August 19, 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

August 19, 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Cinayete rağbet Geçenlerde, adamın biri, han- çeri sıyırmış, hasımlarına saldırı- yordu. Ben de manzaraya şahit oldum; fakat, saldıran adamdan Ziyade, onu zevk, alâka âdeta tak- dörle seyredenlerin haline baktım, baktım da şaştım. Neredeyse, heyecanlı bir piyesin en güzel yerini alkışlıyor. Ça yeter alkışlıyacaklardı. İçlerinde “Dur! Tut! Vurl1,, diye bağıranlar vardı. Fakat : Kim dursun? Kimi tutsun? Kimi vursun?...Belli değil- di.— Hoş, bu “Dur! Tut ! Vur 1 ,, Musical bir kulakla iyiden iyiye dinlenecek olursa, daha ziyade, “Adam akıllı yapıştı benzi- yordu ya... İtiraf edeyim: Mi rim, öyle müthiş bir kurette sah dırıyordu ki, ben bile, futbol yahut boks maçı seyredercesine heyecana ildim ve temaşaya daldım. Son- K İ leri gibi, bunu da alâkayle takip ettiklerine ömindim 7 cilerin tecrübeleri vardı de vukua gelen bir cinayet tafsi- İâtının, ariz ve amik, sütunlara geçtiği gün, —sürümün — arttığı muhakkaktır. -Hattâ. bu. heye- canı kârlı bir aksata haline getirmek — mümkün olduğunu gören Avrupalı — meslektaşları- gazetelerinin - koskocaman ci tafsilâtına münha- sıran - cinayet ü dal- landırıp budaklandırıyor . Bu mo- da, Fransa'yada sirayet etti. Ora- da da Detective diye bir haftalık çıkıyor. — Hırsız ve polis roman- Tarına salgın derecesindeki rağbet malüm. Bakınız, meşhur fransız muhar- riri Anatole France, Le Jardin d' Epicure isimli eserinde, cürüm ve cinayete bu alâka ve rağbeli nasıl izah ediyor: e " Mücrim, bize, pek diyarlardan gelme gibi göri Nazarımızda, orman ve mağara sakinlerinin — korkunç — hayalini canlandırır. İptidai ırkların ruhu, onun içindedir. Kaybolmuş sanı: lan sevki — tabileri — muhafaza eder; onda faziletimizce meç- hul olan. bileler ” vardır. Ben- liğimizin derinliğinde —uyuklayan ihtiraslar, onun - muharrikle: Mücrim, / hayvanlığını — muhafaza etmektedir, fakat, insan haline de gelmiştir. İşte, kendisine alâkayı celbetmesindeki sebep budur. cinayet manzarası, hem haileengiz, hem de felsefidir. Temaşası hoştur; yükseke duvarların sathına herkes derin uykudayken inikâs edip de tesadüfen şöyle bir görülüveren karmakarışık gölgelörile, limelenmiş Paçavralarile, sırrını faşeden alâimi veçhiyesile insanı kendine cezbeder.. Cürüm, yüksek sosyeteye de girer. Fakat, o zaman, bizim kılığımıza bürüni - İşte asıl bu müphem ve şüpheli vaziyette hayalimizi daha fazla uğraştırır. Halkın en fazla rağbet gösterdiği — cinayet de, böyle, fraklı smokinli olanıdır. ,, (Vâ - Na ) Yevmi, Siyar İDAREHANE — acımualı Telgraf adrosli “Akışa Telefon £ yazı. işleri İçin let: 1686 Telefon içim çi G ABONE ÜCRETLERI Türklye içini Seneliği 1700, aib Aylığı 100 üç ayliği S00 kuruş. Ecr menleketler için: Seneliği 3000; at GC0; 1Ç aylığı 909 küruştar, Kadıköyün imarı Kadıköyü güzel- leştirmek için cemiyet yapılıyor en güzel semtlerinden Üsküdar tramvayının da bu sene Haydar Paşaya temdidi üzerine Kadıkö- sün ehemmiyeti bir kat daha artacaktır. Bu sene kadıköyün imarı için bazı tedbirler alınacaktır. Kadiköylülerin imarı için alâ- kalarını temin etmek üzere bir * Kadiköyü güzelleştirme , Ce- için bazı zevat teşeb- büsatta bulunmuşlardır. Pamuk mahsulü Bu sene Adana ve havalisinde pamuk mahsulü bereketli olmuş- fur. Alâkadarlar dünya - borsalı rındaki fiatlere dikkat etmekte- dirler. Tiftikte olduğu gibi pa- mukta da alıcıların azalmasından edilmektedir. Şeker sarfiyatı azaldı Yaz münasebetile şeker sarfi- yatı yüzde elli derecesinde azal- mıştır. Sarfiyatın azalması fiatlere tesir yapmamıştır. Halk oyunları Trabzon oyunları filme çekilecek Konservatuvar heyetinin Trab- zona gittiği yazılmıştı. Heyet aynı zamanda Trabzon ve şark vilayet- lerinde halk oyunlarında tetkik edecektir. Karedeniz ve Erzurum — halk oyunları filime çekilecektir. Bu- '1nun için sinema operatörlerinden mürekkep bir heyet karadenize gidecektir. Heyet trabzonda konservatuar heyetine iltihak edecek, beraber seyahat edeceklerdir. Operatörler bugün Trabzona gideceklerdir. Nebati yağlar Memleketimizde yapılan nebati yağlar ihtiyacımızın yüzde yi sini temin etmektedir. Yeni güm- rük — tarifeleri — hariçten — gelen nebati yağların kilosuna 60 kuruş resim koymuşlur. Bu suretle d: hilde yapılan yağlar himaye edi iştir. Yeni tarifeler nebati yağ fabrikalarının adedini artıracaktır. izmirde zehirli sıtma İzmirin ber - tarafında — sıtma hastalığı salgın halinde devam etmektedir. Karşıyaka ile Bayraklı ve Mer- sinlide zehirli sıtmaya benzeyen bazı hastalıklar görülmüştür. Sıhhat ve içtimai muavenet hastalık hakkında tet- kikat yapmaktadır. — Ah, Arıca bey,ah- Karım crgars #İYor acayip boyalarla boyamyor,; Sokakta ölesini berisini | Unkapanı köprüsü Gazi göprüsünün inşası tekarrür iği için Unkapanı köprüsü son zamanlarda kendi haline brakıl- mıştır. Bu yüzden köprü gittikçe harap olmaktadır. Köprü bu balde kalırsa Üzerinden geçmek pek yakında tehlikeli bir hal alacaktır. Posta paketleri Paket Postanesinde muamele son zamanlarda pek ziyade art- mıştır. Billassa Anadolu ile posta paketi müamelesi günden güne coğalmaktadır. Posta paketleri nakli için yeniden bir çok kam- ayonlar alınmıştır Suriyeye giden altınlarımız Adana gazeteleri yazıyor: Türkiyeden Suriye hududlarımız üzerine altın sevkıyatı calibi dik- kat bir haldedir. Bu nakliyat devlet idaresi postaları vasıtasiyle yapılmaktadır. Anadolüdan Suriye budutları üzerinde ve hududa pek yakın bulunan posta merkezlerine yapı lan bu. sevkiyatın. bir istatistiki tutulacak olursa şayanı hayret bir yekün teşkil edecektir. İç Anadolunun en mühim tica- ret merkezlerinden postaya veri- lerek Suriye hududu üzerinde teksif edilmekte olan altınlarımız | hududun müsait olan vaziyetinden bilistifade kolaylıkla — Suriyyeye geçiftidiğini zannediyoruz. Devlets | vesaitinden istifade eden bu altın akımı — senelerdenberi - faaliyetine devam ediyormuş. Bir zamanlar yapılan ihbarat | üzerine posta ve telgraf umum müdürlüğü —tarafından — verilmiş olan bir emirle Suriye hududunda | bulunan posta merkezlerine altın | kabul ve sevk edilmemesi bildi rilmiş isede bu emir ahkâmına devam edilmemesi bu akını dur duramamıştır. Bu huydan vaz geç, ahlâkın bozu. Tur, berkes sana fena ködın der . Yapma,etme,dedimse de hiç biri tesir etmiyor. ne ya- payım bilmem &.. | |Deniz | yüzünden Anadoludan şehrimize Sıcaklar tekrar rağbet başladı | İki günden beri şehrimizde | tekrar şiddetli sıcaklar başlamış- | tır. Termemetro kandilli, yeşilköy gibi rüzgâra maruz yerlerde 31 dereceye çıkıyor. Şehir- içinde ise hararet 35 dereceye kadar çıkmaktadır . Cuma — günü sıcağın şiddeti yüzünden halk Buğaziçine ve plaj- lara akın etmiştir. Flürye, Altın- kum, Caddebostanı, Kalamış plaj- ları ve umumiyetle sahiller denize girmek için koşan halk ile dolu idi. Seyrisefain idaresi Bostancı ve .| Kalamıştakı kalabalığı nazarı dik- kate alarak o iskelelere ihtiyat vapurlar göndermişti Cuma günü bir çok kimseler de otomobillerle kilyosa gitmiş- lerdir. Bunların arasında ecnebiler ve sefaret mensupları ekseriyeti teşkil ediyordu. Bunlar, dünyanın en güzel kumsallarından biri olan kilyos plâjinda, Karadenizin açık- larından gelen dalgalar içinde saatlerce — oynaşmışlar | — kumlar üzerinde banyo yapmışlardır . Karışık pelyöller Kolza yağını petrola karıştırmak hilesi Kolza yağı çıkarmak için 50 bin lira sermaye ile bir şirket dada teşkil ediliyor. Diğer ima- lathanelerin adedi ise onu teca- vüz etmektedir. Yapılan bir hesaba göre şehri- mizde günde 20 ton holza ya; çıkarılıyor. Bu yağ başka bir işe yaramadığı için hepsi petrola karıştırılıyor - Bu yüzden hazine- nin uğradığı ziyan pek büyüktür. Petrola — kolza — karıştırldığı için petrol sarfiyatı günde 20 ton azalmıştır. 20 ton petrol inhisar ve istihlâk resimlerile hazineye 3 bin lira varidat getirmektedir. Bu suretle günde üç bin liradan senede hazinenin uğradığı zarar bir milyon iradır. Bu vaziyeti Petrol inhisar idaresi tetkik - et- mektedi, Petrol inhisarı bu. bilekârlığa karşı çareler arayacaktır. Tiftik piyasasında durgunluk devam ediyor Tiftik piyasasındaki buhran de- vam etmektedir. Satış buhranı mal gelmemektedir. Burada yığı- lan tiftik mıktarı 30 bin balyaya baliğ olmuştur. Alakadar tacirler her gün Lon- dra sterdamdan gelen tiftik Hiatlerini takip etmektedirler. Londra borsasından tiftik hak- kında aşağı fiatlar gelmektedir. Ayni zamanda gelen telgraflarda “alıcı yoktur,, kaydi vardır. —Nafile özülme dostum. bu tehdiller Ona kâr ermez . Birgün..Karıcığım, Bunlardan vazgeç, yaksa ihliyar gö. $e GA Tünüyorsun:, de de bak P r o rasıl kendine gelir!. *0) bı'ın_yolıırınııT 1 Ağustos tarihli bilmecemiz ÇANAKKALE idi. Kazanarların isimlerini neş- rediyoruz. Tinci gelen: Üsküdarda İhsa- niyede Darüşşafaka talebesinden A Avni B. 2 inci gelen: Galata Havyar han No, 77 Nadir B. Kitap kazananlar: 1-SL Mişel mek, talebesinden M İzzet B. 8- Bazarcikta 4 üncü lise tale Desinden Nuri Ahmet seit B. 8- Beşik taş Mehmet B. Apart. No 12 Pürüzan H. 4 - Bursada Telgraf ayniyat mühâ sibi Raif beyin kerimesi Fazilet H. & Pendik flk mektepten Latfi R.6 - Ankara E. U. müdür muavini - Cemi t ös0f rmektebir işli lzzet paşa sokağında Melle Selma Tuliy. 9 - Gelenbevi mekte- binden Salâhattin B, 10- Feneryolunda No 14 Fahırüonisa Rubi K, olata kazananlar: 1- Taksimde feridiye caddesi No 21 Melle Kti Canikyan, 12 - Davatpaşa orta mek. M. Tahir B. 13 - Heybelisda Melle Fofo Mandelides. 14- Davntpaşa” orta inek. H. Fehmi B. 15- Erenköy kiz lise- sinden . Pahrnnisa Ahmeb H. 16 - Ka: köy Talimhane V. Haytayan ef. 17 - Pa: tihte - Puruzan TT — 18, <Englişh Hi Sehoolr den Samru Ahmet H. 19-İst. allim mok. 580 Önter LAf B. 20 -206lla Süvan Suntçyan. Doğru halledenlerden 50 karii- mizin de isimlerini dercediyoruz: 1 Ankara LAtif beyin kızı Ayten H 2 - Galatasaraydas 101 Cabir B. 8- Hey beliadadan A, Kasapidis, 4 - Ankara T fik B. ap- Hava H. B - İst, - Berkek İls. eV H 808 Celâleltin B. 6 - Mel. astgik Papaz yan 7 Paşabahçe ilk mek. Bel B. $ : Beyoğlunda TMidayet Nedim B. 9- Galatasarydan 997 Metim Cemil B. 10 Kastmpaşıda © macu mek, Hakkı Nadir B. 11 - Arnavutköyünde & Nişati B. IZ A, hisarında Foto Vedat B 13 Kadıköy St. Tosef mek. Ferda Selim H. 14 - Erenköy Kadri Asaf B, 15 - Çamlıca dizasinden Muzaffar Rahmi . lata, St. Benovadan M. Rauf B. 17 - Nişan: taşında Osman Necmi B. 18 - Nevart Aprahamyan H 19 , Kızılloprakta Ti sanettin B. 80 - Çengelküyde ilk mek. Güzin 1L gl - Ankarada Çerkeş Hilmi B. 29 - Şişli tarakki mek. 1 Osman B. 23 - Üsküdürda Daruşşafaka: dad Falk Vehli B. 24 - Gözlepeden Pahim Ferit . 25- Arnavutköy Pakize Emin H. 26- İzmirde Kemal B: 27 - Nel. Berter Tülly. 28- Nişanlaş K, Bayyan. 29 Yener rüm lisesinden Yoörgi Diktabanis ef. 20 Galatasaray . Dehzat B. 31 Âkile Zeki H. 89 Çifte Havuzlar Hü- meyra Hasan H. 88 - İzmir İkbat şirker tinde İrahim — Ktemi B Bt İinllde Bünyamin Kahen ef eşiktaş V. aciyan ef. 56 - Örüraköy Pahire Ah> el HLA7 - Ösman beyde M Cemal B. Mühürdafdü 72 Ranf Ceyat B. U Fatihte ©. Cavit B. 40 - Behaat Tmdret ALAD - Ankarada Letüiye H. 42- Mah- mut paşa 1D Fikri B 43 Baykazla Zühtü B. 44 Noriman — Nihat L 45 » Mühar Porruh B. 46 - Reykozda Betin Cemil IL 47 * Sirkecide — Fev- ziye H. 48 - Rebek 2 Şefia Nocip H 49 M Melih B. 50 Adana pösta kutu 540 milyon lira! İngiliz kadınlarının her sene berbere verdikleri para Lonrada “bir istatistik dairesi mevcuttur. Bu daire İngilteredeki her şeyin - istalistiğini yapmağa meburdur. Geçen neşredi len istatistikler arasında İngiliz kadınlarının bir sene zarfında berber ve güzellik enstitülerinde sarfettikleri parayı meydana çıkar- mışta İngiliz — kadınları — berberlere saçlarını kestirmek için senede 12 milyon İngiliz lirası, saçları ondüle ettirmek için 2 milyon lira yüzlere pudra, — kırmızı dudak - boyası, krem, İlevanta için de 40 milyon Jira sarfetmiş- lerdir. giliz kadınlarının güzel görün- mek için senede sarfettikleri bu muazzam servet 54 milyon İngiliz Cureiemiz ütoler yani 540 milyon lira etmek- uliyer at malfpanı liras tedir.