilir- ler. Bir çinli menbadan varit olan habere nazaran ruslar Usuri nehri üzerindeki demiryolo köprüsünü berhava etmişlerdir. Rusların Mançuriye girmesi sebebi harp addolunacak Nevyork, 20 (A.A) — Şanghay- dan gelen bir telgrafa nazaran hariciye nazırı M. Vang Çinin Kellog misakını imzalamış oldu- gunu unutmadığını söylemiş, yalnız Soyvetlerin Mançuriye asker ithal etmeğe matuf her hareketlerinin Çin hükümet ve milleti tarafından bir harp sebebi telekki olunaca- ğını ilâve eylemiştir. Vaziyet vahim Ruslar Çin şimendüterinin köprü başını işgal ettiler Londra 20 ( Hususi ) — Gaze- telerin Çinden aldıkları ” haber: lere göre “Ruslar Çin şimen- | düferlerinin başladığı hudut üze- | rindeki Mançuli mevküni — işgal ettiler Rus nüfuzu altında bulunan Mangolistan mintakası seferberlik ilân etmiş, 27000 askeri Çin hu- duduna gönderilmiştir. Rus Filosu Vladir İrtişa tahkikatı Reşit Saffet beyin muavin.Ahmet Süleyman (Kaptan) Mecdullah, Nuri Cemil, Osman Alem Haseni, akıncı Şevki, Mem- duh, Zübeyir, Huda Fuat Sadı- kuşşehri Beylerdir. Misafirlerimiz. kendilerine be- yanıhoşamedi eden muharrimize İstanbula gelmekten pek mem Bir kadın yandı Sokak ortasında çayır çayır yanan kadın Zabıta esrarengiz bir vakanın tahkikatı ile meşguldür. Dün saat 15 buçukta Pangaltıda ey- tamhane — sokağında — Bomonti bahçesinin arkasında bir ihtiyar kadının yarı ölü bir halde yattığı zabıtaca haber almmıştır. Bunun üzerine polis memurları vaka mahalline gitmişler, hakikar ten 60 yaşında bir kadının sokak ortasında cayır cayır — yanmış olduğuun görmüşlerdir. Alevler içinde çırpmarak - ölü haline gelen — meçhül — kadın baygın - bir halde otomobil ile Etfal hastahanesine sevkedilmiştir. Yapılan tahkikat neticesinde bu kadının Anastasya ismini taşı- dığı anlaşılmıştır. Lâkin madam Anastasya kendine malik olmadığı | için kadının nasıl yandığı ve buraya ne sürette geldiği, yahut ğetiri- malüm di Tahkikat ildi ihbarı tetkik edilecek | Bugün irtişa maznunlarının mu- vaceheleri yapılacaktır. Maznun- ların ifadelerindeki — mübayenet üzerinde meşğul olunacaktır. Bugünkü muvaceheden - şayanı dikkat neticeler elde edileceği tahmin olunmaktadır . | Zaten tahkikattan - müstantıklık matlüp neticeyi elde etmiştir. Verilen ziyafet, otomobil, piya- no hediyesinin esası anlaşılmıştır. Şirketin — defterlerinde — görülen masraflar da tespit olunmuştur. Bütün şirketlerin hesabatında hediye ve ziyafet masrafları görül- düğüne dair “Kocaeli — mebusu Reşit Saffet B. tarafından orlaya atılan mesele hakkında müddei umumi Kenan bey bir muharrimi- mize demiştir ki: — Reşit Saffet beyin beyana- tını okudum. Mesele çok mühim- dir: Binaenaleyh mühim bir ihbar karşısında bulunuyoruz. Derhal meseleye vazıyet ede- ceğiz. Reşit Saffet beyin ifadesine 'ne zaman müracaat edeceğimizi bilmiyorum. Fakat pek yakında meselenin hakiki — safhası — anlaşılacaktır.,, Müddeij umumilik vaziyeti Ad- liye vekâletine bildirmiştir. | üştür. yapılıyor. 23 ve 24 temmuz bayramları Yarın meşnitiyeti idarenin ilâ- nına ve mutlakıyet idaresinin lağ- vına müsadiftir. 53 (10 temmuz ) bayramı mü- nasebetile bülün resmi daireler tatil olunacaktır. Yarın bütün devair ve müessesat Türk bayrak- larile tezyin edilecektir. Salı günü de Lozan muahede- sinin imzası gününe — müsadi olduğundan Lozan zaferi tesit edilecektir. Ancak salı günü de- vair ve müessesesat açıktır. Tütün inhisarının mukavva fabrikası Tütün inhisarı umum müdürü Behçet B. Ankaradan şehrimize gelmiştir . Behçet B. Açılacak olan mükav- va fabrikası hakkında maliye vekâletile temas etmişti Verilen malümata göre fabri- kayı açmak için inbisar idaresine uhtelif müracaatlar vardır. Tek- tetkik edilmektekir, Karabaşta yangın Dün gece Beyoğlunda Kara- baş maballesinde oturan Mehmet efendinin evinden yangın çıkı sada derhal yetişilerek söndürül- Mısırlılar bu sabah geldi. (Baş tarafı birinci sahifede ) Bu sabah Misir takımının aldırdığımız resmi olduklarını takımın azami kuvvette olduğunu, burada yapacakları maçi ları — kazanacaklarından — emiz olduklarını soylemişlerdir. Mısırlı lar salı günü ilk maçlarını Fener» bahçe ile yapacaklardır. Mısırlı " misafirlerimize - beyanı hoş amedi ederiz. * Yataklı vagon miktarı — Memleketimizde çalıştırılan yataklı vagonların miktarı (30) kadar olup yakında daha 20 vagonli getirilecektir. * İsmet Paş Hazretleri — Başvekil İsmet Paşa Hz. dün akşam, — refakatinde — yaverleri Fikret Bey olduğu halde kartal gezinti yapmışlardır. x Oflu tüccarlar 100 çuval un gönderdiler — İstanbulda bulunan OF tüccarlarından toplanan cem'an 1050 lira ile 100 çuval un teda- rik edildi. Of Belediye riyasetine gönderilmiştir. x* Vapurların tamiri — Seyrisefain idaresinin Mahmut Şevket Paşa vapuru havuzlanmak ve tamif edilmek üzre havuza girmiştir.: Seyrisefain bu sene bütün va- purlarını tamir etmiştir ve havuz. latmıştır. * Afgan sefiri geldi — Afga, nistanın Ankara sefiri Gulârii Ceylâni Han, dünkü ekspreslâ Avrupadan / şehrimize gelmiştir, Gulâm ceylâni Han Moskovadan son zamanlarda Parise gitmiştir. inşaat yerlerine su Terkos şirketinin inşaat yerle- rine su vermesi yüzünden bir çok lât çıkmaktadır. Şirket, yalız abonelerine su veriyor. Halbuki yapılardan bir çoğu — müteahhitler — tarafından yapılıyor. Şirket abonelerden gayri eşhasa su vermemelidir. Emanet, ııışzzl: yerlerinin susuz kalmaı banka ve ya muteber bir tacirin kefaleti karşısında şirketin su vermesi için teşebbüste bulufs muştur. En güzel balo Bu senenin en güzel bal Turk Maarif cemiyeti Tarafindiği Büyükada — Yat kulü s Temmuz Perşembe- gi verilecektir. Acaha deli mi? Kasımpaşalı Riza isminde adam dün gece Beyoğlunda otamobile atlamış ve İstiklâl c: desinin ortasında havaya beş el almıştır. Silâh meraklıdı kaçmışı