7 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Berlinde çingeneler!... Ç ingeneler Berlini;k beğenmişler, buradan bir türlü ayrılamıyorlar Berlinde çingene mahallesi Almanyanım paytahtı olan Ber- lin, son zamanlarda Avrupanın '€n kalabalık ve en eğlenceli şe- hirlerinden biri olmuştur. Umumi harpten evel Berlinde hayat pek sakin iken şim, tün Avrupa / şehirlerinden gürü- tülüdür. Bu hayatın neticesi ola- rak berline dünyanın — dört tar: fından bir çok yabancı gelmiştir Bunların içinde Avrupanın muh- telif milletlerine mensup olanlar- (dan başka Amerikalı,cenubi Ame-i rikah Çinli, Hintli, Japon, zenci de pek çoktur. Son iki sene zarfında Berlinde çingenelerin mıktarı da çoğalmış- tır. Daimi bir göçebe hayatı ya- şayan bu ezeli serseriler de Ber- dinden hoşlanmışlar ve bir türlü ayrlamamıştardır. Berlinin şarkın- da ve şehrin kenarında adeta bir. çingene mahallesi teşeknül tmiştir Berlindeki çigâneler de diğer ırkdaşları gibi arabalar içinde yaşamakta ısrar ediyorlar Yalnız yüksek alman kültürü bunlar tesir etmekten hali kalmamıştır. Meselâ >zabaları açıkta durmayıp etrafına ıhta perde çekilmiş hususi ma- allerde buluyor. . Binaen aleyh çingânelerin serbest hayat her kesin gözü önünde ceryan etmi- yor. Sonra bir kısım çinğeneler arabalarını otobüse tahvil etmiş- lerdir. Her çergi 20 arabadan teşek- kül ediyor ve her arabada karı koca ve B çocuktan mürekkep bir aile yaşıyor. Berlindeki çingânelerin de ken- dilerine mahsus lisanları ve kıya- fetleri vardır. Kadınların ekseriya aflcılık yapış — Tetrika numarası: 20 lîr fındık ticarethanesinin iflâsı şaylası Şehrimizde bulnan fındık ta- cirlerinden — birinin iflâs — ettiği söylenmektedir. Bu — ticarthane idrak edilmeden — evel Üalivre olarak — fındık — satmıştı. | Mahsulün bazı yerlerde fena gi mesi üzerine teahhüt ettiği kadar mal devredememiştir . Ticaretha- | nenin borcu 100 bin lirayı müte- mahsul | cavizdi -8 Ağustos 1929 | I;IN[iENEI.ER KAHRAMANI Muharriri: Konrad Berkovitchy yan yana, ta karşımda otururlar- ken gördüm. Soluk alıyorlardı. Ve, atları, çeşme başında otl- yordu. Silâhımı kaldırdım. Kabilemizde - şöyle vardı, oğul : * Kocasını aldatan kadın, öl- melidir. , bir yasa caklaşma manzarası karşısında, niyetimden vazgeçtim.Eger ben de Tüdor'un yerinde olsaydım, onun yaptığından gayrı birşey yapmıya- caktım. Ozu Mütercimi: ( Vâ - Nü ) Bir an öyle sandım ki, oğııl onu üldürsem, © vaziyette bulu- 'nan kendimi öldürmüş olacaktım. Katruşka'nın saadeti - yanında yediyüz dukat altını ve bir at neydi? Bunların ehemmiyeti mi | olurdu? 0? O, benim yapacağımdan gayri | birşey yapmamıştı ki... Katruşka ise, onu benden fazla seviyordu. Atımın başını geri çevirdim. Kabileme varır varmaz çerim | Kanar iş | avdet etmiştir. Hacı Mehmet bey GÜNÜN HABERLERİ Divanı âli Âli divan dün Mahmut Muhtar | paşanın vekilleri » edilen arafından serd- Mmürüru * zaman — iddiasını reddetti, vekillerin talebi üzerine mahkeme 7 eylüle tali * Komünistler İzmirde mahküm olan komünitslerin ceza- larını geçirmek üzere Siverek hapishanesine gönderilmeleri ten- sip edilmişti *İskân işleri — Karadeniz seva- | hilinde iskân — muamelâtını (teftiş için gitmiş olan umum İskân mü- dürü Hacı Mehmet bey şehrimize olundu. bir müddet şehrimizde kalacaktır. * Alemdar çiftliğinden 400 dönüm yer yandı — Evkaf müdü- riyetine ait Alemdar çiftliğinde dün bir yangın çıkmış ve çifdiğe ait ormanlardan 400 dönüm ara: yandıktan sonra ateş söndürül müştür. — Yangının — nasıl - çıkbı hakkında tahkikat devam edil- mektedir. * Adapazarında Arap harfleri öğreten bir kadın — bir evin izbesinde altımışı mütecaviz talebeye Arap harfleri ile ders okutan bir hanım cürmümeşhut halinde yaka- lanarak adliyeye teslim edilmiştir. * Moskova sefirimiz Ankar: Moskova sefirimi p şehrimize gelmiştir. * Rusyaya ihracat — tacirlerimiz arasındaki ihtilâf hal- ledilmiştir. Bu sebeple bir müd- detten beri Rusyaya mal gönder- Ruslarla miyen Türk tacirleri yakımda yeniden ihraca başlıyacaktır. * Gençliğinden istifade etmek için paraları çalmışı— Zimmetine Gi10 lira 76 kuruş geçirmek ve berayi muhafaza kendisine tevdi olunan 59280 lira kıymetindeki mücevheratı satmakla maznuu bu- kunan Çarşıkapı Maliye Şubesi memurlarından Kemal Efendi hak- kındaki muhakemeye dün Ağır- cezada devam edilmiştir. Maüzmun istintak hakimine verdiği ifadede kâfi gelmediğinden ve gençliğimden istifade etmek için on ay zarfında ihtilâs ettim,, paraları Beyoğlunda metresimle yedim,, demiştir. * İhracat ticaretimiz durdu mu? — İhracat Hcaretimizde son günlerde bir durgunluk mevcut olduğu haber verilmektedir. Bu hususta yapılan bir tetkik şayanı dikkat bir netice vermiştir. Ticaret Odası tarafından evelce günde asgari olarak 20, 30 kadar | menşe — şehadetnamesi — verildiği halde son günlerde bu husustaki müracaatlar tamamen durmuştur. | ra vermiş olursa olsun, kadın, babasının yahut den, kocasının çadırına kendi rızasile gelmeli; ve, bütün halkın önünde şu sözleri söylemelidir: Gönlümün rızasile sana ge- dim. Sen beni satın aldığın için değil, sevdiğim için sana geldim.,, Sonuncu hikâye Yabancı Oğul! Tuna'nın Dobriçe tarafın- da, bütün Romanya'ca maruf olan imli bir çingene kabi- | lesi yaşardı. Erkekleri iriyarı idi, | geniş omuzlu, şen, şatırdı; — kışın ayı postundan kürkler giyerlerdi; yazları ise, kısa cepkenler, ve mavi, geniş şalvarlar giyerlerdi. Kadınları o derece alacalı fistanlar için, yepyeni bir yasa yaptım: “Bir erkek, kadı kaç pa- ve şallarla süslenirlerdi ki, bakla- rında şu söz deveran etmekteydi: İ istinye köprüsü İstinye koyu üzerinde yapılan köprünün inşaatı bi şti. Köprü- nün geçilebilecek bir hale gelmesi | için kuruması bekleniyor. Köprü- 'nün küşat resmi yakında yapıla- caktı Şark Değirmenleri Türk Anonim şirketinden: im — girketi — bisse netlerine aik T numerolu kupon, 15 ABdstos 1920 dan ititaren, kupon bağma 90 kurüş olarak, Galalala FRANKO AZYATİK iankaşında — tediye cüle cekir. Müdüriyek İstanbul Mıntıkası Riyasetinden: 218/929 tarihinde icra — kılınan Beykoz Deniz teşvik müesabaka- larına aşağıda yazılı ” mükâfatları vermek suretiyle muaveneta buyu- ran müessiselere İstanbul idman- çıları namına alenen teşekkür ederiz: 1 kupa Mustaf Şamli essisesi tarafından 1 kupa Oröz- dibak müessesesi tarafından | kupa tarafından | Beker — müessisesi 1 kupa Sporâlemi pazarı tarafın- dan, bir kupa Nihat spor mağa- zası tarafından, 2 plakMlilli Spor mağazası tarafındı x Milli Sanayi sergisini şadı pazara kaldı — Tiğinden: Milli Sanayi fından Galatasaray Lisesinde bu gün açılması kararlaştırılan yerli malları sergisi, Gazi Hazretlerinin teşrifleri hasebile pazar gününe tehir edili A ÇIKTIİ Ekmek fieti Şehri halin altincı sah günün- den itibaren Fırancalaya yirmi dört kuruş fiat ” vazedildiği ve ekmek Hatında tebeddil olama- dığı ilân olunur. Teşekkür Ziya & Talmaz oftlüme Li reşhci “tenliyok.- bahg çeen've mer hamu- hapgühi r teşi Meüle — alicenap kadirşinaslık: gösterimi balunan Zevali — Kirama” sâmimi - şükranilarımzı fakdime mühterem gazetenizin tevesst. tünü istirlam ederiz. Mertmmin hemaşiresi “ Merhümun zevcesi Nezihe Lütfiye Tayare Piyango müdüriyetinden: Numunesi veçhile 250,000 adet sarı kalın zarf mübayaa ve tab ettirileceginden itaya ve taba talip olacakların pey akçeleri ile birlikte 8/8/929 Perşenbe' günü saat on beşte — piyango — müdürlügünde müteşekkil — Tayyare — mübayaat LT-PIVER PARIS e * EAU DE CÜLOĞNE AUX FLEURS DE FRANCE Porlumöri L. T. FİVER A * Şişli Ahmet Bey sokak No 56 Çocuk ayak kapları : Kadm ayak kapları ( Son modi “Kanar kabilesinden bir çingene | lesi yaparları kadına tesadüf eti san, cenaze merasiminde bulunsa, kendini düyün alayında sanır ! ,, Genç köylü kadınları, çingene kadınlarına rastlayınca, daimarso- rarlardı: — Sen saçlarına ne ilâç yap- tın ki, bu kadar uzadılar bu ka- dar yumuşadılar ve güzelleştiler? Ve şayet birini methetmek is- terlerse: — Bu adam, tıpkı Kanar çin- genesi gibi güzel vücutlu ve gü- zel huylu! - derlerdi. Kanarlılar, her yaz, sonbahara doğru, köylüklere dağılırlar; ve, Sereto ırmağı kenarında Karpat dağlarında yaşayan mavi xözlü köylülere beygir satarlar; muka- bilinde post, pösteki alırlardı. Kumaşla tavuk, küpeyle koyun, kemanla çanak çömlek mubade- Beyoğlunda İstiklâl caddesinde 401 numaralı PASKALiS BiİRADERLER KUNDURA TİCARETHANESİNDE SENELİK BÜYÜK TENZİLÂT Kat'iyen rekabet kabul etmez ehven fiatlarla umumi a) : Erkek ayak kapları ( Mükemmel cins ) : Meşhur ( MEGBAR ) cihanşumul marka ayak kaplarından ik bir stok fabrika fiatına satılıyor. 1,S0 liradan itibaren N 5,50 lerine ait bir araba, bommarşa, birbir çeşit mağazalarının numu- nesiydi. Ne ararsan orada bulur: Bütün yaz dolaşırlar, sonbahar- da, kışa doğru, sandallarla, Tuna yolundan kulübelerine dönerlerdi. Gaybubetleri esnasında, kulübe- lerde, ihtiyarlar bekçilik ederler- di. Hepsi göçebe olan Çingene kabileleri arasında yarı sakin bir hayat süren yegâne kabile Ka- nar'dı. Teşrinievvel — sonlarında buğdayı dövme ve mısırı temizle- me işi nihayete erdi miydi, kışlık odun. tedarikâtı - başlardı. Aynı zamanda da evlerin ufak tefek tamirlarini yaparlar , fırtına ve kara karşı tedarikli bulunurlardı. (Mabadi var) Kanar Çingene- 3