12 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 ÜGT g aerarR NĞDN ADANNARNDK A LND DDD GG .___'__..,,_.—r-————g—-î 12 Ağustoş 1929 ğ Gaıigijıııull;u E. | Sizi, Ömri menfaatınız için | ü vakfa hasreden adam sıhhattadı Paris büyük el Büyükderede ikamet ettigi yalıda i gün Reisicümhur Gazi Haz- retleri şerefine bir ziyafet vermiştir. Rıhtım . üzerinde büyük —misa- firin teşrifini bekliyen kalk, Gazi | Hazretlerini fevkalâde — alkışlarla karşılamış ve yalının önünde sa- atlerce şen ve müştak beklemiştir. Yemek esnasınd. müzika cum- huriyet marşımı çalınca halk Gazi | Hazretlerini pek çok - alkışladı Bu samimi tezakürata teşekkür gözlerinizle görüyorsunuz ki sapa- sağlamım. Kuvvetim yerindedir. Sizlere eskidem beri olan muhab- betim yerindedir. (varolun sada- ları, alkışlar) 1 — Siz bu akşam benim kar- şımda milletin bir kitlesi, bir tim- * salisiniz. Size hitap ederken bü- — kaniim. İşitiniz ve işittiriniz: Si menfaatiniz için sıhhatini, &) nü vakfu hasreden adam sıhhat- tadır. Ve için çalışacaktır. izin için yaşıyor. ( Çok yaşa sesleri, sürekli alkışlar ) — Benim kuvvetim, benim size 'olan muhabbetim ve sizin bana | olan muhabbetinizdir. Bu millet, | bu memleket, yeni rejimi üzerinde dünyanın en makbul bir mevcu- diyeti olacaktır. Ben bunu kendi özlerimle görmeden ölmiyeceğim. GK ai n S — Gazi Hazretleri coşkun halka | istirahat —etmelerini — bildirerek dakikalarca süren alkışlar ara- sında beyanatına nihayet verdi. Reisicümbur Gazi Haretleri dün akşam Ertuğrul yatı ile Marma- rada bir gezinti yapmışlardı Jül Freskonun evinde bulunan evrak Ankarada Jül Freskonun evi | taharri 'edilmiş ve irtişa mesele- | lerine dit bir çok evrak bulan- | muştur. Heyeti tahkikiye fransızça olan bu evrakın tercümesiyle meşgüldür. Tahkikat daha uzun müddet devam edeceği anlaşılıyor. Galatada kanlı vaka Dün gece Galatada kanlı bir vaka olmuştur. / Galatada / rihtim | caddesinde oturan sabikalı Musa | arkadaşı Ahmedi bıçaklabir kaç yerinden yaralamıştır. Mecrah / bastahaneye - kaldıril- | mıştır. Bugün hava dünkü | gibi olacak j Yeşilköy rasat merkezinden ve- | Tilen malümata göre bugün sıcak- | likta tebeddül olmıyacaktır. Hava | bir az bulutlu olacaktır. Rüzgâr şarkı — cenubiden mutedil ese - cektir. Dün azami hararet 30 du. Gece 20, sabahleyin 25 olmuştur. Dün Anadoluda en sıcak yer | Diyarbekirdi. Diyarbekirde hara- | ret 40 dereceye kadar çıkmıştır. | İ J mekte olduğundan terhin mahiye- ğ edilmediği halde iskonto fai tezyide ansızın karar vermel İ Kartalda cinayet | tır. Nurinin kimin tarafından öldü- lık gösterildiği doğru değil Ankara 10 ( Hususi Bazı gazeteler Iİstanbul gümrükleri va- ridatının Düyunu umumiye borç- yazmak- nazaran | bu haberia katiyen aslı yoktur. | Düyünü umuümiye - barçları için | taksitle tediye esası kabul edi r. Borçlar muntazamen veri 'tinde bulunan böyle bir muamele- min icrası k.'yen varit görülme- mektedir. Lahey konferansı Svowden'in şiddetli nutkundan - sonra akamete uğrayor Paris 10 (A.A.) — M. Saow- den' kullandığı lisanın şiddeti mali komisyonda pek büyük bir hayeci ayaadunuşlar. Azmaen hepsi Young plâmın bu. şerait ” içinde müzakeresinden bir netice çık- mayacağın söylemekle ve çek mühim güçlüklerin önüne geçmek we ütiyi temin etmek için konfe- | ransı tehir etmekten başka çare olmadığı fikrinde bulunmaktadır. | Nevyork borsasında 2 milyon Tiralık ziya Nevyork 10 ( Hususi ) — Nex york bankaları grubunun hiç ze- dolarlık bursa V milyar Kartalda bir ceset bulundu, kimin öldürdüğü belli değil Kartala tabi Cepelin mmtaka- sında Kemikli deresinde bir ceset bulunmuştur. Mahalli vakaya giden jandarma tarafından yapılan tahkikat netice- sinde cesedin Riza bey çiftliğinde Bedri beyin inek çobanı Ahmet oğlu Nuriye ait olduğu anlaşılmış- lerden ikmale kalanlar Maarif vekil Cemal Hüsnü B. dün Ankarada nutuk irat etmiş ve sanat mekteplerinin progra- mıinı izah etmiştir. Maarif vekilinin nutkuna göre mekteplerdeki ara farisi dersler lâğvedilecek, bu — sene *bu derslerden ikmale kalanların ikmali — sayılmayarak — sınıflarını geçeceklerdir. Tiftik piyasası buhranı piyasasındaki — buhran şiddetini artırmaktadır. borsaları - tiftik Fiat vermekte- Ti gittikçe Avrupa — tücaret hakkında aşağı dirler. Bundan başka gelen haberlerde | tifik malına karşı piyasa merkez- lerinin alıcı olmadığı bildirilmek- tedir. Tiftik satışı buhranı yüzünden piyasamızda istok mal birikmiştir. Piyasada yıgılan malın miktarı 30 bin balyaya baliğ olmuştur. Tiftik piyasası bu derece şiddetli bir buhran geçirmemiştir. Fethi bey, | Düyünu umumiye - Mübadele ihtilâfı | Ücretlerin (Gümrük varidatının karşı- Cevabi notamızın ve yunan teklifinin esaslı noktaları Atina elçimiz tarafından Per- şembe günü akşamı Yunan ha- riciye nezaretine verilen cev: mubtıra hulâsasıdır: Yunan — sefiri — tarafındaa 27 Temmuz tarihli muhtırada Yunan hükümeti mevcut muhtelif mes- elelerin halli için cereyan eden müzakeratın akamete uğraması mes- uliyetinden teberri etmek temayü- lünü göstermekte ve müzakerat dosyasının — mübtelifünfik kalan noktalar üzerinde karar ittihazı içim beynelmilel adalet divamı veya İsviçre — kunfederasyonu — reisleri tarafından - tayin edilecek bir ve ya mütcaddit hakem tevdüi teklif eylemektedir. Türkiye hükümeti işbu mesele- lerin hallin temin edecek uhut ve mukavelât olmadığından dola- yı müzakereye girmiş değildi. Onün evvel ve ahır göz önünde bulundurduğu şey gerek tebaası- 'nın gerek Garbi Trakyadaki ekah liyetlerin hukukünu — Lozan mua- hedesile onu takip eden itilâfna- melerin ahkâmı dairesinde temin etmekte ibaretn olmuştur.Ba mu- ahede ve- bu itilâinamelerin altı senedenberi tatbik ve intaç olun- ması mes'uliyeti kendisine tevec- cüh etmediğini isbat etmeğe Türkiye daima hazırdır. Türkiye münbasıran siyasi bir mahiyeti haiz müzakereyi ancak şu sarih ve kat'i şartla kabul etti. Şart müzakerenin statuko esası üzerine cereyan etmiş ve miktarı tayin edilecek bir meblâğın Yı nanistan tarafından tediyesi Türkiye bu müzakere esnasında mühtelit “mübadele — komisyonu bitaraf azasının uzlaşma komis- yonu — halinde - iştirakini — mem- meniyetle — terviç ve — iltizam etmişti. Şimdi akamete uğrayan müzakere işte budur. Bu akamet meselesinde Türkiyenin biç bir mesuliyeti olmadığı aşikârdır. Bu mülâhazat müzakere — dosyesini hakeme tevdi ve yunan hüküme- tinin üzerinde — ihtilâf — çıkardığı noktalara — münhasiren — hukuk talebinin kabulünü gayri mümkün kılan esbabı 'dahi gösterir ümi - dindeyiy. Zaten Türkiye ile Yunanistan arasında mevcut mesail hukukan tanzim ve halledilmiş olduğundan bunun haricinde siyasi bir mü- zakereye bitarafların teşriki an- cak uzlaşma çaresi için varit ola- | bilir ve hakem ancak mukavele ve itilâfta riayet etmek mesuliye- tinden mütevellik mesaile initaf edebilirdi. Cereyan etmiş olan siyasi müzakeratta ise böyle bir hakem mevzüu yoktur. 2 — Siyasi müzakeratın ve bitarafların — uzlaştırma — tavassu- tunun akamete uğramış olması bir emri vakidir. Şimdi iki hükümet arasındaki vaziyet Lozan muahı desi ile ondan sonraki itilâfnamı lerin meriyetinin devamı vaziye- tinden ibarettir. Ve hitam bulan müzakerattan —dolayı iki — taraf meri muahedat dolayısite bağlı bulunuyor. Türkiye bu vaziyetten müştekidir. Fakat onun bu şikâyeti, itilâf- name kendi hukukunu temin et- | mediğinden ve bunların tatbiki | Ümma münafi maaşa tahvili Harcırah hakkında yeni bir kanun hazırlanıyor maaş alan — memurların barem kanunundan sonra ücreti maktu- asının maaşa tahvili hakkında Maliye vekâletince bir lâyiha hazırlanmaktadır. Bu mühim lâyiha ilk içtima devresinde derhal mec- ise sevkolunacaktır. Bundan mada Maliye vekâletince yeni bir umumi harcırah kanunu hazırlanmaktadır. Bu kanun lâyı- hası tamamiyle Barem kanunüna tevafük etmektedir. Belediyeler ve hususi muhasebe idareleri muamelatına ait olmak üzere ve Barem kanununun esas- ları dahilinde Maliye vekâleti tarafından yeni bir kanum lâyıha- sının ihzarı düşünülmektedir. yollar Şark vilâyetlerindeki ollar tamir edilecek Aakaca 1D |Hesci) — Nafin vekâleti Erzincan, Elâziz ve ha- valisindeki şoseleri bu sene esaslı surette tamir ettirmeğe ve evvelce başlanılıp da — ikmal — edilme- yen yolları ara vermiştir. Bu tamir ve-inşaat için vekâlet 80,000 lira tahsis tmiştir. Bu tahisat şark mıntakası Nafia müfettişi Abdullah beye talimat verilmiştir. Bir sabıkalının hırsızlığı 30 sene hapse mahküm olup af kanunundan istifade eden Abdülvehhap ile arkadaşı Meh- met Dün gece Beyazıtta Sabri efendinin evine gitmişler ve öteberi çalarak kaçmışlardır. iyri mümkün olduğundan dolayı değildir. Bilâkis Türkiye, munta- zaman mevkiü meriyete konulmuş- beynelmilel akitlerin ahkâ- razıdır. Ve bu ahkâmın ka- bili tatbik olduğu kanaatındadır. Bu ahdi ahkâmın türkiyeye tevdi ettiği külfetleri tamamen tatbik etmeğe amadedi Müemmen olan haklarının hü- kümsüz veya sürüncemede bra- kılmasına Türkiyeden lâkaydi ve tahamrzül beklenmesi kabul olun- maz. 3 — Türkiye ikinci maddede teklif ettiği hakemin — muhtelit mübadele komisyonu bitaraf aza- ları olmasını ayrıca teklif eder. Bundan mada asıl şayanı dil nokta şudur: Mühtelit mübadele kamisı azası telmilel akit- lerle “zaten bu / vaziyettedirler. Kendileri, talep edeceğimiz hü- kümlerde ademi salâhiyet kararı vermedikçe başka bir hakem ta- harrisine çalışmakta Türkiyenin noktai nazarınca hem bu muhte- yem heyete karşı borçlu olduğu- muz hürmet ve itibar icabatına hem de beynelmilel akit ahkâ: düşmek — tehlil vardır. 4 — İki hükümet arasında ce- reyan eden müzakerattan matbu- ata sızan gayri kâfi ve bazan yanlış havadislerin efkârı umumi- yeleri tahrik etmekte olduğu va- kidir. Netekim, 22 temmuz tarihli Yunan notasının tevdünde Yunan sefirine bittetkik cevap vereceğini bildirmiştir. Bu hakikat Yunan matbuatında hem de salâhiyettar makamata atfen başka surette şayi olmuştur. İki hükümet münasebatını siyanet emeli ile ve her hangi bir yanlış haber tesirinden tevaakki maksadı ile bu cevabın Yunan hükümetine bitirlmeğe — karar | Piyanko Bugün öğleden sonra - saat 1.5 de tayyare piyankosunun keşidesine başlanacaktır, ikinti tab'ımızda kazanan numara- ları neşredeceğiz. Trende cerh Bir. aldiyE Hemanu İi kançliktan bir köndük- törü yaraladı Evelki gece Pendikten — saat 22 de hareket eden banliyo ka- tarında bir cerh hadisesi olmuş- tur. Vak'a şu süretle cereyan etmiştir. Anadolu demir yolları kon> döktörlerinden — Halit — efendi mıııııiğu.iııden istifade etmek üzere Pendiğe gitmiş ve akşama kadar burada eğlendikten sonra avdet etmiştir. Ayni tirende sihhiye memur- larından Ziya efendi bir kadın ile bulunmakta imiş. Halit ve Ziya efendiler arasın: 'da öteden beri bu kadın yüzün- den münaferet mevcut olmakta imiş . Yolda —aralarında — münazaa Zuhur etmiş tren tam | Göztepeye geldiği sırada Ziya | efendi Halit efendiyi biçakla yaralamıştır. Zi ei eli İ mış ve mecruh da hastahaneye kaldırılmıştır. Halit efendinin ya- rası ağır değildir. Otomobil kazaları 1 — 2 082 mümaralı otomobil dün Beşiktaşta Nesim isminde bir çocuğa çarpmış, mecruhiyetin sebebiyet vermiştir. 2 — 1679 numaralı otomobil dün gece Eminönünde Nimet ve Masume hanımlara çarpmıştır. Ne- ticede Nimet hanım bacağından Masume hanım da belinden ya- ertesi günü sabahleyim her iki muhtranın neşri musam- memdir. 27 Temmuz Tarihli Yunan muhe trası hülâsası şudur: Yunan hükümeti tarzı müsaitte cereyan etmekte olan müzakera- tın akamele uğramış bulunmasına samimiyetle müteessiftir. bu me- selelerde yunanistan hiçbir ifrat- perverlik ve itilâfgirizlik isnat olu namaz. Diğer taraftan Yunan hü- kümeti Türk matbuatının mülhem olanlarının bile müzakeratın inkı- tar mes'üliyetini yunanistana tev- cih etmelerini hayretle görmek- tedir. ğ * Halbuki, biri 15 Temuzda bi- taraf aza M. Holştada ve diğeri 20 Temmuzda Ankara Yunan sefirine üye hükümetinin mü- zakeratı hitam bulmuş telâkki etmeğe — karar — verdiğini - iki defa tekrar eden Türkiye hariciye vekili beyefendi. olmuş ve her defasında — müşar- ileyh bu kararın mucibi olarak muhtelit komisyon bitaraf azasının muntazam pasaport hamillerine haklarını iade etmek hususundaki tekliflerine Ankara hükümetinin iştirak imkânsızlığından başka bir sebep zikretmemektedir. Yunan hükümeti Türk hül metine hakeme müracaatı tekli eylemekle kesbi şeref eyler. Hü- kümet, elân münazeunfih bulunan meseleler hakkında bir hüküm ver- mek üzere her iki tarafın Ankarada * yapılmış olan müzakeratın heyeti mecmuasını daimi / divamı adalet reisi yahut İsviçre konfederasyo- 'nu reisi taraflarından tayin olma- cak bir veya müteaddit hakemin takdirine arzedebilecekleri fikrin- dedir. :