4 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

4 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

4 Ağustos 1929 Akşam Monte Karloda heyecan! / Püzcede cinayet Halk hükümdarlarını azlederek cumhuriyet ilân etmek istiyor Küçücük bir hükümet olan Mo- mako halkiyle hükümdari arasında uzun zamandanberi devam eden ihtilâftar nihayet bir bulranı intaç etemiştir. Şimdi millet tarafından prense bir ultimatom verilmek üzeredir. 26 Temmuzda toplanan ve bir reis ile 11 azadan mürekkep olan Monako parlâmentosu 120 kişiye baliğ olan müntehiplerin kahir ekseriyetile şu karar — suretini kabul etmiştir. “Prens İkicci Louis altı ay evvelki vadini henüz incaz etme- diğinden halka yaptığı haksızlık- ları ve zararları tamir için son defa kendisine müracaat ediyoruz. Prens bu vadini ifa etmediği ve hafta —zarfında Monakoya takdirde atideki karar Fransa ile müttefik bir cumhu- yet tesisine taraftaarmısınız, de- #ilmisiniz? , Arayı “umumiyenin — kararına “parlamento itaat edecektir. Bu karar suretinin müzakeresi İtalya vergileri indiriyor Oktruva kâmilen kaldırıldı, muamele Yukarıda prens ve damadı esnasında şiddetli nutuklar söylen- miştir. Meselâ azadan Dr. Simon demişttir ki : *Prensin azli taraftarıyım. Çün- kü halkın şikâyetlerine kulağını imdarın ordusuna ve toplarma rağmen cumhuriyet idaresini tesis edeceğiz. Monakoluların - hükümdarların- sepep prensin Monakonun merkezi olan Monte Karloyu birakıp Fransada otur- ması ve hükümet işlerini dan lar. nako tıkamıştır. Hül etmesidir. Prens Louis bununla kalmıyarak meşhür. kumarhanenin ıslahi ivarda açılan rekabet etmesi hağına da m: şikâyetine bu fikirden vaz geçilmiştir. 100 Prensinin vergisi yüzde 50 indirildi İtalyan meclisi vükelâsı son içtımalarından birinde — muhtelif vergilerden yarım milyar Jiret miktarında tenzilât yapmağa karar vermiştir. Tenzil edilecek vergi- der — mühteliftir. Bu meyanda muamele vergisi yüzde S0 dere- cesinde indirilmiştir. ir kısım - vergiler de ” büsbü- tün kaldırılmıştır. — İlga edilen vergilerin başında belediye idare- lerinin aldığı oktruva resmi gelir. Bu vergijticarete sekte verdiğinden ilga olunmuştur. İlga olunan vergilerden biri de İtalyan limanlarına gelen ecnebi- lerden ve seyyahlardan alıman rüsumdur. — Bundan sonra- İtalya limanlarına gelecek Seyyah ve ecnebilerden hiç bir para alın- mıyacaktır. İtalyadaki — müzelerin, — resim sergilerinin, abidelerin ve tarih binaların duhuliye ücretleri külli- yen ilga olunmuştur. İtalya hükümeti bu kararile SATILIK ELEKTRiİK Motörü İtalyan başvekili M. Musolini hars sahibi bütün n ni imtisal bir nümune teşkil et- miştir. hasatla meşgul Simens fabrikası mamulâtından bir elektrik motörü resi sıyla birlikte satılıktır. vatlık, devri dakikada 1430. Galata - Perşembe pazarı Yanık zade han altında Mehmet Vasfi Bey Model R 71-1500 110/190 volt, 3 ki ihmal için tedabir itti- ü olmaktadır. Monakolular prensin Kan gazi- nosu hisse senetlerini satın aldı- Şanı, bunun için Monte Karlonun sukutuna çalıştığını iddia ediyor- ir aralık Prensin yerine dama- dının getirilmesi düşünülmüşsede Mo- neferden mürekkep bir ordusu vardır. letlere şaya- | ihtiyar bir karı koca paralarına tamaan öldürüldüler Geçenlerde Düzce kazasında mütiş bir cinayet ika - edilmişt Düacenin Hamidiye mahallesi kasabanın tam kenarındadır. Bu mahallede senelerden beri oturan ihtiyar bir çift vardır. Yahya da- yı ile zevcesi Meryem.. Yahya dayı 65 yaşmdadır. Mer- yem banım da 60. Kasabada bu iki para sahibi oldukları ağızdan ağıza | dolaşmaktadır. sabah Yahya baba ile yataklarında ölü olarak Geçen zevcesi yaraları mevcuttur. Mahalli zabıta tarafından — yapılan — tahkikattan Paralarına — tamaan anlaşılmıştır. Katiller pek mahirane hareket etmişler ve hiç bir iz bırakmadan savuşup gitmişlerdir. Nihayet bir ip ucu bulunmuş ve katillerin Adapazarında mukim Rizeli Paşa Ali, marangoz Süleymam ve Ahmet olduğu tebeyyün etmiştir. Caniler vakadan sonra karaağaç Ğ ve — orada yakalanmışlardı Üzerlerinin - taharrisinde bir kaç | kanlı kama ve iki üç tane kanlı mendil bulunmuştur. ” Katiller ci- nayeti itiraf etmişlerdir. Yakında bu müthiş facianın muhakemesi- ne başlanacaktır. Canilerin derdestinde komiser muavini İbrahim beyin büyük himmeti esbkptı Bire on beş Sürt havalisinde bu sene mahsul çok iyi Sürt ve havalisde —zirat/ tetl katta bulunan mıntaka - ziraat mütahassısı M. Çanadı. tetkika- tını ikmaletmiş ve iki gün evel Diyarıbekire avdet etmiştir. M. Çanadi demiştirl — Bu sene tarafında bi — birinci umumi ül lik gmnkumdı da fevkalâde bereket — vardır. Bilhassa son gezdiğim Sürt ve havalisinde" hubııb.ıkııı vasat 'on beş verdiği: Macaristanda da müsait senelerde ancak bu kadar mahsul alınabilir. Ümumiyetle mıntaka ziraata salihtir. Bilhassa havyarcılık çok müsmer — neticeler verir. Halkı çalışkan ve söylediğim — sözleri derin bir alâka ile takip eder Pek yakında Bitlis ve inde tetkikatta bulunmak üzere gideci demiştir. Diyarıbekirde kiremit fabrikası Şimdiye kadar Diyarıbekirde yapılan evlerin ekseri toprak damlardı. Bununda sebebi memle- kette çinko, kiremit ve sairen bulunmamasıdır . Bunu düşünen | Diyarıbekir belediyesi derhal bir kiremit fabrikası açtırmıştır. Fab- küşadı geçenlerde yapıl- mıştır. Bundan sonra Diyarıbekirde kiyenin her topraktan dam maziye, karışmış - | demektir. Nakliye tarifelerini tevhit Vapur ve şimendüfer - seferli arasındaki rabıta ve ahenği temin etmek üzere mevcut tarifelerin şehremini muavini Hâmit B. tara- fından tetkik edildiğini yazınıştık. Hâmit B. bir muharririmize de- miştir ki — Tarifeleri tetkik ediyorum. Halkın menfaatına muvafık km netice istihsal etmek — istiyorum. bir ucundan diğerine gitmek nler ne gibi müşkülât için- de kalıyorlar, bu hususta - halk bizi ikaz etmelidir. ihtiyarın çok | Düzce | Alemdar zade vapurları Gti ien Yü kmalmiz eei Millet vapuru 4 Apıstos - Pazar günü akşam saat 18 de Sirke- €i rıktımından | Zonguldak, linebola, Evrenye, Samsun, Ünye, Ordu, Gireson, 'Trabzon, Rize| ye azimet ve $ ne Vak Bi Geze aa © Oğrayarak avdet edecektir. Müracaat mahalli: İstanbnl meymenet hant — altındaki yazıhanc Telefon: İstanbul 1154 Yelkenci Vapurları İzmir sür'at postası Kağk ve ci ismet paşa " çönü ğ nnt Haxdr 5e Galate rıktımından doğru imareket edecek- izmire ;; KARA DENİZ POSTASI Anadolu Yiaa Pazar Günü akşamı sirkeci rıhtı- tımından — hareketle — doğrü (Zonguldak, İnebolu, Samsun, Ordu, Gireson, Trabzom, Sür- mene ve Rize )ye gidecektii Tafsilât için sirkecide yelke- nci Hanında kâin - acentasına müracast. Tel. İstanbul 1515 Ve Galatada Merkez Rihtim hanında Celipidi ve Stafilo- pati telefon Beyoj acantalığına hut 854 müracaat EMNİYET SANDIĞI En eski türk milli müessessei maliyesi Emlak ve mücevherat, 'altın gümüş , tahvilat mukabilinde para ikraz; vadeli , — vadesiz tevdiat kabul eder. Vadesiz yani istenildiği zeman alınmak şartile tevdi olunan paralara senevi yüzde 3, altı ay vadeli 5, bir seneliğe 7, iki sene veya daha ziyade vade ile brakılan mebaliğe yüzde 9 faiz verir. Talep ve arzu olunduğu halde senelik veya iki senelik tev- diatin aizlerini —aydan aya tesviye eder. Ehven ücret ve mutedil şeraitle — mükemmel — kiralık kasalar vardır. MERKEZİ * Cağaloğlunda — kâin İninel mahsusadır, ve hiç bir yarda şubesi aa BANKA KOMERÇİYALE İTALYANA Sermayesi — Liret - 700,000,000 İhtiyat akçesi Liret 540,000,000 Merkeri İdare: MİLANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELER here, löviçen, Avslurya, - Maca Talan Çekorlyakya, Yugalar ça Lehisti mka'anı Bulgaristan, M ir. Amgaka Celhüri örarrebiesi, Distiya Si Ürağayı Aritne Peru, Ekvtatör ve Kolumbiy Atılyasyonlar TANBUL ŞUBE MERKEZİ lata Vayvodü cadklesi Karakây Palas-(Telet, JÖt /2/974/ ) hir daklindeki acenteler a: Alalemciyaa. banında Beyoğlnuda : İştiklal 1046 Kahibiyo Cairesi 1718 İZMİRDE ŞUBE Borsada eyrisefai Merkez — Acentası: — Galata ASN E Şube Acentası: Mahmüdiye Hanı altında; İstanbal 2740. Antalya pestası ( ANAFARTA ) vapara 4 Ağustas Pazar 10 da Galata zıhtımından hareketle İzmir, Küllük, Bodrum, Rados, Fet- hiye, Finike, Antâlyaya gide- cek ve dönüşle mezktr iskele. lerle birlikte Dalyan, Marma- ris, Sakız, Çanakkale, Gelibo- luya uğrayarak gelecektir. Trabzon birinci postası ( REŞİTPAŞA ) vapuru 5 Ağustos Pazartesi 12 de Gala: ta rıltımından hareketle İne- bolu, Sanısun, Gireson, Trab- zon, Rizc, Hopaya gidecek ve dönüşte Pazar iskelesile Rie Sürmene, Trabzon, Tirebolu, Gireson , ordu , Ünye , Same İnebolu , Zonguldağa uğrayarak gelecektir. Hareket günü yük kabul olunmaz. izmir - Mersin sür'at postası (MAHMUTŞEVKETPAŞA vapuıru 6 Ağustos - salı 12 de Galata rıltımından — hareketle Çarşamba sabahı İzmire veak- şamı İzmirden hareketle Antal- ya Âlsiye Mersine gidecek ve dönüşte Taşucu Anamor Alâiye Antalya Kuşadası İzmire uğ- Tayarık gelecektir. Satılık iki ev Küçükpazarda Softahatip “ma- hallesinde Müradiye sokağında 6 numâralı ve üç oda, bir. ği havi hane ile; Üsküplüde Karan- lık mescit sokağında 4 oda, bir mutbak ve bahçeyi muhtevi 9 nu- maralı hane satılıktır. Taliplerin Kü kasap Ali efendiye müracatları. pazar karakolu karşısında FELEMENK BAHRİSEFİT BANKASI İstanbul Şubesi İdare merkezi: AMSTERDAM Mezun sermayesi: 25,000,090 FL Tediye edilmiş sermayesi : 5,000,090 FL. İhtiyat 3,092,00) EL Galatada, Karköy palasta Telefon: Beyoğlu 3711/5 İstanbal tali şubesi : €Mer- kez Postanesi ittisalinde Alla" lemeci Han> telefon : İs 569. Bilamum banka muamelâtı Emniyet kasaları icarı akçesi SELANİK BANKASI Tarihi te'sisi: 1888 Sermayesi: Tamamen tediye edilmiş; 30,000,000/ Frank merkezi idaresi: İstanbul Türkiyedeki şubeleri; Galâta, İstanbul. Adana. Yananistandaki Şubeleri; Atina, Selanik. Kavala, Her nevi banka müameleleri - Kredi mektapları. Her nevi meskükât ile hesap küşadı- Çek servisleri kiralık kasalar İzmir. Samısun Mersin I)arulfunun ilâhiyat Hakkı Bey tarafın: fünun ilâhiyat Fakültesi bir numaralı vmuma bir konferans verilecek Fakültesinden: dan ( Gübizm ) hakkında D; dershanesinde bugün saat 16 da