July 22, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

July 22, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Temmuz 1929 - SURiYE HABERLERi Suriyede şekavet Bir çok otomobiller durdu- Tuldu, içindekiler soyuldu Geçenlerde Halepten Edlebe giden 3 otomobil yolda dört ki- Şiden mürekkep müsellâh bir çe- fenin hücumuna uğramıştır. Çete efradı otomobilleri soyduktan son- fa savuşup gitmek istemişlerse de yiraz sonra yakalanmışlardır. Gene Halebin 60 kilemetro ce- nubunda altı müsellâh haydut bir kasabayı basmışlar ve bir kişiyi öldürmüşlerdir. Jandarma şakileri derdest etmiştir. Kırkhane naibi Kara Mursal zzade Ahmet bey ailesi ile beraber kenderuna giderken yolda bazı imselerin taarruzuna uğramıştır. Bu adamlar otomobilin şoförünü katlettikten sonra kaçmışlardır. Suriyede umumi af meselesi Bir kaç zamandanberi Suriyede ffi umumi İehinde cereyanlar yardır. Suriye matbuatı zaman zaman Türkiyede olduğu vechile Şuriyede umumi bir af icrasını ileri”“ sürmektedirler. Doğru yol gazelesi neşrettiği bir baş maka- lede diyor ki: Bugün Suriyede binlerce insa- min zincirbendi mahkümiyet ola- zak atıl kalması memleket için büyük bir mahrumiyet olduğu gibi, hükümetlere — ve has olan bir affi umumi isdar filinin vukua gelmemesi de o mev- kide olanlara karşı halkın bihak- er olacağı bir ihmaldir noktayı bilhassa fevka- lâde komiserliğin nazarı dikkatine arzederiz. Halk haleti ruhiyesi fecrim edenin affetmesini de ister. Ekseriya tecrimden ziyade affetmek fayda verir. Bu itibar- Ja çoktan beri görülmeyen bir umumi af yapılmasını ehemmiyetle teklif ederiz. Ş Suriye kabinesi Bir kaç zamandan beri Sı iyede kabinenin — tebeddül - edeceğine dair hüvvetli — şayialar — devran etmektedir. Halen mevkü iktidarda bulunan Şeh Taceddin efendinin kabine- sinde dahiliye vezaretine Vasıf | el Müeyyet, maliye vekâletine sabık 'vezir Hamdi beyin tayin oluna- cakları söylenilmekte. son zamanlarda rei: Gayri mübadiller Gelecek hafta 50 kişiye tevziat yapılacak Geçen günkü nüshamızda Yunan emlaki icare bedellerinden mubadiller tevzi edilecel İistenin hazırlığına — başlandığını yazmıştık. Geçen defaki tevziattan ancak 105 gayri mübadil — istifade etmişti. “Bir çok gayri mübadilin tasarruf evrakı noksan - olduğu in bunlara - yapılacak tevziaat hur etmiştir. Gayri mubadil- ler uzun bir zamandan beri mağ- dur ve perişan bir halde oldu- lan evrak ve vesaiki al =|uduı 50 kişiye tevziat ya- Pılmak süretile hemen ihtiyaçları temin edilecektir. Tevziat bir haf- 'taya kadar başlayacaktır. büsler yakında Taksim -Har-| iye-Beşiktaş arasında işleyecek Harbiye ile Beşiktaş arasında bir kaç günden beri işlemekte bulunan otobüsler, Taksim mey- danının tesviyesi bittikten sonra Taksim, Harbiye, Maçka yolu ile Beşiktaşa işleyecektir. hükümdarlara | Sıhhiye vekili Refik bey bir kaç güne kadar şehrimize geliyor Amerikada bulunan sıhhıye ve- kili Refik beyin bir kaç güne kadar şehrimize avdet edeceğine dair malümat gelmiştir. Refik B. Ankaraya avdet ettikten sonra Avrupa ve Amerikadaki müşahe- de ve tetkiklerine müsteniden ve memleketimizin vaziyetini nazarı dikkata alarak yeni bir proje ha- zırlayacaktır. Bu proje ile sıhhi teşkilâtımızın daha asri bir şekle ifrağı ve son terekkiyata müstenit birhab de tekemmülü temin edilecektir. Proje, bilhassa sari hastalıklara karşı alınacak tedbirlerin mahiyeti sarih olarak tespit edilecektir . Refik beyin son seyahatı sıhhi teşkilâtmızda büyük bir, deği- şiklik ve yenilik husule getire- cektir. Refik beyin avdetinden sonra Eylülde — Ancarada — toplanacak tıp kongresinin içtima tarihi tesbit edilecektir. - kongrenin bu sene- ki ruznamesi kanser, frengi ve kızıl hastalıklarına karşı almacak tedbirleri muhtevidir. Bunlardan başka Bazı serbest mevrular da kongrede ayrıca mev- zuu bahs olacaktır. Refik B. Avrupa ve Amerika seyahatı hakkında kongrede iza- hat verecektir. Refik beyin 14 temmuza mü- tesadif pazar günü Londraya mu- vaselet ederek İngiltere hariciye nazırı Mr. Hendersonun namına hariciye erkânından Mr. Nigiel Roneld tarafından karşılaştığını Londra gazeteleri yazıyor. İstanbul borsası Talimatnamede mü- him tadilât yapıldı İstanbul - borsası” talimatname- sinde bazı tadilât yapılmıştır. Bu tadilâta göre borsanın iktısat ve- kâleti tarafından tayin ve ücret- leri borsa bütçesinden tesviye edilmek üzere keza vekâlet tara- fından takdir edilen bir komise- rile umumi kâtibi vardır. Komiser ve kâtip ile İstanbul mıntakası Ticaret Müdürü veya vekili borsa heyetinin tabil az: sındandırlar. Ancak umumi k: bin reyi istişaridir. Borsanın teşklâtı dahiliyesi ve müvazenel heyet kararile tayin ve tanzim oluu- narak Ticaret odasının - tasvil ile muteber olur. Kâtibi umumi- den mada memurin ve müstahdi- in nasp ve azli heyetin kara- hesabi; Orman umumi? ııîlmrllıii müdürlüğünün başvekâlete mer- but mustakil bir müdüriyet şek- linde idaresi için bir teklifi ka- kanunt yapılacaktır. — Kanunun esasatı hazırlanmıştır. Yeni kibritler Kibrit inhisarı yakında ufak kibrit kutuları celbedeceği yazıl- işt.. Bu kutularda 40 kibrit pü bulunacak ve iki kuruşa satılacaktır. Yeni kibrit kutuları ağustosta şehrimize gelecektir. | retle Sıcaklar başlayınca çeşmelerin suyu azaldı. Bir desti su bulmak için mahalle aralarında, bazı çeş- melerin başında saatlerce bekle- mek Jâzım. geliyor. Bu. yüzdi sık sık kavgalar oluyor. Köprü gişeleri Köprünün — tamiri — esnasında gişeler kaldırılmış, yerlerine küçük birer ahşap klübe konmuştu. Pek çirkin bir manzara arzeden bu klübeler senelerden beri duruyordu. Sonegünler zarfında köprü başla- rına yeni ve beton klübeler inşa- sına - başlanmıştır. Resmimiz bu inşaatı gösteriyor. Parkın dış bahçesi Parkın kapısma yakın surlar ile tramvay yolü arasındaki — kısma çiçek dikilmiş, bu çiçekler demir tellerle yoldan ayrılmıştır. Bu su- kısmen mezbele halinde olan bu yerlerin çirkin manzarası izale edilmiştir. Emanet memurları Memurlar derecelere tefrik ediliyor Muvazenci — umümiyeye — dahil olmayan — devairin - memurlarının derece ve kadrolarını tesbit ve bir sene içinde hükümete tevdi etmeleri kanun iktizasındandır. Şehremaneti de kendi memur- larının baremden istifade etmeleri için ihzarat başlamıştır. Bu esasat nizamname şeklinde ihzar edile- cek, dahiliye vekâletine gönde- rilecektir. Tetkikatını ikmal et- tikten sonra Heyeti vekileye bunu tevdi edecektir. Emanet memurlarının baremden | bu sene zarfında istifade edebil- meleri için heyeti — vekiledeki | tetkikat süratle ikmal edilecektir. Petrol ve benzin İstihsalât her sene tezayüt ediyor Petrol ve benzin sarfıyafı git- tikçe artmaktadır. Petrol inhisar Jaresi petrol ve benzin istih- lâki hakkında bir istatistik yap- mıştir. — Bu — istatistiğye — göre 926 senesinde benzin ithalâtı 19 milyon 162 bin petrol ithalâtı da 15 milyon 360 ton idi 927 senesinde ithalât artmıştır. 927 de ithal olunan benzin 5 milyon 546 bin ton olmuştur. Âynı sene zarfında petrol itha- İâtı da artmıştır. Bu müddet zar- fında 49 milyon 667 bin ton ve 74 kilo petrol ithal edilmişt 928senesine gelince, bu müddet zarfında petrol ve benzin sarfıya- tında büyük bir fark vardır. 928de) 25 milyon 438 bin 372 kilo ben- zin S0 milyon 918 bin ton 276 kilo petrol ithal edilmiştir. Memleket dahilinde benzin ve petrolla mütaharrik makinalar ço- Zalmıştır. Sarfiyatın artması bun- dan ileri geliyor. Benzin mıktarının mühim bir kısmı da traktörler de - sarfedil- mektedir. 928 senesinde — yalnız traktörlerde 868 bin 298 ton 120 kilo benzin sarfedilmiştir. Bir imtiyazın feshi Kastamoni vilâyetine tabi İne- bolu kazasının Köre nam mahal- linde kâin olup imtiyazı 24 şubat 1322 tarihli fermanla saltanatı sakıta âzasından Naile hanım uh- haya ait cüruf veemakinin tasfiyesi tekarrür etmiştir. Edımekapı hattı Tramvaylar yakında Beşiktaşa kadâr gidecek Eminönüne kadar işleyen Edir- nekapı tramvay hattının Harbiye - Fdirnekapı ve ya Beşikteş -Edir- nekapı arasında icra edileceği geçenlerde yazılmıştı. Şehremaneti ile tramvay şirketi arasında bu hususta müzakere cereyan etmektedir. Edirnakapıya / işleyen arabalar çift olduğu için çift arabanın Şişhane yokuşundan geçirilmesine imkân görülemiyor. Bu takdirde Edirnekapı — hattının — Beşiktaşla muvasala temin / etmesi — daha muvafık görülüyok, Bu husustaki müzakere biter bitmez arabalar Beşiktaşa işleti- leceklertir. Bir iflâs şayiası Dün bir refikimiz şehrimizde ticarethanenin bir milyon 350 lira açıkla ini yaz- mıştı. Alâkadar yerlerden yap- tığımız tahkikata göre sermayesi bu miktarda olan bir ticaret 'nenin iflasına dair malümat yok- tur. Şeker sarfiyatı artıyor Memleketimizde şeker sarfiyatı artmaktadır. 926 senesinde ithalât yekünü 65 bin 624 ton 767 kilo idi. Bu miktar 927 senesinde 73425 bin ton 341 kiloya kadar çıkmıştır. 928 senesinde şeker ithalâtı daha fazladır. Bu müddet zarfında | 74 bin 837 tona baliğ olmuştur. Bu rakkamlara dahildir. şekerli mevat ta A Temmuz tarihli nushamızın ÇOCUK DÜNYASI sahifesinde intişar eden bilmecemiz: “parayı veren düdüğü çalar,, Halledenler arasında kur'a çekilerek 1 inciliği kasımpaşada 9 uncu ilk 5 inci sınıf talebesin- den No. 18 Hakkı Nadir, 2 inci- liği de Galatasaraydan M. F. beyler kazanmışlardır. 1 İst. Elektrik şüketi husust mukar velât memuru Sami B., 2 - Davutpa; Orta mektepten M Tahir B., 8- İzmil No, 88 Müs- iki çeşmelikte molla sok. tafa EE, 4 “( Engilish N Ahmet B., 5- Şişli Tide ban No 4 Hraçya Gelst. ticardk mek, Gİ7 Vedat Bi 7 Deyoğlu İtalyan dlk erkek mek. 4 öncü sııftan Süren A7 Zinzalyan, 8 - Kes Adana, Posta” kutusu 7i, - Gölsmit erekek' mektabinden Vitali Pransez Er, 10- Galatasaray lisesinden 3nncü sınıftaa Feyai B. Çikolata kazananlar : 17 Nışantaşta - Feyziye lisesi 4 üncü sınfan Cüneyt Sabri B, 8- Kumka Jar sok. 1 Aleko Angelidis Ef, 8- Böyoğlü Pasaj olivo No, 5 Hiriste Ef, 4 Maçka Pulasla 8 üncü kapı No 4 Betül Reşat FL, 5- İst. Posta kutusu 28 Anastat EK, 6> Galatasaray lisesin: dğn 1159 Eşref Bi 7 » Kuruçeşma teame vay caddesi No, İ14 Ferda H., 8- Ka sınpaşada - Türan tezahnesinde sen mişel mektebinden Aydın Vasıf B., 9- .a mektebi üncü sınıftan Müazzez H., 10 Trabzon polis mektebinden Celâl Cemil B. Bilmecemizi — dı halleden karilerilerimizden 50 kişinin ismini neşrediyoruz : 1- Kadiköyünden No, 61 M Amil B., 3- Beşiktaştan No, 87 M Naci Bi 8: Kandili. kız orta mektep Bedia Erşet İL, $- Beyoğlundan Hrant Horuzyan, 5. Boşiklaştarı No, 10 Vedat B. 6-Be: bek No 2 Şefia Necip IL, 7- Beşiktaş No. 15 Varujan. Boyacıyan, 8 - Beyoğlu No. 28 Hidayet Nedim H., 9- Fatih 18 inci mektepten 280 1 Kemal Ef, 10 Kadıköy No 8 Samime Şevki H, Ti - Kadıköy'No. 87 Mediha Fabri , 12- Kadıköyden 29 No, A. Sedat B 18 apmak Na. 26 Tüsanotlin Bi T- Şlundan No. H Serkis Çilengiryan, Göztepe yeniyol No 84 Ali B 16: tanahmot Kaprası No, & İlmahim Ef, Erenköyünden kadri Asaf B., 18.: Ayşe Bitut ha. Şişli No.'4 19 - Cavide Kâzım B. Haydarpaşt. No, 190 - Beşik- taştan Sabri Beyin kızı Sababat TI 21 Galata Kuledibi No. 2 Davit Balli Ef., 29 Soydiköyünden - Mahmet AT B., 28 - Arnavütköyünden Münevver İbraklm IT , No. 10724 - Tekirdağından Binbaşı Hulüsi B. Mektepten Nezihe 1L , 26 » mektebimde Mohmet Rauf EL 28 - Banıdırmadan — Nejat — Tlikmet B. 38 - Standard — Kumpanyasında K Kaprlelyan, 29 - Beşiktaş kz orta mok eplen Ülker I. , 80 - Hümerya İrfan Araavütköyden* Si - Kuleli Askeri Liso- den M Hayredddin, 39 - Lamiya Ziya H. Beşiktaş No 141 83 Beykozdan Mehmet B.. 94 - Boykozdan Ahmot Yusuf B., 85 Cermahpaşa No, G0 Cemile İbrahim H, , 86 * Karabarundan I. Hi- cabi B., 87 - A. Senayi No. 6638 Nocati Bt , 38 - Kulli A, Liseden / Tiüseyin Cabir B., 89 - Üsküdandan Mehmet Saim B. ,40 - Bostancıdan Celâl B. 41 - Boy- kozdun Salıhı B., 42- Kumkapıdan Alis Brzurumlu, 48 - Dolüpderede No, 48 bakkal yörgi, 44 - Devletdemiryollarında Adaan B. , 46 * Büyükdereden karabet Bf Kahveci, 46 - Kırıllopraktan Bsat Müzafler — EE, , 47 - Beşiktaştan — Yusuf Bf No, 8, 48 - Ankaradan Niyazi Beyin öğlü Turhan Kemal Ef., 49 - Ryüptan Nadide Sait I. 50 - Örtaköyden Nüs> Tet B Kazanan karilerimizin he lerini matbaamızdan aldırmaları rica olunur. Parmak izi Emniyeti umumiye — müdiriyeti umumiyesinde yeniden parmak izi namı altında bir — müdiriyet ihdas olunacaktır. Bu hususta tetkikatta bulunan Almanyalı mütahassıs tetkikatını ikmal etmiş ve bir rapor vermiştirr.