12 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

“12 Ağüstos 1929 ! AKŞAMDAN AKŞAMA Zavallı piyade (Tekerlekler ayakları kovalıyor) Dünyanın bütün medeni mer- kezlerinde, otomobiller, otobüsler, mutlaka müayyen bir sürati mu- hafaza ederler. Buna, nizamen mecburdurlar. Ancak sokaklarının darlığı, bozukluğu — ve asri nakliye vasıtaları, biri yarış edercesine, baş d yürek bulandırıcı bir istical gös- termekteler. Sanki, yolda, onlar- dan gayri kimse mevcut değil! Sanki, piyadelerin ezilmesinde mahzür yok! — Zemberekten boşanmış — gil gğ yuvarlanır gibi , zincirini kopar- mış gibi seyirtirler. Bunun sebe- bi, rakabetmiş: İskelede, herkes- ten önce yer tutmakmış! / Son haftalarda, ufak tefek mütemadi kazalar olmaktadır. Büyüklerine de intizar edebiliriz. Sokaklar, yalnız. vesaiti nak- liyenin değil, aynı zamanda denindir. — Bilhassa — bizi hemen tamamile — piyade yapılmıştır; — arada sırada da gır mingir bir arabanın geçmesi . Tekerleklerin son seneler- kuduzca — savleti, — biçare löndürmüştür. Ayacıklar, müte- vazi mütevazi, taaa duvar kenar- larındaki piyade kaldırımına çeki- liyorlar. Heyhat! Orada da rahat yok! Bu sefer de bisikletler! Galip Oordunun mağlüp orduyu son kale- sine kadar takip ettiği gibi, teker- lek de, ayağı, duvar dibinde bile sıkıştırıyor: Lütfen bir boş zamanınızda Kalamıç caddesine — teşrif buyu- *runuz. Örada, yüzlerce bisikletten bir tanesinin bile, tekerlek kab- dırınında / gitmedi hepsinin, piyade kaldırımında - hem de süratle - dolaştıklarını görecek- siniz ! Bu vaziyette, piyadeye uçmak- ftan gayrı çare kalmıyor. Bele- diyenin iki noktaya da nazarı dikkatini celbederiz, (Akşamcı) Garip bir intihar! Ürideden 132 töplü işme 48 dikiş iğnesi çıkarıldı Avusturyada garip bir intihar Üetüm olmuştar, Ç Gizek isminde 15 yaşında bir kız anne- tekdirinden mütessir olarak Ükthara karar vermişi Evde intihar etmek için bir şey bulamayınca annesinin dikiş BĞ İ pakat dikie. e. ile bir âvuç toplu iğme alarak yatmuştur. Bir müddet sonra deh- Şetli sancıları başlamış ve Çila gelen doktora iğne yuttuğunu söylemiştir. - Yapılan — ameliyatta Çilanin tidesinden 132 — toplu iğne ile 48 dikiş iğnesi Çıkanl- miştir AKŞAM İDARENÂNE — acımuzluk sokağı Telgraf aöreeli “Akşam, tatanbul; Telefon ; yazı. işleri İçlar lsti 1686 Telelon 1 İdare İşleri içim Si 34 ABONE ÜCRETLERI Türkiye içine Seneliği 1709, olti aylığı SOA, Üç aylığı $00 kuruş, Fenebi memleketler içlr ; Seneliği 3000; altı Aylığı 1600; Üç aylığı 900 kuruştar. Gezelemik İünlendas mös'eliyet kabul olmez. Üsküdar tramvayı İkinci kısım mab zeme v&raylar da geldi Üsküdar tramvay hattının Hay- dar paşaya temdidine ait malze- menin ilk kısmı bir kaç gün evel İimanımıza/ getirilmiş ve karaya çıkarılmıştı. Bu. malzeme - içinde direkler ve teller vardı. İkinci kısım malzime de evelki akşam geç vakit limanımıza gel- miştir. 1000 tandan ibaret olan bu malzeme içinde tramvay hat- tma ait raylar, makaslar bulunu- yor. Bu malzemenin gümrük mu- amelesi bir. kaç — gön yapılacaktır. Yeni hattın vazı esas resı 5 ağustostan sonra yapılacaktır.Üs- küdar iskelesinde Haydar paşaya kadar yeni şebeke bir hat üzerin-) Ancak Üsküdar- karşısındaki imlâkine lu- zum görüldüğünden şirket dükkân sahiplerile anlaşamazsa hattın bu cihette ki istikameti - değiştirile cektir. Hasanın katili Bucada yakayı ele verdi Bundan on beş gün evvel Se- ferihisar civarında ölü olarak bu- dunmuş olan Geylânlı Hasanın katili Bucada yakalanmıştır. Katil - Osman oğlu — Arnavut Bahtiyar namındadır. Cinayeti Hasanın parasına tamaan yap- mış ve (50) lirasını almıştır. Katil; maktulün — akrabasıdır. Cürmünü itiraf etmiştir. Mısır mahsulü Bu sene ekser yerlerde mahsul iyidir cekti Bu sene memleketimizin mısır mahsulü çok iyidir. fazlarolduğu yer İzmirdir. İzmir civarındaki “Böş araziye İktisat vekâleti mısır ektirmişti. Adapazarı, Bandırma - tarafla- rında da misir mahsulü bereket- lidir. Samsun, Trabzon civarında ise mahsül çok iyi olmuştur. Bilhassa Samsunun Çarşamba kazasında bir kuraklık -olmuştur,. Trabzon Rize havalisinde köy- lüler ekmeği yemektedir. Bu vilâyetlerin ekmeklik mısırını İzmir temin edecektir. Mısır fiat- leri ucuzdur, okkası 11 kuruşa kadar satılmaktadır. Bulgaristan, Romanya mısırları da 14 kuruşa satılıyor. Mahsulün en misir Çuvala doldurup karısını evine götürmek istemiş! İzmirde iki gün evinden refikası tagayyüp etmiş olan Sivaslı Ha- san; İkiçeşmelik caddesinde zev- cetine rast gelmiş ve onu eve götürmek istemiştir, Kadın; kendisini beslemediğin- den dolayı eve gitmek istemeyince Hasan — karısını — çuvala koyüp götürmek - istemiş - ve sırtındaki çuvala — zevcesini — sokmak - için caddeden gelüp geçenlerin yar- diminı talep etmiş ise de kendi kimse yardım etmemiştir. Hasan; kolundan tuttuğu zevcesini zorla alup götürmüştur. ŞEHİR HAB Kanalizasyon çuku- runda tıraş Kanalizasyon ameliyatı İstanbu- dun sokaklarını altüst etti, yaz günleri toz topraktan geçilmeyor. Bu işten memnun - olanlar. yalnız bu işte çalışan amele ile araba- cılardır. Bunlar daha uzun müd- det için kendilerine iş bulmuşlar- dır. Amele kanalizasyon çukurla- ıma o kadar alışmıştır ki boş vakıtlarında burada oturup - soh- resmimizde Hayet pahalılığı dolayısiyla ba- sit fakat ucuz yemek satan yer- ler — çoğalmaktadır. — Bunların başında köfteciler gelir. Köfte- cilerden bir kısımı dükkân - tuta- rak çalışmaktadır. Bir kısmı ise pazar — yerlerinde , — iskelelerde açıkta çalışıyor. Resmimiz Haliç tarafında — küçük bir kefteciyi gsteriyor. Orman mühendisi Bu seneki mezunlar Belg- rat ormanlarında kamp kurdu Orman mektebinden bu sene mezun olan 32 efendi. Belgrat ormanlarında ve Maslak cıvarında tetkikat icra etmektedirler Mezunlardan bir. kısmı Belgrat ormanlarında, bir kısmı da Mas- lak cıvarında kamp kurmuşlardır. Orman mektebi mezunlarının bu kamp kursu eylül ayı nihayetinde bitecektir. Bu seneki mezunlar Barem la- yıhası mucibince fen memurluğu yapmadan evel Orman mühen: ünvanını alacaklardır. Yeni mühen- dislerin tayinleri” derhal icra edi- cekleri -mahalleri ve sureti istih- damlarını tespite başl Şakir beyi ziyaret Ticaret Odası reislerinden Necip ticaret müdürü Muhsin, ticaret barsası komiseri Akif beyler sıh- la rahatsız bulunan Şakir beyi - ziyaret etmişlerdir. AM KAT AM ERLERİ Şeftali hücumu Bir kaç günden beri her taraf şeftali iledoldu Bu seneki meyva - bollğundan bir kaç defa bahsetmiştik. Bu günlerde İstanbula şeftali hücu- mu - vardır. Geçen sene pek 'az yetişen şeftali bu sene boldur. Pazar yerlerinde 15 kuruşa kadar satılmaktadır. Sokaklardaki seyyar meyva — satıcılarının meyva şeftalidir , kuruştür. ümü 20 - 25 kuruşa satılmaktadır. Geçen sene üzüm en bol zamanında 35-40 kuruştan aşağıya düşmemiştir. Yakacık yolundan şikâyetler Yakacıkla Kartal arasındaki yolun, evelce verilen malümata Tağmen , yette olduğunu , orada - oturan izden haber aldık. Bu yol, ökülerek, yapılmaktadır. Bundan on beş gün eveline kadar, vilâyet, iyi bir usul takip ediyor- du, yani, yolun arzan yarısı ya- piliyor, diğer yarısından otomo- idip geliyordu. Lâkin, on beş günden beri, bu usul, herne- dense bozulumuştur. Ekserisi hastalardan ve istiraha- te mühtaç kimselerden mürekkep olan Yakacık halkı dağ yolunu ta- kip etmek mecburiyetinde kalmakta- dır. Yolun eski usülde devamı hususunda Vilâyetin nazarı dikka- celbederiz. İspirto fabrikası Bir amerikan grubu mümcşntlı bulundu Müskirat inhisarı idaresi tara- fından Adapazarında bir ispirto fabrikası açılacaktır. İdarenin teftiş heyeti reisi Bex B. bir kaç güne kadar Adap: zarına gidecek, tayin edecektir Bir Amerikan grubu da İzmirde iki - ispirto — fabrikası — açacaktır. Amerikalılar bu hususta İzmir Sanayi müdüriyetile temasa başla- mışlardır. Fuat hey gidiyor Darülfünun Edebiyat fakültesi reisi köprülü zade Fuat B. per- şembe günü İsveçe gidecektir. Fuat B. tarihi edyan kongresi için uzun bir rapor hazırlamıştır. Karakol yatakhanesinde kadın!.. İzmir gazeteleri yazıyor : Bundan iki gece evel bir polis memuru, çok düşüncesiz bir ha- rekette bulunmuştur. Polis Müdi Tetkiki Hü fabrikanın yerini den tanıdığı bir hanımı Kemeraltı caddesindeki — (Kemeraltı polis karakolu ) na götürmüş ve polis- lerin yatmalarına mahsus koğuşa Karakolda höbetçi ölan Polis memurları; — yatakhaneden Rifat efendi ile kadının ” çıkmadığını görünce gidip bakmışlar ve her ikisini de fena bir vaziyette cür- mümeşhut halinde yakalamışlardır. Polis efendinin bu hareketi po- lis müdü' bar edilmiştir. Hakkında tahkikat yapılmış ve | devrindeki 25 temmuz 1929 tarihli Bilme- cemizin halledilmiş şeklini perşem- Bugün de neşrediyoruz: Bursada ilk mektep talebesinden Belkis H. 2 inciliği Fatihte — travmay — caddesinde fr. mek, No 165 Nuri B. kazan- mıştır. Kitap kazanan 1- Davütpaşa orta mek, M. Tahir Bi 2-Ömet Abif han T& ANL DK 3- Ben benöta mekl ST MA Raif O, 4 Löyit T. acabtasıtla. Nadir Bi 5 > Kat di kaliser sak.. No & Mesudeli, Gelenbesi mek, Salahatlin B, 7 - Kiz Ameli hayat mek. Muzafler L 8 B yükada Yat Kihbümle Vesime 1L, & Davatpaşa , orta Ömek. sınif 3 yasan Fehmi B., 10-Kadıköy Yoğurtcu No Ti Samiha Adil H, Çikolata Ü - Heybel 'Mr A, Apodiako, nanlar dada sizi Selvi No, 18 12 - İet, Falıri/ Celâl yazılamesinde, Sen” Mişel mek, - Osman Cemal B., 19 - şişli Melle Berler Yulhy, T4 - Afyon aziziyesinde İsmall Hakkı B. 1f - Bakirköyünde Na, 10 Nuri Fikrot B.“16 * Kızkoprakta Esat Muzaffer B., V7 » Boşiktaşta: yüzbaşı Niyazi B kizi Küset H, 18 : İst. B'inei mek, No 320 sababatti B., 14 - Tepo baği Dir. Tem Abmat, 20 - Galatasaray lisesinden No. 101 Tahiz B, (üi Bu bilmecemizin halli biraz müşkül olduğundan - karilerimiz tarafından doğru — halledenlerin adedi pek azdır. Bu münasebetle diger doğru halledenlerin isimle- rini neşretmedik. Bilmece zarflarının üzerine ( Çocuk Dünyası ) ni — okunaklı olarak yazmaları ve (Halk sütunu) na ait yazılarla - karıştırılmaması rica olunur. Karilerimiz hediyelerini hergün matbaamızdan alabilirler. Ankaranın imarı Ankara Avrupa şehirlerin- den daha iyi bir hale getirilecek Beş haftadan beri Ankarada bulunmakta olan mimar profesör M. Jansen dün şehrimize gelmi tir. M. Jansen Ankara ile Tür- kiyenin başlıca büyük şehirlerinin imarı hakkında demiştir ki: — Ankaranın müstakbel şek- lini tespit için arkadaşım Viyanalı mimar M. Oirleyle birlikte çalış- tık ve şehirde lâzım gelen keşi leri yaptık. Ankarayı asri tertibatı muhtevi Avrupa şehirlerinden daha iyi bir hale getirmek üzre - hükümetle bir mukavele aktettik. M. Oirley benim. vekilim sıfatile Ankarada kalmıştır. Kendisi Ankara yangın yerinin plânlarım on beş güne kadar bitirecek ve sonra inşaata başlanacaktır. Bu muazzam imar işinin kaç milyon İiraya çıkacağını söyliye- mem, Çünkü bunu şimdiden kes- tirmek mümkün - değildir. Fakat herhalde Ankara, Avrupa- şehir lerinden daha ucuza mal olacak ve mükemmel olacaktır. Ankarada su Ankarada su tesisatı içi yat yapılırken çok. esi mecrasına bir su tesadüf . edilmiştir. . Su mühendislerinden Azir beyim nezareti altında hafriyat tevsi edil- miş ve bunun Romahılar devrinden kalmış tarihi kıymeti baiz bır kanal olduğu —anlaşılmıştır. — Romalılar Ankara şehrine pek uzak bir menbadan su getirdi; tahmin olunan bu galeri 80 santim genişliğinde ve 140 santim um- kundadır. Bu kanalın — vaktile — sevkettiği su, bugünkü Ankara şehrinin ih- polis divanına verilmiştir. tiyacından çok fazladır.